Délmagyar logó

2017. 04. 23. vasárnap - Béla 5°C | 14°C Még több cikk.

Milliárdos károkat okozó EU-s kamionok

Szeged - 1992 óta a kamionok – Szeged és az ausztriai Wels között – vasúton is közeledhetnek. Románia és Bulgária EU-s csatlakozásával a vasútra terelt kamionokból 30 ezer a közutakra szabadult – a környezetünket és az autósokat is veszélyeztetve.
Szeged
Azzal, hogy az osztrák Rail Cargo megvásárolta a magyarországi teherfuvarozással foglalkozó MÁV Cargo-t, rövid időn belül jelentős szolgáltatási színvonal emelkedést hozott a RO-LA forgalomban.
– Az egy évvel ezelőtti napi 2 pár vonat helyett már napi 3-at indítunk, és a 20 kocsis szerelvények is 27 kocsisra bővültek – közölte a Délmagyarországgal Tomcsányi István a Hungarokombi Kft. vezérigazgatója. A kapacitásbővítést elsősorban a magasabb igények kiszolgálása miatt hajtottuk végre, új hálókocsit és kiszolgáló személyzetet is kaptunk. Az átszervezés menetidő rövidülést is hozott.

Két éve, egy hajnali, MÁV mozdonnyal vontatott RO-LA-val utaztunk Hegyeshalomig, hogy megnézzük, milyen körülmények között „zötykölődnek" a 30-40 tonnás kamionok sofőrjei. Az akkori állapotokhoz képest óriási a fejlődés: bátran kijelentetjük, Európa elért Szegedre is. Egy útvonalengedélyes román, vagy bolgár kamionosnek elég, ha autópálya matricát vásárol, máris áthajthat Magyarországon. Csak a törököket kötelezik – bizonyos kvóta felett – hogy a vasúti szállítást igénybe vegyék. A versenyhátrány pedig kézzel fogható: míg egy autópálya matrica ára 2760 forint, addig az egy útra szóló RO-LA jegy 500, a retúr 900 euró. Arra pedig kár spekulálni, hogy a kamionos akár csak egyszer is megáll tankolni. Egy korszerű nyergesvontató akár ezer kilométert is megtesz egyetlen tankolással.

Indul a RO-LA Kiskundorozsmáról. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Évente 4,8 milliárdos kár

A Közlekedéstudományi Intézet tanulmánya szerint az útjainkra engedett kamionok miatt 2 milliárd 200 millió forintot költünk a felújításokra – míg a vasúti pályák terhelése elhanyagolható. A  levegőszennyezés 1,2 milliárdunkba „kerül". A tanulmány még vizsgálta a zajártalmat, a balesetek esetleges anyagi következményeit, valamint a klímaváltozás gyakorolt hatásokat is. A fenti számok összegzéségből kiderült, az EU csatlakozás évente 4,8 milliárd forintot „vett" ki Magyarország zsebéből – ennyibe kerül a román, bolgár kamionok országunkon történő áteresztése.

– A mindenkori kormány felelőssége, hogy a közutakat romboló kamionokat a vasútra terelje, mindezt úgy, hogy az évtizedek óta húzott-halasztott kilométer-arányos útdíjat bevezeti – osztotta meg lapunkkal a lehetséges megoldást Tomácsnyi István . – A kamionosnak a vonatozás egyben pihenőidő. Az elpártolt román és bolgár társaságok is vissza-visszatérnek, leginkább hétvégenként, amikor kamion-stop korlátozza a fuvarozást – ismertette a kötöttpályás szállítás egyik előnyét a Hungarokombi Kft. vezetője. – Meggyőződésünk, hogy az új kormánynak érdeke, hogy felgyorsítsa az útdíjak bevezetését, ugyanis ez közös társadalmi érdek.

Akár az osztrák példát – azaz GoBox rendszert vásárolva, elfogyasztott kilométer alapján fizetve –, akár a német, műholdkövetős rendszert átvéve honosítják meg a díjfizetés rendszerét, egy biztos: lépni kell. Nem lehet tovább terhelni a közutakat – közölte telefonon Tomcsányi.

Indul a RO-LA Kiskundorozsmáról. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

A dorozsmai RO-LA terminálon ismerkedtünk az új hálókocsival és személyzettel. A 14 óra 44 perckor induló vonatra a kamionok már megkezdték a felszállást, a sofőrök lassan elfoglalták kényelmes pihenőhelyeiket. – Sokkal jobb, mint a régebbi kocsik – mondta németül Agdogan Hüseyin, aki feleségével együtt Németországba tartott. A hálókocsit kísérő Ottmár Andrea szerint a törökök megkedvelték az új szolgáltatót. Szerelvényük másnap reggel, 4 óra 06 percre ér Welsbe, miközben a környezetet alig szennyező villamosmozdony szinte hangtalanul hasít át az alföldi, majd a Nyugat-magyarországi tájakon – hosszú távon rengeteget megtakarítva Magyarországnak.

