Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Meztelen a Szőke Tisza

Szeged - Már csak a szegedi hajó torzója látható a tápéi téli kikötőben. Lebontották az emeletet, másfél méteres darabokra vágják az egykor 77,4 méteres gőzhajót.
Teljes gőzzel folyik a tápéi téli kikötőben veszteglő Szőke Tisza bontása. A faburkolat eltávolítása után a kémény is lekerült a hajóról, lángvágók zaja mellett hullik darabjaira az egykor szebb napokat megélt termesgőzös.

Megírtuk: szeptember végén kezdtek neki az árverésen értékesített, még tavaly télen a jégtől megroppant, majd megsüllyed Szőke Tisza bontásának. A többemeletes hajó legfelső szintje október végére eltűnt, a híd azonban, ahonnan kormányozták a hajót, még áll: fémvázon díszeleg a hatalmas kormánykerék. A munka során láthatóvá vált a gőzrásegítéses szerkezet, amely egyfajta szervóként végezte a hajó irányítását.


Meztelen a Szőke Tisza. Fotó: Segesvári Csaba (képgaléria)
Péntek délelőtt a munkások javában dolgoztak a Szőke Tiszán, másfél méteres darabokra vágták a hajdan 77,4 méteres, 1917-ben épült, 800 lóerős gőzhajót. A hatalmas vasrészeket a darabolás után vízzel hűtötték, a „felkockázott" hajórészeket kézben hordták a partra. A parthoz közelebb vontatott gőzös erősen megbillent, jobb oldalához egy uszályt rögzítettek. Az emelettel együtt eltűnt a legutóbb a lapunkban is bemutatott, díszes, gazdagon faragott első osztályú fogadóterem és a díszlépcső, a fogadóterem feletti dohányzószalon. Közelebbről is látni, a víz folyamatosan szivárog a hajófenékbe, a szivattyúzás ellenére is.

Meztelen a Szőke Tisza. Fotó: Segesvári Csaba (képgaléria)

Dán Zsolt, a hajót megvásárló társaság vezető úgy nyilatkozott, miután eltűnnek az emeletek, lángvágóval bontják el az alját. Többtonnás darukra is szükség lesz a hajó orrának megemeléséhez. A Nemzeti Kulturális Örökségvédelmi Hivatal által megőrzésre előírt részeket egy raktárba fogják szállítani.

Olvasóink írták

39 hozzászólás
12
  • 39. volanpapa 2012. november 18. 20:47
    „Tisztelt Kárász-Lady,és macs hozzászóló.
    A felhívás megjelent a helyi hírportálon,a facebook-on. Ha a ´Szőke Tisza Kedvelői´ csoportba látogatott volna,ott is többször fordultunk a lakossághoz.Voltak akik felajánlották támogatásukat is.Napi szinten írtuk,hogy hol tart a mentés előkészítés.A levelezések egy részét nyilvánosságra is hoztuk.Azt hiszem,nem rajtunk múlott,hogy a hajó ilyen sorsra jutott.A helyi újságban is megjelent a felhívás,a helyi sajtóban vissza lehet keresni.A csoportunknak is sok szegedi tagja van.Hozzájuk is ilyen módon jutott el a felhívás.Azt,hogy nem személyesen hívtuk fel az embereket arra,hogy segítsenek a hajót megvenni,ez sem a mi hibánk.”
  • 38. uborka 2012. október 31. 14:40
    „22-nek igaza van szerintem,hiszen a felsoroltak egymásközt adták vették a hajót, most akkor nincs ilyenkor NAV-????Csak bontogatunk-bontogatunk, ezt ki írta le a könyvelésében????A Jack club szerintem igen is kapott rá pénzt emlékezetem szerint, hiszen alezredes úr mint mérnök úr nyilatkozott erről a dologról!!!!!Jó lenne Őt is meg kérdezni??? Vagy nem ??? Én előző nap mikor elkezdték a városból kihúzni, repültem felette sok fotót és kamerával felvételt csináltam, hiszen mindnyájunk tudta,hogy az életben Szeged dicsősége, ki annyi szórakozást biztosított mindenki számára és a Virág cukrászda nincs többé. Külföldön járva sokan a hajóról és a cukrászdáról kérdeztek, de lehangoló volt a válaszom. Elszomorító,hogy minden a pénzről szól...Egy virággal adózzunk neki megérdemli.......”
  • 37. macs 2012. október 30. 12:16
    „26. volanpapa,
    gondolom az én hibám volt, de nem jutott el hozzám a kérés. Azt meg se merem kockáztatni, hogy halk volt a kampány. :-(”
  • 36. csiperke73 2012. október 30. 11:56
    „Most már mindegy csak a sok bontási szemét is precízen legyen összetakarítva, ne magyar módra a tisza hordja el.”
  • 35. vári 2012. október 30. 11:27
    „éljenapárt
    "Bezzeg pénzt, azt nem adott volna senki a felújításra, még Te / Ti sem, csak siránkozni tudsz / tudtok!"mondatot szajkózó balliberális jómadárnak csak jelzés értékkel megemlítem..."
    Nem hiszem, hogy ennek bármi köze volna a politikai ill. pártszimpátiához.”
  • 34. IVY 2012. október 30. 10:52
    „Elnézve: egy kupa festék is felesleges lett volna már rá......”
  • 33. ivivan 2012. október 30. 07:50
    „32. éljenapárt

