Délmagyar logó

2018. 05. 23. szerda - Dezső 16°C | 27°C Még több cikk.

Mercedes-lázban égünk: beszállítók akarunk lenni

Szeged - Miután bejelentették, hogy Kecskeméten 2500 főt foglalkoztató Mercedes-gyár épül, mindenki azt latolgatja, jó-e ez nekünk. Milyen hasznot húzhat Szeged és a megye gazdasága a közeli hatalmas gyártókapacitásból? – kérdezik az emberek.
Sokáig csak „alfaprojekt" néven futott az ITD Hungaryn – magyar befektetési és kereskedelemfejlesztési ügynökségen – belül az az előkészítő munka, amelynek során a regionális képviseletek egy autógyárnak kerestek területet Magyarországon. Ezt Pitó Enikő, az ITD Hungary dél-alföldi regionális képviseletének vezetője nyilatkozta lapunknak. Itt helyben nem tudták, hogy a Mercedesről van szó, „egy autógyár" nevében tárgyaltak a 350 hektár tulajdonosával, a közműszolgáltatókkal. Csak legfelső szinten értesültek arról, hogy a Daimler 2008 februárjában Lengyelország és Románia mellett Magyarországot is felvette a listára.

Itthon Zalaegerszeg és Kecskemét versengett egymással, május 29-én pedig kiderült, Bács-Kiskun megye székhelye lett az első számú magyarországi helyszín. Ebben Zátonyi Ágnesnek, az ITD Hungary Kecskemétért felelős irodavezetőjének is szerepe volt. Pitó Enikő elmondta, Szegeden nem volt 350 hektárnyi, egybefüggő terület, és a város nem rendelkezett iparági hagyományokkal sem. A területnek egyelőre csak egy részét építi be a Daimler, „első körös" beszállítóinak hagyja a többit. A második körben érkező beszállítókból azonban már Csongrád megye és Szeged is profitálhat – legalábbis ez a nemzetközi gyakorlat.

Az új A osztályú Mercedest is Kecskeméten fogják gyártani. Fotó: DV
Az új A osztályú Mercedest is Kecskeméten fogják gyártani.
Fotó: DV

Miért nem Szegedre települ a leendő Mercedes-gyár, miért Kecskemétre? – kérdezték sokan azt követően, hogy hivatalosan is bejelentették: a németek Bács-Kiskun megye fővárosát választották. Botka László, Szeged polgármestere nem lepődött meg a Mercedes választásán, hiszen szerinte ebben döntő szempont volt a képzett munkaerő. Márpedig Kecskemét több évtizedes hagyományokkal rendelkezik a műszaki képzésben, felsőoktatásban. „Nem véletlen, hogy autógyárak Győrbe, Esztergomba vagy Kecskemétre települnek" – nyilatkozta. Hozzátette, a szegedi felsőoktatás fehér foltja a hiányzó műszaki képzés, ezért nem szabad olyan ábrándokat kergetni, hogy ide 2500 főt foglalkoztató autógyár települne.

Szegednek más az erőssége, Szeged pénzügyi szolgáltató és egészségügyi központ, ezért érdeklődnek a város iránt gyógyszeripari cégek, ezért jönnének, jönnek ide az informatikai ipar reprezentánsai. Az M43-asnál lévő mintegy 100 hektáros telekkel kapcsolatban – a logisztikai központtal szemben – azt nyilatkozta a polgármester, hogy ott technológiai ipari parkot lehet létrehozni: a profilban legnagyobbnak számító európai cég tanúsít iránta komoly érdeklődést.

Elkeseredett románok

Nagy megdöbbenést váltott ki Romániában, hogy a Mercedes Magyarországon építi fel autógyárát. A hónapok óta tartó találgatások és kormány közeli személyek nyilatkozatai arra engedtek következtetni, hogy a Daimler biztosan Romániát választja majd új gyárának helyszínéül. Többek között Temesvár is szóba került. Piaci szereplők szerint viszont a német autógyártó listáján Románia végig az utolsó helyen szerepelt. Ennek egyik fő oka a szánalmas infrastruktúra, a fiskális bizonytalanság és a munkaerő állandó fluktuációja volt. „A románok maketteket, a magyarok viszont már kész autósztrádákat mutathattak a németeknek" – írta csütörtöki számában a Ziarul Financiar című román naplap, amely szerint a Daimler-Benz ezért választotta Magyarországot új Mercedes modelljei gyártásának helyszínéül, mert Romániában nincs még megfelelő szállítási infrastruktúra.

