Délmagyar logó

2017. 04. 26. szerda - Ervin 8°C | 22°C Még több cikk.

Mercedes-bomba robbant Szegeden

Szeged - A Mercedes-gyár Kecskemétre településének hírére fellángolt a vita Szegeden. A városvezetés továbbra is a fejlődést hangsúlyozza, az ellenzék a kihasználatlan helyzeteket veti a polgármester szemére.
2002 óta kormányozza a várost a szocialista–liberális koalíció; mi történt ezalatt Szeged gazdaságában?

Bezártak a hagyományos iparágakat képviselő utolsó gyárak: 2003-ban megszűnt a Mary cipőgyár, 2004-ben a Heavytex, 2005-ben a Kossuth nyomda, az Ikarus Alkatrészgyártó Kft., végül a ruhagyár. Ez utóbbi szinte egy időben élte végnapjait az M5-ös autópálya avatási ünnepségével.

Az M5-öst mindenki vízválasztónak gondolta a város történetében, hiszen Szeged gazdasági stagnálásáért a sztrádanélküliséget okolták.
Miután pár év alatt közel ezer munkahely szűnt meg, legalább ennyi „teremtését" várta a város. A legtöbbet a az úgynevezett Biopolisz-programban a 2000 ágyas klinikai tömbtől, valamint a 47 hektáros volt repceföldtől, a logisztikai központtól. Az ágyak száma azonban 255-re fogyott, bár a beruházás még csak tervezőasztalon létezik. A logisztikai központból a 2006-os átadás óta mindössze 3,6 hektár „népesült be".

Kecskemét sokéves sztrádaelőnyét még ma is nyögi Szeged. Fotó: Frank Yvette
Kecskemét sokéves sztrádaelőnyét még ma is nyögi Szeged.
Fotó: Frank Yvette

2009-re újabb betelepülővel, a Hansa-Kontakt Kft.-vel további 12,5 hektárnak lesz gazdája. A Biopolisz-programban a tudásiparra is számított Szeged, de eddig csak az 1999-ben alapított Solvo Biotechnológia Zrt. képviseli a csúcstechnológiát a világban.

A szolgáltatóközpont-szerephez a logisztika mellett az erős banki jelenlét és a call centerek is hozzátartoznak. Bankokban erősek vagyunk, a fiókok száma meghaladja a harmincat. Lett egy call centerünk is: a magyar Telekom 350 munkahelyet ígér, de egyelőre csak a meglévő 70 emberét költöztette idén áprilisban a szegedi Tisza Centerbe.
Az eltelt hat évben a cégek közül a Szilánk csoport, a Szefo Zrt., a gumigyárak és a Szeplast fejlődött látványosan. A hús- és tejiparban bekövetkezett fúziókból Szeged került ki győztesen: itt lett a Csányi-birodalomhoz tartozó cégek, a Pick és a Sole-Mizo székhelye.

Ígértek

A térség gazdasági szerepe felértékelődik majd, ha az M5-ös elér Szegedig – nyilatkozta Botka László polgármester, országgyűlési képviselő a sztráda építésének idején. Majd az avatóünnepségen, 2005. december 10-én a következőket mondta: „Azon az úton állunk, amely másfél évtizedig a hátrány, az esélytelenség szimbóluma volt, mától viszont a remény, az esély jelképe." Gyurcsány Ferenc 2008. július 3-án Szegeden – megemlítve a Mercedes-beruházást – kijelentette, Kecskemétre korábban ért oda a sztráda, régóta várt már erre a nagyberuházóra. Szerinte az autópálya Szegedre is ilyen komoly beruházásokat hoz majd, s ha iparváros nem is lesz belőle, szolgáltatóközponttá, a tudásipar központjává válhat.

A városi infrastruktúra nagyarányú fejlesztését – csatorna- és hulladékprojekt – elsősorban az európai pénzeknek köszönheti a város, jórészt európai forrásból újult meg és lett egyik legszebb része a Szent István tér is. A most induló elektromos tömegközlekedési fejlesztés ugyancsak uniós pályázatnak köszönhető. Ezek a beruházások azonban nem teremtettek munkahelyeket.

