Délmagyar logó

2017. 10. 17. kedd - Hedvig 9°C | 24°C Még több cikk.

Merre nézzen a szabadtéri?

Szeged - A Dóm tér rekonstrukciója miatt 2014 nyarán – ahogy fogalmaztak – egyelőre kísérleti jelleggel megfordítják a szegedi szabadtéri nézőterét, az új mobil színpadot pedig az órateraszon állítják fel. Ebből azt a következtetést lehet levonni: ha beválik, ez lehet akár a végleges felállás is. Mit gondolnak erről azok a szakemberek, akik sokat dolgoztak a szabadtérin?
– A Dóm tér egy reprezentációs tér, amelynek centrumában a dóm áll. Erre kitalálva hozták létre a Szegedi Ünnepi Játékokat, ami nem pusztán egy színház, hanem egy népünnepély, ezért olyan darabokat kell itt játszani, amelyek emberi sorskérdésekről szólnak. Ennek lehet „ellene játszani", csak nem érdemes. A 2014-es szükséghelyzetet megértem, de ennek a felállásnak semmiképp sem szabadna állandóvá válnia. Kompromisszumot kellene találni, egyszerűbb lenne hátrébb vinni a nézőteret. A dóm át tud alakulni egyiptomi piramissá, felhőkarcolóvá, akármivé, de alapvetően meghatározza a teret, ezért érdemes itt csinálni a szabadtérit. Ha nem így van, akkor ki kell vinni a fesztivált egy stadionba, ott is lehet színházat csinálni – mondja Kovács Ágnes színháztörténész, aki sokáig a szabadtéri igazgatóhelyetteseként dolgozott. – 1935-ben Varga Mátyás díszlettervező és Németh Antal rendező, a Nemzeti Színház igazgatója készített egy olyan tervet a Tragédiához, ami egy forgó nézőtér lett volna. A makettről készült fotók ma is megvannak. A Mennyekben játszódó színek a dóm előtt játszódtak volna, a különböző színek alatt körbeforgott volna a nézőtér. Hasonló ötletek később is megfogalmazódtak, de nem voltak realizálhatók, mert ha már felépítik a nézőteret, nincs arra idő, hogy utána más variációban rakják föl újra. Varga Mátyás mindig azt mondta: a szegedi szabadtéri előadásainak az a titkuk, hogy a dóm összeköti őket a végtelennel. Attól tartok, más felállásban a játékok épp ezt a lényegét veszítené el.

Háttal a dómnak. Jövőre ebből az irányból láthatják majd a nézők az órateraszra kerülő mobil színpadot. Fotó: Frank Yvette
Háttal a dómnak. Jövőre ebből az irányból láthatják majd a nézők az órateraszra kerülő mobil színpadot.
Fotó: Frank Yvette

Végzetesen rossz ötlet

– Világszerte több száz produkcióban dolgoztam szabadtéri fesztiválokon is, így jól ismerem a működésüket. Mindegyik közül a legszebb a szegedi, mert olyan stílust, olyan lehetőséget nyújt az előadások számára, amellyel máshol nemigen lehet találkozni. Salzburgban is a templom lépcsője a háttér, de nem lehet összehasonlítani a léptékeit a világszép Dóm tér nagyvonalúságával – hangsúlyozza a Kossuth-díjas Csikós Attila, aki 16 éven át az Operaház vezető díszlettervezője volt, és évtizedekig dolgozott a szabadtérin. – Építészként is azt mondom: aki ezt a megfordítást kitalálta, valószínűleg sohasem látott ott egy Aidát vagy más olyan nagy produkciót, amelyben főszerepet játszott a katedrális is. Azzal, hogy megfordítják a nézőteret, a fémszerkezet ugyanúgy látszik majd a templom felől. Nem hiszem, hogy a szakrális életet zavarná, hogy a dóm pár hónapra belekerül egy színházi látótérbe. Én mindig igyekeztem belekomponálni a dómot is a színpadképeimbe, és a léptéket kinyitni. Ez egy emelt tér, nem egy a sok közül, ezért végzetesen rossz ötletnek tartom a nézőtér megfordítását és a színpad áthelyezését. Jó példa ez az ügy arra, milyen az, amikor a tehetségtelenség beleszól valamibe, ami régóta jól működik. 82 évig hülyék voltunk, hogy ezt a lehetőséget nem vettük észre? Nem hiszem el, hogy épp Szegeden történik ez! Össze kellene fognunk, hogy megakadályozzuk!