    "E helyett inkább látványos mutyi beruházásokon tapsolt el súlyos tízmilliárdokat"

    Mármint egy csomó pályázaton nyert pénzt "tapsolt el", hogy jobbá, szebbé tegye városunkat. Szőrnyű bűn ám az ilyen...

    "tapsol el évente kb. 50 milliárdokat Szeged város ,,üzemeltetésére""

    Mármint szerinted nem kéne "üzemeltetni" Szegedet? Az iskolák, óvodák, klinikák csak úgy, maguktól működnek? Az ott dolgozók fizetését meg a Jézuska hozza?

    A hajó még egyszer: magánkézben volt és van is. Az önkormányzatnak van más, amire költenie kell.
    A pályázat azt jelenti, hogy az állam a saját részét hozzárakta, ha még így sem találtak befektetőket, akkor az lényegében azt jelenti, hogy a hajó a szakértői befektetők szerint menthetetlen volt!”
  • 32. éljenapárt 2012. október 29. 23:32
    „Egy idézetet szúrnék be: ,,A Szőke Tisza gőzhajó felújítására a Technológia Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kft. 2010-ben 556 millió forint támogatást nyert, a cég azonban nem tudta előteremteni az önrészt, ezért kihátrált a pályázatból."
    A balliberális szegedi önkormányzat hozzátehette volna az önrészt, ha akarta volna, és kötelezhette volna a haveri céget arra, hogy valóban talpra állítsa a gőzöst a szegedi idegenforgalom felvirágoztatására, ahogyan az a 100 Ft-os eladási ár megállapításakor hangoztatta. E helyett inkább látványos mutyi beruházásokon tapsolt el súlyos tízmilliárdokat és tapsol el évente kb. 50 milliárdokat Szeged város ,,üzemeltetésére".
    És még egy idézet, mely szintén a hajó menthetőségét bizonyította:
    ,,Folyó hó elsején tudomásunkra jutott az MTI cikkéből, hogy a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakértője ,,a hajótest rossz állapota miatt nem javasolja egyben megőrizni a szegedi Szőke Tisza gőzöst a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) által felkért szakértő, aki csak a közel százéves hajó bizonyos elemeinek védelmét ajánlja."
    A hajó rossz állapotával mi is tisztában vagyunk, de menthetetlenségében nem vagyunk biztosak. Tisztában vagyunk azzal is, hogy a hajó a víz alatt van és így érdemben vizsgálni a tényleges állapotát nem lehet. Viszont ismerjük Szabó Endre, a hajót Építő GANZ Danubius jogutódja ügyvezetőjének és vezető hajómérnökének a szakvéleményét, miszerint a ,,hajót nem szükséges kapkodva szétbontani". Ugyanakkor a hajó menthetősége mellett szól az az érv is, hogy 2010-ben a Szeviép tulajdonában lévő Technológiai Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kht. 556 millió forintot nyert ,,a Szőke Tisza gőzhajó interaktív kiállítótérré alakítására" című pályázattal a hajó felújítására az NFÜ (Nemzeti Fejlesztési Ügynökség) ,,kiemelt turisztikai termék - és attrakciók fejlesztése " című, DAOP-2.1.1/G-11 kódú régiós pályázaton. Ezekből arra következtetünk, hogy a hajót két éve még a NFÜ is menthetőnek tartotta és megmenekülését rentábilisnak értékelte."

    A sok hápogó rosszmájú, ,,Bezzeg pénzt, azt nem adott volna senki a felújításra, még Te / Ti sem, csak siránkozni tudsz / tudtok!"mondatot szajkózó balliberális jómadárnak csak jelzés értékkel megemlítem, hogy ÉN ADTAM PÉNZT A HAJÓ MEGMENTÉSÉRE, csakhogy nagyon kevesen voltunk...sajnos. És sajnos az elmúlt évtizedben Szeged nem egy értéke ment tönkre, veszett el a süllyesztőben nyom nélkül.
    Aki a múltat nem becsüli, a jövőt nem érdemli...”
  • 31. Kárász-Lady 2012. október 29. 23:02
    „26 Volanpapa
    hol volt ez a "felhívással fordultunk a helyi lakossághoz"?
    Csak mert hozzám pl. nem jutott el ez a hír.... és úgy gondolom, h rajtam kívül sokan vannak ezzel!!!”
  • 30. Kárász-Lady 2012. október 29. 23:00
    „28: JoyceLynn_Aryan_Nation_Campbell 2012.10.29. 21:23
    ... és az "haggyán", de a rengeteg egyetemista is ingyen utazik, mi meg vesszük a drága bérlete és csodálkoznak, h nem megy jól a közlekedési társaságoknak...”
  • 29. StencilAtya 2012. október 29. 21:47
    „elmútnyócév!!!!!!!!”
  • 28. JoyceLynn_Aryan_Nation_Campbell 2012. október 29. 21:23
    „13. ivivan