Hódmezővásárhelyen több kisebb cég

Hódmezővásárhelyen a rendszerváltást követő években számos termelő cég, nagy munkaadó szünt meg, szinte nyomtalanul eltűnt a Hódgép és a Hódiköt, de a Metripond-utódoknál is csak töredéke a foglakoztatottak száma a fénykorinak. Több kisebb vállalkozásra bomlott az egykori Alföldi Porcelángyár is, amely területén jelenleg három gyár is működik, köztük a Villeroy & Boch. Ezek a vállalkozások az elmúlt években bővítettek és fejlesztettek, így együttesen több helybelit foglalkoztatnak, mint annak idején a porcelángyár.

A város vezetésésének nem könnyű a nagy termelő cégek megnyerése: folyamatosan fejlesztik az ipari parkot, az infrastruktúrát és az oktatást. A helyi mikro-, kis- és középvállalkozásokat minden egyes új alkalmazott után 500 ezer forint egyszeri, vissza nem térítendő támogatással segíti. Eddig több mint 500 új, nyolcórás elfoglaltságot jelentő munkahely létesült. Vásárhelyen hamarosan megkezdődhet az évi 500 ezer tonna napraforgót és szóját feldolgozó biodízelüzem építése, ehhez minden szükséges engedély rendelkezésre áll már.

Olvasóink írták

46 hozzászólás
  • 46. csapodár 2008. július 12. 18:40
    „ez egynagy nulla amit a botka elvtársék mimelnek Szegeden.semmi kilátás,hogy komoly ipari beruházások idetelepüljenek,amelyek fokozatossan felszívnák a sok munkanélkülit.A dilettánsok már annyi kereskedelmi beruházást idehoztak,hogy egymásba érnek,de ezekhez fizetőképes keresletre lenne szüksége az embereknek,szolgáltatásokból nem élhet meg mindenki,de ehhez ezeknek a diploma is kevés,hogy felfogják,hiszen agyzsugorban szenvednek.”
  • 45. "ruhagyáros" 2008. július 10. 04:32
    „"Bezártak a hagyományos iparágakat képviselő utolsó gyárak: 2003-ban megszűnt a Mary cipőgyár, 2004-ben a Heavytex, 2005-ben a Kossuth nyomda, az Ikarus Alkatrészgyártó Kft., végül a ruhagyár."

    Végül a ruhagyár?
    A Ruhagyárban 2002.április 30.-án ért véget az élet. Ami azután volt ott, annak semmi köze nem volt az "igazi" Ruhagyárhoz.
    A Ruhagyár bezárásához a 1998-2002-s időszak vezetett.Akkor pedig narancsos volt a vezetés.”
  • 44. Lyoola 2008. július 09. 22:23
    „Lokálpatrióta szegedi vagyok, így háromnegyedév keresés után találtam a végzettségemnek megfelelően. (diplomás közgazdász) Nehéz volt mire megfeleő állást kaptam, de örülök, hogy Szegeden maradtam Hosszú távon is itt képzelem el a jövőmet, mert mind a szakmámban, mind a városban látok fantáziát, és szeretek itt élni.”
  • 43. klj_54 2008. július 09. 20:22
    „Üdv Bob!
    Ma a Qtyát sem kimondottan érdekli a sok diploma. Azért nem árt ha van.
    Amire reagálok: miért gond az, ha utaznod kell a munkahelyre?
    Amerre én dolgozom (és bizony én sokat utazom repülővel, busszal odáig) természetes dolog a más városbéli melóhely. Nem tudom mi az ami Szegedhez köt?
    Néha el kell felejteni a röghöz kötöttséget, ha az ember tovább szeretne lépni!
    Ugyanezért a melóért (ráadásul hitvány ipari hulladékkal!) itthon negyed ötödét keresném.
    Igy aztán fizetett túrista vagyok aki Szegeden adózik:)”
  • 42. Macs 2008. július 09. 19:57
    „Ejha,