Olvasóink írták

55 hozzászólás
  • 55. klj_54 2010. július 23. 14:09
    „Csak egy infó az ujságírónak:
    Ma 2.000 kilóméter az a minimum amit el kell tudni menni egy ma gyártott távolsági melóra kitalált kamionnak. A Merci 3.000-Km.-t is elmegy!”
  • 54. zsolt1303 2010. július 15. 07:30
    „őrgróf

    Száz vasútat, ez[b]e[/b]ret!

    Magyarul elismerted,hogy szakmailag 0 az ötleted.

    (Azért dübörögnek ott,mert az közút.A felvetés meg vasúti.)”
  • 53. zsopek35 2010. július 14. 09:34
    „tisztelt olvasók! a cikkben nem szerepel a magyar személyzet csúfos fizetéséről!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 52. őrgróf 2010. július 12. 10:08
    „Zsolti, igazad van. Következő életemben Vasútforgalmit fogok végezni. Addig ezek kiszámítását a jelenlegi vasutasokra bízom! ( sok sikert persze nem várok tőlük, hisz ha akkora IQval rendelkeznének, talán nem itt tartatna a vasút..)
    Ha az általad javasolt útvonal olyan jó, akkor miért dübörög kb 2500 RO kamion a 43-ason Arad felé?
    Az "építsetek száz vasutat, ezret" mondat pedig több mint 150 éve hangzott el...Kár, hogy csak egy mondatra telt a figyelmedből...Nem vagy véletlenül Te is országgyűlési képviselő?”
  • 51. zsolt1303 2010. július 10. 10:57
    „"a másik: Gátér-Csongrád-Szentes- Hmvhely-Makó-Nagylak ( Románia, stb ) Ha megépül(ne) a híd Szegednél ill. Magyarcsanádnál, tovább mehetnének vonaton!"

    Ez miért jobb,mint a most is adott Wels-Szolnok-Arad útvonal?

    A pályaállapotról,a kapacitásról és a menetidőről valahogy elfelejtkeztél.”
  • 50. őrgróf 2010. július 09. 12:03
    „P.P. Igazad van, még Orbán Viktor is így járt...Kb húsz éve szívügyem a RO-LA, minden szinten állandóan témáztam ebben. Újság, vasút, polgármester, országgyűlési képviselő, stb. A kutya sem mozdult rá - eddig.
    Előnyei: nem dúrják szét az utat, nem szennyezik a levegőt, a pihenőidővel sem lesz gond, a villany olcsóbb és takarékosabb ( valószínű ezért nem megy igazán: olaj-lobbi!!!)
    Útvonalterv: Hegyeshalomtól Kiskunfélegyházáig azonos, ott szétválasztani: Szeged ( Szerbia- Töröko. stb. a másik: Gátér-Csongrád-Szentes- Hmvhely-Makó-Nagylak ( Románia, stb ) Ha megépül(ne) a híd Szegednél ill. Magyarcsanádnál, tovább mehetnének vonaton!
    Megoldás: 1. amit P.P. mondott: igen magas útdíj a kamionoknak és SZIGORÚ, AZONNAL BEHAJTANDÓ BÜNTETÉSEK!!!! ( vissza kellene állítani a rendőrök megbecsülését, helyszínbírság engedélyezése, stb. útlevél, slusszkulcs elvétel, amíg nem fizet, nem mehet tovább. Még fél óra sem kellene, és kiderül, hogy van nála pénz...) A másik,hogy a vasút olcsóbb legyen, hogy megérje a kamionosnak, és olyan szolgáltatást kapjon. (háló-kocsi, tisztálkodási lehetőség, étkező-kocsi, udvarias kiszolgálás, stb.)”
  • 49. Alsóváros 2010. július 09. 09:59
    „19. hozzászólás segesvarics 2010.07.08. 10:02

    Vagy én magyarázom rosszul, vagy te nem akarod megérteni. Egy vonat "hasíthat hangtalanul" egy kalandregényben, de egy újságcikkben próbáljuk már inkább újságcikkhez megfelelő kifejezést használni erre.”
  • 48. tintasbarns 2010. július 09. 08:57
    „Korlátozni kell ezek autók számát a közútakon minden ország ezt teszi.”
  • 47. P.P. 2010. július 09. 07:56
    „Vagy...a rendőr orra előtt tépik szét az általa megírt büntetőcsekket. Tőlünk Nyugatabbra találtak az ilyesmire megoldást. De gondolom sok hozzászóló számára nem újdonság ez, hisz közismert. A külföldi állampolgárt jogosan megbírságolja a rendőr, pl.:gyorshajtásnál. Ott helyben elveszi az illetékes rendőr az útlevelét/személyi igazolványát, az autója iratait+az országhatáron addig nem engedik át, ameddig ki nem fizette a büntetését, és csakis ebben az esetben kapja vissza az iratait. Más országban bevált. Csak nálunk nem lehet ezt kivitelezni...?!”
  • 46. okz63 2010. július 09. 07:43
    „"45. hozzászólás Mil 2010.07.09. 00:07