Olvasóink írták

  • 13. VAM 2008. június 25. 00:10
    „A baj nem azzal van, hogy a Daimler nem jött Szegedre, hanem azzal, hogy más sem. Semmi és évek óta semmi. Lehet itt pálya, aszfaltozott reptér, meg harmadik híd, ha nincs megfelelő lobby készség, meg akarat, csak magyarázat. Több éve megy a lovaglás ezen a "lógiliszta" központon is, de annak sincs helyi gazdaságot fellendítő ereje. A nagy biopolisz szövegről meg mára nem is beszélünk. Csak a szupermarketek épülnek már teljesen logikátlan módon, azt nem tudom, hogy kinek. Ráadásul az összes ilyen bevásárlóközpont, vélhetőleg nem foglalkoztat annyi embert, mint modjuk a Kecskeméti beruházás biztonsági szolgálata, a takarító személyzettel együtt. Regionális szerep? Ha-ha-ha! Kérdezzük meg, a Kecskemétieket, hogy mit gondolnak erről. Nálunk szövegelnek róla, Ők meg megcsinálják. Ja és mi jön, ha végre Szabadka is Uniós város lesz? Ezentúl érdekes lenne egy összehasonlítást végezni, hogy a párezres lakosú Mórahalmon és Szegeden hány új munkahely jelent meg, mondjuk az elmúlt öt évben. Érdekes adatot kapnánk.
    Szerinetm ez is nagyon ciki kedves Szegedi Vezetés, nem csak a Daimler. De nem baj, esőadóban már élenjárunk. :)

    "Nah, húzzunk bele kedves barátaim"”
  • 12. triatlonos 2008. június 20. 17:28
    „A biopolisz program jó lehetne, ha komolyan is gondolnák, mert az mégis furcsa, hogy van világszinvonalon kiépitett műszerezettség az SZBK-ban, de nincs pénz a működésre, sőt még a doktorandusz hallgatók ösztöndiját is úgy kell összetarhálni! Nem működő ország, és benne még kevésbé működő Szeged.”
  • 11. Mil 2008. június 20. 13:02
    „Ja, meg az se lenne egy hátrány, ha nem minden programot egybe szerveznének, hanem elnyújtva tavasztól őszig.”
  • 10. Mil 2008. június 20. 13:01
    „NEkem az a benyomásom, a városvezetésnek fogalma sincs igazából, mit kellene csinálni. Mondogatják ezt a biopolisz mantrát már évek óta, olyan komoly eredményt én nem látok az az igazság. A logisztikai központot is mire fel építették? Csak úgy a hasukra ütöttek? Emlékszem évekkel ezelőtt is először kitalálták, hogy "mediterrán város", aztán "konferenciaváros", most meg "biopolisz". Igazából semmit nem csinálnak, csak költik az EU-s pénzt látványberuházásokra(nyilván az újraválasztásuk miatt-lám milyen sokat fejlődött Szeged, közben meg ez csak máz, de belül üres..)
    Sztem az idegenforgalom a kitörési pont. Sokat süt a nap, adja magát egy komoly fürdőkomplexum felépítése. Na nem ilyen gagyi betonozott csúszdás aqaparkra gondolok, hanem valahol külterületen egyfajta mesterséges tengerpartszerűséget, vagy akár csak egy tavat. Kint, zöld környezetben, nagy területen. Nem a sok kis gagyi betonstrandba kellene pénzt ölni.
    A másik valóban az egészség-gyógyszeripar lehetne, mivel itt van az egyetem, klinikák..”
  • 9. Macs 2008. június 20. 11:58
    „Néhány kiegészítés:

    Die Welt beszámolójában azt emelte ki: a Kecskemét melletti döntésnek több oka volt. Ezek sorában az újság ,,a munkaerő képzettségének magas szintjét, a jó közúti és vasúti hálózatot, a magyarországi gazdasági és politikai stabilitást, valamint mindenekelőtt az alacsony bérköltségeket" említette.

