Délmagyar logó

2017. 03. 23. csütörtök - Emőke 11°C | 21°C Még több cikk.

Megyei ökoiskolák – környezetvédelem

Országszerte egyre bővül az ökoiskola-hálózat. A csanádpalotai, az algyői általános iskola éppúgy ökoiskola, mint a szegedi Krúdy – hogy csak három példát hozzunk a megyei tizenkilencből. Az ökoiskolák különös súlyt helyeznek arra, hogy a diákok elsajátítsák a környezetvédő gondolkodást – a különböző egyéb ismeretanyagokon túl.
A csanádpalotai Dér István Általános Iskola a hetedik évfolyamon bevezette a környezetvédelmi oktatást a természettudományos tárgyakon belül – halljuk Hajas Lászlóné igazgatóhelyettestől. Kémiaórán például nemcsak a különböző vegyi anyagok felépítéséről esik szó, hanem arról is, hogy ezek az anyagok milyen szerephez juthatnak a háztartásban, s milyen környezeti károkat okoznak, ha kijutnak a szabadba. Az önkormányzat támogatásával már a paksi atomerőművet is meglátogathatta a hetedik évfolyam.

Nemzetközi hálózat

Mitől ökoiskola egy ökoiskola? Az intézmény helyi tantervében és pedagógiai programjában meghatározó szerep jut a környezeti nevelésnek, annak, hogy a diákok szemléletét a fenntartható fejlődés hassa át. Az ökoiskola címet minisztériumi pályázat révén nyerheti el az iskola, és akkor maradhat a hálózat tagja, ha a szükséges kritériumokat folyamatosan teljesíti. A magyar ökoiskola-hálózat egyébként a világszerte bővülő nemzetközi hálózat része.

– Amely tantárgyakba csak lehet, beépítjük a környezetvédelemmel összefüggő, környezettudatosságra nevelő ismeretanyagot – tájékoztat Szivacski Angéla, az Algyői Általános Iskola zöldmunkaközöség-vezetője. Magyar nyelvi órákon mondatelemzéskor például hulladékgyűjtéssel összefüggő mondatokat elemeznek a diákok. Mindez kitűnően alkalmas arra, hogy a gyerekek gondolkodásába beivódjék a környezetvédelem témaköre. Innen már egyenes az út oda, hogy ha felnőttként lehetőségük nyílik környezetvédő és kevésbé környezetvédő jellegű döntést hozni legkülönbözőbb ügyekben – magától értetődő módon a környezetvédő döntést válasszák.

A szegedi Krúdy Gyula Kereskedelmi, Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskola az intézmény jellegzetes szakmai profiljával kapcsolja össze az ökoszemléletet – mondja Fülöpné Strohner Irén biológia–kémia szakos tanár. A különféle tantárgyakban itt is szerepet kapnak a környezetvédelem szempontjai. Külön környezetvédelmet is tanítanak, illetve tudatos vásárlóvá nevelik a diákokat, laborgyakorlatok keretében pedig kereskedelem, a vendéglátás területén előfordulható veszélyes hulladékok kezelésével foglalkoznak a diákok. Ökológiailábnyom-fölmérést szintén végeznek – a kapott adatsorból kiderül, mennyire terheli egy-egy ember, intézmény, város a környezetét.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kétmilliomodik látogató a TIK-ben

Még nem töltötte be harmadik évét a József Attila Tanulmányi és Információs Központ, de már több… Tovább olvasom