Délmagyar logó

2016. 09. 29. csütörtök - Mihály 12°C | 24°C

Megmenekült az egyetlen hazai gyufagyár

Magyarország egyetlen gyufagyárát, a szegedit tavaly év végén bezárták volna svéd tulajdonosai, ha német üzletemberek meg nem vásárolják. A szerencsés fordulatnak köszönhetően idén április óta Swedish Match helyett Europe Match-nak hívják a céget.
Száznyolcvanmillió darab gyufa készül Szegeden Fotó: Karnok Csaba
Hasonló sors várt a nagy múltú szegedi gyufagyárra tavaly, mint a szomszédos kábelgyárra: svéd tulajdonosa, a Swedish Match ugyanis 2005-ben a cég bezárását fontolgatta. Az év végén mintegy 140 ember került volna utcára. A félelmek akkoriban falakon belül maradtak, a külvilág nem is sejtette, mekkora a baj.

A szegedi gyárral kapcsolatos, az üzleti világban terjedő hírekre felfigyeltek német üzletemberek, akik szintén a svéd multinacionális cégnek dolgoztak. Egyikük, Klaus Bruns ma már a szegedi gyufagyár ügyvezető igazgatója, havonta két hetet pedig abban a városban tölt, amelyet korábban csak ritkán látogatott. Azt meséli, tudtak a Swedish Match döntéséről, hogy az ki szeretne lépni a reklámgyufák piacáról, ezért nincs szüksége a szegedi üzemre. Kollégáival készítettek egy piackutatást, s mivel az biztató eredménnyel zárult, elkezdték a tárgyalásokat. Négyen létrehoztak egy céget, az Europe Match GmbH-t, s idén áprilisban megvették a gyufagyárat. A svédekkel az adásvételi szerződés megkötésekor arról is
Másoknak is munkát adnak

A legkisebb reklámgyufák elkészítése nem megy kézi munka nélkül, ezért a német tulajdonosok bedolgozókat alkalmaznak: 85 diáknak, 115 megváltozott munkaképességűnek és 40 elítéltnek adnak rendszeres munkát. Három hazai nyomdával készíttetik el az úgynevezett „palástot" a gyufákra, közülük kettő szegedi. 
megállapodtak, hogy az összes dolgozót az összes fennálló kötelezettséggel átveszik.

Klaus Bruns elárulja, 1961 óta dolgozik a gyufaiparban, két gyár vezetője is volt Belgiumban, valamint Németországban, amelyeket azonban a magas költségek miatt bezártak. Az ügyvezető igazgató – aki magát és társait „tűzembereknek" nevezi a gyufaipari múlt miatt –, nem is igazán érti a kérdést, hogy miért vettek Magyarországon gyárat.

Megmagyarázza. Azt mondja, kimagasló műszaki-technikai színvonalon áll az üzem, az emberek pedig képzettek. Azóta koncentrálták az értékesítést, az adminisztrációt, ezzel csökkentek a költségek. A szegedi gyufagyár éves árbevétele hatmillió euró, a termékek 95 százaléka exportra megy. S további egymillió euróval nő majd az árbevétel, mivel Csehországból Szegedre hozták a kézimunkával készülő cikkeket. Két hete újabb termékek jelentek meg a gyárban: reklámöngyújtókat is címkéznek, csomagolnak az emberek.

Gyárak, valahol Európában

A háztartásokban használatos legegyszerűbb gyufa nem Magyarországon készül: a multinacionális cégek világot behálózó struktúrájában szinte nem is lehet nyomon követni, melyik országban mártják a szálakat a gyufafejmasszába. Elképzelhető, hogy Csehországban, vagy Lengyelországban, ahol még részben állami tulajdonban maradt a gyufagyár.  
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szükségpénzek a Móra Ferenc Múzeumban

Szükségpénzhez jutott a szegedi Móra Ferenc Múzeum. Nem arról van azonban szó, hogy hirtelen segélyt… Tovább olvasom