    Frankfurter Allgemeine Zeitung Az elsőben kiemelte, hogy csillaggal ellátott Mercedes autók egyfajta statusszimbólumként nem vesztették el nimbuszukat, a konkurencia ugyanakkor jóval keményebbé vált, s ebből a szempontból a költségek alakulása különös súllyal esik latba. A stuttgarti autógyár azonban nem csupán költségszempontok alapján ítélt -Magyarországnak virágzó autóipara és ezzel együtt jó beszállítói struktúrája és munkaereje van, ami döntő a minőségi igények kielégítése szempontjából.

    A csökkenő iparűzési adó, a város logisztikai helyzete, a főiskolai és a szakiskolai oktatás és az egyéb feltételek gyors biztosítása alapvetően hozzájárulhatott ahhoz, hogy a Daimler-Benz Kecskeméten építi fel új gyártóüzemét - mondta az MTI-nek szerdán Zombor Gábor. Kecskemét polgármestere szerint a gazdaságélénkítést szolgáló korábbi döntése értelmében a helyi iparűzési adó 2 százalékról fokozatosan 1,5 százalékra csökken öt év alatt a városban

    "A Mercedes döntése nem a véletlen műve" - folytatta Zombor. "Bár a város nincs a figyelem középpontjában, nagyon komoly ipari fejlesztések zajlottak nálunk az elmúlt években. Az autóiparból három multinacionális cég is jelen van a városban, amelyeket a helyi kkv-k kiterjedt beszállítói hálózata segíti a termelésben".

    A Mercedes szigorú feltételeket támasztott, ám Kecskemét szinte minden elvárást teljesíteni tudott. A polgármester a cég kegyeinek elnyerésében fő szempontként kiemelte a kiváló infrastrukturális környezetet, az autópálya szerepét, az ingatlanpiaci környezetet, valamint a szakképzés szempontjából nagy jelentőségű Kecskeméti Főiskolát, amelynek gépipari és automatizálási kara országos élvonalat képvisel. "Nem utolsó szempont volt a helyi adók mértéke sem, így az a tény is, hogy 2012-re fél százalékponttal 1,5 százalékra kívánjuk mérsékelni az iparűzési adó mértéké" - tette hozzá a polgármester.”
  • 8. busch 2008. június 20. 11:54
    „nemecsekernönek....ti ezt érdemlitek..ha sörfesztivál van vagy halsütöverseny..tízezrek tolonganak a városban,ha meg a saját érdekért meg a jövöért kell cselekedni holtak vagytok..példákat gondolom nem kell felsorolni elég ha csak a választásokra gondolok,természetes, hogy ekkor az urak megválasztják magukat
    üdv busch”
  • 7. busch 2008. június 20. 11:48
    „sutyi-mutyina...biztosan nem györben 93-óta ott van az audi 5500 dolgozóval (a motorgyár a világ 2. legnagyobb üzeme lett) +kutatás és fejlesztés beleértve”
  • 6. sutyi-mutyi 2008. június 20. 11:07
    „..akkor majd "fű alatt" olcsó merci alkatészeket lehet majd kapni :) heh

    2 évet nam adok, és a románokhoz át fog kerülni a merci gyártás, figyeljétek...”
  • 5. nemecsekerno_007 2008. június 20. 10:32
    „busch

    Én örülnék ha minél nagyobb lenne a külföldi tôke ami az ország GDP-jét megtermeli, ellensúlyozná ezt a hisztérikus bohózatot amit magyar közéletnek neveznek.
    Már csak az állami elvonásokat és az állami kiadásokat kellene csökkenteni és akkor még kevesebb hatalma lenne a politikusoknak az állampolgárok felett. Ugyanis akinél a pénz, annál a hatalom.
    Nem véletlen, hogy nem nagyon eröltetik a dolgot. :)
    Nekem személy szerint k*rvára elegem van már ebbôl az "elveszem aztána majd osztogatok ahogy épp nekem jó" típusú újraelosztásból.
    Kapják be, persze amíg ilyen birkák vagyunk addig terelgetnek.