    Mégvalami: a rendőreinknek sem ártana akcióba lépni, és rommá büntetni a száguldozókat. Ne 80-nal repesszenek végig szegeden(komoly, nem túlzás). Ki kell jelölni 2-3 helyet Szegeden és Szeged után, meg mondjuk a 43-ason is, meg traffikat telepíteni, majd szépen lemeszelni őket, amennyit csak lehet. Tételes ellenőrzés, és rommá büntetés. Akkor 2szer is meggondolják majd, mennyivel repesztenek végig, és hogyan.."

    Azért hiába van traffipax, ha nem tudod megbüntetni őket. Nagylaknál hatalmas szeméthegyekben találsz bírságoló papírokat, ott szokták kidobni. Hiába van POS-terminál a rendőröknél, letagadják, hogy volna náluk esetleg bankkártya, így rohadtul nem fizetnek, azaz a bírság gyakorlatilag utólag már behajthatatlan.

    Bezzeg ha te követsz el náluk bármit, akkor tuti utolérnek... :-(”
  • 45. Mil 2010. július 09. 00:07
    „Mégvalami: a rendőreinknek sem ártana akcióba lépni, és rommá büntetni a száguldozókat. Ne 80-nal repesszenek végig szegeden(komoly, nem túlzás). Ki kell jelölni 2-3 helyet Szegeden és Szeged után, meg mondjuk a 43-ason is, meg traffikat telepíteni, majd szépen lemeszelni őket, amennyit csak lehet. Tételes ellenőrzés, és rommá büntetés. Akkor 2szer is meggondolják majd, mennyivel repesztenek végig, és hogyan..”
  • 44. Lugas6 2010. július 08. 22:09
    „"22 Erdogan 2010.07.08. 10:57"
    Meg kell nézni a régi vasúti híd újszegedi hídfőjét - maradványát, ott vannak benne a robbantólyukak. A hidat a náci német csapatok robbantották fel, -nem lebombázták, hogy megnehezítsék a szovjet csapatok előretörését.”
  • 43. Misi72 2010. július 08. 21:59
    „Csak anyi köze van az Acsev-nek,hogy a mezöhegyesi térségbe az a társaság építete a vasutat.A Budapest Szeged Temesvár vonalat Osztrák érdekeltség építette. A vasutihid meg kulcsfontosságot töltbe mivel a rola,a vonat,hogy jön át a tiszán.A vasut állapota ilyen azt tükrözi,hogy nem igazán fejlesztették.Az meg,hogy kevés az utas akár vonaton akár buszon magasak a jegy árak.A személy szállítás fejletteb országokban sem nyereséges.Ajánlom minden vasárnap a Travelon be mutatják a svájci vasutat.”
  • 42. Lugas6 2010. július 08. 21:57
    „Nem Szegedig kellett volna hozni a kamionokat a ROLÁ-val, hanem már régen vasúton kellene azokat továbbszállítani Románia felé, vagy akár akár egészen Bulgáriáig. Csak minálunk a vasút fejlesztése az utolsó. Az autósztráda építése volt a fontosabb a vasutat inkább megszüntették volna. Pedig hát számtalan tanulmány szólt arról, hogy a vasúti szállítás gazdaságos. Csakhogy nálunk ezt is csődbe vitték. Kell legyen ennek is felelőse, de ha elővesszük a felelősöket, velük ugyan mire megyünk...”
  • 41. reagens 2010. július 08. 21:28
    „A ROLA-t igazából durva útdíjakkal lehet fellendíteni. Ami érdeke az országnak, mert az autópályáinkat elsősorban a románok, bolgárok és törökök használják, viszont mi (és még unokáink is...) fizetjük az építését, fenntartását.
    A 121-es vasútvonalnak a szegedi vasúti híddal kapcsolatban a jelentősége a Rijeka (Fiume) irányú szállítási vonallehetőség kialakítása. Ez meglovagolható, mert egyre jelentősebb a Békéscsaba-Szeged-Újvidék-Temesvár-Arad régió ipara és ez megnövekedett logisztikai teljesítményt kíván a rijekai kikötőbe (ami tkp a legközelebbi).
    De nem elsősorban ezért kellene vasúti híd, hanem a Szeged-Arad-Temesvár városok közti régiós közlekedés javítása miatt.
    Ráfordításban meg cirka annyi mint egy újklinika bővítés vagy egy villamosprogram. Csak nincs aki komolyan felkarolja a témát.
