Délmagyar logó

2017. 05. 27. szombat - Hella 14°C | 24°C Még több cikk.

Megmenekült a Ro-La

Szeged - Bulgária és Románia uniós csatlakozása után fennállt annak a veszélye, hogy teljesen megszűnik a Szeged–Wels vasúti kamionszállítás. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium 900 millió forintos támogatásának jóvoltából fellélegezhet a Ro-La: az olcsóbb viteldíj miatt továbbra is felgurulnak a szerelvényekre a kamionok.
Kamiononként 74 euróval olcsóbbak a Ro-La vonatjegyárak július 20-ától a Szeged–Wels útvonalon – az állami támogatásnak köszönhetően. A díjkedvezmény megmentette a gördülő országutat: az esztendő eddig eltelt időszakában húszezer kamion vasúti szállítását bonyolította le a Hungarokombi Kft. a kiskundorozsmai Ro-La terminálon keresztül.

Ennyi nehéz tehergépjármű egymás mögé állítva Szegedtől Hegyeshalomig összesen 366 kilométeres sort alkotna. A Ro-La szerelvények több mint félmillió tonnányi terheléstől mentesítették a hazai úthálózatot. – A kamionok vasúti szállításának a célja már az induláskor, 1992-ben az volt, hogy a nehéz tehergépjárműveket átemeljük Magyarországon, ezzel is tehermentesítve az úthálózatot. Az elmúlt években napi három-öt pár vonat közlekedett Ausztria felé, azonban Románia és Bulgária EU-s csatlakozásával új helyzet alakult ki. Ezen országok kamionosainak ugyanis már nem kell hatvanezer forintos útvonalengedélyt fizetniük. Ezért inkább az országúton szállítanak – vázolta fel a kialakult helyzetet Kiss Gyula, a MÁV Kombiterminál Kft. ügyvezető igazgatója.

Már nem torlódnak a Dorozsmai úton

Szeged–Wels viszonylatban jelenleg napi három szerelvény közlekedik. Ebből kettő osztrák, egy pedig magyar vasúti kocsikból áll. – A vonatok 23 kocsival közlekednek, azaz jelenleg, naponta átlagosan 130 kamiont szállítunk. A 174 kamion befogadására alkalmas, néhány évvel ezelőtt kibővített parkolónak köszönhetően már nem torlódnak a nagy járművek a Dorozsmai úton. A hétvégi kamionstop ideje alatt szintén itt várakozhatnak a teherautók – közölte Kovács Mária, a kiskundorozsmai terminál vezetője.

A 900 millió forintos támogatási keret segítségével – azzal, hogy kamiononként 74 euróval csökkent a viteldíj a Szeged–Wels útvonalon – arra számítanak, hogy a román és bolgár fuvarozók is többen használják a terminált. Számítások szerint ugyanis a Ro-La kiesésével a közutakra terhelődő kamionforgalom évente 4,6 milliárd kárt okozott volna az országnak. – Szintén fontos lenne, hogy megállapodás szülessen arról, hogy Szeged és Nagylak között a 7,5 tonnánál nagyobb járműveknek ne kelljen 3000 forintos napi matricát fizetniük, amennyiben igazolják, hogy a Ro-La terminált használják – tette hozzá az ügyvezető igazgató.

Ha megépül nyugati elkerülő út, akkor a terminál bejárata is átkerül, így teljes mértékben kizárhatják a Szegeden átmenő kamionforgalmat, hiszen Röszke felől már most sem mennek be nehéz tehergépjárművek Szegedre.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

VIP-vendégek a szegedi szabadtérin

Szeged - Nem kuriózum, hogy a nagyobb cégek sport- vagy éppen kulturális eseményre invitálják… Tovább olvasom