Délmagyar logó

2017. 02. 21. kedd - Eleonóra 0°C | 6°C Még több cikk.

Megújul a Dugonics tér - megszűnik sok parkoló

Szeged - Akár már márciusban elindulhat a Dugonics tér felújítása; megvan a nyertes kivitelező. A tereket és utcákat szakaszosan zárják le, párhuzamosan megszűnik a parkolás.
Heteken belül elkezdhetik felújítani a Dugonics teret. A tervezetten 770 milliós beruházás annak a 2,25 milliárd forintos Szeged Biopolisz Park projektnek a része, amelyből tavaly átépült a Semmelweis utca és környéke. A Dugonics és Árpád teret, valamint a Somogyi, Toldy, Eötvös és Apáthy utcát érintő munka határidejét az év végére tervezik. A közbeszerzési tendert a SADE-Magyarország Mélyépítő Kft. nyerte; a többi ajánlattevő március közepéig fellebbezhet. Ha nem élnek a lehetőséggel, márciusban elkezdődhet a munka, ha mégis, akkor májusra tolódhat a start.


– Az építkezés a Dugonics tér Somogyi utcai felén, a Kelemen utcai kereszteződéstől indul, és szakaszosan halad a tér átellenes végéig, az egykori bizományi épületéig – tájékoztatott a projektet lebonyolító Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektigazgatója, Máté Tamás. Leglátványosabbnak a teljes burkolatcsere ígérkezik, de előtte korszerűsítik, illetve bevédik a közműveket, és cserélik az utak teljes pályaszerkezetét. Összesen több mint 13 ezer négyzetméter burkolatot újítanak fel. Ebből nagyjából 1600 négyzetméteren aszfaltburkolat lesz a Dugonics tér Somogyi utcai oldalán; a többi utcán és téren a közkedvelt klinkertéglát alkalmazzák.


A Dugonics téri szökőkút körül ellipszis alakú tér jön létre. A parkot a mai igényeknek megfelelően rendezik; az új sétányok a Dugonics-szobrot övező sétaútból ágaznak szét. Megújul a növényállomány, a padok és a közvilágítás. A tér Somogyi utcai része aszfaltos, kétsávos utca marad, dupla fasorral. Változás, hogy a vegyes használatú utcába hétköznapokon az autóforgalmat is beengedik, de hétvégén és rendezvények idején a gyalogosoké, bicikliseké. Az Árpád téren megszűnik a parkolás; a helyén új tér jön létre fákkal, padokkal, vízpermetszökőkúttal, csobogóval és árnyékoló napvitorlákkal. A Toldy utca a tervek szerint kétsávos zsákutca lesz, csak a Somogyi utca felől lehet behajtani. Az Eötvös utca egyirányú lesz, a Zrínyi utca felől megközelíthető. Az Apáthy utcát szintén kétsávos zsákutcává alakítják, a célforgalom a Zrínyi utcából hajthat be. A tervek szerint első ütemben a Somogyi, a Toldy, az Eötvös és az Apáthy utcát, a parkot és az Árpád teret zárják le munkaterületnek. Utána – részben párhuzamosan – a szökőkút környékén, valamint a nagyáruház és a volt bizományi oldalán dolgozik majd a kivitelező. Ebben az ütemben szűnik meg a parkolás az érintett utcákban. Gépkocsikat letenni a felújítás alatt és után legközelebb a környező utcákban és a Honvéd téri parkolóházban lehet.
Kecske is, káposzta is. A Dugonics téri park helyi védettséget élvez, átrajzolásáról folyamatosan egyeztet a tervezővel a városképbizottság, a polgármesteri hivatal fejlesztési irodája és a Szeged Pólus.


Szentistványi István, a városkép- és környezetvédelmi bizottság elnöke (LMP) elmondta: a napokban megállapodtak, hogy a terv és a határidő nem borulhat, ezért csak apróbb módosításokat kérnek a tervezőtől, hogy a hársfasorokat megtarthassák. A többi kijelölt fát és cserjét a magasított ágyásokból és a sétányok helyéről csak úgy lehet eltávolítani, hogy egyeztetnek róla, és amit lehet, át kell telepíteni.

