Délmagyar logó

2017. 11. 22. szerda - Cecília 5°C | 13°C Még több cikk.

Mihálffy Béla: Útközben vagyunk

Kiskundorozsma – Online interjút adott szerkesztőségünknek Mihálffy Béla Kiskundorozsma és Béketelep önkormányzati képviselője: közlekedés, kerékpárutak, rendőrség - ezek voltak a fő témák.
Délmagyarország: Interjúnk véget ért, köszönjük Mihálffy Bélának a beszélgetést!

M. B.: Köszönöm a kérdéseket! 

Libip:
A rettenetesen fontos stáció felújítására „átment" 4,2 millió forint! Na ettől nyugodtabban alszok, és ettől szívesebben zötykölődök tovább, és nyelem a port a Vályogos utcában! A fentiek tükrében vajon hihetjük-e, hogy a közérdek a fontos a képviselőknek?

M. B.: A Vályogos utcával kapcsolatban jogos a tisztelt kérdező felvetése, valóban igen rossz állapotban van. Annak ellenére, hogy minden évben kétszer kátyúztatom. Az idén is a következő két hétben ezt megcsinálja a környezetgazdálkodási kft. Azonban itt is, anyagi lehetőség miatt, mart aszfalttal tudom az amúgy alap nélküli utat javíttatni. Az út teljes fölújítása, amelyet egyébként szeretnék minél hamarabb elérni, százmillió forintba kerülne a városüzemeltetési iroda szakemberei szerint. A 4 millió 200 ezer forintos stációköltség ehhez képest elenyésző, arról nem is beszélve, hogy ha a Kálvária elkészül, és átadjuk, akkor bízom abban, hogy Kiskundorozsma nemcsak a szélmalmáról, hanem az egyedülálló, gyönyörű Kálváriájáról is híres lesz, amelyre mindannyian, dorozsmaiak méltán leszünk büszkék.

Városrészek fóruma: online interjú Mihálffy Béla önkormányzati képviselővel. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

Rozonics Milán: Mikor oldják meg a Dorozsmai út-Jerney utca-Orczy utca kereszteződésének kérdését? Ugyan átutazóként, nem dorozsmaiként kell nap mint nap szembesülnöm az ott kialakult kaotikus állapotokról: a zöld tiszavirág életű, ebből fakadóan hosszú, van, hogy 2 zöldet is kiváró sorok alakulnak ki. Valamint a behajtó sávok is katasztrofálisan vannak elrendezve.

M. B.: A kereszteződés és a lámpa a dorozsmaiak biztonsága érdekében lett kialakítva. Ezért a lámpás kereszteződésért a helyiek anno mozgalmat indítottak, mondván, amíg lámpát nem szerelnek ide, nem mozdulnak innen. Megértem azt, hogy a kérdezőnek adott esetben sokat kell várni, mégis azt kérem, legyen türelemmel a helyeik érdekében.

Dízel: Dorozsmán is kezd el szaporodni ez a gyorshajtás: a Vásár térre fix trafipax kihelyezését javaslom. Bármelyik napon megyek a Vásár tér felé mindig akad olyanok, akik szabálytalanul parkolnak a környező utcákba vagy épp a téren. Mert nem képes kifizetni azt a néhány száz forintot a parkolásért, így ha lenne folyamatos ellenőrzés, nem néhány száz forint lenne. A közbiztonság az egyenlő a nullával. Folyamatos betörésekről hallani. Eddig Dorozsmán egy új telepítésű térfigyelő kamerát vettem észre, a művelődési háznál van.