    Ja, például a tömegközlekedésre elfosott pénz töredékéből meg lehetett volna menteni egy ipartörténeti műemléket. Helyette nyuggereket troliztatunk alacsony padlón, ingyen. Éljen.”
  • 27. tol 2012. október 29. 20:28
    „hogy egy ilyen műremeket veszni-pusztulni hagytak, az egy a sorban - Hungi, Hági, Virág - és ezt a lexikonokban a tragédia címszó alatt keresi az érző ember. Jaj!!!”
  • 26. volanpapa 2012. október 29. 20:13
    „Tisztelt Fórumozók.
    Egyike voltam azoknak, akik nem ´csak´ szerette volna,hanem akarta,TÖBBED magammal,megmenteni a hajót.Felhívással fordultunk a helyi lakossághoz,hogy támogassák a mentést.A 170 ezer emberből,alig voltak akiknek ez a hajó jelentett valamit,holott 1000 ft/fő adománnyal összejött volna a vételár.A HM,a VÍZÜGY,stb. segített volna a mentésben,csak arra vártak,hogy a hajó jogilag is a mienk legyen.Amikor nyilvánosságra került,hogy elkelt a hajó,sokan elkezdtek siránkozni,hogy így meg úgy jó és szép volt.A vásárlónak nem is kell a hajó egyben,és csak a jóindulatán (és a KÖH) JÓINDULATÁN MÚLIK,HOGY MI MARAD MEG A HAJÓBÓL. Ezek után lehet bárkit is szidni,de előbb nézzünk magunkba,és gondolkozzon el mindenki,hogy ´bűn´részese lett egy történelmi hajó pusztulásának.Mert,igenis a helyi lakosoknak kellett volna elsősorban lépniük,hogy a világon egyedüli Szőke Tisza hajó megmaradjon az utókor számára.”
  • 25. sandorhaz 2012. október 29. 19:29
    „14. almostevil 2012.10.29. 13:51 - Tökéletesen egyet értek !

    A" Dobó I" összes kommentje egy csődtömeg, soha pozitív megjegyzése nem volt. Sajnálom mert egész élete is egy csőd lehet!”
  • 24. kadsza 2012. október 29. 19:24
    „Hány cikk lesz még szerencsétlen hajóról? Végig követik majd az útját az utolsó vasdarab újrahasznosításáig? Kezd unalmas lenni... Én is sajnálom, de túl kellene már lépni rajta. Kész, vége, ennyi volt!”
  • 23. kontrapista 2012. október 29. 18:37
    „A Szőke Tisza bontásából nyert ócskavasat néhány hónap múlva megcsodálhatjuk teljesen más alakban a szegedi autószalonokban. Ez a sorsa az újrahasznosítható anyagoknak, ami mindenkinek megfelel.”
  • 22. macs 2012. október 29. 17:02
    „21. eljensokaszeged,
    lehet, hogy Szeviép, de azért rendesen adták vették, de senki sem tett semmit:
    2000 - SZŐKE TISZA II., Tiszayacht Kft. A Tápéi-öbölben áll
    2005 - SZŐKE TISZA II., Európa Rendezvény Iroda kft
    2007 - SZŐKE TISZA II., Tiszayacht Kft.
    2007-2012 - Szeviép Zrt., Szeviép Investment Kft.
    2012 - Szőke Tisza Hajó Szolgáltató Nonprofit Kft. - 2012. február 20-i hatállyal felszámolás alatt.”
  • 21. eljensokaszeged 2012. október 29. 16:16
    „17. macs 2012.10.29. 14:17

    előző tulaj szeviépnél is lehet érdeklődni...”
  • 20. geza 2012. október 29. 15:53
    „Kicsit off: A balástyai szállodával mi van (autópálya mellett)? Nem látok ott sürgés forgást...Mi történt? (EU-s pénz lenyúlva kész a szellem ház, a cég felszívódott)”
39 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

75 éve tudta meg a világ: Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas

A szegedi egyetem hallgatói és oktatói, a Tisza-parti város polgárai, de az ország is együtt örült Szent-Györgyi Alberttel, mikor 75 éve megérkezett a hír: elnyerte az orvosi Nobel-díjat. Tovább olvasom