– Mindig problémát jelentett, hogy a templom főbejárata nyaranta megközelíthetetlen. Gondolom, az egyháznak is elege lett ebből, hiszen a szegedi az ország egyik legszebb temploma, és májustól szeptemberig káosz volt előtte. A dóm előtti részt le akarják burkolni, és a Dömötör-torony statikai problémáját is meg akarják oldani, így jövő nyáron mindenképp el kellene költöznie onnan a színpadnak – hangsúlyozza Kentaur, aki sok sikerprodukció díszletét tervezte az elmúlt két évtizedben. – Arról is szó volt, mi lenne, ha a színpadot a lépcsők elé tennénk, de akkor megszűnne a tér a lelátó mögött; rossz lenne a színpadot hátulról nézni, ezért ezt a lehetőséget elvetettük. A színpad áthelyezése a tér másik oldalára megoldja azt a régi problémát is, hogy a dóm előtt furcsa szélviszonyok vannak. Az egyik oldalról bejön a szél, majd megfordul a téren, és kimegy a másik oldalon. Ez a széljárás komoly statikai, aerodinamikai gondokat okozott eddig. A tér másik vége szélvédettebb, ráadásul az előadások hinterlandját, a kiszolgálóegységek működését is könnyebb onnan megoldani – érvel a változás mellett Kentaur, aki szerepet vállalt az új koncepció kidolgozásában. A Rerrich Béla téren jövő nyárra ideiglenesen konténereket állítanának fel, majd ha beválik az új felállás, akkor a romantikus filmdíszletnek is beillő helyhez harmonikusan illeszkedő, nyaranta felépíthető mobil faépítményt kellene kitalálni.

– A színpad hasonló méretű lenne, mint a mostani, de bizonyos fajta felső gépezetre is lenne lehetőség, amelyet a dóm előtt nem lehetett megcsinálni. A zenekar nem a színpad előtt lenne, hanem fölötte, esetleg az oldalában vagy mögötte, ahogy ma már a világban sok helyen csinálják. A mai modern zenés színháznak már egészen más kritériumai vannak, szinte sehol sem látom a zenekart, csak akkor, ha kifejezetten meg akarják mutatni, hiszen elsősorban nem a muzsikusokról, hanem az énekesekről, színészekről és magáról a zenéről szól az előadás. A mostani elgondolások szerint kétharmadolnánk a Dóm teret, lenne egy nagy, szabad hely a templom előtt. Azt ajánlottam, hogy a nézőtérnek csináljanak egy olyan háttérborítást, amely akár minden évben változhatna, és eltakarná az állványzatot. Végül is ez egy szakrális tér, így a Dömötör-torony és a dóm is önálló életet élhetne, kávézót vagy valamilyen más közösségi teret lehetne kialakítani, templomi emléktárgyakat is árusíthatnának. A szabadtéri produkcióinál sokszor az is problémát jelentett, hogy a templom és a színpad nem illett egymáshoz látványban vagy tartalomban. A dóm nem kell, hogy vizuálisan is része legyen az előadásoknak. Ma már nagyon széles a repertoár, sok olyan operett, musical is szerepel a műsoron, amelynek semmi köze ehhez a térhez – magyarázza Kentaur.

Elveszne a személyes kapcsolat

Makláry László karmester, a Budapesti Operettszínház fő-zeneigazgatója, aki szinte minden zenés műfajt dirigált az elmúlt évtizedekben a téren, attól tart, a megfordított nézőtérnél akusztikai értelemben is hiányozna a dóm mint hatalmas hangvisszaverő felület. – Ennek a jelentőségét a hangosítás mellett sem szabad lebecsülni. Ha a zenekart és a karmestert nem a színpad előtt, egy zenekari árokban helyezik el, hanem kamerán, monitoron közvetített jel jelenti a kapcsolatot, akkor pedig elvész az a személyes, élő kapcsolat a színpadon éneklő művészekkel, amelyben én karmesterként hiszek. Persze más megoldásra is van példa szerte a világban, én is részt vettem olyan produkciókban is, ahol a zenekar egy zárt sátorban játszott.

– Persze biztosan furcsa lesz, mert az ember agyában a két torony szinte összeégett ezzel a színpaddal, miközben mindig volt kontraszt is az előadások látványa és a templom között. Kompromisszumot kell kötni: az egyháznak is igaza van, mert az év egyharmadában káosz volt. Sokkal tisztességesebb dolog ez az egyházzal szemben, az más kérdés, hogy mit fog szólni a közönség. Szerintem az előadás a lényeg, a templom csak egy extra volt, ráadásul ezentúl rendesen meg lehet majd nézni a dómot nyáron is. Hiszem, hogy ez a fordulat minden szempontból a kultúra javát szolgálja majd.

A szabadtéri volt direktora, Nikolényi István, aki az 1959-es újraindulás óta a játékok krónikása is, másképp látja. – Nem szabad bántani a szabadtérit, maradjon úgy, ahogy van! Megvárhatjuk, milyen tapasztalatokat hoz 2014 nyara, de biztos vagyok benne, hogy az eredeti felállásnál nincs jobb.

