Délmagyar logó

2017. 05. 28. vasárnap - Emil, Csanád 13°C | 25°C Még több cikk.

Mi lesz a művészeti iskolák sorsa?

Csongrád megye - Nem csupán a művészeti iskolák, de maga a művészetoktatás is ellehetetlenülne az egész napos iskola bevezetésével – vélekednek az érintettek. Ha a diákok délutánig a padokban ülnének, a fakultatív órákra már nagyon kevés idő maradna – a késő estig tartó tanulást pedig valószínűleg sokan már nem is vállalnák.
Sokan már kész tényként kezelik, ami azonban még mindig csupán tervezet: az alapfokú oktatásban bevezetik az egész napos iskolát. Bár részleteket nem tudni, de az már biztos: ha délután 4 óráig nemcsak az alsósoknak, de a felsősöknek is kötelező lesz a padban ülni, az az érintettek szerint a művészeti iskolák végét jelenti majd.

Ahogyan az országban számos helyen, Csongrád megyében is rengeteg településen vették fel az intézmények az alapfokú művészetoktatást a profiljukba. Ez azt jelenti, hogy délelőtt a hagyományos órarend szerint tanulnak a diákok, délután pedig az általuk választott művészeti ágat gyakorolhatják. Csakhogy amennyiben erre csak 4 óra után lenne lehetőség, nyilvánvalóan kivitelezhetetlenné válna a foglalkozások megszervezése.

Mórahalmon négy művészeti ággal, köztük a tánccal is megismerkedhetnek a diákok. Fotó: Frank Yvette
Mórahalmon négy művészeti ággal, köztük a tánccal is megismerkedhetnek a diákok.
Fotó: Frank Yvette

– Ha úgy döntenek, hogy délután is valós oktatás lesz az iskolákban, az nekünk a véget jelenti – fogalmazott Vastag István, a Mórahalmi Alapfokú Művészeti Iskola vezetője. Az intézményben jelenleg 400 gyermek tanul, közülük 300 délelőtt is az épületben tartózkodik – az általános iskolában. Ez nagyjából az ide járók fele – 20 év alatt tehát nagy népszerűségre tett szert Mórahalmon a művészetoktatás. Nem is csoda: az iskolában mind a négy művészeti ág, vagyis a zene, a tánc, a kézművesség és a színjátszás elsajátítására van lehetőség.

– Az alsósok már a negyedik-ötödik órában kezdenek, vagyis amint vége van a tanításnak – mondta a művészeti iskola működéséről az igazgató. – Őket délután 4-től már nem lehetne beosztani, túl kicsik még ekkora terheléshez. Nem beszélve arról, hogy ha minden évfolyam egyszerre kezdene, el sem tudnánk őket helyezni. A zsúfoltság ebben az épületben a délelőtti oktatás idején is sokszor probléma.

De nem csupán ezeket az iskolákat érintené érzékenyen az intézkedés. A kizárólagosan művészetoktatásra specializálódott intézmények is ellehetetlenülnének: elveszítenék diákjaikat, akik délutánig nem érnének rá különórákra járni.

A Király-König Péter Zeneiskolába több mint 900 gyermek jár. Sigmondné Erős Andrea egyik tanítványával.  Fotó: Karnok Csaba
A Király-König Péter Zeneiskolába több mint 900 gyermek jár. Sigmondné Erős Andrea egyik tanítványával.
Fotó: Karnok Csaba

– Ha a gyerekek délután 4-ig iskolában ülnének, fél 5-nél hamarabb nem lehetne elkezdenünk az órákat. Mivel azonban az alapító okiratunkban szerepel, hogy este 8-ig minden órának be kell fejeződnie, ennél tovább pedig amúgy sem ésszerű bármiféle elfoglaltságot szervezni diákoknak, könnyen belátható, hogy a pedagógusok nem tudnák letanítani a heti 22 órájukat – tájékoztatott Szélpál Szilveszter, a szegedi Király-König Péter Zeneiskola igazgatója. Az intézményben jelenleg 50-en tanítják az ide járó több mint 900 gyermeket, délután 1 órától folyamatosan vannak órák. Az igazgató biztos benne: a szülők többsége este már nem hozná a gyermekét, hogy az egész napos tanulás után még tovább terhelje. Ez pedig nem csupán az iskolát lehetetlenítené el, hanem magát a hangszeres zeneoktatást is.

