Délmagyar logó

2017. 02. 28. kedd - Elemér 5°C | 17°C Még több cikk.

Mikor tekerhet velünk szemben a bringás?

Szeged - 10 részes sorozatunkban a Csillag Autósiskola segítségével bemutatjuk a legfontosabb KRESZ módosításokat. Elsőként a kerékpárosokat érintő változásokat gyűjtöttük egy csokorba.
- A KRESZ módosítások egyike feloldja a kerékpárosok szoros jobbra tartási kötelezettségét. A kerékpárosoknak a továbbiakban nem kötelező a lassú járművekhez hasonlóan közvetlenül az útpadka mellett haladniuk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az úttest közepén kerekezhetnének, az általános jobbra tartási kötelezettség változatlanul érvényes rájuk is - magyarázza Pataki Bálint szakoktató, a Csillag Autósiskola ügyvezetője. - Kerékpárral akkor hajthatunk be az egyirányú utcákba a behajtani tilos irányból, ha ezt kiegészítő tábla jelzi. Ez lehet csak kerékpárosokra vonatkozó kiegészítő tábla, vagy busz jelzéssel együtt is alkalmazható és akkor mindkét járműre vonatkozik - teszi hozzá a szakember.

Szegeden, a rókusi városrész 30-as övezeteiben már hónapok óta, több utcában is lehet így szabályosan közlekedni – itt tábla és kerékpársáv együttesen engedélyezi mindezt –, de a több helyen már részben lekoptak az útburkolati felfestések. Szemben lehet haladni a kerékpárosoknak a forgalommal például a Pacsirta utcában, a Feltámadás utcában és a Belvárosban a Fekete Sas utcában is.


Az új KRESZ változásokat a kerékpárosoknak is jó tudniuk. Fotó: Segesvári Csaba
Az új KRESZ változásokat a kerékpárosoknak is jó tudniuk.
Fotó: Segesvári Csaba

A járművezetőknek az egyenrangú (jobbkéz szabályos) útkereszteződésekben, ha jobbról az utca egyirányú forgalmi rendje miatt autó ugyan nem várható, de az előző esetekben leírtak alapján kerákpáros viszont igen, a jobbkéz szabály miatt számára az elsőbbséget biztosítani kell.

Lényeges még kiemelni, hogy a kerékpárúton, ha tábla külön nem jelzi - kétirányú a forgalom. A kerékpársávon, nyitott kerékpársávon és a kerékpáros nyomon pedig egyirányban kell közlekedni.

Tartogat még újdonságokat az új KRESZ a bringásoknak. - A kerékpárosok a továbbiakban az álló járművek mellett előre sorolhatnak. Forgalmi okokból, például a piros lámpánál álló járművek mellett jobbról haladhatnak előre. Ez akkor lehetséges, ha elegendő hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatásban nem akadályozzák az e szándékukat jelző járműveket - magyarázza Pataki Bálint.

Így elkerülhető, hogy a lassabban induló kerékpárok a zöld jelzésre a környezetükben meglóduló gépkocsik közé szoruljanak. A legtöbb bringásnak ez eddig is evidens volt, de ezentúl ezt a lehetőséget a szabályok is biztosítják.

Szintén haladhat a kerékpáros a jelzőtáblán megjelölt iránnyal szemben a biciklisek által is igénybe vehető autóbusz forgalmi sávon - az autóbusz részére kijelölt közlekedési iránnyal megegyezően.

Szintén fontos változás, hogy a kerékpárosok sebességét korlátozó rendelet is módosult, a következők szerint:

- lakott területen kívül ha nem szállít utast és fejvédő sisakot visel 50 km/óra

- ugyanez, ha nem visel fejvédő sisakot 40 km/óra

- kerékpárúton közlekedve 30 km/óra

- gyalog-és kerékpárúton közlekedve 20 km/óra

Olvasóink írták

67 hozzászólás
  • 67. PTG-s 2010. január 26. 21:41
    „Jobbról előre sorolhat szabályosan, de ha elindulnak a járművek, akkor az már nem előre sorolás, hanem előzés! Az meg tilos, kivéve a különleges eseteket, melyeket felsorol a KRESZ idevonatkozó paragrafusa.”
  • 66. vuk 2010. január 19. 08:35
    „Ugy latom, hogy eleg sokan keltenek panikot megtizedelt biciklisekrol, annyi bizonyos, hogy ok nem sokat fogtak fel a kozlekedes lenyegebol, es kerekparon (ha egyaltalan ultek rajta) sosem mereszkedtek az utra, es mindig (szabalytalanul) jardan tekerhettek.