    neked ki adta irásba, hogy örökké fiatal maradsz? Szerintem Te is leszel még vén trottyos nyugdíjas, csak akkor azon fogsz felháborodni, hogy igy beszélnek rólad.
    A kor nem érdem, csak állapot.”
  • 41. geysa 2008. július 09. 19:52
    „Mi van az egyetemi város értelmiségi mozgatórugóival? Szerintem igaz a mondás: Aki tudja csinálja, aki nem az oktatja! Ennyi koponya Szegeden és nincs semmilyen fejlődés. A várost az egyetemisták tartják el, és ez vonatkozik a vendéglátóipar szolgáltatási szinvonalára is. Vendégek jönnek hozzám és nincs egy igazán tisztességes vendéglátóipari egység, ahol maradéktalanul meglennék elégedve mindennel. Bocsánat van, de egy kezemen tudom csak megszámolni!!!!!!!!!!!!!!!

    Sajnos a jó kvalifikátságú emberek mind-mind elmennek ebből a posvány városból. Ennyit az urbanisztikáról és a megtartó erejéről!

    Én egy negyedik generációs szegedi vagyok, én már maradok, de nyugdíjas koromra elköltözöm ebből a városból annyi bizonyos.”
  • 40. Mil 2008. július 09. 18:20
    „Sztem azt kizárhatjuk, hogy bármiféle gépipar Szegedre települjön. Nincs hagyománya, nincs megfelelő munkaerő. Gyógyszer-és élelmiszeriparban lehetne keresnivalónk.
    Amúgy meg külföldi tőke szempontjából szerencsétlen helyen van a város. Írta már valaki, hogy nagyon az ország keleti végében van. Ha már idáig eljön egy befektető, akkor már inkább átmegy a románokhoz párszáz km-t. Vagy marad nyugatabbra. Bár a román bérek is rohamosan zárkóznak fel..”
  • 39. skdjfhl 2008. július 09. 17:36
    „Ez a város és sajnos az ország is az összeomlás szélén tancolgat. Én pl. egy évig kerestem állást Szegeden a végzettségemnek és nyelvtudásomnak megfelelőt de semmi.. feladtam és Bp-re költöztem sajnos.. ahol legalább van munkám és nem is rosszul fizet viszont nagyon hiányzik a város.

    Budapestnél már külföld is jobb ezerszer.”
  • 38. maci52 2008. július 09. 17:25
    „Valaki szopassa már le ezt a hazugláda Botkát.Tetves komcsi utód,rosszabb mint a cigány,Elvan kötelezve annak a Szeviépes majomnak,valahogy kihúzza ezt a két évet,utána tök üres kasszával átadja Szegedet,ez a tetű meg röhögve lelép.”
  • 37. Mamus 2008. július 09. 15:47
    „Kiegészítés Mobil írásához,

    Temesváron az utóbbi 4-6 évben mintegy 200 kis és középvállalkozás (800 főig) és több megaprojekt tekepült, pedig tobábbi 110 km kell menni autőpálya nélkül. Német és olasz tőke. Szval a tőke odamegy, ahova hívják, és nem csak várják.”
  • 36. hu 2008. július 09. 15:03
    „valaki23
    Nyilván te egy ős vörösgyökér vagy, de én nem vagyok fideszes.
    Szegedi vagyok. És hidd el nem attól fejlődik Szeged,hogy a Rókusin busz helyett villamos rohangál.”
  • 35. Mobil 2008. július 09. 13:26
    „Akkor jöjjenek a tények időrendi sorrendben. És akkor mindenki döntse el mennyire feleőlős a mostani városi vezetés.

    1, Nagyon sokat köszönhet az ország Kilián Csabának, az ITD Hungary (ITDH) befektetés-ösztönzési igazgatójának. A németek ugyanis eleve kihagyták Magyarországot a jelölésről, és így csak később tudunk bekapcsolódni a küzdelembe.

