Délmagyar logó

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 18°C Még több cikk.

Miért hajt a kerékpáros a Belvárosi hídra, ha tilos?

De miért kerékpárral tilos felhajtani, ha a kerékpáros is egyenlő jogú közlekedő? Így látják olvasóink.

Fellobogott a vita múlt napi cikkünk alatt, amely arról szólt, hogy a Belvárosi híd felújítása idején csak tolva lehetne kerékpárral átkelni, sokan mégis átkerekeznek.

A vitának persze megint lett „légkondicionált" autós kontra „más állatfaj" kerékpáros éle. Jutott kritika a közlekedésszervezési megoldásnak, az önkormányzatnak, a rendőrnek, az autósnak, a gyalogosnak és nekünk is. A Tisza viszont, ez biztató, kimaradt (miért is folyik arra?!).

Miért hajt a kerékpáros a Belvárosi hídra, ha tilos? Fotó: Frank Yvette (galéria)

A közösség két fontos kérdésre mutatott rá:

  • Miért hajt át a kerékpáros, ha KRESZ-táblák tiltják a behajtását?
  • Miért nem lehetett úgy megoldani a felújítást, hogy a kerékpáros is áthaladhasson a hídon?

A vitából úgy tűnik, hogy a kerékpárosok azért hajtanak át, mert igazságtalannak és sérelmesnek érzik a tiltást. "A kerékpáros ugyanolyan jogú közlekedő állampolgár, akkor miért az ő kizárásával oldják meg a felújítást?! Nagyon sokan vannak, akik munkába vagy Újszegedre kikapcsolódni kerékpárral mennek, ők miért érnek kevesebbet? – kérdezi betelefonáló olvasónk.

Mennyit ér a KRESZ-tábla?

Rögtönzött kérdezősködésünk arra vezetett, hogy aki kerékpárral behajt, az azért teszi, mert:

  • nem szeretne a forró napon megfőni, miközben áttolja a kerékpárt
  • siet a munkahelyére vagy haza és nem szeretne 20 percet kerülni a másik hídon
  • azért megy arra, mert más is arra megy
  • fel sem tűnt neki a tábla, a másik oldalon nincs is [van – a szerk]
  • majd lesz valahogy.

A kerékpárral behajtók általában mérlegelik a balesetveszélyt, és úgy találják, hogy biztonságban vannak, mert a forgalom lassan halad és vigyáznak rájuk. A pragmatikus kerékpáros válasza pedig ilyen egyszerű: Elférünk, nem?

De az elvi álláspontokat se becsüljük le. A Facebook nyelvén feltett kérdésre, miszerint „Mi a fenének a szabályok, ha nem tartatják be?", itt vannak a válaszok:

A szociális: "Majd, ha a biciklisnek is lesz légkondis autóra pénze, akkor nem fogja akadályozni a forgalmat."
A politikai: "Fel kéne már nőni Európához,ajánlok egy rövid tapasztalat túrát a szomszédos Ausztriába (…) a városháza a homokba dugja a fejét!"
A környezetvédelmi: "Teljesen logikus, a belváros szívének legközepébe vezető úton lecsökken az áteresztőképesség, és mit csinálnak? Támogatják a környezetbarát, kis helyigényű közlekedést? NEM! Hanem megtiltják!"
A váteszi: "A magyar sajnos egyáltalán nem toleráns. Itt a baj."

Miért hajt a kerékpáros a Belvárosi hídra, ha tilos? Fotó: Frank Yvette (galéria)

A kerékpárosok így oldották volna meg

A vitából egykettőre kiderül, hogy a kerékpárral közlekedők körében nagyon népszerűtlen a tiltás. A hozzászólók kritikája ezekre az érvekre összpontosul:

Miért nem a gépkocsiközlekedést terelték a Bertalan hídra?

A gépkocsik könnyebben kerülnének a másik híd felé, és a felújítási munka is gyorsabban befejezhető lenne. A Belvárosi hídon pedig csak a tömegközlekedés, a gyalogosok és a kerékpárosok közlekedhetnének.

Miért zárják le a járdát a jobb oldalon?

A déli oldalon miért van lezárva a járda is, amikor az úttestet javítják? És miért van akkor is zárva, amikor nem dolgoznak? Ha a járdát nem zárják le, akkor ezen az oldalon megoldható lenne a kerékpárosok közlekedése. Ha pedig hosszabb útszakaszokat jelölnének ki a munkára, akkor jobban elférnének, és nem kellene a járdát is munkaterületnek használni.

Így nézhetne ki a rámpa. Olvasónk rajza.
Így nézhetne ki a rámpa. Olvasónk rajza.

Miért nem oldják meg rámpával?

Ha a déli oldalon a járda felszabadulna, ott a gyalogosközlekedést is meg lehetne indítani. Ezen az oldalon egy rámpás megoldást alkalmazva a rövid munkaszakaszon még a kerékpárosokat is fel lehetne vezetni a járdára, majd egy másik rámpával le. Végtére is csak a munkaszakasz a balesetveszélyes, hiszen a kerékpárosok a zöld lámpás átkelés után visszatérnek a lezárt kerékpárútra, nem az autókkal egy sávban haladnak tovább.

Nem lehetett volna a két járdával kezdeni, ha ott is dolgozni kell?

Ha gyorsan kész a járda, azután már könnyebb lett volna a lámpás közlekedést megoldani.

Miért hajt a kerékpáros a Belvárosi hídra, ha tilos? Fotó: Frank Yvette (galéria)

Miért ne mehetne a gyalogos és a kerékpáros a járdán?

Miért ne lehetne kellő óvatossággal a gyalogos közlekedést megosztani a kerékpáros közlekedéssel? Hiszen, a kerékpárját toló ember több helyet foglal el, mint a kerékpározó. A kerékpárt tolva munkájába igyekvőt pedig a gyalogosok nem hagyják haladni. Sőt, aki szabályszerűen tolja a kerékpárt, arra gyakran rácsengetnek a szabálytalan kerékpárosok a járdán.

A felvetésekről rövidesen a szegedi polgármesteri hivatal városüzemeltetési irodáját is megkérdezzük.

És zárjuk két igazán toleráns kommenttel:

„Ezért megyek az új hídon... ott legalább mindig tilos :)

"Én autóval kerékpárral és gyalog is rendszeresen átkelek a hídon. Kedves autósok: ha azt a 10 másodpercet nem bírjátok ki (a 10 perc várakozás mellé), amit a biciklisek esetleg lassítanak rajtatok, húzzatok át a másik hídra! Kedves öntudatos gyalogosok, akkor bezzeg nem háborogtok, mikor a kerékpárúton sétálnak a gyalogosok és a biciklis kerül balesetveszélyes helyzetbe, mikor kikerüli őket? Kedves kerékpárosok: legalább legyetek előzékenyek és ne akadályozzatok senkit, ha már ti szabálytalankodtok!"

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Felbontják az utcákat a nagyáruház körül

30 centi átmérőjű csövek jelzik a nagyáruház Jókai utcai oldalán, hogy nemsokára valamilyen építkezés kezdődik. Tovább olvasom