Délmagyar logó

2017. 05. 22. hétfő - Júlia, Rita 15°C | 26°C Még több cikk.

Megszűnik a Ro-La: 30 ezer kamion zúdul a sztrádákra

Véget ér a Ro-La magyarországi korszaka: decemberben indul utoljára Szegedről az ausztriai Welsbe kamionokat szállító vasúti szerelvény. 30 ezer nyerges vontató zúdul az autópályákra.
A decemberi menetrendváltással az osztrák Ökombi megszünteti a Kiskundorozsma és Wels között közlekedő gördülő országutat – erősítette meg az iho.hu értesüléseit Tomcsányi István. A hazai fuvarokat szervező Hungarokombi Kft. vezetője hozzátette: több mint egy évig küzdöttek a Ro-La – Rollende Landstrasse, azaz gördülő országút – fennmaradásáért, amely állami támogatás hiányában veszteségessé vált. Az osztrák Ökombi és a magyar Hungarokombi által üzemeltetett Ro-La évente 30 ezer kamiont fuvarozott vasúton Szeged és Ausztria között.

Ro-La. Éjszakai beszállás a dorozsmai vasútállomáson.  A szerző felvétele
Ro-La. Éjszakai beszállás a dorozsmai vasútállomáson.
A szerző felvételei

Kiskundorozsmán a Törökország felől érkező kamionok komótosan gördülnek fel a 27 kocsis Ro-La szerelvényre. Míg a sofőrök a hálókocsiban alszanak, több tíztonnás járműveik a vonaton utaznak az ausztriai Welsig. Decemberben ennek vége: a Ro-La megszűnésével a teherautók már a közutakat terhelik. Pedig sikertörténetnek indult a gördülő országút: 2002-ben még több mint 100 ezer kamion vonatozott át Magyarországon. Hazánk EU-csatlakozásával ez a szám 80 ezerre, míg Bulgária és Románia integrálásával évente 30 ezerre csökkent, ugyanis az új tagországok csatlakozásával megszűnt a kamionosok engedélykötelezettsége az Európai Unióban. Pedig a Ro-La előnyeit senki sem vitatja: egyetlen villamos mozdony 27 kamion kipufogógázától és zajától mentesíti a környezetet. Miközben számítások szerint 2 és fél millió személygépkocsinak megfelelő terheléstől kíméli az útburkolatot.

Dorozsmai hétköznap. A szerző felvétele
Kamionok a vasúton - már nem sokáig.

Vasút vagy közút?

Egy Szeged–Wels Ro-La retúr – kétszer 613 kilométer – „kamionjegy" ma 1060 euróba (mintegy 300 ezer forintba) kerül. Közúton csak az üzemanyagköltséget és az autópályadíjat számolva ez 217 ezer forint. A használatarányos útdíj már a vasút felé billentené a mérleg nyelvét: ugyanis az útdíjjal terhelt költség 274 ezer forintra hízna – miközben a jármű kopik, és a sofőr egy percet sem pihen. Az elektronikus útdíjjal szemben értelmes alternatíva lehetne a Ro-La, de a vasúti kamionfuvarozás már nem éri meg a használatarányos útdíj bevezetését.  

– Januártól megszűnt a magasvasúti pályahasználati díj miatt kapott állami támogatás. A kamionok az autópályákon fillérekért közlekednek, míg a pályahasználatért a Ro-La 400 millió forintot fizetett évente a MÁV-nak. Az eredeti tervek szerint 2009-re bevezették volna a teherforgalomnak a használatarányos útdíjat, ami versenyképessé tette volna a Ro-Lát – fogalmazott Tomcsányi István. A Hungarokombi Kft. vezetője hangsúlyozta: az állami dotáció összege megegyezett a MÁV-nak fizetett díjjal. – A vonal veszteségessé vált, az osztrák tulajdonos pedig a bezárás mellett döntött. Többször is megkerestük a kormányzatot, hogy anyagi támogatást kapjon a Ro-La, eredménytelenül – tette hozzá. Megtudtuk, azzal, hogy az Ökombi megszünteti a kamionok fuvarozását, a MÁV 1,3 milliárd forinttól esik el. Érveltünk azzal is, hogy az EU támogatja a vasúti szállítást, de úgy tűnik, az elmélet és a gyakorlat kettéválik. Megszűnésünkkel közel százan vesztik el az állásukat – mondta Tomcsányi István.

A Levegő Munkacsoport nyílt levélben hívta fel az állampolgárok és a döntési helyzetben lévő vezetők figyelmét a Ro-La nehéz helyzetére. „A jelentős versenyhátrány eredménye, hogy a vasúti kamionszállítást csak komolyabb állami támogatással lehetett fenntartani. Ez évről évre csökkent, míg idén teljesen megszűnt" – olvastuk Lukács Andrásnak, a Levegő Munkacsoport elnökének Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszterhez címzett levelében.
Úgy tűnik, a hazai gyakorlat szembemegy az Európai Unió terveivel. Az EU közös közlekedéspolitikájának egyik célja fokozni a vasúti rendszerek hatékonyságát, versenyképességét. Az Európai Bizottság 2010-es közleménye is kimondja: „A vasúti ágazat lehetséges növekedésének teljes megvalósítása ezért nemcsak az EU közlekedéspolitikájának rendkívül fontos célja, hanem általában a gazdaságpolitikáé is".