– Hogy kompenzálásként ezt beépítsék az órarendbe, azt pedig egyszerűen kivitelezhetetlennek tartom – tette hozzá. – Csak nálunk 30-féle hangszert tanítanak. Azt megszervezni, hogy a különböző iskolákban be tudjuk osztani a pedagógusokat, teljességgel lehetetlen – hangsúlyozta Szélpál Szilveszter.

Olvasóink írták

  • 20. bambinaXX 2011. október 01. 15:37
    „19! Nem mindenki tudja befejezni a leckét. És van, akinek több gyereke van: nagy, kicsi, pici - próbáld ki te is: tanulsz a naggyal, a többi pedig ott kavar.. Ahelyett, hogy a késő du. a játékról, sportról szól.
    Az előttünk szólóknak pont az volt a baja, hogy így is este tanul a gyerek, mert du. különórára jár (zene, sport, tánc) -náluk is marad tanulnivaló otthonra.
    Kérdezz utána a Karolinában pl. hogy működik és megérted a lényegét. Van jó példa - azt kell átvenni.”
  • 19. la-za 2011. szeptember 30. 17:44
    „18. bambinaXX 2011.09.30. 10:44

    Nem is jut....ha a gyerek megcsinálja bent. Idő van rá. Az egész napos suli, nem a délutáni leckeírásról szólna, hanem délutáni tanórákról, magyarán a leckeírásra még kevesebb idő jutna.

    Egyébként azt sem értem, hogy miért fáradság a szülőnek délután leülni a gyerekkel tanulni... (alsó tagozatról beszélünk, tehát matekból pl összeadás, kivonás, szorzás, bennfoglalás...)”
  • 18. bambinaXX 2011. szeptember 30. 10:44
    „17! :) ha az lenne, már évtizedek óta nem jutna otthonra Hf.”
  • 17. la-za 2011. szeptember 29. 18:32
    „16. bambinaXX 2011.09.29. 06:26

    Erre a megoldás a napközi, nem pedig az egész napos iskola...”
  • 16. bambinaXX 2011. szeptember 29. 06:26
    „10! még1szer, lassabban, csakneked: a cél, hogy otthonra ne maradjon tanulnivaló!
    alsóban semmiképpen.”
  • 15. la-za 2011. szeptember 28. 21:07
    „11. miumiu 2011.09.28. 09:14