Szinetár: Minden szabadtéri a helyszínről szól

– Amikor 1959-ben megrendeztem a Dóm téren a János vitézt, volt olyan elvtárs, aki odajött hozzám, hogy mondjam meg a Kukorica Jancsi szerepét éneklő Sárdy Jánosnak: itt nem lehet kurjongatni, mert templom előtt vagyunk. Ha ma is ilyen szempontok vannak a háttérben, akkor ez egy hülyeség. Ha vannak racionális szempontok, akkor ki kell próbálni – fogalmaz a Kossuth-díjas Szinetár Miklós, aki rengeteg produkciót rendezett a szabadtérin. – A dóm két tornya bizonyos darabokban, például a Hunyadi Lászlóban, Honegger Johannájában gyönyörűen játszott. Számomra minden ilyen szabadtéri a helyszínről szól: mit és hogyan lehet alkalmazni a különleges térhez. Ha ez egyszerűen csak egy színház, amelynek nincs teteje, nem az adott tér sugallja, hogy mit és hogyan játszanak ott, akkor az számomra nem érdekes, akkor egy légkondicionált kőszínház jobban megteszi.

Olvasóink írták

47 hozzászólás
  • 47. sogorferenc 2013. október 26. 22:23
    „Azért szeretem a MAI Magyarországot, mert nyugattól keletig, északtól délig mindenhol ugyanaz az "öröm"éri az embert, bármerre jár is: Szegeden a színpadot, Egerben a szobrot fordítják meg, Sopronban a Mária szobrot teszik "le" a múlt századi "földszint"-re.... Érdekes, hogy döntéshozók egy része csak felszínesen tudja, hogy mi volt a két világháború között, de olyan lelkesedéssel támogatja a "visszaállítást" mintha saját önálló véleménye lenne, pedig csak a bólogatás illetve az igent nyomó gomb az övé! Laptopjába nincs "bekötve" Márai, s ezért a polgári magatartást, kultúrát, életvitelt, viselkedést nem is érti/értheti! Pedig..."Ne feledd példa vagy!" Környezetemben már van néhány negyvenes felnőtt aki szidja a fiatalokat, s nem is veszi észre, hogy a média által (is!) közvetített magatartáson nőttek fel! Az alábbi vélemény nyilvánítások között is van néhány aki valószínű, hogy névvel nem is vállalta volna a leírtakat. Talán egyszer véget ér ez az őrült visszaállítás, nem minden szép ami régi és nem minden kidobandó ami az újkori múltunkhoz tartozik!”
  • 46. szatyi 2013. október 26. 08:51
    „"44. majzik 2013.10.25. 22:03 "

    Nem etikus más kommentjét -átírva, átszerkesztve- idézőjellel idézni!
    A többiről nem is beszélve!
    " A stílus maga az ember" -Georges-Louis Leclerc, Buffon grófja után, -szabadon!

    Mindez úgy, hogy -állítólag- moderáció is működik!”
  • 45. ötös 2013. október 25. 22:50
    „Valakiknek ebből a fordításból lesz valami anyagi haszna? Mert akkor menthetetlen a helyzet! Oda a Szegedi Szabadtéri is!”
  • 44. majzik 2013. október 25. 22:03
    „Más olvasatban :
    ,,42. szatyi 2013.10.25. 20:51

    "34. Horthyszobor 2013.10.25. 16:08
    Gyűlölik a kereszténységet egész Európában...."

    Az igazság az, hogy tettek is érte, -rendesen, hogy legyen miért gyűlölni őket!"

    42. szatyi 2013.10.25. 20:51

    "34. Horthyszobor 2013.10.25. 16:08
    Gyűlölik a zsidókat/buzikat/kommunistákat/cigányokat stb. egész Európában...."

    Az igazság az, hogy tettek is érte, -rendesen, hogy legyen miért gyűlölni őket!"

    Mekkora barom vagy ?”
  • 43. SP 2013. október 25. 21:16
    „Miért kell a vallást okként megjelölni, nem imaszőnyeg a tér.”
  • 42. szatyi 2013. október 25. 20:51
    „"34. Horthyszobor 2013.10.25. 16:08
    Gyűlölik a kereszténységet egész Európában...."

