Délmagyar logó

2018. 05. 26. szombat - Fülöp, Evelin 16°C | 26°C Még több cikk.

Megnyirbálnák a hallgatói jogokat

Magyarország - "Buktatnának az egyetemen" – kiszivárgott a felsőoktatási törvény módosításának néhány részlete. A szegedi egyetem rektorhelyettese is változtatna, de nem most. A HÖK szerint megnyirbálják a hallgatói jogokat.
– Szükséges a felsőoktatási törvény módosítása, de nem most. Először a közoktatási törvényt kellene úgy rendbe tenni, hogy az iskolákba visszatérjen a tanítás – jelenti ki Rácz Béla. A Szegedi Tudományegyetem (SZTE) általános rektorhelyettese példaként említ egy, a Fizikai Szemlében megjelent cikket, amely számszerűsíti: a legmagasabb pontszámmal egyetemre bekerülő diákok felkészültségében is óriási lehet a különbség. – Igaz, nekünk azokból kell embert faragni, akik a mi egyetemünkre jönnek – teszi hozzá. – De jogszabállyal lehetne biztosítani, hogy hazánkban is ugyanolyan jól működjön a Bologna-rendszernek nevezett kétlépcsős – alap- és mesterszintű – képzés, mint azokban az angolszász országokban, ahonnan átvettük a modellt. E keretek között a tanárképzés ügyét is törvényben kellene rendezni, így visszaállítva a pedagógushivatás becsületét.

A felvételit két tárgyból tett emelt szintű érettségi teljesítéséhez kötné az új felsőoktatási törvény koncepciója. A jogszabálytervezet néhány pontját az index.hu hozta nyilvánosságra. A szaktárca honlapján csak az olvasható, hogy a törvénymódosításról november 2-án kezdik az egyeztetést.

Diákok a szegedi egyetemen. Kevesebb jogot kapnának. Illusztráció: Karnok Csaba
Diákok a szegedi egyetemen. Kevesebb jogot kapnának.
Illusztráció: Karnok Csaba

– Helyére kell tenni a hallgatói jogokat – ért egyet a törvénytervezet kidolgozóival Rácz Béla, aki szerint mondjuk az ösztöndíj és a szociális segélyek elosztásában meg kell hagyni a diákság döntési jogát, ellenben a tanulmányi és vizsgaszabályzatot csak véleményezniük lehetne, vétójog nélkül.

Egy tárgyat csak kétszer vehetnének fel a diákok, és csak 2-2 alkalommal vizsgázhatnának; ha ez nem sikerül, kibuknak a  felsőoktatásból. Ilyen ügyekben a rendszerváltás óta egyetértési joga van a hallgatóknak, ezt most megszüntetnék, és helyette érdemi beleszólási lehetőséget nem garantáló „véleményezési" jogot kapnának a diákok
– írja az internetes portál. De az intézményeket is megreguláznák: a tervek szerint csak korlátokkal végezhetnének vállalkozási tevékenységet az egyetemek, miközben a felsőoktatás finanszírozásának lényegén nem változtatna a jogszabálytervezet.

Diákmegmozdulások

A diákság álláspontjáról kérdeztük az SZTE Egyetemi Hallgatói Önkormányzatot. Az általános alelnök, Ament Balázs elmondta: nincs pontos információjuk a felsőoktatási törvény módosításának tervezetéről. Arról nem egyeztettek az SZTE EHÖK-kel. Most tájékozódnak a készülő új jogszabályról, hogy kialakíthassák álláspontjukat. A különböző sajtóbeli értesüléseket a szegediek nem kívánják kommentálni, de megjegyzik: a tervezet több ponton is sérti, megnyirbálja a hallgatói jogokat. Ez azért is aggasztó szerintük, mert Szegedről indultak 1956-ban és 1988–
89-ben a diákmegmozdulások a jogok kibővítéséért.