    Ezt gondold át újra: a tanítók tudnak, táncolni, zenélni, festeni, stb? Ja és mindezt a főiskolán tanulták...??? Nagyon más világban élhetsz, ha így gondolod...”
  • 14. kilo 2011. szeptember 28. 14:49
    „12: hanyfele sportbol valaszthatnak? Es hanyfele muveszeti agbol? Es ha teszem azt, nem felel meg az edzo/oktato a gyermeknek, vagy a szulonek, akkor is azt kell valasztani? Ez van, ezt kell szeretni?”
  • 13. Kövecske 2011. szeptember 28. 14:07
    „12. Részemre igen rossz példa a karolina iskola :((( A szomszédságában lakom... és inkább nem írok semmit. De pl személyes "ÉLMÉNY"mikor a lányom általánosba járt diákolimpia keretében játszottak a karolinásokkal. Azt még elnéztem hogy köpködnek,káromkodnak,büfögnek a pályán, de azt hogy a ZÁRT öltözőből eltüntek a gyerekek telefonjai,farmerek és sportcipők, na azt már nem. A rendőrség elég gyorsan kiderítette a végeredményt......... és részemről ennyi volt a karolina. Az az iskola akkor volt csúcson amikor II. gyakorlónak hívták ....”
  • 12. GondaIstván 2011. szeptember 28. 11:27
    „A Karolina Iskolában már 20 éve ez a rendszervan és nagyon jól bevált. Belefér a tanítási időbe a sport is, a művészetoktatás is, még cserkészkedés is. Szóval csak el kell jönni megnézni, és át kell venni a többi iskolában is ezt a jó gyakorlatot.”
  • 11. miumiu 2011. szeptember 28. 09:14
    „Tökéletesen egyetértek az egésznapos iskolával.A tanítók ugyanis rendelkeznek olyan tudással, (a főiskola ezt megadta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) hogy az alsó tagozatos gyerekek művészeti oktatását biztosítani tudja.Az más kérdés, hogy ezt nem hiszik el a szülők.Pedig a tanítókat kiképezték ezeknek a foglalkozásoknak a megtartására. Ezt persze nem volt szabad hangoztatni, mert nem nézték jószemmel, hiszen az iskolák jövedelemhez jutottak az által, hogy a művészeti iskolákat beengedték a saját intézményükbe.Ezzel nem azt állítom, hogy polihisztorok lennénk, de mindenki tudna vinni egy-egy művészeti ágat.Ráadásul INGYEN, nem drága pénzért, ahogyan ezt a művészeti iskolák biztosítják.Csak sajnos a művészeti iskolába járás státuszszimbólummá vált.Jobban hangzik azt mondani, hogy művészeti iskolába jár a gyermekem, mint azt, hogy a tanító nénivel (bácsival)tanul a gyermekem hangszeren, táncolni,alkotni. Igen, ez lenne a napközi feladata, nem a "gyerekmegőrzés".A művészeti iskoláknak természetesen nagy jelentősége van,DE nem az alsótagozatos korosztályban.”
  • 10. zsuzsmo 2011. szeptember 28. 07:51
    „Az én gyerekem zenei tanulmányokat folytat. A délelőtti suli után tanulószobán megcsinálja a háziját, aztán átmegy a zenesuliba. És ezek után még otthon este tanulunk és gyakorolunk a hangszerrel is.
    Komolyan gondolja, zenei pályán képzeli el a jövőjét. Ezek után majd nem este 8-kor fejezzük be a tanulást, hanem majd akkor kezdjük el?
    Én most spec a saját gyerekem érdekeit nézem, hiszen Ő a legfontosabb, egyszerűen felfoghatatlan ez az egész. Vasvillával lepkét fogni... A cél a teljes elbutítás. :(”
  • 9. bambinaXX 2011. szeptember 28. 03:29
    „3! én kérek elnézést - a nevükben, ui. vannak olyanok, és nem hülyék. és persze nemcsak az én gyerekeimért dolgoznak, hanem sok másért is..
    5, 8! értem amit írsz - de mikor csinálják a házi feladatot? mikor tanulnak azok a gyerekek, akiknek 2-ig van iskola?! Nem elsődleges a tananyag elsajátítása - és csak utána a sport, művészetek stb..?! nem mindenkinek elég 1órai tanulás (14-15-ig)..
    6! Azért értetlenednek sokan, mert sz@r a cikk: nincs benne leírva, mi a koncepció, hogyan is működik az "egész napos iskola". pl. Karolina.
    A lényeg az lenne, hogy otthonra már ne maradjon (pláne alsóban) tanulnivaló.”
  • 8. la-za 2011. szeptember 27. 23:04
    „1. Kövecske 2011.09.27. 10:56
    Miért félted jobban a sportot? Ugyanúgy érinti a művészetoktatást is az egész napos iskola. Vannak gyerekek, akik nem a versenysportban, hanem a hangszeres zenében, éneklésben, néptáncban és még sok más művészeti ágban találják meg a kikapcsolódásukat...vagy hogy nagy szavakat használjak, akár az önmegvalósítást is.

