Délmagyar logó

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -3°C | 10°C Még több cikk.

˝Meleg vagyok˝ - a családnak is teher a titkolózás

Egyes kutatások szerint a társadalom 2-5, mások szerint akár a 10 százaléka tartozik valamely leszbikus, meleg, biszexuális és transznemű (LMBT) közösséghez.
Ezek szerint Szegeden nagyjából 5–10 ezer LMBT-ember él. A városban a Boltív Csoport és a Colorful Circles' World szervez számukra programokat, beszélgetéseket és csoportfoglalkozásokat.

A pénteki Nemzetközi Coming Out Day-en, azaz az előbújás napján egy-egy képviselőjükkel beszélgettünk a másságról, hiszen nem csak a meleg embernek, de családjának, barátainak is teher lehet a titkolózás.

A szegedi LMBT-közösségekről készült összeállításunkat lapunk szombati számában, a Szieszta mellékletben olvashatják.

Délmagyarország / Délvilág hírek Fizessen elő a napilapra!

Olvasóink írták

38 hozzászólás
12
  • 38. Roland1000 2013. október 14. 20:52
    „Nemrégiben színt vallott egy nagyszerű magyar színész, rendező arról, ami köztudomású tény volt eddig is, csak ő nem beszélt róla. Nem értem, hogy most miért írt róla a könyvében. Talán csak ki akarta mondani, hogy túl legye rajta..., vagy hogy ez is benne legyen a könyvben, mert így teljes a történet, hiszen mindenki tudta eddig is. Szóval ő a szememben éppoly nagyszerű, zseniálisan tehetséges ember, mintha heteroszexuális lenne.

    Vagy Elton John... Egy nagyszerű zenész. Kit érdekel a nemi hovatartozása? Vagy Fraddie Mercury, vagy az ismerőseim, akik jó fejek, nagyon rendes emberek. Nincs bajom a melegekkel, de nem vonzanak a felvonulások. :) Tulajdonképpen semmilyen felvonulás nem vonz. Nem szeretek vonulni, és vonulást nézni sem. Bár, a katonai felvonulások szépek..., és ha még egy szép katonadalt is énekelnek..., vagy egy indulót..., hát az már más.:)”
  • 37. Roland1000 2013. október 14. 20:39
    „Vannak meleg ismerőseim és nagyon jó fejek. És van olyan, akit melegnek hittem..., de nem az, hiszen megnősült, csak kissé nőies a viselkedése.:)

    És megértettelek benneteket, azt pedig sosem fogom megérteni, amikor valaki azért megtagadja a gyerekét, unokáját, mert az meleg. Én ilyet sosem tennék, és ezt őszintén írom.

    Kedves Tucat, ha kiderülne, hogy meleg vagy, akkor is éppúgy kedvelnélek..., csak nem hagynám magam, ha megtetszenék.:)))”
  • 36. Roland1000 2013. október 14. 20:35
    „Kedves Tucat, Macs, TZiky! Hát, igazán kedvesek vagytok, hogy ennyi időt szántok rám, és megpróbáltok e téren a felvilágosultság legmagasabb fokára juttatni..., és tényleg köszönöm.:)

    "...nem arra büszkék, hogy melegek, hanem arra, hogy e szigorú tényt nyíltan, önbecsapás, hazudozás és gyáva lapítás nélkül merik vállalni egy évezredes dogmák redőnyeivel gondosan elsötétített társadalomban..."

    Na igen, tulajdonképpen erre még nem is gondoltam, de logikusnak tűnik, és habár nem értem, hogy miért kell ehhez szexuális aktust mímelni (egyik pasinak a másik fenekénél), de ahogy a heteroszexuális emberek, úgy a melegek között is vannak szélsőségesek...:))

    Macs, nem láttam még élőben melegfelvonulást, mert direkt nem mennék el rá, dolgom pedig nem volt épp akkor, arrafelé..., így ez eleddig kimaradt az életemből.