    Egy V43, ami kb 2000kW-os, 1 órán át 50Ft-os kWh-ás árammal hajtva 100eFt-be kerül csak villanyszámla szinten. Ebbe nincs benne a 30 igazgató órabére és prémiuma - nameg a stábjuké se-, meg a bakterok, kallerok órabére se, a másfél milliárd értékű villanymozdony amortizációja, stb. Szóval óránként 100eFt, azaz egy 10 órás út 1mFt csak villanyszámlába. Egy kamion 30L-t kajázik százon, ez a táv kb 500km azaz 150L gázolaj és ezt még szorozni 27-el azaz 4050L gázolaj ami 300ft/L-el 1215000Ft.
    100000Ft és 1215000Ft.
    Én igazából nem látom a meggyőző döbbenetes különbséget.
    Ezt a számítást a ROLA-soknak is le kéne futtatni!”
  • 40. Szemif 2010. július 08. 20:22
    „Bocs a 40-es komment 34-esnek ment.”
  • 39. Szemif 2010. július 08. 20:21
    „32. Mi köze az ACSEV-nek ehhez, ennyi erővel fölemlegethetjük az összes megszűnt vasútvonalat építő vállalatot, ACSEV nincs, van egy 121-es vasútvonal, amiről gondoskodni kell, előbb legyen normális állapotban ez a mostani vonal, aztán lehet rózsaszín vasúti romantikával átitatott álmok után szaladgálni, mint amilyen a vasúti híd. Mondjuk felesleges, a realitás jelenleg ez: megmarad-e egyáltalán a 121-es mondjuk 10-15 éves távlatban. Jó, tegyük fel a mostani kormány betartja a szavát és nem zár be egy mellékvonalat sem, a 121-es nyert 4 évet, de aztán mi lesz? Jelenleg annyi van, hogy az Újszeged-Mezőhegyes és a Mezőhegyes-Battonya vonal az életéért küzd. Csak játszunk el a gondolattal, hogy valami megzakkant döntéshozó pénzt adna a Battonya-Pécska közötti vasúti pálya helyreállítására, tehát ott állnánk egy Mezőhegyes-Arad vasútvonallal, amin járathatnánk napi 3-4 pár szóló Bzmotot, a józan ész azt diktálja, hogy nem lesz rajta utas! Jó Battonyán laknak románok, ők esetleg átjárnának Aradra hétvégente, de ne felejtsük el, hogy Arad egy majdnem teljesen románok lakta város, ki a fene ingázna oda? A magyar középiskolás nem fog román iskolába járni, a román iskolás nem fog magyar iskolába járni, a román melós nem fog megtanulni magyarul csak, hogy itt dolgozhasson, (különben is, hol van nagyobb munkahely Battonyán vagy Mezőhegyesen???) a magyar nem fog megtanulni románul, a betanított munkásokat már most kisbusszal hordják stb. Ahogy írod ez az emberekról szól, na épp az a baj, hogy az emberek hiányoznának ebből a projektből. Ahol van jelenleg is határmenet ott is alig van néhány járat, Battonya és Arad közt a Körös Volán a napi egy szem járatát nem tartotta fenn, mert nem volt utasa, soroljam? Én annak is örülni fogok ha 2020-ban még meg lesz egyáltalán ez a vasútvonal, épp ezért kéne ráfeküdni, hogy legalább a megmaradt részen jó, vagy a mostaninál jobb szolgáltatást nyújtson.”
  • 38. Zsoltee0716 2010. július 08. 20:15
    „OFF!

    Most mivel permeteznek Szegeden? Mert full hasonlít a szaga a csotányírtó(panellakásoshoz).”
  • 37. George58 2010. július 08. 19:28
    „37. hozzászólás történész 2010.07.08. 19:00

    Biztos megoldás: válaszd ősszel újra ezt a mameluk Botkát, majd biztos keresztbe fekszik a kamionok előtt, hogy megakadályozza a kamion áradatot (ahogy azt tette az elmúlt évek alatt is)!”
  • 36. történész 2010. július 08. 19:00
    „Senki semmit nem tesz rendbe..sőt rontottak rajta , eltörölték még a hétvégi kamion stopot is egy fideszes talán igaz mondása világít rá: Büntetjük a komcsi városokat !! (Szeged,Makó )
    Szánalmas”
55 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ingyen tervez nemzeti stadiont a KÉSZ Holding

Ingyen elkészíti az új nemzeti futballstadion több százmillió forintba kerülő megvalósíthatósági tanulmányát a KÉSZ Holding Zrt. Tovább olvasom