Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 8°C

Mennyiért gurul a busz?

A jövőre jósolt inflációnál jóval nagyobb mértékben nőnek a helyi tömegközlekedés tarifái Szegeden 2007-ben. Igaz, fejlesztéseket is ígér az SZKT és a Tisza Volán. Új villamosok és buszok állnak hadrendbe, javul a szolgáltatási szint, de járatsűrítés nem várható.

Az SZKT és a Tisza Volán is fiatalítja járműparkját. Fotó: Frank Yvette
2007 elején zárul az az 1,2 milliárdos program, amelynek részeként összesen harminc korszerű járművet szerzett be a Szegedi Közlekedési Társaság. Ezek nagyobb hányada már forgalomba állt, három új Tatra és négy trolibusz bővíti hamarosan a járműparkot. Az új villamosok beváltak, több mint kilencven százalékuk folyamatosan rója a síneket.

Dózsa Gábor, az önkormányzati cég vezetője elmondta: jövőre nagyjából 480 millió forintot fordíthatnak fejlesztésekre, illetve az elhasználódott berendezések cseréjére. Ez közel annyi, mint az idei keretük – miközben költségeik növekedtek és csökkent a támogatásuk. Így a tarifaemelésből származó többletbevételt e mínuszok ellensúlyozására használják.

Jövőre készítik elő azt a legfeljebb 85 százalékos uniós támogatású, húszmilliárdos nagyprojektet, amelynek kivitelezése várhatóan 2008-ban kezdődik meg. Ebben többek között teljesen átépítik az Anna-kúti csomópontot, kicserélik az összes régi vágányt, kiépítik a Rókusi körúton közlekedő 2-es villamos és a Víztorony tér, a Szilléri, illetve a Csongrádi sugárút összeköttetését megteremtő 10-es troli vonalát, a 8-asét pedig meghosszabbítják. A fejlesztésben nyugdíjazhatják az öreg FVV-villamosokat, és a 3-as vonalán is Tatrák járhatnak majd – két végállomás-forduló kiépítése után. Az ügyvezető járatsűrítést egyelőre nem tudott ígérni, mint mondta, jelenleg évi háromszázezer kilométerrel futnak többet járműveik, mint a korábbi években.

Negyvenszázalékos emelés

A KSH által 2007-re prognosztizált 7,2 százalékos pénzromlásnál jóval nagyobb mértékben emelkednek a tarifák a szegedi helyi közlekedésben. A dolgozó havi bérletek tizenhárom százalékkal, 4165 forintról 4700-ra drágulnak, a vonaljegyek ára elővételben 150-ről 200-ra, járművön 200-ról 250-re nő. A díjemelések legnagyobb vesztesei a nyugdíjasok és diákok, akik több mint negyven százalékkal fizetnek majd többet havi bérletükért: 1280 forint helyett 1800-at. Akit bliccelésen kapnak, jobban bánja jövőre: helyszínen 2500 helyett háromezret, harminc napon belül öt helyett hatezret, azon túl pedig tíz helyett 15 ezret fizet.

Hatszázmilliós járműbeszerzési keretük kétharmadát a helyi közlekedés fejlesztésére fordítják a Tisza Volánnál jövőre – mondta el Káity Károly, a cég forgalmi-kereskedelmi főmérnöke. Januártól csak környezetbarát motorokkal felszerelt buszok járnak Szegeden, az alacsonypadlós flotta pedig újabb hárommal bővül. Így óránként legalább egy ilyen jármű közlekedhet a főbb vonalakon, segítve a kerekes székkel mozgókat és babakocsival utazókat. Nekik jelenthet könnyebbséget a második ajtónál felszerelt lyukasztó is: így nem kell a szűk első ajtóval küzdeniük, ha jeggyel utaznak. Hét új busz – négy csuklós, három szóló – áll forgalomba jövő év őszére egy program részeként, amelynek célja, hogy 2009 végére tíz év alá csökkentsék a buszok átlagos életkorát.

Átalakítják 23 gázüzemű busz ülésrendjét, hogy könnyebb legyen az utastérben közlekedni. Az összes helyi járaton hangos és belső kijelzős utastájékoztatási rendszer működik majd, a célállomást minden járművön kiírják. Műholdas helymeghatározó rendszerrel látják el a 128 darabos buszparkot, ami – segítve a forgalomirányítást – megelőzheti a késéseket és járatkimaradásokat.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Aranyhétvége, fahéjillatban

Hullámzott a tömeg szombaton Szegeden, tömve volt minden bolt és karácsonyi piactér. Másnapra mintha… Tovább olvasom