    Nem tudom, hogy ez enyhítő körülmény-e számotokra, de mindig az volt a véleményem, hogy a melegek jobb emberek, mint azok, akik tojással dobálják, vagy diszkriminálják. Én biztos nem tennék különbséget egy meleg és egy nem meleg között egy munkahelyi válogatáson, vagy bárhol máshol. A számomra sokszor magamutogatónak tűnő feltűnősködésen kívül semmi bajom nincs velük. Van elég heteroszexuális, úgyhogy az emberiség nem a melegek miatt fog kihalni egyszer.

    És kedves Tucat, ne fenyegess már azzal, hogy itt talán utoljára...:)) Igazán nagy élvezettel olvasom az esszéidet. De komolyan!”
  • 35. tucat 2013. október 14. 15:46
    „32. Roland1000
    Még egyszer, és részemről itt talán utoljára.
    A hazai LMBT felvonulások érintett (melegek: szexuálisan* a saját neműekhez vonzódó férfiak; leszbikusok: * a saját neműekhez vonzódó nők; biszexuálisok: a * mindkét nemhez egyszerre, vagy váltakozva vonzódó férfiak és nők; transzszexuálisok: akiknek a biológiai neme összeegyeztethetetlen a lelkileg megélt nemi identitásukkal, egyszerűbben a férfi testbe kényszerülő nő, vagy a női testben szenvedő férfi; de számos egyéb szexuális "furcsaság" is tarkítja a képet, pl. a transzvesztitizmus, amely a biológiai nem kényszeres álcázásaként ismert - ők azok, akik fiúként lányruhában, vagy, ritkábban, lányként fiúruhában szeretnek mutatkozni, és általában is vonzódnak a színes, tarka, szokatlan külsőségekhez; vagy a hermafroditizmus, amely a külső-belső nemi szervek anatómiai és funkcionális anomáliája a járulékos hormonális és egyéb hatásokkal együtt; stb., amelyek puszta felsorolásával sem akarom tovább csigázni, elég annyi most, hogy a probléma igen összetett, és a sokféle megjelenésében is szerteágazó) résztvevői nem a melegségükre, hanem az önazonosságuk bátor vállalására büszkék. ((Javaslom, hogy mielőtt tovább menne, az előző mondatot olvassa el most újra úgy, hogy a zárójelbe tett részt átugorja.)) A különbség nyilvánvaló: nem arra büszkék, hogy melegek, hanem arra, hogy e szigorú tényt nyíltan, önbecsapás, hazudozás és gyáva lapítás nélkül merik vállalni egy évezredes dogmák redőnyeivel gondosan elsötétített társadalomban.
    Ennek megfelelően, míg a világ szellemileg szabadabb társadalmai együtt ünnepelnek velük, sok helyen össznépi karneváli hangulatban, addig az Európai Unió XXI. századi Magyarországában a felvonulásuk erősen visszafogott, tojásdobálással, hangos gyalázkodással és sajnos nem ritkán tettleges összetűzésekkel is kísért, emberi jogi demonstráció, ezen belül pedig a meleg emberek méltóságáért, a többiekével azonos esélyeiért és egyenjogúságáért (az írott jog előtti egyenlőségért - lásd pl. az alaptörvényi és a családjogi státuszuk durva, jogi diszkriminációját) folytatott küzdelmük látványos része, amellyel a súlyos, az egész társadalmat megterhelő, hazai emberi jogi anomáliákra próbálják felhívni az emberek figyelmét. De az emberek egy sor oknál fogva nem értik ezt, mert nem érzik a probléma súlyát, mélységét - aki mégis, az is inkább gyáván elhallgatja, nehogy megbélyegezze a hatalmas többség, vagy a kisebb helyi közösség egy skarlátbetűvel - és a társadalmi, gazdasági, kulturális, stb. vonatkozású következményeivel sincsenek tisztában, noha régóta viselik a terheit, sok egyéb mellett, ennek is.