M. B.: Igaza van az olvasónak. A megoldást az emberi fejekben kellene kezdeni. Parkoló van kialakítva a vásárlóknak, ahova 300 forintért szabályosan be lehetne parkolni. A piac körül pedig mindenhol megállni tilos táblák vannak kitéve. A gyorshajtással kapcsolatban: Dorozsma jelentős része már a 30-as övezetbe tartozik. Ami védelmet meg lehet adni, azt önkormányzati szinten már megadtuk. Állandó traffipaxot nagyon nehéz kihelyezni. Be kell tartani a szabályokat egymás biztonsága érdekében. A rendőrség és a közterület-felügyelet is rendszeresen ellenőriz, büntet, én is voltam rendőrségi razzián. Sajnos ezt nem lehet minden hajnalban megtenni. Mindent elkövetünk a lakosok nyugalma és biztonsága érdekében.

Délmagyarország: A választási ígéretek között is fontos helyet foglalt el a dorozsmai rendőrőrs kérdése. Hol tartunk ebben a kérdésben?

M. B.: Tisztázandó, mi a különbség a rendőrőrs és a körzeti megbízotti iroda között. Ez utóbbi működik most Dorozsmán. A körzeti megbízotti iroda a belvárosi rendőrőrshöz tartozik, onnan vezénylik a szolgálatos rendőröket. S mivel ez igen nagy területű ezért nem biztosított Kiskundorozsmán a 24 órás rendőri szolgálat. Ebben jelentene változást az önálló rendőrőrs, mert akkor 24 órás lenne a rendőri jelenlét nemcsak Dorozsmán, hanem Subasán és Sziksósfürdőn is. Valóban választási ígéret volt létrehozása. Eddig is mindent megtettünk érte, és így lesz a jövőben is. Útközben vagyunk. Augusztusban új, méltó helyre költöznek a körzeti megbízottak, akik most hatan vannak itt, az új ingatlan alkalmas már arra, hogy önálló rendőrőrs legyen Dorozsmán. Ígéretünk van arra Zélity László rendőrkapitány úrtól, hogy az új helyen 24 órában legalább egy körzeti megbízott itt teljesít szolgálatot. Ezzel egy újabb lépést tehetünk Dorozsma biztonsága érdekében. Ez nemcsak pénzkérdés. Kevés a rendőr, és a forrás is kevés. Ebben sokat segít Nógrádi Zoltán országgyűlési képviselő is. Az új ingatlan alkalmas már arra, hogy önálló rendőrőrs legyen Dorozsmán.

Városrészek fóruma: online interjú Mihálffy Béla önkormányzati képviselővel. Fotó: Karnok Csaba (galéria)


Laci: Dorozsmán van egy pár „elmebeteg", akik sportot űznek a szemétégetésből. Ennek eredményeként minden hétvégén bűzben úszik a városrész. A bevezető utak mentén rendszeres a szemétlerakás. Vannak ingyenes szemétlerakó helyek, de ez úgy tűnik nem oldja meg ezt a gondot. Van törvény is a szemetelők, légszennyezők megbüntetésére, miért nem alkalmazzák?

M. B.: Sajnos ez hatósági ügy, ebben nem tudok sokat tenni. Azt tapasztaltam, hogy a Faragó téren lerakják a szemetet. Ez ellen úgy védekezünk, hogy októberben elindul a térfigyelő kamerarendszer a téren. Hat plusz egy kamerát telepítünk Kiskundorozsmára. Egy csak a stációkat és az iskolaudvart figyeli majd, a többi pedig a Faragó téren, a Maróti téren, a Jernei utcai óvoda és játszótéren, a Vadliba utcai buszfordulónál, egy a polgármesteri hivatal falán, egy pedig a templomkertben lesz. Ez a kamerarendszer úgy működik majd, hogy a felvételeket azonnal elküldi a rendőrségre, ahol állandó, 24 órás figyelemmel kísérik majd. Tavaly októberben indítottuk a rendszer kialakítását, eddig tartott a tervezési és engedélyezési folyamat. Most már minden hivatalos engedély megvan, bízom benne, hogy a környékbeliek nagyobb biztonságban érezhetik magukat októbertől.

mormota: Hallottuk jó néhányszor hogy a sziksósfürdői kanyartól a Kulipintyó kocsmáig kerékpárutat építenek! Ebből már évek óta nem lett semmi. Azóta több halálos baleset történt ezen az útszakaszon! Legalább a Körte utcáig sürgősen kellene egy sáv a kerékpárosoknak, mivel a Körte utcában nincs kereszt utca, így kénytelenek vagyunk a forgalomnak kitenni magunkat és ott kerékpározni.