    Kulon flexsnake-nek: a jardan TILOS kerekparozni (nehany kiveteltol eltekintve)!”
  • 65. ifj. Nagy Gábor 2010. január 19. 08:20
    „61. flexsnake 2010.01.18. 23:26
    "de hogy nem lesz autós aki azt fogja majd figyelni ki jön vele szemben egy egyirányú utcában, az is biztos."

    Az elméleted alapján az azonos irányban közlekedő kerékpárosokat folyamatosan elütnék jelenleg is az autósok, merthogy "nem figyelnek", és ugye a mögötte jövő autóst ráadásul a kerékpáros sem látja.

    Ha az egyirányú utcában szembe megy a kerékpáros az autóval, akkor mindkettő látja a másikat, tehát kisebb az esély az ütközésre, mintha csak az egyik lája a másikat (az azonos irányban haladásnál).

    A kérdés tehát a következő: jelenleg rendszeresen ütik el az autósok a kerékpárosokat, vagy megelőzik őket az úttesten?

    A tapasztalatok szerint az előzés működni szokott. Tehát az ennél kevésbé veszélyes (jobb a kölcsönös láthatóság) szembemenés is működni fog.”
  • 64. ifj. Nagy Gábor 2010. január 19. 08:18
    „54. lidocain 2010.01.18. 18:29
    "a kereszttöltés utca tiszapart felőli vége egy kész vicc. a taxisok alá vesző bicigliúttal"

    Nem a kerékpárút (illetve jelen esetben sáv) a lényeg, hanem az, hogy lehessen közlekedni.

    Ha folyamatos kerékpársáv lett volna, akkor meg kellett volna szűnnie a taxisdrosztnak. Így meg van egy olyan széles sáv, amiben elfér a taxi is meg a kerékpáros is. Mi a gond?

    "meg a négy sávos felsőtiszapart kettő sávossá avanzsálásával együtt"

    Annyival nagyobb a forgalom a vízitelepig, hogy az Etelka sortól odáig tényleg kell négy sáv? Merthogy utána amúgy is csak kettő marad...”
  • 63. ifj. Nagy Gábor 2010. január 19. 08:11
    „50. SP 2010.01.18. 17:43
    "Az Etelka sor végén lejtőn, felfelé erőlködve, csellengve balra karjelzéssel, csomaggal, gyereküléssel keresztezni a többi jármű forgalmát a veres sávban, trolit, buszt is, kész öngyilkosság.
    Baleset ugyan még nem történt, mert nem merték, nem bírták követni a kerosok a felfestés nyomot.
    De mi van, ha a Tápai nagymama mégis megpróbálja. Ki fizeti a temetést?"

    Senki és semmi nem tiltja, hogy aki idős és nem bírja az emelkedőt az a mellette lévő járdán feltolja. Volt ilyen ismerősöm, a járdán feltolta a régi hídra, aztán ment tovább felülve gond nélkül a kerékpársávon.

    Ha amúgy életveszélyesen közlekedik, bárhol máshol is el fogják ütni és akkor ki fizeti a temetést?

    A másik kérdés: ha követi a felfestést, akkor a mögötte jövő hirtelen megvakul egy fél percre, nem fogja látni és átmegy rajta? Vagy hogy képzeled?”
  • 62. flexsnake 2010. január 19. 06:23
    „63. az egy ismerős műveli, én csak helyet csinálok az új fogaknak :D

    62. nem gondoltad ugye komolyan hogy a betegnek meg kell gyógyulnia?! Miből élnék akkor? :D”
  • 61. CsImre 2010. január 18. 23:54
    „Ha ennyi az elmebeteg, inkább valami gyógyszer gyártására kéne ráállnod, nem?”
  • 60. flexsnake 2010. január 18. 23:26
    „Ismerve a magyar közlekedési morált ráállok fekete fólia gyártásra. Hiánycikk lesz már látom. Aki ezt az egészet kitalálta az elmebeteg. A bringás menjen fel a járdára inkább, de hogy nem lesz autós aki azt fogja majd figyelni ki jön vele szemben egy egyirányú utcában, az is biztos.”
  • 59. CsImre 2010. január 18. 22:32
    „57. lidocain:

    A kérdés már csak az, hogyha nem lenne kerékpársáv, vagy külön vezetett bicikliúőt lenne, aminek ugyanúgy elsőbbséget kellene adnia, akkor hogyan kerülnéd el a fenti szituációt? Valószínűleg sehogy, csak akkor még a kanyarodó autók is rádfordulnának.”
  • 58. vuk 2010. január 18. 22:13
    „"
    "Az új KRESZ változásokat a kerékpárosoknak is jó tudniuk."