    Nem vagyok ugyan közvetlenül érintett LMBT ügyekben, de az éjszaka folyamán beszámoltam itt egy meleg fiatalemberrel kapcsolatos, csodálatos, szinte a személyiségem egészét átformáló-érlelő élményemről, sajnos azonban nyomát sem látom ennek. Sajnálom azért is, mert a 29. sorszámú hozzászólásának egyik felvetését ("...nem olyan nagy probléma ez, mint amilyennek a melegek be akarják állítani" - írta ott) is próbáltam cáfolni, igaz, látszólag szertelen filozófiai túrára csábítva Önt. De csak látszólag. Sajnálom, hogy nem olvashatja a bejegyzést, mert, ha a csapongó filozófiai mély-merülést nem is, de az élménybeszámolómat bizonyára élvezte volna. Akár az is lehet, hogy nagyon megváltozott volna a véleménye az LMBT dogokkal kapcsolatban. Akárhogy is, e lehetőség elmulasztása nem az én lelkemen szárad, és további erőfeszítésekre nem vagyok hajlandó azért sem, mert egyre gyakrabban nyomokat sem hagynak a próbálkozásaim.
    Mivel átlag feletti érzékenységű lényt véltem felfedezni Önben, arra biztatom, engedje meg magának bátran azt, amit az emberek többsége, amolyan "arisztokratikus luxusnak" vélve, sosem lesz képes: hallgasson bátran a szívére, de közben igyekezzen a gondolkodását a lehető legszabadabbá tenni! Ez a legfőképpen azt jelenti, hogy semmit sem fogad el csak azért, mert azt valamiféle hatalom tekintélyével diktálják, akár, ha évezredek óta, és kőbe vésett törvényként, de legalábbis kötelező erkölcsi normaként elvárják a megfélemlített (tehát nem szabad) emberektől az ennek megfelelő attitűdök szerinti viselkedést, hanem a józan elméjével az ellenőrzése alatt tartja a késztetéseit, a gondolatait és a magatartását. Ez nem könnyű feladat, az emberek többségének sajnos, úgy tűnik, esélye sincs a megvalósítására. Kár, mert enélkül az olyannyira áhított szabadság valóban csak mesebeli malaszt marad.
    Remélem, a szólás- és sajtószabadság hamarosan ismét a segítségünkre lesz, hatékonyan támogatva az emberek szabadságának a kiteljesedését. Ez egy soha véget nem érő küldetése a sajtónak (is), még egy, valóban szabadságelvű, és ilyen igyekezetű-gyakorlatú társadalomban is.

    A szöveg második bekezdésében foglaltakkal ismét azt kockáztatom, hogy nem olvashatja ezt a hozzászólást sem, s ha így lesz, a lelkiismeretem akkor is tiszta marad: megpróbáltam.”
  • 34. macs 2013. október 14. 14:22
    „29. Roland1000,
    "A felvonulásokkal és a nyilvános szexuális megnyilvánulásokkal van bajom."
    Abban igazad van, hogy a szexualitás nem a nyilvánosság elé való, ebben egyetértek veled. Csak kérdés, láttál már ilyen felvonulást, nem arra gondolok, amit a szenzációhajhász média célirányosan állított össze, hanem élőben, a maga valóságában? Amolyan karneváli felvonulás, sok ember, zene, jelmezek, vidámság. És kézen fogva mennek emberek, sőt, minő felháborító, még át is ölelik egymást. :-)
    Nem azért haragszol, mert úgy érzed, hogy haragudnod kell, de ha véletlenül belecsöppennél egy ilyen karneválba, és nem tudnák kiket látsz, akkor is megbotránkoznál?
    És bocs, de arra gondoltál már, hogy ezek a rendezvények nem igazán arról szólnak, hogy a résztvevők büszkék az identitásukra, inkább arról, hogy a nézők lássák, ők is ugyanolyan emberek, mint bárki más.”
  • 33. TZiky 2013. október 14. 12:46
    „32. Roland1000 2013.10.14. 09:45
    "Nem értem, mit kell erre büszkének lenni."
    Nem kell rá büszkének lenni, de lehet. És ugyanazért, amiért büszkék a nyári szombatok délutánjain a városháza elől negyedóránként induló felvonulások résztvevői.