M. B.: Igaza van a kérdezőnek. Tovább rontja a helyzetet, hogy Bordány és a Kulipintyó csárda között épül a kerékpárút, azaz már Ülléstől be lehetne tekerni Szeged belvárosáig. Többször fölvetettük már ezt a kérdést a városüzemeltetési bizottság ülésein. Legutóbb Solymos László alpolgármesternek is felvetettem ezt a problémát. Ő azt mondta, amint lesznek újabb pályázatok kerékpárutak építésére, akkor Szeged egyből megpályázza. Bízom abban, hogy ha az 5-ös főút mellett épülhet kerékpárút, akkor hamarosan itt is megvalósulhat. Ez a három és fél kilométer körülbelül 50 millió forintból megépülhetne.

Városrészek fóruma: online interjú Mihálffy Béla önkormányzati képviselővel. Fotó: Karnok Csaba (galéria)


Dancsó Béla: Munkanélküliség, kilátástalanság Kiskundorozsmán. 20-30 fő közfoglalkoztatása 27 ezer forintért maximum 2-3 hónapra ez európai megoldás?

M. B.: Sajnos ezeken a dolgokon önkormányzati képviselőként nem tudok, nem tudunk segíteni. Egyéni, részönkormányzati keretből nem lehet szociális problémákat kezelni. Tavaly volt egy akcióm, ezt viszont idén is szeretném megvalósítani: cégeket keresnék meg, amelyeket arra kérnék, hogy nehéz sorsú családok téli tüzelőjét biztosítsák. Nagyon sok és egyre több a rászoruló. Amit érzek, hogy sokszor már az is nagy segítség, ha meghallgatom őket. Már ez is sokat jelent egyeseknek. Egy képviselőnek ez is feladata, hogy empátiával, megértéssel forduljon a választói felé.