Olvasóink írták

135 hozzászólás
  • 135. acidrain 2012. április 02. 12:41
    „"Mivel látja, hogy a mellette lévő sávban nála 10-szer gyorsabban halad a villamos, a troli és a busz, bizonyos esetekben újragondolná, hogy biztos kell-e neki autóval menni"

    - ez aztán a gondolkodásmód :)”
  • 134. ML 2012. március 13. 23:24
    „133. K.T. 2012.03.13. 20:26
    Szomorú, hogy nem érted azt amit írok. Lehet, hogy meg sem próbálod megérteni?
    Azt mondom, hogy a (tömeg)közlekedés és városfejlesztés mögé bújva nem kellene rontani Szeged közlekedési lehetőségein és növelni a balesetveszélyt.
    Nagy Gábor azt írja, hogy a villamos 10-szer gyorsabb mint a gépkocsi. Ez egyszerűen hazugság.
    Ha megnézed a nagykörút buszsáv tervet láthatod, hogy a független buszsávot a gépkocsik sávja a kereszteződésektől függetlenül 4 helyen keresztezte volna.
    Erre jött volna még a torontál téri "tudományos, programozható lámparendszer" (amit ifj Nagy Gábor érvként emlegetett) és akkor sikerült volna a Nagykörutat is tönkretenni.
    A világon sehol máshol nincs a körforgalmakban gömbsüvegsor, hogy az idegen vagy rossz látási viszonyok között (esetleg hóban) a szegedi közlekedő ott törje ki a járműve kerekét, essen el motorjával, bicigliével.
    Folytathatnám még oldalakon keresztül, de fölösleges. Itt befejeztem. Ifj. Nagy Gábor következő válasza sem érdekel.”
  • 133. K.T. 2012. március 13. 20:26
    „ML,
    Jól olvasom,azt sugallod, hogy közlekedjünk gépjárművel mert az gyorsabb, kényelmesebb és olcsóbb is mint a tömegközlekedés?
    Arra gondoltál már, hogy ha mindenki így tenne akkor még a garázsodból sem tudnál kiállni, mert akkora dugó lenne?
    Vagy csak addig kényelmes ez az álláspontod, amíg tudsz haladni úgy ahogy?

    Ilyen mentalitással nyugodtan társulhatnál az EMPAMOHOZ, alkothatnátok egy nagy koalíciót. :)”
  • 132. ML 2012. március 13. 20:01
    „130. ifj. Nagy Gábor 2012.03.13. 08:18
    "1. mivel látja, hogy a mellette lévő sávban nála 10-szer gyorsabban halad a villamos, a troli és a busz"
    Hallottál már olyat, hogy "vonal megszüntetés, vonal rövidítés, menetidő ritkítás? Olvass Délmagyarországot.
    A villamossal, a trolival és a busszal való utazási időbe légyszives számold bele azt a 20-60 percet amíg a megállóban várakozol, csak úgy általában, azért mert lerobbant az állami tulajdonú busz, villamos, troli, (karbantartásra nem lesz pénz, lásd BKV) vagy csak szimplán áramszünet van. Plusz az átszállás, gyalogséta idejét is kalkuláld, mert a nagyobbacska járművek nem visznek háztól házig!!”
  • 131. ML 2012. március 13. 19:40
    „130. ifj. Nagy Gábor 2012.03.13. 08:18
    "2. átmenne a nagykörútra, mert hiába hosszabb, mégiscsak gyorsabb (ahol emiatt aztán lehet, hogy mégiscsak szükség lenne a buszsávra, aminek annyira keresztbe tetszettek feküdni, mert képtelenek összefüggésekben gondolkodni...)"
    Tehát a rakpart helyett mindenki menjen a nagykörúton, tegyen meg 5-ször akkora távolságot! Ehhez a gondolathoz gratulálok!
    A nagykörúti buszsávval kapcsolatban 2011. októberben az NFÜ-höz fordultunk felülvizsgálati kérelemmel, mivel a terv ellentétes volt a pályázati kiírással és a pályázattal. (www.nagykorut.5mp.eu). Ezt követően decemberben a polgármester úr javaslatára a közgyűlés elállt a beruházástól. Tehát mi kérelmet írtunk és a polgármester feküdt keresztbe.
    A megvalósult "tudományos" fejlesztések néhány eredménye:
    A gömbsüvegek balesetveszélyes, mesterséges útakadályok, miattuk februárban nem lehetett a havat rendesen eltávolítani a szegedi utakról, akadályozzák a megkülönböztető jelzést használók haladását.
    Kálvária sugárúton nem közlekedik mentő és tűzoltó, mert nem tudnak haladni.
    Mindenki számára nyilvánvaló, hogy a régi híd újszegedi oldalán kiépített lámpás kereszteződés nem javított, hanem rontott a közlekedésen.
    Tegnap délután 5-kor a hídról jöttem le autóval (de jöhettem volna biciglivel is!). A lámpák sárgán villogtak. A buszmegállóban benn állt egy busz, én a Forrás felé mentem és a busztól nem láttam, hogy jobbról jön-e autó. Súlyos balesetveszély!!!!!! és hány millió forintot dobtunk ki az ablakon?
    Stb.”
  • 130. ifj. Nagy Gábor 2012. március 13. 08:18
    „114. ML
    "a rakparton megtett 2 perces út (Novotel és Hősök kapuja között) rakpart hiányában, a kiskörúton 20-30 percig tart. Tehát a rakpart lezárása 10-20 szorosára növeli a belváros környezetterhelését. Ez egyrészt ellentétes a közúti közlekedésre vonatkozó törvény 11.§ (2) ponttal (tehát nem engedélyezhető) és Szeged környezetvédelmét fontosnak tartók valószínűleg határozottan elleneznék."