    Csak egy a baj, hogy a kerékpár nem KRESZ köteles!
    Akkor miért is kellene ismernie egy kerékpárosnak?"

    Te figyi mar, itt van ez a sok kreszvaltozas. Az autosok uj vizsgat tesznek? Nem? Akkor pont ugyanannyira tudjak, mint a kerosok, igaz? Tehat vagy tudjak, mert utananeztek, vagy nem, mert nem erdekelte oket a kresz valtozas. Viszont ugyanugy be kell tartania mindenkinek, ha tudja ha nem.”
  • 57. ifj. Nagy Gábor 2010. január 18. 21:30
    „38. 9349779 2010.01.18. 12:26
    "Bármikor mióta ezek az ....ták kitalálták ezt az agyalágy baromságot.
    Idétlen banda...nézzétek meg azt a fotót...hova mehet a szabályosan közlekedő gépjármű a hó által biztosított egy sávban...szembe vele egy kerékpáros....kinek kell kitérni....merre kell sávot váltani a gk-nak...."

    Nyugi!

    Ha egy kétsávos autóúton a nagy hó miatt csak egy nyom járható, akkor megáll az élet és úgy maradnak, míg el nem olvad a hó? Vagy valahogy megoldják?

    Meg arról nem is beszélve, hogy ezen a sarkvidéki magyar éghajlaton az év 365 napjából hányon van hó...
    -------------------------------------
    46. boris013 2010.01.18. 15:19
    "26. ifj. Nagy Gábor 2010.01.18. 10:43 --Köszönöm Mester! Valóban nem fogalmaztam pontosan, hiába kora reggel volt. Rajtad kívül mindenki értette viszont mire gondolok. Szerintem bemart a múltkori vitánk a buszokról és most jött a revans. Ugye jól gondolom, hogy nemcsak buszra hanem kerékpárra sem ülsz? Mégis te vagy a legokosabb."

    Már nem is emlékszem, mit mondtál a buszokról.

    De tetszik a logikád. Aki ellentmond neked, az azon a közlekedési eszközön biztos nem ült még sohase. :-)))))))))))))))))))))))))))))”
  • 56. lidocain 2010. január 18. 20:02
    „minek mennék oda? nekem minden reggel itt kell kijutni valahogy. de nem gond,megkerülöm a tisza-palota komplexumot és kész. a megoldás akkor is szar.
    különösen akkor ha tápé felé kanyarodsz,a troli kienged de te a trolitól nem látsz semmit viszont mögötte ill. mellette előzi egy másik autó.”
  • 55. CsImre 2010. január 18. 19:41
    „54. lidocain: Tényleg az volt. Ha sz.r és veszélyes megoldást akarsz, mentj a Kossuth Lajos sugárútra.”
  • 54. lilongwe 2010. január 18. 19:30
    „52. Vega

    "a kerósjogsiról: rengeteg olyan szabály van a világban (adótörvény, büntetö törvénykönyv, tömegközlekedésen utazási feltételek stb.) amely mindenkire vonatkozik és mégsem kell feltétlenül vizsgázni belöle. a kerékpáros (ugyanúgy mint az autós) elsősorban nem azért szabálytalankodik, mert nem tudja a szabályt, hanem mert elönyhöz szeretne jutni. ha én beverem a szomszéd józsi pofáját, azt nem azért teszem mert nem ismerem a büntetö törvénykönyvet, hanem mert beszólt. amikor keróval átmegyek a piroson, azt sem azért teszem mert nem ismerem a kreszt, hanem mert hülyevagyok és haladni akarok. legyünk má´ egy kicsit gyakorlatiasabbak, na!"