    Üdv:
    TZiky:-))”
  • 32. Roland1000 2013. október 14. 09:45
    „TZiky, ott is melegek olvadnak egymásba? ha igen, akkor ja!:)) Természetesen nem. nekem a meleg felvonulásokkal van bajom. Nem értem, mit kell erre büszkének lenni. Szégyellni sem kell, de ezek a meleg büszkeség napok számomra érthetetlenek.

    Üdv:))”
  • 31. TZiky 2013. október 13. 22:16
    „29. Roland1000 2013.10.13. 19:41
    "A felvonulásokkal és a nyilvános szexuális megnyilvánulásokkal van bajom."
    Gondolom akkor a nyári szombatok délutánjain a városháza elől negyedóránként induló felvonulások is ugyanezen okból zavarnak...

    Üdv:
    TZiky:-))”
  • 30. Roland1000 2013. október 13. 21:52
    „Mindegy, nem engem kell meggyőzni elsősorban, mert engem nem érdekel, hogy ki meleg és ki nem. Ha meleg, hát meleg, nem tehet róla. nem tartok kevesebbre egy embert azért mert meleg. Nem a nemi hovatartozás alapján ítélem meg az embereket. Aki meg az alapján ítélkezik, azzal nem kell foglalkozni.”
  • 29. Roland1000 2013. október 13. 19:41
    „Macs, egyszerűen nem vagyok kíváncsi arra, hogy két fiú vagy két lány kézen fogva flangál, vagy csókolózik, mert undorító. meleg párok simán megjelennek a nyilvánosság előtt, és ezzel semmi bajom. Még akkor sincs vele bajom, ha tudom, hogy melegek, és a legkevésbé sem zavar a beállítottságuk. A felvonulásokkal és a nyilvános szexuális megnyilvánulásokkal van bajom. Ha szexuális élményre vágyom, azt nem az utcán fogom beszerezni.

    Hidd el, én toleráns vagyok. Engem nem zavar, ha valaki meleg, de az igen, ha egy utánfutón vonaglik, szexuális aktust imitálva.

    Értem én, hogy teher a családnak, de sokszor azért teher, mert szégyenként élik meg, pedig nem kéne, hiszen - mint tudjuk - egy férfi vagy nő sem tehet arról, és nem szabadon választott témakörbe tartozik, hogy vonzódik-e a saját neméhez, avagy nem. Szerintem meg nem olyan nagy probléma ez, mint amilyennek a melegek be akarják állítani.”
  • 28. tucat 2013. október 13. 19:35
    „27. macs
    Millen igaz! Oszt´ ahhó´ még, doktor, állni se köll. Tom, mer´ vannak oszt´ doktorok, akik nem toll leránt..., vagy mi, fogjátok, nem? Ú´ láccccik, a zegyetemeken is csak tudást mérnek, nem intelegenciát, vagy mit, az vagy van má´, mikó´ odaeszi az avas a figurát, vagy sose lesz, vagy, mint Kazal borkabaréjába´ a zisten: van, csak kevés.
    Komolyabbra fordítva: láttam már (nem Hunniában) kézen fogva sétáló, boldog fiúpárt. Olyan szélesen és őszintén mosolyogtam rájuk, hogy még több száz méter megtétele után is vissza-visszabazsalyogtak rám (pedig nem reptettem turult, nyilam s íjam se volt, de még fehér ló se volt a közelemben sem, de ezek csak megsejthettek valamit rólam :$). Tudom, láttam, mert nem mozdultam, hanem boldogan, csillogó szemekkel bámultam utánuk. Ez nem irónia, ez nagyon komoly: ennyire hülye vagyok, ennyire nyíltan tudok örülni, ha végre olyanokat is boldognak látok, akikről azt gondoltam, semmi esélyük a teljes értékű emberi életre. Persze, az utcai sétafika még messze van ettől, de azért már ez is jelent valamit. Ahol ezt láttam pár éve, ott már sok egyéb dolog is természetes a számukra, és jól haladnak afelé, hogy ne másodrendű, megtűrt, hanem, az önmegvalósításuk kiteljesedésének eredményeként, roppant értékes, és az őket is gondjaiba vevő közösségüket ("A" társadalmat) megbecsülő és örömmel szolgáló polgárok legyenek.
    Hű, édesapám, a (...) életbe, de messze lakunk mi Európától! - mondta a székely gyerek is (früs)tökölés közben.