    2, Mivel Szlovákia, Csehország és Lengyelország olyan szinten előzött meg bennünket az elmúlt 6 évben az autóipar területén, hogy gyakorlatilag kitették az autóiparból megtelt táblát ezekre az országokra. (Szlovákia az egy főre eső autógyártás területen benne van már most a világ legjobb négy országában: Wolkswagen, Audi, Porsche. Kia, Hyundai, Toyota, Peugeot, stb, stb) Így rúghattunk egyáltalán labdába.

    3, Sokáig Románia (Kolozsvár v. Temesvár) volt a befutó de a ,,fejletlen útviszonyok, egyre dráguló, állandóan sztrájkoló és fluktuálódó munkaerő miatt kiestek.

    4, A Daimler 50-60 szempontot vett figyelembe ÉS ITT A MOSTANI VÁROSVEZETÉS FELELŐSÉGE -Szeged már az első körben kiesett! Ilyen városok maradtak meg a szűkített listában: Zalaegerszeg!, Miskolc!. Kecskemét!. EZ A SZÉGYEN!

    5, Kecskemét csak 2 és fél hónapja! kapott megkeresést az ITDH-tól , hogy állítson össze egy csomagot a városról-de az érdeklődő nevét nem mondták meg nekik!
    A Polgármester (Zombor Gábor FIDESZ-KDNP) külön csoportot állított fel!, hogy a munkát minél szakszerűbben elvégezhessék.

    6, Kecskemét malmára hajtotta vizet ÚJABB HIBA A SZEGEDI VÁROSVEZETÉSTŐL, hogy Kecskeméten már korábban megtelepedtek a Mercedes egyes beszállítói: Knorr-Bremse, Bosch, Phoenix Mecano

    7, Kecskemét 2007-ben -az országban egyedülálló iparüzésiadó- rendeletet fogadott el, amelyben az adó mértékét 2%-ról 1,6% ra csökkentik.

    8, A gyár Kecskemét külterületén az 5-ös főut és az M5-ös között vásárólja meg a 400 hektáros ingatlant. A terület több, mint 30 tulajdonos kezében van most. TEHÁT AZ SEM IGAZ, HOGY SZEGED AZÉRT BUKOTT, MERT NINCS EGYBEN 400HA-S INGATLANJA.

    És érdemes még elolvasni az interjúkat Florian Martens-sel (Daimler-Benz sajtószóvívő), hogy miért nem Szeged......”
  • 34. Kék 2008. július 09. 13:25
    „Én imádom Szegeden, még itt lakom, de gyakorlatilag 6 éve már Budapest és Szeged között ingázom, mert budapesti központú cégnél dolgozom. Az ottani bérekhez képest nem röhejesek az itteniek- hanem siralmasak.
    A város nagyon szép, de nagyrészt Európa Uniós pénzekből lett szép, és gyakorlatilag egyetlen egy munkahely teremtésében nem segítkezett a város.
    Pedig 6 éve ugyanaz a vezetés, ráadásul ugyanolyan színű mint az országban.
    A logisztikai központ kifejezésen és magán az épületen minden nap nevetnem kell, ha meglátom......”
  • 33. dzsekicsen 2008. július 09. 13:05
    „csatlakozva homer gondolatmenetéhez azért én lelkendezek egy kicsit: micsoda progresszív cikk a délmagyarban! kritizálni merik a városvezetést?! ki látott még ilyet ezeken a hasábokon?! még a végén valaki, ha névtelenül is, becsempészi az újságírást a lapba. :p”
  • 32. Humgor 2008. július 09. 12:58
    „Én imádom Szegeden, még itt lakom, de gyakorlatilag 6 éve már Budapest és Szeged között ingázom, mert budapesti központú cégnél dolgozom. Az ottani bérekhez képest nem röhejesek az itteniek- hanem siralmasak.
    A város nagyon szép, de nagyrészt Európa Uniós pénzekből lett szép, és gyakorlatilag egyetlen egy munkahely teremtésében nem segítkezett a város.
    Pedig 6 éve ugyanaz a vezetés, ráadásul ugyanolyan színű mint az országban.
    A logisztikai központ kifejezésen és magán az épületen minden nap nevetnem kell, ha meglátom......”
  • 31. addInfo 2008. július 09. 12:55
    „Szerintem több cég is kimaradt a felsorolásból, méghozzá az informatika terén:

    A Siemens PSE már több mint 7 éve foglalkoztat vagy 100 főt szegedi telephelyén, míg a nemrég ideköltözött EPAM Systems is rendes ütemben veszi fel az embereket...”
  • 30. homer 2008. július 09. 12:51
    „Ebben a cikkben a legszomorúbb a "munkatársunktól" dolog.
    Sajna, itt tartunk szólásszabadság és kurázsi terén 2008-ban!”
  • 29. ejha 2008. július 09. 12:34
    „Ez a cikk jól rámutat arra, hogy mennyire le vagyunk maradva, itt szegeden nem teremtenek munka lehetőséget, de van CORA, 3-4 TESCO, METRO, PRAKTIKER...

    Valamilyen COOL CENTERT beharangoznak, hogy lesz 350 új munkahely, erre kiderül, hogy 70 van de azt a régi emberek betöltik, őket ide áthozták...

    2000 ágyas klinika, most 200 ról beszélnek és még az se biztos...

    De kurva hangosan reklámozzák, hogy ilyen meg olyan villamos projekt bla bla bla... de ez egy kibaszott munkahelyet nem ad emberek!!!

    De a sok vén trotykos nyugdijasnak ez tökéletes, nekik már nem kell dolgozniuk, nekik az a jó ha a város ilyen látványosan szépül, nem fejlődik, szépül csak!

    fejlődne akkor ha ide jönnének cégek, stb.

    Váltáss kellene már!

    És igen, mocskosul nagy a pofája ennek a polgármesternek, aki nem is itt született!

    Beszélhetünk bármiről, de meg kell nézni Mórahalmot, rengeteg új épület, fejlesztés van ott, annyi új épület nincs együtt vásárhelyen, és makón együtt véve!!!

    SZÉGYEN AMI ITT MEGY!!!”
  • 28. theseus 2008. július 09. 12:12
    „Nem akarom védeni a városvezetést, mert szerintem sem tesznek eleget a régió és fődleg az ipar fejlődéséért. Az azonban tény, hogy a város földrajzi adottságai nem kedvezőek. Ha egy nyugati cég M.o-on akar befektetni és gyárat építeni, akkor logikus, hogy azt minél nyugatabbra telepíti, és nem az ország DK-i, balkáni végére. Ide majd akkor jönnek, ha már a Dunántúlon és Közép-M.o.-on sem lesz már elég munkaerő.
    Csak sajnos ma már sok cég továbblépett rajtunk, és inkább Romániában fektet be.

    Éppen ezért nem kellene várni a csodát és csak a nyugati cégeket várni, hanem a helyi, magyar cégeket is ösztönözni, hogy munkahelyek létesülhessenek. Nekik is lehetne támogatást és kezdeti adókedveznyeket adni, ami később többszörösen megtérülne.”
  • 27. Lyoola 2008. július 09. 11:42
    „A régió tudásközpontja szerencsére Szegeden van, lesz.
    A Szegedi Tudományegyetem, mint versenyelőny, mindig is Szegedet erősíti, kérdés, ki tudjuk-e okosan használni?

    És ez nem csak poltikai kérdés! A cégeknek is tisztában kell lenni az egyetemen képződött értékekkel és jobban nyitni az egyetem felé, illetve az egyetemnek az ipar felé.

    Hajrá Szeged!”
46 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

42 millió a nyári felújításokra Szegeden

Szeged - Az ország első és egyetlen teljesen akadálymentesített bölcsődéje születik a Vedres utcában. 17 millióból értelmi fogyatékos, hallás-, látás-, mozgás- és halmozottan sérült kicsik ellátását oldják meg. Tovább olvasom