Dorozsmai Napló: Javaslat: továbbra is napirenden kellene tartani az önállóság kérdését. A kérdőívek kiküldése előtt a lakosságot tájékoztatni kellett volna az előnyökről és hátrányokról. Például téves az a szóbeszéd, hogy itt nincsenek nagy cégek, kevés lenne a helyi adó alapjául szolgáló árbevétel. Becslések szerint dorozsmai cégek helyi iparűzési adó alapjául szolgáló árbevétele évi 6-7 milliárd forint is lehet. Ide sorolandó a nagybani piac, Tornádó, Rampf Formen, Déli Farm, kábeltévé, 2 gázátadó, Dégáz, Démász, vízművek fogyasztókra eső arányos árbevétele, Árut Adó Kft., RoLa-terminál, éttermek, áruházak stb. kisebb vállalkozók 5-10-20 milliós árbevételükkel. Ezek becsült helyi adója 50-60 millió forint lehetne évente. A mezőgazdaságból való megélés nem jelentős, Dorozsmán kb. 30 családnak, gazdálkodónak van 10 hektárnál több földje. A korábbi évek fejkvóta számítása alapján Az új önkormányzat költségvetési juttatása kb. 1,2 milliárd forint lehetett volna. (Sándorfalva kb. 8000 lakosra 1 milliárd forintból gazdálkodik.) Jelenleg Szeged városa a Dorozsmai közintézmények fenntartására, iskolák, óvoda, bölcsőde, közmunkák, közvilágítás körülbelül 5-600 millió forintot költhet. Tehát óvatos becslés alapján is az 1,2 milliárd forintból 4-500 millió forint megmaradna az önkormányzat létrehozására, folyamatos leválás költségeire, fenntartására évente. Téves tájékoztatáson alapul, hogy a busz drágább lenne. A tömegközlekedésre az önkormányzat szerződést köt a szolgáltatóval, kezdetben a díjemelés helyett önkormányzati támogatással lehetne az áremeléstől eltéríteni, majd később pályáztatni a cégeket a tömegközlekedés ellátására. A leváló önkormányzat húzza a működési és fejlesztési adósság, hitelek arányos részét is. Mivel Szegednek működési hitele kevés van és Dorozsmán hitelből kevés beruházás valósult meg, ezért viszonylag kevés adósságot örökölne a majdani önálló önkormányzat. A legfontosabb érv az a leválás mellett, hogy Szeged mint sajátos közigazgatási egység csak 1-1 pályázatot nyújthat be kiírási témánként, ebbe Dorozsma többnyire nem esik bele. Viszont ha Dorozsma önálló önkormányzat lenne, akkor a hasonló létszámú és fejlettségű városokkal azonos módon több témában is nyújthatna be pályázatot évente többet is. Nem helyes a kommentközelítés, hogy ki akar polgármester lenni és ki-mennyit akar lenyúlni. Az Összefogás irányából kellene közelíteni pártsemlegesen, talán a civil társadalom építése, civil kontroll, civil kurázsi közhiteles szereplőinek az ügy élére való állításával, felkérésével. Fenti érvek a korábbi évek pályázati és állami, költségvetési, támogatási, fejkvóta számítási logikájára épült. Valószínű, hogy ez a számítási logika jövőben az iskolák, közintézmények állami kézbe, finanszírozásba való vételével megváltozik. Ennek függvényében kellene a dolgot újra gondolni. Gondoljuk végig, hogy hol keletkeztek Dorozsmán és Szegeden olyan munkahelyek ahol új értéket állítanak elő? Önállóság esetén lehetne kialakítani egy új zöldmezős ipari parkot, ahova termelő üzemeket lehetne csalogatni, vagy a fürdőt melegvizesre bővíteni. Subasa, Sziksóstói területek egy részén lakóövezetet kialakítani a meglévő olcsó telkek és közművek hasznosításával. Összegezve a tét az, hogy leválás, önállóság, fejlődés, vagy enélkül, stagnálás, helyben járás.

M. B.: Irreleváns szerintem, mit gondol egy önkormányzati képviselő a leválásról. Kosik Dénes képviselőtársammal képviselünk 11 ezer kiskundorozsmai-szegedit. Megkérdeztük őket erről, mert ez egy nagyon fontos kérdés. 3600 háztartásba küldtünk ki kérdőívet. Annak tíz százaléka érkezett vissza. Ezeknek ugyan 80 százaléka azt mondta, igen, váljunk le, de ez olyan elenyésző szám, ami után nem mondhatjuk azt, hogy a dorozsmaiak többsége leválna Szegedről. Nagyobbik részük már szegedinek érzi magát, nincs már meg bennük a régi, dorozsmai identitás. És azt is érzi többségük, hogy sem az országos, sem a nemzetközi gazdasági környezet nem támogatja most a leválást, ráadásul borzasztó hosszadalmas lenne, 6-8 év alatt valósulna csak meg. Ha a környező településeket – Zsombó, Bordány, Mórahalom, Sándorfalva, Forráskút – nézzük, az elmúlt 10-12 évben látványos fejlődésnek indultak. Dorozsmáról nem mondható el ugyanez. Nem büszkélkedhetünk városközponttal, egy öt éve megtervezett 30 millió forintos parkolót nem tudtunk idehozni. Ha ezt az oldalát nézem, akkor igen, elszakadáspárti vagyok. Viszont, ha azt nézem, hogy nem tudom, mi lesz nyolc év múlva, amikorra ténylegesen megvalósulhat a leválás, akkor nem érzem azt, hogy ez a kérdés napirenden lenne.

