Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 8°C

Mikor lesz busz- és vasútállomás egy helyen Szegeden?

Szeged - Igény lenne rá, de konkrét terv egyelőre nincs egy szegedi, egybeépülő vasút és buszállomásra. Kecskemét és Debrecen már tervezi a saját intermodális pályaudvarát, és a szegedi városházán is tudják: a Mars tér kinőtte a helyét.
Újszentivánról munkanapokon négy, hétvégén két busszal, egy átszállással lehet Budapestre eljutni. Mórahalomról öt járat indul mindennap, ezek szegedi, szekszárdi vagy bajai átszállással visznek a fővárosba.

Vonat óránként közlekedik Szeged és Budapest között, de a Szeged vonzáskörzetében élőknek a vasút a bonyolultabb megoldás: ők a Mars téri buszpályaudvarra érkeznek, ahol felszállhatnak a 20 percenként közlekedő 21-es vagy a 11-es buszra, majd a fél városon átutazva meg is érkeznek a vasútállomásra.

Debrecen és Kecskemét intermodális álmai (galéria)

Intermodalitásnak hívják azt a megoldást, amikor a különböző közlekedési lehetőségek közvetlenül átjárhatók, például amikor egybeépül a vasútállomás és a buszpályaudvar. Ilyet terveznek Kecskeméten és Debrecenben is. Kecskeméten 2014–2015-ben épül a csomópont, ami a projekt megvalósíthatósági tanulmánya szerint hat közlekedési forma kapcsolatát teremtheti meg: „a helyi, helyközi és turisztikai célú autóbuszok, valamint azok végállomási tárolásának, kiszolgálásának együttes igényeit, a vasúti pályaudvar teljesebb városi kapcsolatát, a térségi kerékpárút-hálózat bekapcsolódását, a P+R parkolók kialakításával és a történelmi főtér gyalogos jellegének erősítésével".

A debreceniek a buszpályaudvar, vasútállomás és a helyi járatok végállomását álmodták meg egy épületben a Petőfi térre. A megvalósíthatósági tanulmányra és a tervekre uniós támogatást nyert a város, a kivitelezésre a 2014 és 2020 közötti uniós ciklusban pályáznának, a tervek szerint 2015-ben kezdődne el az építkezés, amelynek becsült költsége nettó 20,8 milliárd forint.

Kinőtte a buszpályaudvar a Mars teret

Oláh Miklós, a polgármesteri hivatal közlekedési referense érdeklődésünkre elmondta: ismert probléma, hogy a Mars téri buszpályaudvar kinőtte a területét, a helyi járatok egy része ki is szorul onnan a Mikszáth Kálmán és a Szent Gellért utcába. Az építési szabályzat felülvizsgálata kapcsán az Indóház tér körüli szóba jöhető területeket is megvizsgálják mint lehetséges buszpályaudvar helyszínt, de konkrét terv egyelőre nincs. Hangsúlyozta ugyanakkor: a közgyűlési döntéssel elfogadott szegedi közlekedésfejlesztési koncepcióban kívánatos célként szerepel az intermodalitás, különösen a vasúti és buszközlekedés vonatkozásában.

A beruházás nagysága miatt kormányzati döntés és uniós támogatás kellene egy szegedi intermodális csomóponthoz is. Nagy Sándor korábbi városfejlesztési alpolgármester érdeklődésünkre elmondta: nincs ilyen terv, bár a következő 7 éves uniós ciklusra készülve, és az egyetemi beruházásokhoz kapcsolódva valóban „össze lehetne rakni egy ilyen projektet", amely a déli Tisza-hídhoz kapcsolódhatna. A nagykörutat gyűrűvé záró közúti híd mellé felkanyarodó vasúti híd által kijelölt háromszög például alkalmas lehetne központi buszmegálló építésére. A terület magántulajdon, de a hídépítés egyébként is területkisajátítással járna.