Olvasóink írták

77 hozzászólás
  • 77. dowan 2010. november 02. 16:33
    „Igenis kő keményen vissza a régi egyetemi rendszert.
    Le a kredit rendszerrel stb stb ..
    Ugyanis az az orvostanhallgató, vagy gyógyszerészhallgató aki 3 évben megkérdezi hogy mi a hidroxid vegyjele és hol van a per. rendszerben AZ NEM VÉGEZHETI EL az egyetemet.
    A diákok tudása semmit sem ér (tisztelet a kivételnek)
    De minden diáknak kívánom, hogy a családját olyan orvos vizsgálja amelyik úgy végezte el az egyetemet,
    mint ahogyan ő maga végzi / végezte.”
  • 76. pilota001 2010. november 01. 23:50
    „az alkotmányos jogainktól akkor fosztottuk meg saját magunkat (bár én ellene szavaztam, de kevesen voltam), amikor visszaküzdöttük a választáson magunkat 20 év után ismét az egypártrendszerbe. Ez az öngól...
    karo.lin igazad van! elvekért harcolni... ha kiállsz és politizálsz stérbernek meg idiótának néznek...
    De még a saját ösztöndíjunkért sem tudunk kiállni...
    Miután ma már nem elitképző az SZTE hanem tömegképző így az elit gondolkodókból kevés van, ellentétben a ...
    sok.”
  • 75. tirpák 2010. november 01. 11:18
    „sajnálom a mostani egyetemistákat azokat akik tényleg tanulni akarnak és valamivé lenni de meg kell hagyni annyi bamba láma szerencsétlen emberke van köztetek hogy az valami hihetetlen szedjétek már össze magatokat”
  • 74. karo.lina 2010. november 01. 02:05
    „Mathiasking
    Az a baj, hogy a mostani egyetemisták csak akkor mennek tüntetni, ha az ösztöndíjukat nyírbálják meg. 56-ban elvekért harcoltak. Most nincsenek elveik. A kormány most fog támadást indítani a jogállamiság ellen és ezeket ez a dolog nem érdekli. Hol vannak pl. a joghallgatók? Franciaországban legalább nem hagyják, hogy bármit szó nélkül lenyomjanak a torkukon. Itt mindent meg lehet tenni. Ezek az egyetemisták sehova sem fognak menni. Bár a tervezetet nem ismerjük pontosan, így érdemben nehéz bármit is mondani, da ha a HÖK-öt és az EHÖK-öt fogja érinteni, azt nem sajnálom, túl sokmindenbe beleszólhattak csak tanulni nem tanultak semmit. Tisztelet a kivételnek!”
  • 73. pilota001 2010. október 30. 02:35
    „Rövidebben kicsit, ahogy én tudom, már most olyan szinten gyűlölik Szegeden az EHÖK-öt meg a kari HÖK-öket, hogy inkább arra lenne tüntetés , hogy újraszámolják az ösztöndíjat, mintsem, hogy védjük meg a HÖK jogait...
    A 2x2-es rendszer meg tanulásra ösztönöz és nyugaton is ez van.”
  • 72. pilota001 2010. október 30. 02:29
    „Épp külföldön tanulok van némi rálátásom a dolgokra, de az már tuti, hogy Nyugaton nem is létezik HÖK! Hallgatók által választott csak népszerűségen alapuló rendszere... Vicc. Hozzáértés? Felnőtt gondolkodás egy választáson? Ugyan már... Itt felnőtt embereke, diplomás tapasztalt emberek határozzák meg az ösztöndíjakat meg ilyesmiket, nem piás nem tanulós 10 évig egyetemista emberek...
    Itt eleve a 2x2 a vizsga alkalom. Ne szarakodjunk már, hogy lassan diplómázó BSC-s ként némely csoptársamnak még harmadévesként elsős tárgya van... Csak mert a rendszer ilyen. Kivágni a fenébe az ilyet. a 4. a ráadás nem véletelnül van. Tessék tanulni. ne csak 2 napot. Az ilyen lusta buulizós barmok, akik már csak azért is átrugdossák valahogy a vizsgákon végül a tanárok (mert ha ráírod a lapra hogy 3/3. akkor valahogy csak meglesz a 2-es) ezeket. Fejkvóta alapú rendszer... Minőségi oktatás! Ne csak infón meg az orvosin meg jogon (a többiről annyit nem tudok) húzzák már meg az embereket.
    Itt ha az emberek nem értik a dolgokat, vissza mennek a laborba, neki ülnek otthon, egymással és tanulnak hétről hétre, napról napra. Mert tudják hogy a vizsga nehéz! Otthon mikor látni ilyet. Max ha a tanár hetente irat zh, hogy t. diákság tanuljon. De hogy egyes előadókat kiröhögik, amikor azt mondják, hogy köv órára nézd át a xy fejezetet, amit már korábban tanultál vagy, kellett volna hogy tanuljál, mert most arra fogok építeni. Sokuk már nem is mondja, kinek? Nem stréberség az ha tanulsz és azt csinálod amit a tanárod mondd. Szóval nem tuodm, ki írta, normális dolog ha elalszol előadáson, mert úgy beszél a tanár ahogy. Kicsit monton, de a ha még a szék is kényelmes és a projektor miatt sötétét van, akkor nehezebb ébren maradni, de munka kközben sem illik aludni. De ha akkora ütődött vagy, hogy a többszörösen összetett mondatokat nem érted, akkor húzz el az egyetemről!