    6. Kathryn 2011.09.27. 18:10
    Egyszerű példa: napközis gyerek most mondjuk 4-ig van suliban. Ebből 8.00-13.30-ig 6 tanóra, utána ebédel, 14.00-15.00-ig leckeírás, majd egy órát kint lehet az udvaron vagy ha művészetis, akkor 15.00-től mehet művészeti órára. Ha "egész napos" lesz a suli az plusz tanórákat is jelent.....akkor hova tegye ezeket az órákat...??? Arról nem is beszélve, hogy sok olyan művészeti iskola működik, ami csak és kizárólag művészetoktatással foglalkozik, tehát suli után mehetnek a gyerekek...”
  • 7. Kövecske 2011. szeptember 27. 20:19
    „6.
    lecke,napi sport... nincs ebben semmi extra.
    Ebben nincs, de van amelyik gyerek nem elégszik meg az iskolán belüli sporttal,hanem versenyszerűen edz. Az én lányom pl 9 éves kora óta versenyszerűen sportol heti 4-5 edzéssel,hétvégi meccsel.Délután fél 3 -kor kezdődtek az edzések. Nos ha akkor iskolába kellett volna lennie,nem tudom hogy ment volna. Szerencsére már gimis, így ez minket már nem érint,tehát ergo akár mindegy is lehetne, de én fontosnak érzem, hogy ezt a lehetőséget ne vegyék el a gyerektől!!!”
  • 6. Kathryn 2011. szeptember 27. 18:10
    „Az egésznapos suli nem azt jelenti, hogyn 8 tanítási óra! Vannak köztük önálló foglalkozások. Ha az iskoláknak a profilja a művészeti oktatás, akkor ezeket kell feltölteni művészeti órákkal. Az én gyerekem ilyenbe jár, itt a városban. Délután 4-re kész az összes művészeti, a lecke, a napi sport - még a heti egyszeri úszás is. Nincs ebben semmi extra.”
  • 5. Lillencs 2011. szeptember 27. 17:07
    „2. bambinaXX: Olyan iskolákról van szó a cikkben, mint pl. Vásárhelyen a Liszt Ferenc Ének-zenei Általános iskola, ahol fél kettőig tanítás van, utána néptánc, kórus, szolfézs és különböző hangszeres órák a Péczelyben. Ha az egész napos iskolában fix óraszámok lesznek pl. matematikából, magyarból, stb., akkor ezekre a foglalkozásokra a gyerekeknek nem maradna ideje a megszokott időpontokban, ami 2-től fél 4-ig tart. Az, hogy utána már hova viszi a szülő a gyerekét magánórára, nem az iskolára tartozik.”
  • 4. saturnus 2011. szeptember 27. 15:08
    „Zsombón is megszüntették a művészeti iskolát helyette az egyház bevezette a hittant és szolga lelkeket nevelnek,szavazógépeket.”
  • 3. újratöltve 2011. szeptember 27. 13:17
    „2. bambinaXX 2011.09.27. 12:08
    Mekkora hülyeség már ez! Csak szervezés kérdése - "egésznapos" iskolában sem fél5-ig tart a tanulás.
    Eddig is 4-fél5 után hordtuk a gyereket zenére/ táncra/ sportra. Már mi, aki dolgozunk napközben..????? Most 4-5 körül végez a gyerek, és utána viheted sportolni, különórára!(már ha találsz olyan hülyét, aki akkor majd a te csimotádért még dolgozik!”
  • 2. bambinaXX 2011. szeptember 27. 12:08
    „Mekkora hülyeség már ez! Csak szervezés kérdése - "egésznapos" iskolában sem fél5-ig tart a tanulás.
    Eddig is 4-fél5 után hordtuk a gyereket zenére/ táncra/ sportra. Már mi, aki dolgozunk napközben..”
  • 1. Kövecske 2011. szeptember 27. 10:56
    „Hát bocsánat én jobban féltem a sportot..., mi lesz a sportolni akaró gyerekekkel????”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jó kezekben a transzplantáltak: gyógyszer helyett többet ér egy kedves szó

Dán Andrásné 40 évből huszonhatot főnővérként töltött a szegedi egyetem sebészeti klinikájának transzplantációs osztályán. Julika nemrégiben korkedvezménnyel ment nyugdíjba. Tovább olvasom