Bernáth Péterné: Az elmúlt évben az önkormányzatnál jártam, és kértem közvilágítást az utcánkba, Sziksósfürdő, Galagonya utca. Korábbi képviselőnk szerint már be lett adva az igény, ami sajnos nem volt igaz. Ebben az évben a mi házunk előtt fel is lett szerelve a világítás, amit tisztelettel megköszönök. Azonban miután sokan kint lakunk életvitelszerűen, szeretnénk azt elérni, hogy az utca teljes hosszában legyen közvilágítás, hiszen így egy hosszú szakaszon teljes sötétségben kell menni a Bordányi útig. Miután a Galagonya utcából nyílik a Rekettye utca ahol a közvilágítást lassan két éve megkapták, további gond nekik is, hogy az utca végétől a Bordányi útig (ami közös kijárat a Galagonya utcával) nekik is sötét van. A mai világban a közvilágítás már nem számít luxusnak ismét kérnénk, hogy az utcában a közvilágítás megoldásra kerüljön. Ebben a sötétben teljesen elvagyunk zárva a színházi, mozi látogatottságtól, mindenféle rendezvényektől, hiszen nyáron 9 körül, de télen már 4 órakor sötét van. Ki mer nekivágni egy teljesen sötét utcának, mikor ilyen sok számomra megmagyarázhatatlan, szörnyű bűncselekmény történik! Kérnénk a képviselő úr szíves közreműködését.

M. B.: A városüzemeltetési irodával egyeztetve a szolgáltató felszerelte az említett lámpát tavaly nyáron. Mivel a Galagonya utca is szerepel a város közvilágítási fejlesztési tervében, bízom abban, hogy minél rövidebb idő alatt megvalósul ott a közvilágítás az utcában lakók megelégedésére. A közvilágítási projekt több éves terv, a Rekettye utca is anno ennek keretében valósult meg. A hálózatfejlesztés komolyabb összeg, százmilliós nagyságrendű. Az én körzetemben most körülbelül 30-40 százalékos a kiépítettség a kiskertekben. Van mit csinálni. A napokban indul el egyébként Öreghegyen egy tízlámpás rendszer bekapcsolása. A lámpák már fenn vannak az oszlopokon, csak be kell indítani.

Városrészek fóruma: online interjú Mihálffy Béla önkormányzati képviselővel. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

Aggódó szülő: Tisztelt képviselő úr!
Mint aggódó szülő úgy fordulok önhöz, a Negyvennyolcas utcai körforgalom utáni gyalogátkelőhely veszélyessége miatt. Körforgalom megépítése után egy gyalogátkelőhely lett kialakítva, ahol a gyalogosokat, gyerekeket, időseket, és a babakocsival kerékpárral közlekedők biztonságát a főútról szabálytalanul szervizútra behajtó autósokkal szemben egy gépkocsi behajtást akadályozó oszlop védte. Ez az oszlop egy reggelre eltűnt, és azóta számtalan esetben a szabályokat semmibe vevők autósok ott a gyalogátkelőhelyen keresztül a szabályosan közlekedő gyalogosok közt próbál bekanyarodni a szervizútra, és ezzel veszélyeztetve mások testi épségét is. Mivel gyalogátkelőhely nincs végig felfestve és az oszlopot is eltávolították onnan ezért már parkolónak is használták az átkelőhely ezen részét. Arról nem beszélve, hogy az oszlop talpazata ami ott maradt elég veszélyes. Gyerek tragédia volt már Dorozsmán, nem szeretnénk többet, ezért a kerékpárosok és a gyalogosok, szülők és nagyszülők nevében kérem, hogy tessék visszaállíttatni a gépkocsi behajtását megakadályozó oszlopot mindannyiunk érdekében.

M. B.: Köszönöm a kérdést, láttam én is a csonkot, haladéktalanul vissza fogom állíttatni oda. Nem is kérdés, hogy a gyermekeink védelme első számú szempont. Utánajárok, ki az illetékes, és vissza fogjuk tenni oda.

