Délmagyar logó

2016. 12. 02. péntek - Melinda, Vivien 1°C | 8°C

Mercedeshez fűzött halvány szegedi remények

Szeged - 750-en vettek részt a múlt héten Kecskeméten, az ITD Hungary által szervezett beszállítói konferencián. Ennek az volt a célja, hogy a cégek megismerjék, milyen feltételeknek kell megfelelniük, ha a Mercedeseket gyártó Daimler-Benz partnerei szeretnének lenni. A szegediek számára kicsi a remény, hiszen itt alig van autóipari beszállító.

Ha rendezvényre azt lehet mondani, hogy óriási érdeklődés kísérte, akkor az a múlt heti, az ITD Hungary által Kecskeméten megtartott úgynevezett beszállítói konferencia volt. A jelenléti ív szerint 750-en érdeklődtek 500 cég képviseletében, hogyan válhat egy cég a 2012-től a hírös városban Mercedeseket gyártó autóipari óriás partnerévé.

Ráadásul a kiválasztottakat a magyar kormány is támogatja majd: Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter elmondta a fórumon, a beszállítók speciális támogatáshoz juthatnak, például, ha technológiát kell váltaniuk, a költségek felét megkaphatják az államtól.

A Mercedeseket gyártó Daimler-Benz 2009 tavaszán választja ki beszállítóit. Ebbe a körbe nagyon nehéz bekerülni. Farkas Károly, a szegedi, alkatrészeket gyártó Autofer Zrt. vezérigazgatója – a cég úgyszólván az egyetlen szegediként képviseltette magát a kecskeméti fórumon – elmondta, természetesen szeretnének beszállítók lenni, ezért jelentkeztek.

A makóiak már Daimler-beszállítók

A Daimler-Benznek gyárt gumicsöveket a makói ContiTech Fluid Hungária Kft., a cég értékesítésének negyede a Mercedesnek köszönhető. Nagy Mihály ügyvezető igazgató elmondta, az autógyárnál preferált beszállítónak számítanak, pozíciójukat a jövőben is szeretnék megőrizni.

 
Szigorúak a feltételek, de hát hol nem azok? – kérdezett vissza a vezető. A Daimler-Benz külön a maga számára auditáltatja a beszállítóit, nem elegendő az, hogy az illető vállalkozás egy másik autógyártónak már megfelelt. Az is nehezíti a magyar cégek helyzetét, hogy mindegyik külföldi autógyár hozza a maga külföldi beszállítóit is: először ezek települnek szorosan a gyár köré.

Lapunk kérdésére – ha Szegedre települne autóipari beszállító, a távolság befolyásolná-e a Daimlert – Kilián Csaba, az ITDH befektetési igazgatója a következőket válaszolta: első körben Kecskemétről „szívja le" a szakképzett munkaerőt az autógyár, s majd csak utána keres partnert távolabb. Ezért aztán Szegednek is lehetnek esélyei. A gyártó legfontosabb követelménye szerinte az, hogy minőségben, mennyiségben, árban mit kínál a beszállító, a távolság – 150-200 kilométeres körben – nem számít. Kivéve azoknál a beszállítóknál, amelyeknek „fizikailag" is közvetlenül a gyár mellett kell lenniük.

A hazai ipar

A magyar autóbeszállítói ipart 630 cég adja, az alkalmazottak száma 110 ezer. Az export aránya ebben az iparágban 90 százalék: ez adja a teljes magyar export 20 százalékát. A Mercedes eddig évi 600 millió euróért vásárolt magyar termékeket.

Olvasóink írták

  • 4. Zs 2008. december 14. 19:36
    „Épp kedden ebédeltem együtt egy régi pesti ismerősömmel, aki magával hozta egy 50-es kollégáját is...
    Érdekes gondolata volt: valahogy Szegedről csak a szabdtéri jut eszébe és szerinte azon kívül eszébe sem jut idejönni senkinek (belföldi turizmus) az iskolai osztálykirándulásokon kívül - nem tudtam meggyőzni, hogy mikor jöjjön még (hacsak a munkája nem szólítja)...”
  • 3. Mil 2008. december 14. 17:08
    „Szoftverfejlesztés, biopolisz, szemfényvesztés csak, ki tudja már hány éve. Ezek a jollyjokerek, amiket mindig elő lehet húzni egy vitában. CSakhogy valahol sehol nem látom ezeket(sem). Vagy csak nem veszem észre. Nincs egy rohadt gyógyszergyárunk. Komolyabb szoftvercégről sem tudok. De lehetne itt hardveripar is. Tehát nem ártana a készterméket is elkészíteni. Azzal is a város gazdagodna.
    Idegenforgalom is rosszul van szervezve. Konferenciaturizmusra alapoznak egy napsütötte városban. Itt inkább a fürdő jelleget kellene erősíteni. De nem gagyi emeletes beton "élményfürdővel" bent a városban..
    Rosszul vannak elosztva a fesztiválok, egyszerre van sok, aztán jó ideig semmi.
    Én sztem jövőre szar helyzetben lesz a város. Mondjuk, az egész ország is..”
  • 2. Zs 2008. december 14. 12:28
    „Mil
    LOL!
    Bár sajnos igazad van alapjában véve - egy rakás felesleges diploma készül komoly (állami és családi) erőforrások felhasználásával, dísznek... siralmas.
    Csak Szegeden több tanár, jogász, egyéb "humános", közgagdász, stb. képződik, mint ami épképzláb állás előfordul az egész országban - aztán lehet sírni, hogy nincs a térségben termelő, munkahelyteremtő ipar.... Ezzel szemben építünk A kategóriás irodaházakat - ha már az ipari park mizéria nem jött be - szolgáltató (lenyúló) cégek részére...
    Gratulálok, mintha a szoftverfejlesztés is egy kicsit lerágott csont lenne már egy 10éve...”
  • 1. Mil 2008. december 13. 20:14
    „Szeged az csak pisloghat mint hal a szatyorban. Nekünk itt nem osztottak lapot. Mi majd szépen eléldegélünk az ilyen-olyan támogatásokból, amíg csordogálnak persze.. Közben képzünk egy rakás büfé-ruhatár szakos diplomást, meg jogászt, mert az kell ugyebár, nem mérnök..”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nemcsak az ebédet, a meleget is értékelték

Szeged - „A mai világban aki megteheti, hogy önzetlenül adjon számára ismeretlen embereknek,… Tovább olvasom