Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 3°C

Miért viperák a szopránok?

Szeged - Csak jó és rossz színház létezik – mondja a Kossuth-díjas Vári Éva, aki korábbi vendégjátékai, az Edith Piaf-est és a Hat hét, hat tánc után most A nagy négyessel jön újra Szegedre. Ronald Harwood darabját karácsonykor játsszák a nagyszínházban.
– Az Oscar-díjas Ronald Harwood darabja rögtön megtetszett, amikor elolvastam. Öregekről kevés színdarabot írnak, A nagy négyes pedig olyan idős operaénekesekről szól, akik szeretetházba kerültek. Beszélgetnek a pályájukról, a magánéletükről és készülnek egy utolsó koncertre. Nem szabad kinevetni, sajnálni őket; az öregség nem egy szánalmas dolog, hanem az életünk része. Méltósággal, szépen megöregedni – erről szól a darab. Ajánlom a fiataloknak, mert ők is lesznek egyszer öregek, az idősebbeknek pedig azért, mert nekik már sikerült megöregedniük – mondja az előadás egyik főszereplője, Vári Éva. A Kossuth-díjas színésznő az elmúlt években Edith Piaf-estjével és a Hat hét, hat tánc című produkcióval is nagy sikerrel vendégszerepelt Szegeden.

Vári Éva egy híres szopránt játszik A nagy négyesben
Vári Éva egy híres szopránt játszik A nagy négyesben.
– Az operaénekeseké kicsit olyan pálya, mint a táncosoké: kegyetlenül rövid lehet. Egy idő után a lélek még megvan, de a hang már elmehet mögüle. Egy színész – ha szerencséje van és bírja – kortalan, akár kilencvenévesen is játszhat. Persze kevés jó szerepet írtak idősekre; mi ezért is örülünk, hogy négy jó főszerep van ebben a darabban. Azért is nagy boldogság számomra ez a produkció, mert Szacsvay Lászlón kívül a többiekkel, Molnár Piroskával és Benedek Miklóssal eddig még nem játszottam. Az előadás rendezője, Gálffi László jól ismeri az operaénekesek életét, pályájuk buktatóit, nagy érzékenységgel állította színpadra a darabot. Sokszor, sokfelé játszottuk már A nagy négyest, mindig nagyon szerette a közönség – meséli a 71 évesen is fiatalosan energikus színésznő, aki szerint a nagy szopránokra azt szokták mondani: igazi viperák. Sokat kellemetlenkednek a kollégáikkal is. – Érintőlegesen ez is benne van a darabban, de az is kiderül, hogy az általam játszott szoprán miért ilyen. Sok operaénekes megnézte már az előadásunkat. Kertesi Ingrid, aki Gildát alakítja az operaházi Rigoletto-produkcióban, meg is hívott bennünket, hogy nézzük meg őt együtt. Tudom, hogy Szeged is híres az operakultúrájától. Amikor José Cura énekelte ott Otellót, Pestről én is elmentem megnézni. Nem csalódtam, emlékezetes előadás volt!

A legendás négyes: Benedek Miklós, Szacsvay László, Vári Éva és Molnár Piroska.
A legendás négyes: Benedek Miklós, Szacsvay László, Vári Éva és Molnár Piroska.

Vári Éva azt mondja, számára csak kétféle színház létezik: jó és rossz. – Lehet Shakespeare-t és a többi klasszikust is olyan méltatlan színvonalon előadni, hogy pusztán a szerző és a nemes alapanyag miatt nem válik magas művészetté a produkció. A nagy négyeshez hasonló bulvárdarabokat szokták közönségbarátnak is mondani, amit butaságnak tartok, mert minden előadásnak közönségbarátnak kell lennie, különben nem vált rá jegyet a publikum. Márpedig a közönségnek játszunk, nem egymásnak. Minden azon múlik, milyen színvonalon játszanak el valamit. Londonban az Oscar-díjas Judi Dench alakítja A nagy négyes egyik főszerepét, feltételezem, ő sem adná a nevét gagyihoz. A producerünk, Orlai Tibor mindig ügyel arra, hogy ezekhez a bulvárdarabokhoz olyan művészeket válasszon, akik garanciát jelentenek arra, hogy a színészi játék ne legyen olcsó. Meg kell találni a figurákban a mélységet, és ha egy teljes emberi sorsot állítunk minden szerep mögé, nem csak a felszínt mutatjuk meg, akkor az működik a színpadon – vallja a színésznő, aki majdnem minden karácsonykor fellép. Tavaly a Hat hét, hat táncot játszotta kétszer is Kulka Jánossal, idén szilveszterkor vállalkoztak ugyanerre. – Az ünnepi időszak csúcsszezonnak számít a színházakban, ezt mindenkinek meg kell értenie. A közönség szórakozni szeretne, ezért számunkra csak a szenteste szabad, de ezt én sohasem éreztem tehernek.

A languszta sikolya

Vári Éva azt tervezi, jövőre eljátssza a világhírű színésznő, Sarah Bernhardt (1844–1923) életéről szóló darab, a Sarah, avagy a languszta sikolya főszerepét. Ezt egykor Psota Irén és Sinkovits Imre vitte sikerre; Vári Éva Gálffi Lászlóval mutatná be a következő szezonban. A Budapesti Kamaraszínházban nemrégiben tartották Peter Quilter Mennyei! című vígjátékának premierjét. A darab a világ legrosszabb opera-énekesnőjéről, Florence Foster Jenkinsről szól, aki nagyon gazdag volt, imádta az operát, de se hangja, se ritmusérzéke nem volt hozzá. Mégis megteltek koncertjeire a hangversenytermek, még a Carnegie Hallba is meghívták. Mindenhol hatalmas sikere volt: kacagott rajta a közönség.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Magyar géniuszok kerestetnek

Bár a géniuszok hazájának tartjuk az országot, tízből kilenc tehetség elveszik. Ezen segíthet a Magyar Géniusz Program és a Tehetségpont-hálózat. Tovább olvasom