Szegedbicaj: Az Izabella hídtól kedve a Dorozsmai út-Széksói út mentén elhelyezkedő kerékpárút nagyon borzalmas állapotban van, kerékpáros közlekedésre szinte alkalmatlanná vált az útfelület miatt, illetve a kereszteződéseken nagyon balesetveszélyesek a rákanyarodó, illetve mellékutcából kijövő autók miatt. Két helyen átvezetik a kerékpárosokat a másik oldalra, mindkét helyen halálos baleset is történt a rossz kialakítások miatt. Számíthatunk-e a közeljövőben javulásra mind komfortban, mind biztonságban?

M. B.: Legfőbb probléma itt is, mint mindenhol az anyagi lehetőség. Ennek ellenére tavaly a nagyobb kátyúkat kijavítottuk a bicikliúton, illetve felfestettük a sárga jelzéseket az autósoknak, hogy jobban figyeljenek a kerékpározókra. Nyilván azt dőreség lenne ígérni, hogy hamarosan új aszfaltot kap az egész kerékpárút, de igyekszem odafigyelni a lehetőségekre, pályázatokra. Nagyobb útjavításra, útfejlesztésre sajnos nincs egyelőre mód.

Mihálffy Béla: Köszöntöm az oilvasókat, kezdhetjük a beszélgetést!

10:17 Köszöntünk mindenkit, aki velünk tart a mai online interjújra. A mai alany Kiskundorozsma másik önkormányzati képviselője, Mihálffy Béla.


Korábban írtuk:
Városrészek fóruma címmel új sorozat indult lapunkban. Abban reménykedünk, hogy a „Mi történik Szegeden?" kérdésre pontosabb választ tudunk adni, ha a kisebb területekre és lakóikra fókuszálunk, és a részletekből igyekszünk összerakni a teljes képet.

Elsőként Kiskundorozsmát választottuk. Folyamatosan igyekszünk feldolgozni azokat a témákat, amelyeket a dorozsmaiaktól kapunk, és amelyek reményeink szerint teljes olvasótáborunkat is érdekelhetik. Foglalkoztunk már például a nagybani piac környékén élők helyzetével, a dorozsmai tömegközlekedéssel, a magyar–cigány együttélés tapasztalataival.

Ezután Tarján városrész kerül érdeklődésünk középpontjába. Jövő kedden Révész Mihály önkormányzati képviselőt faggatjuk. Várjuk kérdéseiket az szerkesztoseg@delmagyar.hu címen, ügyfélszolgálatunkon (Gutenberg u. 5.), a Sajtóházban (Szabadkai út 20.) vagy postán (6740 Szeged, Pf. 153).

Olvasóink írták

  • 3. lamatic 2012. július 25. 14:13
    „CSak azt szeretném tudni, mikor szüntetik meg a roma bűnözést Dorozsmán. Kicsit unalmas hogy minden napra jut több betörés.”
  • 2. random.nick 2012. július 24. 19:15
    „Tovább rontja a helyzetet hogy Bordány határútjáig épül a bicikliút? Ebben mi a rossz?”
  • 1. papsajt 2012. július 24. 07:19
    „A nagybani piac környékén élők panaszát megértem.
    Én is próbáltam kimenni a nagybanira, hogy dinnyét vegyek egy hazai termelőtől.
    Parkolni nem tudtam sehol, az árúért pedig csak belépő díj ellenében tudtam bemenni.
    Úgy megdrágult a vásárlás, hogy a végén mérges voltam, hogy kár kimenni.
    Az ingyenes parkolás miatt állnak sokan tilosba és a környékbeliek háza elé.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Irodaház lesz az egykori Déri-kollégiumból

Felújítás, szigetelés után irodaházként működik tovább az egykori Déri-kollégium a szegedi Moszkvai körúton. Tovább olvasom