    Na, akkor ugye a demagóg hülyeségek helyett ha gondolkodnánk is:

    ha ez nem egy egyszeri eset lenne, hanem állandó helyzet, akkor az autós szépen fogná magát és vagy

    1. mivel látja, hogy a mellette lévő sávban nála 10-szer gyorsabban halad a villamos, a troli és a busz, bizonyos esetekben újragondolná, hogy biztos kell-e neki autóval menni

    vagy

    2. átmenne a nagykörútra, mert hiába hosszabb, mégiscsak gyorsabb (ahol emiatt aztán lehet, hogy mégiscsak szükség lenne a buszsávra, aminek annyira keresztbe tetszettek feküdni, mert képtelenek összefüggésekben gondolkodni...)”
  • 129. badó 2012. március 13. 08:00
    „Olyan kicsi ez a város, nyugodtan körbe lehet sétálni...”
  • 128. K.T. 2012. március 13. 02:15
    „127. ML 2012.03.12. 23:51
    "Mennyibe kerül az alagút elkészítése? TE fogod kifizetni?"

    Tavaly 263 szegedi lakos élete lett rövidebb a város PM10 terhelése miatt.
    Idén beállsz 264-nek?
    (kb. annyira demagóg, mint a te kérdésed.:( )”
  • 127. ML 2012. március 12. 23:51
    „"115. strangerrr 2012.03.11. 21:13
    114. 1.) A kiskörút csúcsidőben tele van már most is, jobban tele már nemigen lehet. 2.) Nem feltétlen kell lezárni, tőlem vihetnék az autóforgalmat alagútban is:"
    Mennyibe kerül az alagút elkészítése? TE fogod kifizetni?”
  • 126. CsImre 2012. március 12. 22:14
    „114. ML

    Nos, azért ez több sebből is vérzik. Pl. a rakpart lezárása esetén a forgalmának jelentős része elpárologna, és csak a maradék szabadulna a Tisza Lajos körútra. Halkan megjegyzem, logikád alapján a Tisza Lajos krt-ról, sőt, minden torlódó belvárosi utcáról ki kéne tiltani a gépjárműközlekedést. De a logika meg is fordítható, ha a rakpartból 4 sávos autópályát csinálnák a Tisza részleges befedésével, akkor a Tisza Lajoson tovább csökkenhetne a forgalom, legalábbis egy darabig. A logikai bukfenc végén van, hogy a környezetvédők nagyobb részének feltehetőleg az ember előrébb áll a rangsorában, mint az autó, és mondjuk szeretnék elérni életük kockáztatása nélkül a városukban folyó élővizet.”
  • 125. K.T. 2012. március 12. 19:43
    „115. strangerrr
    "2.) Nem feltétlen kell lezárni, tőlem vihetnék az autóforgalmat alagútban is:) "

