Délmagyar logó

2017. 07. 24. hétfő - Kinga, Kincső 21°C | 34°C Még több cikk.

Megszűnt a MÁV-biztosító

Mint az várható volt, a múlt héten csütörtökön a pénzügyi felügyelet (PSZÁF) augusztus 15-i hatállyal visszavonta a MÁV-biztosító (MÁV ÁBE) engedélyét. Az ügyfelek rohamtempóban kezdték el kötni az új kötelező felelősségbiztosítást, ám addig is jobb, ha a kevésbé sietősökkel nem találkozunk az utakon.
A PSZÁF április 8-ától függesztette fel a MÁV ÁBE kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) termékének terjesztését, és kezdeményezte a társaság első számú vezetőjének és biztosításmatematikusának felmentését is.

Az új szerződések kötésének tiltását és a meglévő kgfb állomány átruházásának előírását az tette szükségessé, hogy a biztosító nem rendelkezett megfelelő tartalékkal, ami hosszú távon veszélyeztette a biztonságos működést. A PSZÁF áprilisban felügyeleti biztosokat küldött az egyesülethez a folyamatos, törvényes működés és pénzügyi stabilitás biztosítása érdekében. Eközben különösen nagy értékre elkövetett sikkasztás és pénzmosás megalapozott gyanúja miatt indított büntetőeljárást a biztosító vezetője és több társa ellen.

Baleset a Bertalan hídon. Nem mindegy, hol van kötelező biztosítása a károkozónak Illusztráció: Frank Yvette
Baleset a Bertalan hídon. Nem mindegy, hol van kötelező biztosítása a károkozónak
Illusztráció: Frank Yvette

Az egyesület júniusban és júliusban is tartott közgyűlést, ám ezeken nem sikerült elfogadható módon rendezniük a tagoknak az ügyeket. Időközben sikertelennek bizonyult az a pályázat is, amit az egyesület kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) állományának átvételére írtak ki – egyetlen társaságnak sem kellett a csomag –, és ezért a PSZÁF kezdeményezte a biztosító engedélyének visszavonását. Az egyesület július 24-i közgyűlésén kiderült, a saját tőke mínusz 5,5, az eredménytartalék mínusz 4,1 milliárd forint. A felügyeleti biztos ugyan javaslatot tett a biztosítót megmentő – személyenként több tízezer forintos – pótbefizetésre, ám ezt a közgyűlés elutasította.

A szegediek sem hiteleznek

Míg Budapesten kerek száz, Békés és Szolnok megyében csak egy-egy, Csongrád megyében pedig három műhely áll szerződében a MÁV-biztosítóval. Újszegeden, a Fő fasoron azt javasolják az ügyfélnek, hogy saját cascója terhére végeztesse a munkát, vagy készpénzben ki kell fizetni azt. Hitelben ugyanis nem vállalják a MÁV-biztosítós autó okozta károk javítását. 
 
A MÁV ÁBE ügyfeleinek augusztus 15-éig kell új, az év végéig érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötniük. A biztosítóváltás ebben az időszakban mintegy 150-160 ezer magángépjármű-tulajdonost, összesen közel kétszázezer szerződést érint.

A váltásokat a 2008. évre meghirdetett tarifák alapján kell végrehajtani. A netrisk.hu portál számításai szerint a kötelező biztosítások átkötése augusztus 15-étől év végéig jellemzően 3-5000 forintos költségnövekedést jelenthet a (volt) MÁV-biztosító ügyfeleinek, akik már csütörtök délutántól péntek reggelig 1200 kötelező biztosítást kötöttek itt. Az első „rohamból" a K and H és a Genertel 22-22, az Aegon 12 százalékkal részesedett, az éves átlagdíj 47,5 ezer forint volt.

Akinek augusztus 16-án nem lesz érvényes felelősségbiztosítása, vagy nem tudja igazolni meglétét, azzal szemben az ellenőrzést végző rendőr eljárhat, akár a jogosítványát is bevonhatja. Forró két hét előtt állunk: a nyaralási időszak közepén, amikor sokan nincsenek otthon, idő kell, hogy az érintett autósok értesüljenek a megszűnésről, és az átszerződési lehetőségekről.

A károsultak perelhetik, akár a PSZÁF-ot, amellyel kapcsolatban vizsgálható, hogy megfelelő volt-e felügyeleti tevékenysége, vagy mulasztott, továbbá a károsultak megkísérelhetik érvényesíteni kárigényüket a MÁV-biztosító vezetői ellen folyó büntető eljárásban – mondta Kolláth György jogász. Számos kérdés merülhet fel, így többek között, hogy nonprofit egyesület folytathat-e biztosítási tevékenységet egy olyan nagy és kiélezett piacon, mint a kötelező biztosításoké. Válaszra vár az is, hogy mikor jelentkezhetnek át a gépjárművek üzemben tartói, illetve, hogy a PSZÁF felügyeleti tevékenysége, erős jogosítványai ebben az ügyben miképpen maradhattak hatástalanok.

Állandó veszélyforrás
Sajnos bárki megteheti, hogy csak a határidő végén, augusztus 15-én köt másik kötelező felelősségbiztosítást, noha köztudott, hogy a MÁV-biztosító már ma sem rendelkezik a kellő fedezettel. Ügyfelei ezért állandó veszélyforrást jelentenek más közlekedőkre – egy súlyos személyi sérüléses vagy nagyobb anyagi kárral járó baleset okozása után akár egész életükben fizethetnek majd.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szőlőfürt mosva, kazetta cserélve

Szeged - Nem csak nagy utazó Klonkai László és felesége, de útikönyv is szép számmal sorakozik a könyvespolcukon. A több mint 300 kötetes gyűjtemény az alapos felkészülésben is segíti őket, hatékonnyá teszi az utazást, így kevesebb a meglepetés, intenzívebb az élmény. Tovább olvasom