Olvasóink írták

57 hozzászólás
  • 57. Ro-La 2012. október 20. 07:34
    „Akit érdekel ,annak javaslom ,hogy olvassa el a Hungarokombi honlapján olvasható nyílt levelet ,amit a Levegő Munkacsoport küldött el az illetékeseknek.”
  • 56. Ro-La 2012. október 19. 15:25
    „Látom sokak fantáziáját megmozgatta a téma. Engem közvetlen közelről érint a történet ,mivel jelenleg is ott dolgozom ,mint kísérő . Lehet azon vitázni ,hogy mennyire gazdaságos vagy mennyire nem . Nem akarok pártokra sem hivatkozni ,de azért vannak tények ,amiket itt sok hozzászóló nem ismer ,vagy figyelmen kívül hagy . A megvont támogatás összege messze elmarad attól ,hogy mennyit veszít ezzel a MÁV. Ha valaki esetleg elfelejtené ,akkor elmondom ,hogy azok az autópályák ,amikre majd ráengedik ezt a rengeteg kamiont ,azok a magyar lakosság keservesen megkeresett adóforintjaiból épültek . Arról nem is beszélve ,hogy jól ismerem kollégáimmal együtt a sofőrök alkoholfogyasztási szokásait és bizony a leállás után messze el fogom kerülni az autópályák környékét . A konténeres szállítás igaz ,hogy olcsóbb ,de viszont lényegesen lassabb. Másik vonalakon a pályahasználatért lényegesen kevesebbet fizet az Ökombi és még az állam is támogatja. Lásd Szlovénia példáját ,a Wels -Maribor vonal nem szűnik meg ,mert olyan az állami hozzáállás ,hogy tovább is látnak az orruknál. ( környezetvédelem ,autópályák megóvása , közlekedésbiztonság stb.)”
  • 55. papsajt 2012. október 17. 12:50
    „Eddig állami támogatást kaptak, hogy meg legyen a nyereség, most majd autópálya díjat fizetnek.
    Egyszer fenn....”
  • 54. v.imre 2012. október 16. 17:48
    „53.kollerandor 2012.10.16. 10:42
    "Ennyi hülyeséget régen olvastam a témában, mint az itteni hozzászólásokban. Aki meg jól látja , az Fidesz-bérenc."

    Látom új seprő vagy a felületen. Mivel előbb az én hozzászólásomat dícsérted, megjegyzésedet magamra vettem. Nem vagyok Fidesz bérenc. 1972 óta voltam MSZMP tag, majd 1989-ben MSZP alapító tag. Őket otthagytam, azóta sem léptem be más pártba. Minden kérdésben a lelkiismeretem szerint mondok véleményt. Világos?”
  • 53. kollerandor 2012. október 16. 10:42
    „Ennyi hülyeséget régen olvastam a témában, mint az itteni hozzászólásokban. Aki meg jól látja , az Fidesz-bérenc.

    3 millió tranzitkamion használja útjainkat évente. Ebben nincs benne a Mo-ról/ra zajló forgalom.
    Ezt vasúton kezelni lehetetlen. A vasút versenyképességét kellene növelni, de Európa nem ezen az úton jár-sajnos.”
  • 52. cselac 2012. október 16. 10:26
    „Ej, de sok hozzáértő fuvarozónk van...a nem fotelfuvarozóktól kérdezném: tényleg igaz az, hogy szép és jó dolognak tűnik ez a RO-LA, de tulajdonképpen nem működtethető gazdaságosan és jogos a megszüntetése? Csak mert jó pár hónapja hallottam ezt valóban független vállalkozótól és érdekelne.”
  • 51. nick77 2012. október 16. 10:23
    „A RO-LA életképességét illetően valóban lehet vitatkozni.Azonban a kombinált áruszállítás előnyei elvitathatatlanok.Ezt támogatni kellene, pl. olyan kombiterminálok, konténerrakodók építésével, amelyek valóban hozzájárulnak a közúti teherforgalom csökkentéséhez, a környezetvédelem szempontjait is figyelembe véve,nem utolsósorban munkahelyteremtő lenne.Mondom, lenne.Magyarországon vagyunk.”
  • 50. czindi 2012. október 16. 09:49
    „Húsz éve sürgetem a ROLÁS szállítmányozást. Terveket adtam be, hogy Nagylaknál is lehessen bevagonírozni, stb. Szállítani olyan áron kellene, hogy megérje a sofőröknek, bevezető áron akár 10 ft-al olcsóbban, mint a közút lenne...
    "inkább a sűrű fillér, mint a ritka forint", de ebben az országban MINDENKI AZONNAL KQVA GAZDAG AKAR LENNI!!!!Most ismét mi, a 43-as mellett élünk szívhatunk,a szó szoros értelmében is! Az itt kommentelőknek azt javaslom, az országgyűlési képviselőjükön keresztül tiltakozzanak a RO-LA bezárása ellen!”
  • 49. v.imre 2012. október 16. 09:07
    „47.vélemény