    :(”
  • 4. Madárka 2008. június 20. 09:57
    „Vajon meddig lesz adómentes a Mercedes gyár? 5-10 évig? Mint a Cora, Tesco stb. 2500 munkahely jól hangzik, de inkább létesítettek volna egy olyan gyárat ami az itteni gazdálkodásnak megfelel és fejlesztenék vele a Magyar gazdaságot. Oda is nagyon sok ember eltudott volna menni dolgozni.
    Majd a mérnököket megfizetik, a két kezi munkás meg minimálbérért robotolhat mint az állat.”
  • 3. M.A.N. 2008. június 20. 09:10
    „"Szeged polgármestere nem lepődött meg a Mercedes választásán, hiszen szerinte ebben döntő szempont volt a képzett munkaerő. Márpedig Kecskemét több évtizedes hagyományokkal rendelkezik a műszaki képzésben, felsőoktatásban. ,,Nem véletlen, hogy autógyárak Győrbe, Esztergomba vagy Kecskemétre települnek" - nyilatkozta. Hozzátette, a szegedi felsőoktatás fehér foltja a hiányzó műszaki képzés, ezért nem szabad olyan ábrándokat kergetni, hogy ide 2500 főt foglalkoztató autógyár települne."

    Polgármester Úr megint bölcsen átháritotta a felelőségüket ,hogy nem tudták elérni ,hogy végre jöjjön egy nagyobb befektető vásosunkba .Eddig az autópálya hiányára fogták ,most meg a képzetség hiányára :D.(Kecskeméten sincs sokkal több képzett munkaerő mint nálunk)A képztség hiányát pedig meg lehet oldani ,úgy gondolom van jó pár ember aki anak idején mostmár haszna vehetetlen szakmát tanult ki s szívesen átképezné magát.Önkormányzat Oktatási bizottsága is szerepet vehetett volna ki ebből.Van egy jó pár szakmunkás ikola Szegeden ,meg Szakközép is (autovillamoságiszerelők,lakatosok,autoszerelők,fényezők...s a mi nincs azt ki kell képezni)Mire elkészülne a gyár addigra tudnák képzett embereket biztosítani .Azt tanácsolom azoknak akik azért kapják a fizetésüket a mi pénzünkből ,hogy befektetőket ,beruházásokat hozzanak Szegedre gondolkozzanak el azon , hogy jól végzik e
    a munkájukat? S hogy nem kellene -e átadni a helyüket olyanoknak akik értenek is hozzá.
    Megsaccolni se lehet hány milliárd forint bevételtől esett el a városunk!
    Polgármester Úr Köszönjük szépen,"kielégitő" válaszát e kérdésben :D
    "nem szabad olyan ábrándokat kergetni, hogy ide 2500 főt foglalkoztató autógyár települne" Polgármester úr csak pozítivan !!!!”
  • 2. kicsillag 2008. június 20. 09:08
    „Tisztelt Polgármester úr!

    Mi az hogy jönnének? És az, hogy tanusít iránta komoly érdeklődést?
    Eredmények kellenek!
    Mikor megépült az M5-ös autópálya, azt mondták Szeged logisztikai központ lesz! Hát sikerült megépítenümk az ország legkisebb logisztikai központját!
    Egy autópálya nem elég ahoz, hogy itt komoly befektetők jelenjenek meg a logisztika területén, azért többet kell tenni! Fejleszteni kell a vasúti infrastruktúrát (nagysebességű vasút Budapest, Szeged és a román határ között; vasúti híd a tiszán), oktatás területén pedig a sok tanár és jogász képzése helyett el kellene indulni a műszaki képzés (közlekedésmérnök, gépészmérnök, stb.) irányába.”
  • 1. busch 2008. június 20. 09:05
    „természetesen pozitivul értékelhetö a mercedes magyarországi döntése hiszen 2500 embernek biztosítanak munkát és jövöperspektívát.amit viszont veszéjesnek látok,magyarország bruttótermelésének több mint 50% külföldi invesztoroktol ered.statisztikailag az eddigi nyugati direktbefektetés meghaladja a 66 milliard eurót.ahhoz,hogy a megelölegezett bizalmat ne veszítse el az ország legfontosabbnak tartom a belpolitika stabilizálását a korrupció elleni küzdelem beindítását valamint a fiatal generáció garantált jövöbiztosítását.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elnapolták a tárgyalást a volt börtönőr büntetőperében

Szeged - A várakozással ellentétben tegnap mégsem hirdettek ítéletet F. Roland volt börtönőr… Tovább olvasom