    Nem vagyunk egyformák, na: az egyik hülye, a másik ne haljon meg (ez már visszatérés a gegek endorfin- és dopaminuralmú birodalmába)!”
  • 27. macs 2013. október 13. 18:50
    „23. Roland1000,
    úgy őszintén, komolyan gondolod, hogy miért teher a családnak a titkolózás? Nem olvastad a hozzászólásokat, nem hallod a különféle véleményeket? Az emberek általában konfliktus kerülők, teljesen érthető, hogy nem akarják kitenni magukat ostoba, előítéletes emberek agressziójának.
    Neked teher, ha a szomszéd srác kézen fogva sétál egy másik sráccal. OK de mi van akkor, ha a szomszéd lány sétál kézen fogva egy lánnyal, sőt át is öleli őt?
    Biztosan bennem van a hiba, de engem nem zavar, sőt a gyereknek is nyugodtan elmondhatod, hogy a világ színes, vannak ilyen és vannak olyan emberek. Hidd el nem lesz semmi baja se, ha toleranciát tanul!”
  • 26. Roland1000 2013. október 13. 17:56
    „Tucat! Mondd csak, te miből doktoráltál? Na és egyből?:)))”
  • 25. Roland1000 2013. október 13. 17:52
    „Tessék?”
  • 24. tucat 2013. október 13. 16:08
    „Jaj szegény fejemnek! Vagyok, miként a fényűző stadionok felépültét sóvárogva váró, zavarodott hun hátvéd: a saját térfelemen bravúros bombagólfejelő!
    A gól az gól, mindegy, szakad a háló, tombol a lelátó, s az arénában ennyi a lényeg!
    Nagy szárnyadat borítsd ránk, virrasztó éji felleg.”
  • 23. Roland1000 2013. október 13. 15:26
    „Macs, nem azon vagyunk felháborodva, amiről nem tehetnek - hogy a saját nemükhöz vonzódnak -, hanem azon, hogy ezt közszemlére teszik.