    Meg a HÖK-ök... Csak szórják a pénzt, szórják, csak épp nem a KBJB, meg eseti szoctámra adnának normálisabb összegeket. Hé Oszama, szerveztél már valamilyen rendezvényt? Mert én már igen. Sőt sokszor semmi pénzből. Sok munka felelősség, de szerinted mi a maszatos búbánaért kap az a lusta csürhe pénzt? Már azért is rinyálnak, mert szoctám javításkor határ idő van és sok munka... Bulikat is csináltam már. De hogy sportnapokon ingyen sör meg poló osztás csak úgy... Kevesebb sport, csak piálás már reggel 9-től? Az adófieztők pénzén? A normálisabb fogadások, bálok ritkák, és oda meg csodálatos belépők vannak... Ez a tipikus sok hülyének ingyen sört... Aki tanul elit és kulturálódna, annak meg semmit...
    Az EHÖK idei szoctám és ösztöndíj kiírását és kiosztását úgy amolyan aláírás megtagadva, egyes alára osztályoznám és küldeném Török Márokt, a bandáját meg a seggnyaló HÖK elnököket meg delegáltakat ugyan oda ahovagy Hagyót vitték ugyanazzal a sebességgel, de ha csak a Csillagba viszik, nekem az is jó. Ha még ezért sem állnak ki a HÖK-ök és egy tissztességes tüntetést nem szerveznek, vagy iratják meg az igazat a Délmagyarban (mert tudom ki szólt az újságírókank az ösztöndíjas cikkel, persze lehetett volna jobb is) és az nem HÖK-ös volt.
    Bárki, aki otthon megszervezne az SZTE-n egy tisztességes tüntetésesútlezárásos akármit az EHÖK iroda előtt egyenes úton mehetne Török Márk helyére. Bár csak lenne bennem ennyi és otthon lennék. Ha nem állítaná mindenki, hogy régen az egyetemisták tüntettek, el se hinném. Birka nemzet vagyunk és csak butítanak...

    LE A HÖKKEL, IDE A 2X2-t!”
  • 71. oszama 2010. október 29. 19:11
    „49. hozzászólás tzrtz 2010.10.27. 14:38
    "5 év alatt még egyszer se vettem hasznukat"
    Voltál-e az 5 év alatt pl. gólyatáborban, gólyabálon, valamilyen egyetemi sportrendezvényen, egyetem szervezésében múzeumban, sítáborban, szakesten, szakmai napokon, stb.
    Ezeket mind az adott kar HÖK-ös tagjai szervezik és bonyolítják nem kevés munkával. és "zsonglőrködnek iszonyú pénzekkel", hogy jól érezd magad a rendezvényen.
    De ha nem vettél részt ilyen eseményeken az asszem nem a HÖK hibája.
    szóltam”
  • 70. lipjud 2010. október 28. 10:21
    „Ja, bocsánat, a mai ösztöndíjas cikkhez akartam hozzászólni eredetileg, de azt nem találom az oldalon, úgyhogy ide került a komment.”
  • 69. lipjud 2010. október 28. 10:09
    „Örülök, hogy végre a sajtóban is visszhangot kapott ez a szerintem felháborító változás.
    Én magam francia szakos vagyok, a legjobb átlaggal végeztem az évfolyamon, akárcsak az előző félévben is. Az előző félévben 26500 ft kaptam, most pedig 12000 ft-ot utalnak minden hónapban. Amikor rákérdeztem a HÖK-nél, hogy ugyan minek is tudhatom be ezt a hatalamas csökkenést, azt mondták, hogy biztosan sokkal többen teljesítettek jobban nálam a kalapomban (nem mellesleg megjegyzem, hogy pont ebben a félévben kaptam meg a köztársasági ösztöndíjat, ami nem éppen arról híres, hogy a rosszul tanuló diákok kapják meg) meg hogy egyébként is kevesebb pénze van az egyetemnek. Azért jó ez az érv, mert karnyújtásnyira van és mindent üt, egy adu ász.
    Ezen kívül nem értem, hogy a barátom, aki teljes árva, hogyhogy nem jogosult a szociális támogatásra? Kinek van rá legnagyobb szüksége, ha nem neki? Ezt egyáltalán hogy gondolják?
    És befejezésül: az egyetemi kosárlabda bajnokságnak részvételi díja van (5000 ft fejenként - csapatonként elérheti az akár 50.000 ft-os összeget is), amely az egyetem épületében, egyetemi hallgatók, tanárok szervezésében valósul meg. Alanyi jogon a rendezvénynek ingyenesnek kellene lennie. Ezt a problémát kb 10 alkalommal jeleztem a BTK HÖK felé, akik tulajdonképpen rá sem hederítenek a dologra, ha valamit el akarok ebben az ügyben érni, azt úgy látom, nekem kell elintézni.
    Ennek az egésznek a végső konklúziója szerintem a következő: napnál is világosabb, mennyire impotens, mennyire hiányzik a jószándékú ambíció a mostani HÖK-ből, EHÖK-ből.”
  • 68. Mathiasking 2010. október 28. 09:59
    „A FIDESZ fél a fiatalságtól. Jó lenne, ha demokratikus módon és nem erőből irányítana a kormányzat, mert lesznek akik az elkövetkezendő 4 év múlva visszájára fordítják az eredményt. Akkor aztán lesz sírás-rívás, de az már késő. Arra meg gondolni sem merek, mi lenne egy esetleges egyetemi megmozdulással. Volt már erre példa ebben a hazában! Tudjuk mi lett a vége. SÜN!”
  • 67. xilinx 2010. október 28. 09:19
    „55. hozzászólás vári 2010.10.27. 16:43