    ...teljes egyetértés :-)

    Még tán annyit tennék hozzá, hogy nem várható előrehaladás. amíg az autósok a bicikliseket szidják és fordítva...lehet itt kerékpáros KRESZ-vizsgáról prédikálni meg arról, ki húzza a rövidebbet egy-egy ütközésnél, arra viszont senki se gondol, hogy ezt az egészet meg lehetne oldani kultúrált közlekedéssel és odafigyeléssel...
    Ahogy Vega írja, itt nem a KRESZ-(nem)tudáson van a hangsúly, hanem azon, hogy az ember mint olyan paraszt vagy nem paraszt...”
  • 53. lidocain 2010. január 18. 18:29
    „a kereszttöltés utca tiszapart felőli vége egy kész vicc. a taxisok alá vesző bicigliúttal meg a négy sávos felsőtiszapart kettő sávossá avanzsálásával együtt. komoly hozzáértő volt aki ezt igy megcsinálta...”
  • 52. lidocain 2010. január 18. 18:25
    „kíváncsi lennék arra a trafipaxra ami a biciglisek sebességét méri és bünteti őket ha 30 helyett 40-nel mennek...
    azért az is röhej,hogy az autós és a biciglis is 30-al mehet. kíváncsi leszek rá hogyan fog megállni ha kilép elé egy gyalogos ahogyan ők szoktak rávágódni a zebrára csak úgy jópofiságból.
    bár eddig is mentek mint a barom pl. a kereszttöltés utcán,hiába van kész a bicigliút nekik,továbbra is van olyan tahó aki a járdán teker. állva,mert úgy gyorsabb. azt sem tudtam,hogyan kapjam el a 6 éves gyereket előle mert a sötétben nem látta. netán vegyek a gyerekre piros villogót,hogy a kreszt nem ismerők nyugodtan száguldozhassanak a járdán?”
  • 51. Vega 2010. január 18. 18:18
    „"Baleset ugyan még nem történt, mert nem merték, nem bírták követni a kerosok a felfestés nyomot."

    azért nem történt még baleset, mert alapvetöen nem szeretünk embert ölni, és még a kocsit is összekarcolja a drótkecske.

    a kerósjogsiról: rengeteg olyan szabály van a világban (adótörvény, büntetö törvénykönyv, tömegközlekedésen utazási feltételek stb.) amely mindenkire vonatkozik és mégsem kell feltétlenül vizsgázni belöle. a kerékpáros (ugyanúgy mint az autós) elsősorban nem azért szabálytalankodik, mert nem tudja a szabályt, hanem mert elönyhöz szeretne jutni. ha én beverem a szomszéd józsi pofáját, azt nem azért teszem mert nem ismerem a büntetö törvénykönyvet, hanem mert beszólt. amikor keróval átmegyek a piroson, azt sem azért teszem mert nem ismerem a kreszt, hanem mert hülyevagyok és haladni akarok. legyünk má´ egy kicsit gyakorlatiasabbak, na!”
  • 50. Ebgondolat 2010. január 18. 17:50
    „42. hozzászólás Ebgondolat 2010.01.18. 14:08!
    Attól tartok, valaki rabul ejtette a szívemet. Sajnos ezen a csoki nem segít! :-(”
  • 49. SP 2010. január 18. 17:43
    „Sok a képzetlen kerékpáros + villanybiciklis.
    Ezek többnyire öregek, gyerekek.
    Nem képzettek, csak "két kerekük" van. Instabil csellengők.
    Az Etelka sor végén lejtőn, felfelé erőlködve, csellengve balra karjelzéssel, csomaggal, gyereküléssel keresztezni a többi jármű forgalmát a veres sávban, trolit, buszt is, kész öngyilkosság.
    Baleset ugyan még nem történt, mert nem merték, nem bírták követni a kerosok a felfestés nyomot.
    De mi van, ha
    a Tápai nagymama mégis megpróbálja. Ki fizeti a temetést?”
  • 48. szunyi 2010. január 18. 17:40
    „48. hozzászólás ifj. Nagy Gábor

    Uttesten ment Dor. Szeged irányba.
    A forrás a Bumeráng, ahová betelefonált.”
67 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Előzetesben maradt a volt szegedi ügyvéd

Február elejéig hosszabbította meg a Kecskeméti Városi Bíróság H. János egykori szegedi ügyvéd előzetes letartóztatását. Tovább olvasom