    Az igazság az, hogy tettek is érte, -rendesen, hogy legyen miért gyűlölni őket!”
  • 41. Monthechristo 2013. október 25. 19:31
    „Hmmm ha még a Tisza folyásán is módosítanának::)))))..Biztos ez valami coccialista métely és most az "irányváltás a helyes",de felhívnám a reformerek figyelmét arra az apróságra,hogy akkor mi szennyeznénk "szomszédaink fenségterületét"és biztos hogy diplomáciai botrányhoz mi tovább háborús helyzethez is vezethetne..kéretik megfontoltan dönteni,számba venni minden lehetséges következményt,persze lehet hogy ez is vallásos kérdés..ki miben hisz ugye??::))))”
  • 40. vassmazsola 2013. október 25. 18:58
    „Szegediként én is arra szavazok - francba a tradícióval -,hogy vagy felcsúton vagy Hódmezővásárhelyen legyen a SZEGEDI SZABADTÉRI JÁTÉKOK! Az új logo úgyis olvashatatlan, nem is értem eddig miért itt volt.”
  • 39. SP 2013. október 25. 17:46
    „""28. SP 2013.10.25. 13:24 Ne forgassák, tolják hátra.""

    A 28. hozzászólásom, javaslatom
    annyival egészítem ki, hogy a színházi nézőterek mintájára, legyen egy második szint is az utolsó néhány sorban.

    A színpad hátratolásával az
    elveszített sorok emelt formában de visszanyerhetőek lennének. Esetleg ezzel a megoldással még tovább bővülne a férőhelyek száma is.”
  • 38. TELSTAR 2013. október 25. 17:41
    „37. aha. vagy esetleg egy másik várost...”
  • 37. PDee 2013. október 25. 16:58
    „Szerintem se jó ötlet. Gondolom, hagyományból sem akarják, hogy kiessen a rendezvény de ebben a formában nem jó. Szerintem, kellene egy olyen helyszín, ahonnan a nézők valamennyire látják a Dómot. Rég voltam már a ligetben. A Fő fasor végében a híd lábánál elférne egy színpad meg nézőtér és szerintem szép panoráma lenne a híd meg a Dóm tornyai (ha láthatóak onnan) A lényeg keressenek egy másik helyszínt inkább....”
  • 36. PDee 2013. október 25. 16:50
    „Szerintem a színpadra...”
  • 35. ötös 2013. október 25. 16:29
    „Ez szimbólum! Hátat fordítani Isten házának? Farral állni-ülni hozzá??? Milyen világ ez? Gyurcsány a hibás! Amúgy a Felcsút nem rossz ötlet. Közvetlen vonatot oda!”
  • 34. Horthyszobor 2013. október 25. 16:08
    „22. Nem én ülök fordítva, hanem a Tomika, onnan fúj a szél. Még nem vettétek észre, ezt nem a keresztény egyház találta ki, hanem a liberális nagykövet... De a média megmagyarázza. Gyűlölik a kereszténységet egész Európában....”
  • 33. mivan? 2013. október 25. 15:57
    „Egyszerű: legyen forgatható!!! Merjünk nagyot álmodni!! Vagy helyezzék fejjel lefelé, és úgy néznénk, mint Batman. Művészi lenne, Alföldi is megirigyelné.”
  • 32. Szücsiii 2013. október 25. 15:23
    „Legyen Felcsúton! :)”
  • 31. macs 2013. október 25. 14:02
    „Mi lenne, ha nem forogna senki és semmi? A színpadot a nézőtérrel együtt hátrébb kell tolni, így a főbejárat is megközelíthető lenne és a Dóm mint háttér is megmaradna. A főbejáratot szerintem nagyon ritkán használják, én csak egyszer láttam ezt az ajtót nyitva, akkor is esküvő volt.”
  • 30. kispacni 2013. október 25. 13:37
    „Szinetár többször is elmondta még elvtárs időszakában, amikor itt rendezett, hogy szép és jó ez a Dóm tériszabadtéri helyszinnek, csak egy a baj vele, hogy útban van a Dóm, zavarja őt a templom látványa, le kéne bontani.”
  • 29. joy 2013. október 25. 13:33
    „Ahogyan nézem a hozzászólásokat -a cikkben említett szakemberekét is- nagyon kevés az elfogadó, max 1* megendgedő fordul elő.
    Ideiglenesen kisebb színpad -nézőtér, és a Dömötörrorony restaurálása után visszaszerelés. Enyi kellene, és nem hátat fordítani fordítani Istennek.
    Úgy tűnik, valóban a pénzlenyúlásról van szó, mert a forgatás, építések ürügyén van indok a költségek ellenőrizhetetlen megtöbbszörözésére.
    Ez a vallsásuk: orbáni tisztesség, lazariánus erkölcsösség.
    Tessen mondani!
    Boszorkányégetés is lesz jövőre?”
  • 28. SP 2013. október 25. 13:24
    „""Mindig problémát jelentett, hogy a templom főbejárata nyaranta megközelíthetetlen. ""

    Ne forgassák, tolják hátra.”
47 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ingyenes tárlatvezetések

A nyár óta tartó ingyenes tárlatvezetések hónapokon keresztül vonzották a szegedi kultúrakedvelő közönséget. Tovább olvasom