    "Valóban az egyetem, de ha az egyetemnek sok pénze van, abból a tanár is profitálhat.
    Csak halkan említem meg, hogy hallottunk már olyanról, hogy "felsőbb utasítás" határozta meg, hány diák mehet át egy vizsgán...."

    Profitálhat. Célszerű mindent ott szabályozni, ahova az valóban tartozik. Például:
    tanári fizetés = f(minőségértékelés)
    buktatás felsőbb utasításra = f(büntetőjogszabályok)

    Ez kicsit matematikai, programozói. De talán így lennének a dolgok a helyükön kezelve.”
  • 66. George58 2010. október 28. 05:58
    „A (anti)Magyar Bálint liberalizmus és Hiller debili "új tudás program" sok deformitást hozott a felső oktatásba. Az alaptandij elutasitandó, mert a felső oktatás a jövő szellemi értékének kitermelője. Egy tanulmányi átlagtől függő hatékony (hangsúly a hatékonyon van) ösztönző tandij-ösztöndij rendszer bevezetése kivántos volna. Azonkivül, már csak azért is mert a oktatás az adózók pénzéből történik, a régi időkben bevált első egy-két évben elért maxinális UV szám alapján a csupán 2 limit törekvő hallgatók kiszürését visszakellene hozni.”
  • 65. nem,nem,soha 2010. október 27. 23:05
    „reméljük az olyan kövér malacseggű kiskirályok, mint Török Márk és a sleppje kipusztul majd az SZTE-ről.”
  • 64. Smerdis_of_Arshak 2010. október 27. 20:36
    „1.tandíj, 2. korrekt ösztöndíj, 3. átalakított, visszaéléseket kizáró vizsgarendszer. ennyi, nem olyan bonyolult ez. kreditrendszer felejtős, baromság. és igenis ismételjen évet-félévet aki megbukik. esküszöm már minden idióta diplomát tud szerezni... mondjuk nem kell csodálkozni, mikor a gyógyszerészek meg a jogászok pár év magolás után megkapják a doktori címet ajándékba.”
  • 63. Zotty 2010. október 27. 20:15
    „Mondjuk szerintem jó lesz a hallgatók körmére nézni. Volt olyan TTK HÖK elnök, aki bérelt autóval járkált a városban. Ez a pofátlanság a végén odáig fajult, hogy HÖK-ös autót szeretett volna vásárolni... természetesen saját használatra. Ott sikkasztják a hallgatók pénzét, ahol tudják.

    Egyetértek, a hallgató tanuljon. Ezért fizetjük a képzését.”
  • 62. rozator 2010. október 27. 19:48
    „És? Az Alkotmánybíróság jogait is korlátoznák, és ezt a felvilágosult egyetemi fiatalság hangtalanul tűri! Gyerekek! Hová tűnt az ifjonti hév?”
  • 61. szgabesz 2010. október 27. 18:51
    „Helyes, ki a felsőoktatásból a semmittevőkkel!”
  • 60. redboat 2010. október 27. 18:12
    „Érdemes elolvasni a térítési szabályzatot: http://www.u-szeged.hu/egyetem/szabalyzatok/hallgatoi-juttatasi-100210?objectParentFolderId=3489 gyakorlatilag a HÖK dönt az UV díjakról, és a felhasználása is őket illeti. Sem az egyetemnek, sem az oktatónak nem esz több pénze, ha buktat, csak a HÖK-nek.”
  • 59. szilléri 2010. október 27. 18:08
    „Mellesleg az tény, hogy Szeged királyi város legnagyobb munkaadója az SZTE és az Önkormányzat !!!!!!!!!!

    20 % reszli !

    De a diákok dolga a tanulás !”
  • 58. szilléri 2010. október 27. 18:05
    „Hallagató hallgasson és tanuljon !

    Az dolga !”
77 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A magán-nyugdíjpénztári dolgozókat is érinti az átalakítás

Nagyjából 2 ezer munkahelyet érint közvetlenül, a hétfőn elfogadott magán-nyugdíjpénztári törvény. Tovább olvasom