    Teher a családnak a titkolózás? Hát miért? Nekem meg az a tehet, ha a szomszéd srác a másik szomszéd sráccal csókolózik a kapualjban, vagy kézen fogva grasszálnak a gyerekeim előtt. de még előttem se tegyék. Ha tetszik, ha nem, a normális az, ha egy férfi egy nőnek a kezét fogja. De fogja a férfi a férfiét, de miért kell ehhez a nyilvánosság? Nem kell titkolózni, de ha tudja is a közösség, hogy ez van, attól még nem akarja látni.”
  • 22. tucat 2013. október 13. 12:36
    „21. majzik
    Nem. Még csak nem is szabadon megélhető.
    És ne aggódjék, soha nem is lesz az, lényegében marad, ami mindig is volt: nehezen viselhető, az egészséges, normális közösség nyílt, vagy burkolt megvetésével és viszolygásával kísért átok, amelynek a terhe alól továbbra is sokan fognak önmeghasonulással (számukra - és a környezetükre nézve - a poklot jelentő heteroszexuális életmóddal) és a társadalmat a megtisztulás katartikus élményével folyamatosan megajándékozó öngyilkosságba menekülni. Sajnos azonban a létszámarányuk a populációkban, alapvetően genetikai átadási okok miatt (csak az anya és csak a fiú utódnak adja a determináló hajlamot, legalábbis a meleg férfiakat iiletően), ennek ellenére is állandó marad, ami, röviden, bonyolult és amúgy is totál felesleges magyarázat (senkit se érdekel) nélkül azt jelenti, kiirthatatlanok - ezzel kapcsolatban számos gyakorlati tapasztalatot is sikerült már az emberiségnek összegyűjtenie, de a rohamléptekkel fejlődő genetika tudományának köszönhetően ma már értjük is, miért van ez így. A keresztényi értékek védelme érdekében tehát ébernek kell maradnunk, hogy a mindent felforgató, káoszteremtő liberalizmussal szemben, a ránk erőltetett nemzetközi és európai megállapodások emelte falig elmenő jogi korlátokkal és a társadalom egészséges, intelligens védelmi rendszerének részeként a drasztikus diszkrimináció és a megszégyenítő megbélyegzés minden eszközével egyszerre kell továbbra is védekeznünk a gyermekeinkre leselkedő aberrációk ellen a megmaradásunk érdekében. Tesszük is, hál´ istennek erősödő ideológiai támogatással, mely egyre mélyebben áthatja a szocializációs rendszerünk egészét.
    A durva, antikeresztény szélsőségektől azonban óva intenék mindenkit: magam elégséges célnak tekintem azt, amit az oroszok már elértek: súlyos szankciókkal sújtják az ifjúságra és a nemzet jövőjére nézve veszélyeket rejtő jelenségek propagálását, így azt is, ha valaki bármilyen nyilvánosság előtt (média, utca, internet, stb.) szóba hozza az elegánsan LMBT-nek nevezett "jelenségeket". Ez, magától értetődően azt is jelenti, hogy a közerkölcsöt durván sértő magatartásnak minősül az is, ha egyneműek kézen fogva sétálnak nyilvánosan bárhol - helyesen ideértve a tanulmányi sétán résztvevő óvodásokat is, akiknek a pszichoszexuális nevelése alapvető része az öntisztulásunk keresztényi programjának -, vagyis az orosz szabályozás progresszív: megnyitja az utat a további büntetőjogi lépések előtt is.
    Remélem, sikerült megnyugtatnom. Legfeljebb akkor lett ideges kissé, ha közvetlenül, vagy közelről (pl. a gyereke kapcsán) érintettje az ügynek. De akkor se aggódjék: a keresztényi szocializáció értékrendje alapján újraépülő, egyre szélesebb egyházi támogatással működő iskolarendszerünk hatékonyan fogja előmozdítani gyermeke heteroszexuálissá, vagy a legrosszabb esetben is boldog aszkétává (át-) nevelését, biztosítva számára az - átlagosnál, a szuppresszió miatt, vélhetően amúgy is rövidebb élettartamára - őt megillető helyet megtisztuló és megújuló, egyre jobban teljesítő társadalmunkban! Bár ekem nyolc (-egy).
    Így már nyugodtabb azért, gondolom.
    Bizakodjék továbbra is, ahogyan elejitől fogva!”
  • 21. majzik 2013. október 13. 07:30
    „Remélem nem kötelező és trendi !”
  • 20. macs 2013. október 12. 19:13
    „Nem értem azokat, akik fel vannak háborodva azon, hogy van egy pár %-nyi ember a Földön, akik a saját neműkhöz vonzódik. Tudom, hogy a párkapcsolatokban az észnek is nagy szerepe van, de azt, hogy ki után fordulsz meg az utcán, ki dobbogtatja meg a szívedet, azt nem az eszed, hanem a szíved dönti el! Senkinek sem kéne aggódnia, ha mondjuk lát egy azonos nemű párt az utcán, mert a szívének, nem tud parancsolni, öntörvényű! :-)”
  • 19. _csutak_ 2013. október 12. 18:23
    „Aki tud angolul azoknak egy igen jó linket adok.
    Sajnos Virginia is elment egy hónapja (Párja 10 éve), ők egész életükben ezt a témát kutatták!
    Megszívlelendő dolgokat írnak, főleg a homofóbok rejtett homoszexualitásáról :)
    Nem fogok senkinek válaszolni, mert bár nem vagyok meleg (remélem:) senki véleménye ez ügyben nem érdekel.
    Ez minden embernek a magánügye és bizony engem az is zavar amikor tévében, filmen, akárhol egy férfi nyálaz egy nőt nyilvánosan.
    A link: http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=homosexuality-cure-masters-johnson”
38 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csak a családjukra számíthatnak a szabaduló elítéltek

„Sok régi kollégám már nyugdíjas, vagy nem él. Jó lesz újra szabad embernek lenni, de egyelőre elég kilátástalannak látom a jövőmet" – mondja a szegedi Csillag börtönben raboskodó János. Tovább olvasom