A felújított állomásépületben a nemrég megújult Indóház téren majdnem minden utazáshoz szükséges szolgáltatás elérhető, így a buszpályaudvar épülhetne szerényebbre is.

A Mars téri csomópont költöztetése korábban már volt téma, felmerült a Tisza Volán telke a Bakay Nándor utcában – itt bevásárlóközponttal kiegészülve épült volna fel az új buszport. Aztán telekcserékkel oldotta volna meg a Móravárosi körút és a Kálvária sugárút által határolt területre való költöztetést a Tisza Volán Zrt. és a Szeviép, utóbbi rendezvénycsarnokot húzott volna fel a Mars téren. Ezek a tervek – a Szeviéppel együtt – azóta sehol sincsenek, ami közlekedésszervezési szempontból nem is baj.

Debrecen és Kecskemét intermodális álmai (galéria)

Az intermodális szegedi pályaudvar egyelőre csak álom, de további érv lehet mellette, hogy kapcsolódhatna a Szeged–Makó és a Szeged–Hódmezővásárhely tramtrain vonalhoz is, ugyanis mindkettő szegedi végállomása az Indóház téren van.

Olvasóink írták

49 hozzászólás
  • 49. CsImre 2012. július 17. 12:41
    „46. azigazitrebitsch:

    Talán félreértettelek, de arra kívántam célozni, hogy telekcserékre, kisajátításokra akkor is szükség lehet, ha teljesen logikus, praktikus helyen épül a pályaudvar, és tökéletesen tisztán és törvényesen történik minden. (persze, tudom, csak feltételezés volt)

    47. Ebgondolat:

    A buszpályaudvar ügye régen nem mozdul előre semmit, és nem is nagyon erőlködtek. Most azt mondom, hálistennek, mert így lehet intermodális megoldásban gondolkodni. Az eddigi "buszport" tervek ugyanis nem voltak azok. Persze igazad van, sok hasznos beruházás áll méltatlanul.”
  • 48. B.b.c 2012. július 17. 12:38
    „Ha rátekintünk a térképre, láthatjuk, hogy a "Nagyállomás" egy fej pu., egy zsák. Valamikor ez volt a város széle. De már nem az! Illúzió azt gondolni, hogy majd egyszer újjáépül a vasúti híd. Már nincs is rá szükség, viszont egy közúti hídra sokkal inkább lenne. Az, hogy az eljövendő 50 évben két híd épüljön az kizárt. A vasút jelenleg "körbeöleli" a várost, számtalan átjáróval akadályozva a közúti forgalmat. (Felül- aluljárók?) A Rókus pu. fejlesztése a megoldás, ahol lehetne egybeépíteni a busz pu.-val úgy "intermodiálisan". De ott a kihasználatlan Pláza is a parkolójával. Maradhatna a SZVSE (helyett egy új) stadion is, hogy a diadal- és csak simán ittas vendégszurkolókat rövid úton fel lehessen tuszkolni a vonatra ill. buszra. A Nagyállomás szépen felújított épületét biztosan tudná hasznosítani a Város vagy az egyetem.”
  • 47. Ebgondolat 2012. július 17. 11:34
    „Azért azt ne felejtsük el, hogy Szegednek már rég lehetne új buszállomása, uszodája és sportcsarnoka, ha a szegedi fidesz és néhány felheccelt ember ezt nem akadályozza meg!
    Sajnos amíg ez a fidesz tényező a szegedi politikában, semmiféle beruházásnak, építkezésnek esélye sincs!
    A mostani (trolibusz, Dugonics tér) beruházásoknak is majdnem sikerült keresztbe tenniük!”
  • 46. azigazitrebitsch 2012. július 17. 11:25
    „45. CsImre 2012.07.17. 10:36
    Imike,mellényúltál, az olvtárs a maffiaszerű lenyúlások ellen hozta fel,hogy ide+oda kellene építeni a dolgot.
    Szerényen megjegyeztem,hogy ez is mind pénzbe kerül,lehet,hogy többe,mint más variációknál,vagyis ezek a telkek sincsenek INGYEN !
    Mi is a problémád?”
  • 45. CsImre 2012. július 17. 10:36
    „44. azigazitrebitsch:

    Úristen, ez szörnyű. Még szerencse, hogy minden beruházásnál, ami történik az országban és a városban, eleve a beruházó tulajdonában vannak a telkek.”
  • 44. azigazitrebitsch 2012. július 17. 10:04
    „34. gorgó 2012.07.16. 17:26
    Ide épülhetne-oda épülhetne,ha a nagyanyámon van áramszedő ,akkor ő a trolibusz!
    Ember!
    Csak az a baj,hogy ezek egyike sem az önkori tulajdonában álló ingatlanok,hanem vagy magántulajdon vagy honvédségi tulajdon!
    Ezeket ugyanúgy ki kell váltani,nem kevés pénzért!(ha egyáltalán el óhajtja adni a jelenlegi tulajdonos !! )”
  • 43. rt0831 2012. július 17. 09:26
    „A vasútállomás fölé kellene a buszpályaudvart építeni.Erre már van is példa,Izraelben TelAviv legnagyobb buszpályaudvara a vasút fölött van.Azért a területért még fizetni sem kell.”
  • 42. barsanyi 2012. július 17. 08:42
    „41.baliloho
    Csabát ne emlegesd, az aluljáró rendszert senki sem használja. Kénytelenek voltak zebrát kiépíteni a buszsávok közé , és így már tényleg használható a vasút - busz kapcsolat”
  • 41. balihoho 2012. július 17. 07:09
    „Békéscsabán, már régóta valóság!”
  • 40. pandababa 2012. július 17. 07:07
    „34: oztozom a véleményeden!Ezek nagy szemetek!!!”
  • 39. bánki 2012. július 17. 02:53
    „soha !”
  • 38. Ganxta 2012. július 16. 21:35
    „Mikor kezdik el a szegedi metró építését???
    A hozzászólások alapján minden eddiginél nagyobb szükség lenne rá. Az első állomásnak az "új" klinikai tömböt tervezték évekkel ezelőtt, majd a pláza épülete is esélyes lett lassan rá, hogy a másik végállomás legyen. Persze megálló kellene a Deutsch Tamás Stadionnál is valamint a Botka László tér alatti bevásárlóutcánál is meg kellene állni a szerelvényeknek. Nem szabad kifelejtenünk a Pistrui Lászlóról elnevezett kézilabdaarénát sem a megállók közül, ahonnan nemrégiben helyezték át a helyközi buszok pályaudvarát a Szeri István körútra, az Apró-Juhász Jánosról elnevezett konferenciaközpont és bevásárlóközpont mellé, ahol is az állatkert is elérhető közelségben van a turisták számára. Persze a stadion melletti megállóból könnyen elérhető a Magyar Anna Uszoda, mely a lakótelepeken élő dolgos polgárok kikapcsolódását szolgálja az algyői gázmezőn megépült gázturbinás erőműben vagy a volt szovjet laktanya helyén létesült OV lézerközpontban végzett dolgos munkaórák után.
    Természetesen még sok helyszín alkalmas lehet megállónak (pl. a Kiss-Rigó Fogadalmi Futballpálya a Dóm térnél), de kérjük olvasóinkat, hogy Önök is javasoljanak hasonlókat.”
  • 37. sóska66 2012. július 16. 21:09
    „Ja és mindjárt legyen még egy repülőtér és egy hajóállomás is.”
  • 36. dendri 2012. július 16. 19:22
    „Szerintem azon is el kellene gondolkozni, hogy valóban szükség van-e kombinált állomásra. A buszközlekedés jelenleg 90%ban a munkába járók napi ingázását elégíti ki. Erre ideális célállomás a Mars tér, hiszen innen minden irányba el lehet jutni helyi buszokkal. Valóban szükséges ezt megtorpedózni az átszállók kedvéért?

