Délmagyar logó

2017. 09. 26. kedd - Jusztina 13°C | 22°C Még több cikk.

Megoldások zord időre, bírságra

A parlament a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium előterjesztése alapján csütörtökön több ponton módosította a közlekedési tárgyú törvényeket.

A július 12-én megszavazott új, közlekedéssel kapcsolatos előírások döntő többsége a módosítások kihirdetését követő 15. napon lép hatályba, de vannak olyanok is, amelyek csak novemberben.

Miről döntöttek? Az útépítések és bővítések például rövidebb előkészítési idővel, egyszerűbb és gyorsabb engedélyezési eljárással juthatnak el a kivitelezésig. Ami Csongrád megye számára fontos, hogy az M43-as határig tartó szakaszát is felsorolják a kiemelt, az autópálya-törvény hatálya alá tartozó gyorsforgalmi utak között.

Elvitetik a veszteglő járműveket
A törvénymódosítás kedvezőtlen időjárás esetén is lehetővé teszi, hogy a közútkezelők a forgalmat átmenetileg korlátozzák vagy eltereljék. Főként intenzív havazás idején lehet arra szükség, hogy elsősorban a tehergépkocsikat teljesen vagy részlegesen kitiltsák az utakról. A közút kezelője pihenőhelyre terelheti vagy félreállíthatja a tehergépkocsikat, ahogy azt Szlovéniában is teszik.

Elvitethetik a gyorsforgalmi utakról a veszteglő járműveket ott, ahol tilos a megállás. Ehhez az üzemben tartó vagy a tulajdonos és a rendőrség előzetes értesítésére van szükség. Balesetveszély esetén azonban elegendő csak a rendőrséget tájékoztatni az üzemben tartó utólagos értesítése mellett. Az új előírások elsősorban a nyugatról keletre hazafelé tartó vendégmunkások hátrahagyott roncsautóit érinthetik, vagy azokat a kamionokat, amelyek műszaki hibáját az autópálya leállósávjában próbálják megjavítani. Az üzemben tartó köteles a járművet az eltávolítás és a tárolás költségeinek megtérítését követően elszállítani. Ha ezt 180 napon belül nem teszi meg, a közútkezelő értékesítheti vagy elbontathatja a járművet. Ha a jármű tulajdonosa ezt követően 60 napon belül jelentkezik, a befolyt ellenértéket a szállítási, tárolási és értékesítési költségek levonásával ki kell fizetni számára. A rendelkezések a felkészülés időigénye miatt november 1-jén lépnek hatályba.

Egy pótdíj egy parkolás után
A törvénymódosítás egyértelműen kimondja, hogy ugyanazon a napon, egyazon díjköteles helyen fizetés nélkül történő parkolás esetén csak egyszer lehet pótdíjat kiszabni. Egyes területeken a járművek meghatározott ideig parkolhatnak: a megengedettnél tovább várakozó jármű vezetője szabálysértést követ el. A díjfizetés nélkül parkoló jármű után tehát napi egyszeri pótdíj, időtartamkorlát túllépése esetén pedig legfeljebb még egyszeri szabálysértési bírság fizetendő.

Szeretnék a reklámtáblákat is ritkítani a forgalmas utak mellett azzal, hogy engedélyhez kötik a kihelyezést, a szabályszegést pedig büntetik. A szabályozásba ütköző reklámhordozót szeptember végi határidővel el kell távolítani.

Külföldi rendszámmal – belföldön
A módosítás mérsékli a külföldi rendszámok jogszerű magyarországi használatához kapcsolódó terheket. A jármű belföldi rendszámmal való ellátása a belföldi üzemben tartó kötelessége. Az elfogadott szabályváltozással a magyarországi lakóhellyel rendelkező, de életvitelszerűen (azaz legalább az év 185 napján) külföldön tartózkodó autósoknak nem kell magyar rendszámot kiváltaniuk. Így a lakóhelyet több országban is fenntartó személyek a szokásos tartózkodási helyük szerinti jogszabályoknak megfelelő módon regisztráltathatják járművüket. A más tulajdonában lévő külföldi rendszámú jármű belföldi, ügynevezett eseti használatának lehetősége 1 napról 30 napra emelkedik: ennyi napot fél év alatt lehet összegyűjteni. Az ellenőrzés során a tartózkodási helyet az okiratok hivatalos, hiteles fordítása nélkül is igazolni lehet. A rendszámhasználattal kapcsolatos rendelkezések legkésőbb a kihirdetésüket követő 60. napon életbe lépnek.

Olvasóink írták

  • 1. deszkás 2012. július 15. 15:17
    „Na ennyit a (z) SK rendszámról.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vihartól félnek a villamoshálózat-üzemeltetők

780 ezer fogyasztó áramellátásáért felelnek a szegedi üzemirányítók, akik a viharoktól tartanak leginkább. Megtudtuk: kicsi az esélye, hogy Szeged teljesen sötétbe boruljon. Tovább olvasom