    Miféle elqrók jöttek? Azért csökkent le errefelé az átmenő kamionok száma, mert a délszláv háborút követően a török, bolgár, görög kamionok áttértek a horvát fő közlekedési útra Ausztria, Németország felé. Ennek csak örülhetünk, nemde?”
  • 48. Queenmargareth 2012. október 16. 08:44
    „Én csak azt nem tudom, honnan tudták már 2002 min év közepén, hogy meneküljön, aki tud az áfutól, mert szétrombolják...”
  • 47. vélemény 2012. október 15. 23:21
    „2002-ben még több mint 100 ezer kamion vonatozott át Magyarországon.
    - Aztán jöttek az elqrók.”
  • 46. x 2012. október 15. 21:31
    „41. v.imre 2012.10.15. 18:46 - Végre egy értelmes hozzászólás!
    Lásd még:
    http://hu.wikipedia.org/wiki/RoLa
    ...
    - Nagy hátránya a RoLa-vonatoknál a spedíciós cég vasúti menetrendhez és a vasútállomásokhoz történő illeszkedés, mert nem minden állomás van RoLa-vonat fogadására alkalmas terminállal ellátva;
    - Rendkívül drága az alacsonypadlós RoLa-kocsi, kisméretű kerekeik miatt ezek ráadásul fokozottan érzékenyek a pályahibákra és jobban rongálják azt, mint egy hagyományos vasúti teherkocsi;
    - A kamionok vontatórésze tulajdonképpen feleslegesen utazik, holt tömegként.”
  • 45. lukrecia 2012. október 15. 20:49
    „Igenis lenne letjogosultsaga, mint mar irtam korabban is. Csak nem ezzel a szelessegu nyomvonallal. Sajnos a jelenlegi nyomvonal sokkal korabban kialakult mara elavultta valt. Szelesebbnek kellene lennie. Akkor a kamionoknak nem centizve kellene felallniuk. hanem direktben batrabban. Surubb jaratokkal . Gumi es ut kopasokat, motor amortizaciot figyelembe veve joval praktikusabb a vonaton szallitas. Kornyezetvedelmrol nem is beszelve
    A roman gazdasag mondjuk joval erosebben teljesit mint a mienk.”
  • 44. makovaros 2012. október 15. 20:41
    „Köszönjük fidesz ezt is tönkretettétek mostmár 2 milló autó jön az utakon mégnagyobb kátyúk. köszönjük inkább a vonatos közlekedést kéne erősíteni.”
  • 43. gubanc 2012. október 15. 18:58
    „Na ja, kedves Fidesz apareatcsikok! Nem kőll Szegednek harmadik híd és vasuti összeköttetés Románia felé. Minek!
    Majd csak elvisz minden regioműlis centrum szerepet Temesvár, meg Arad. Észlények. ÉLJEN VIKTOR A ROMCSINÁLÓ"”
  • 42. eljensokaszeged 2012. október 15. 18:56
    „azt mondjuk nekem egy kamionos sem fogja tudni megmagyarázni, ha azonos díj mellett (értsd rola vs. kamion amortizációval, jó magas autópályadíjjal) miért vezetnél, ha alhatsz?”
  • 41. v.imre 2012. október 15. 18:46
    „Kezd félrecsúszni a vitatott téma lényeges része: a megszünő kamion szállítás osztrák tulajdonos kezében volt. Ő szüntette meg azt az állami támogatás megszűnése miatt. Már az a helyzet, hogy a magyar állam támogatta a tulajdonost vállalkozása nyereségessé tételében.
    Macs, a német vonalakon valóban rengeteg a tehervonat, közöttük a legtöbb a konténer szállító. Az más tészta. Nem konténerszállító kamionokat szállítanak.”
  • 40. StencilAtya 2012. október 15. 18:40
    „CSAK A FIDESZ !!”
  • 39. Commander-V2 2012. október 15. 18:11
    „Kedves Fidesz-KDNP képviselők, kedves Bohács Zsolt és a többi nagyszerű jobboldali képviselő! Mi a jó édes ....-t csináltok munka helyett, hogy minden ami jó, sz..rá válik a kezeitek alatt?”
  • 38. catroot 2012. október 15. 17:51
    „Van még valami ebben az elszabott országban, ami NORMÁLISAN működik?”
57 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Sikert arattak a Szená-torok

Három év után ismét Szegeden lépett fel a Magyar Országgyűlés képviselőinek énekkara. Tovább olvasom