    A leggyakoribb átszállóirányokba (Hódmezővásárhely, Makó) már most is van buszjárat, ami közvetlenül a vasútállomástól indul.

    Én továbbra is azt állítom, hogy a vasútállomás-buszállomás közötti buszjáratokat kellene erősíteni, kitáblázni, esetleg leboltolni, hogy érvényes vasúti jeggyel erre a szakaszra ingyenes legyen a busz. Vonatérkezések után plusz egy buszjáratot be kell illeszteni, és akkor a vonatról leszállva 10-12 perc alatt a buszállomáson lehet lenni. Ez bőven elég lehetne.”
  • 35. CsImre 2012. július 16. 18:00
    „34. gorgó:

    A mechanizmust szépen leírtad. Viszont a SZVESE pálya szerintem messze van, nem kell addig elmenni, van hely az állomás előtt, a Pláza előtti parkolónál, legvégső esetben a SZVESE pálya melletti telken.”
  • 34. gorgó 2012. július 16. 17:26
    „A SZVSE pálya mehetne a nagyállomás mögé, a volt Kossuth laktanyagépjármű telephelyére, ami ott áll használatlanul, még megvannak a beton járműszínek is. A pálya helyére jöhetne a buszpályaudvar.Vagy ott a gázgyár területe.Annyi hely van, hogy csuda. De hiába ábrándozik itt bárki, úgyis addig kell várni, míg az önkormányzat nagykutyáinak lesz egy olyan terület, amiről irgalmatlanul nagyot kaszálhatnak, ha megveszik szrér-hgyér, eladják aranyáron, teremtenek rá uniós beruházási forrást, megmutyizzák valami közgépszerű céggel, hogy mondjon jó nagy árat, amit majd beadnak az uniónak, közben meg harmadáért megcsinálja. A fennmaradón risztelnek.A cég meg kiállít egy pontosan akkora számlát, amit az unió kér. És zsírozva.”
  • 33. harcsabajusz 2012. július 16. 16:51
    „Lassan el kelleme gondolkodni egy ilyen kombinált állomás tervén. A nagyállomás az egyedüli logikus helyszín, hisz ott a vasút, a villasmos, "csak" a buszpályaudvarnak kellene helyet találni. Meg persze pénz kell hozzá. Sok pénz, de az ilyesmire biztosan lehet EU-s forrást találni. Ha viszont terv és szándék sincs, akkor BIZTOS nem lesz semmi az egészből, és a Mars téri piacon tovább szívjatjuk a buszok egészséges füstjét.”
  • 32. cirmos 2012. július 16. 16:44
    „"A felújított állomásépületben a nemrég megújult Indóház téren majdnem minden utazáshoz szükséges szolgáltatás elérhető,"

    Csak a bankautomatát szerelték le évekkel ezelőtt és a környéken sincs alternatíva a pénzfelvételre, pláne ha helyismerettel nem rendelkezik az utas... El kell jutni a Szentháromság utcai Sparhoz, vagy a Aradira.”
  • 31. Mil 2012. július 16. 15:47
    „30. klj-54 2012.07.16. 15:07

    Meg ha lesz versenyképes adó-és bérrendszer.. Jelenleg ennek az ellenkezője történik.”
  • 30. klj-54 2012. július 16. 15:07
    „@acidrain:
    Majd ha lesz olyan termék, mellyel érdemes a piacon megjelenni.
    Persze ahhoz az is kellene, hogy a kormány ne a simicska érdekek szekértolója legyen!”
49 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megoldások zord időre, bírságra

A parlament több ponton módosította a közlekedési tárgyú törvényeket - természetesen nem az autósok pénztárcáját kímélendő. Tovább olvasom