    Úgy tűnik egyre több embernek lenne szimpatikus ez a megoldás. ;)
    (kecske is és káposzta is)
    https://picasaweb.google.com/112863729419227106629/AtrajzoltValosagVegyesSciFiSzegedenEsMasutt#5309394998629433218

    ...de persze vannak kevésbé messzire látók, akik ehhez ragaszkodnak körmük szakadtáig:
    https://picasaweb.google.com/112863729419227106629/AtrajzoltValosagVegyesSciFiSzegedenEsMasutt#5435949845496374738

    Remélem, hogy előbbi hangok is eljutnak a Vesmás klánhoz!”
  • 124. strangerrr 2012. március 12. 16:19
    „119. Iskolakezdéskor?:) Akkor meg az lenne a baj.
    De földmunkát végezni, utat építeni nyáron szoktak "szerencsésebb történelmi fejlődésű országokban", a sok decemberi útépítés csak magyar sajátosság:)
    Egyébként el kell keserítenem mindenkit, egy város infrastruktúrája sosincs kész, az a természetes ha valamelyik részén mindig csinálnak valamit.”
  • 123. csizmaskandur 2012. március 12. 15:38
    „78. klj-54 2012.03.10. 23:43
    Ne haragudj, de úgy rémlik, hogy korábban azt írtad, hogy mozgássérült vagy, amikor kikérted magadnak, hogy miért írta valaki (már nem emlékszem, hogy ki, bocsánat), hogy pl a mozgássérülteknek is be kell jutni a városba és szükségük van parkolóhelyre. Ő biztos nem olyan emberre gondolt, aki kellemesnek talál egy 48 perces sétát keresztül a városon, hanem konkrétan olyan mozgássérültre, akik miatt az erre a célra felfestet parkolókat is kitalálták, mert pár méter is gondot jelent nekik. Tényleg bocs, nem bántani akartalak, mert nem ismerem a helyzeted, csak ez így furán jött ki.”
  • 122. joy 2012. március 12. 13:38
    „114!
    Erről a törvényről megkérdezték a Tiszát is?”
  • 121. vuk 2012. március 12. 10:24
    „119. Ganxta 2012.03.12. 09:46
    Ha szeptember 1-en kezdenek, akkor jonnenek a "miert kell pont iskolakezdesre felturni??"

    Nincs jo idopont. Illetve van: minel hamarabb!”
  • 120. alfa258 2012. március 12. 10:17
    „A belvárosi parkolásról: mivel kevés a parkolóhely, és nagyon drága, ezért az autót troli v.buszmegálló melletti parkolóban hagyom és be tömegközlekedem a városba. Nincsenek olyan nagy távolságok, de megértem azokat, akik céges bérletüket nem akarják kárbaveszni és inkább parkolnak a belvárosban!”
  • 119. Ganxta 2012. március 12. 09:46
    „Egy dolgot nem értek. Miért nem lehet szeptember 1.-én kezdeni. Miért kell a város szívét a turistaszezonra feltúrni megint?
    Illetve a cikkben nem találom a befejezés pontos határidejét. Ez csak azért, hogy a polgárok ne tudjanak számonkérni csúszás esetén?”
  • 118. velemenynyilvanito 2012. március 12. 09:37
    „a szokokut nem ronda csak forditani kellen ra penzt, es kicsi fejlesztest.”
  • 117. Lámpion 2012. március 12. 08:30
    „Azt a lepukkant, ronda szökőkutat úgy hagyják?”
  • 116. tom_peris 2012. március 11. 22:23
    „Amikor offline olvastam a cikket akkor lelki szemeim előtt már postok százai jelentek meg... amiben a parkolóhelyek megszüntetése miatt megy a szájkarate... ehhez képest kellemesen meglepődtem a forumozók hozzáálásán...

    a cikkhez annyi hogy javarész eu forrásból van... továbbá valamilyen szinten megéri a tér(terek) a felujjítást... rosszabb nem lesz... az biztos...”
135 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

György Sándor fellebbez Virág-ügyben

György Sándor fellebbezést nyújt be a Fővárosi Törvényszék elsőfokú ítélete ellen Virág-ügyben, mert szerinte helytelenül mérlegelte a bizonyítékokat a bíróság. Tovább olvasom