Délmagyar logó

2017. 11. 19. vasárnap - Erzsébet 0°C | 8°C Még több cikk.

Milliárdos tartozások az egészségügyben

Szeged - Bekeményítenek a beszállító cégek: egyre több már csak készpénzfizetés ellenében hajlandó árut vinni az egészségügyi intézményeknek. Csongrád megyében a deszki kórház kivételével mindegyik kórháznak és klinikának jelentős tartozása van, de a szigorítás egyelőre egyiket sem érinti.
Gyógyszereket, orvosi műszereket, élelmiszert is több cég már csak készpénzfizetés ellenében hajlandó szállítani az egészségügyi intézményekbe.

A szigorítást a beszállítók azzal indokolják, hogy túl sok a kintlévőség, a kórházak és klinikák halmozzák az adósságot. Egyre többen azt mondják: csak abban az esetben teljesítik a megrendeléseket, ha a számlának legalább egy részét rendezik az intézmények.

A Csongrád megyei egészségügyi intézmények közül még sehol nem találkoztak ezzel a problémával, de szinte valamennyit érintheti a beszállítók ultimátuma. A deszki kórház kivételével ugyanis – amely állandó gazdasági egyensúlyának köszönhetően mindig határidőre tud fizetni – mindegyiknek van 30 és 60 napon túli, lejárt tartozása. Legrosszabb helyzetben a szegedi klinikai központ van, amely 4,2 milliárd forintos szállítói tartozásállománnyal küzd. A szentesi kórháznál 363, a hódmezővásárhelyi kórháznál 240, a makóinál pedig 107 millió forintra rúg a ki nem fizetett számlák végösszege.

Műtét közben. Csongrád megyében egyelőre nem akadályozza a betegellátást a kórházak tartozása. Illusztráció: Tésik Attila
Műtét közben. Csongrád megyében egyelőre nem akadályozza a betegellátást a kórházak tartozása.
Illusztráció: Tésik Attila

– Az egészségügy nehéz anyagi helyzete miatt a beszállítók olyan piaci magatartást igyekeznek kialakítani, ami nem veszi figyelembe a problémákat – fogalmazott Baráth Lajos, a makói és szentesi kórház főigazgatója. Mint mondta, az ellátó cégek gyakorlata eddig az volt, hogy hitelkeretet biztosítottak. Most azonban egyre gyakoribbá válik, hogy ha ezt az összeget eléri a ki nem fizetett számlák végösszege, csak akkor és csupán olyan összegben hajlandók szállítani, amikor ennek egy részét rendezték. – Nehéz helyzetben van mindkét kórház – mondta el Baráth Lajos. – Eddig mindig tudtunk fizetni, de ha a beszállítók bekeményítenek, és nem történik központi beavatkozás, vélhetően nagy problémák lesznek, hiszen az egészségügyi intézményeknek ellátási kötelezettségük van, vagyis nem hivatkozhatnak pénzhiányra.

A minisztérium beavatkozását várják

A Kórházszövetség az egészségügyi államtitkártól kért segítséget az ügyben. Szócska Miklós szerint a megoldás az lehetne, ha az intézmények közös közbeszerzéseket végeznének, akkor ugyanis olcsóbban jutnának a termékhez vagy szolgáltatáshoz. Az ebből származó megtakarítást pedig a kórházak anyagi helyzetének rendezésére lehetne fordítani.

A hódmezővásárhelyi kórház is együtt tud működni beszállítóival. Bár ez az intézmény sincs könnyű helyzetben, tartozását az igazgató kezelhetőnek nevezte.

– Csak a szállítóink felé körülbelül 150 milliós lejárt tartozásunk van – mondta el Kallai Árpád igazgató. Hozzátette: az átalakítások kezdetén, a szigorú gazdálkodás bevezetése előtt ez az összeg elérte a 800 millió forintot is. Mint elmondta: ez az adósság nem jelent problémát, eddig mindig sikerült megállapodni. – A közüzemi szolgáltatókkal kell nagyon vigyázni, mert azok nem partnerek. Így az ő számláik elsőbbséget élveznek, feléjük csak határidőn belüli tartozása van az intézménynek, nagyjából 90 millió forintos nagyságrendben.

Bár a 20 klinikát tömörítő szegedi klinikai központ többmilliárdos adósságállománnyal küzd, egyik szállítója sem alkalmaz egyelőre készpénzfizetési szigorítást. – Az egyetem, illetve a klinikai központ vezetése folyamatosan intézkedéseket és gazdálkodási megszorításokat tesz annak érdekében, hogy ez ne következzen be – mondta el Resch József gazdasági igazgató.

Olvasóink írták

37 hozzászólás
12
  • 37. alfoldi 2011. július 10. 16:33
    „Sok itt is a baj, de:

    1. Könnyű összeadni egy kórház kiadásait. Vilany, víz, gáz, telefon számla + az orvosok, ápolók gyalázatosan alacsony fizetése. Ez a kiadási oldal, ez egyértelmű.

    2. Megkapják a kórházak a kezelésért járó pénzt? Minden gyógyításnak van egy költsége! Ráköltheti? Amennyi beteg bemegy annyiszor?

    3. Miért fogadnak el az orvosi kamarai, kórházi vezetők olyan egységárakat az OEP-től, ami esetén bármi ráfizetéses?? Tényleg a kórház a hibás? Tényleg őket kell gyalázni? Ennyire félrevezethetők vagyunk?

    Úgy tűnik, hogy ma csak egy bizonyos számú betegre kapnak pénzt. Ez a népírtás egyik formája, de nevezhetnénk eutanáziának is, melyet egyenként elutasítunk, felháborodunk, tömegesen viszont egészen más?”
  • 36. adamantium 2011. július 10. 14:39
    „35. macs 2011.07.10. 12:56
    válaszok: a világgazdaság miatt az árak nagyjából ugyanazok (ugyanaz a gyógyszer magyarországon ugyanannyi, ha nem drágább mint németországban) tehát az ellátás hasonló árban történik, innen nyilván kikövetkezhető, hogy az 1 milliós fizetésből több járulék folyik be mint a 100 ezresből, tehát többel lehet gazdálkodni, ezen kívűl a civilizált országok a költségvetésünk nagyobb részét fordítják az egészségügyre mint mi (USA-ban ez 15%).
    - ott nincs olyan, hogy választott orvos, az csak annak van akinek magánbiztosítása van, a magánbiztosító meg 2 szer annyit fizet az ellátásért mint az állami, tehát ott nem a beteg, hanem a biztosítója fizet a privilégiumokért
    - a beteg nem fizet hálapénzt (max, bonbon, csoki, bor ajándékba), de sokan kifizetik a magán és az állami biztosító közti tarifakülönbséget, hogy ne kerüljenek várólistára
    - azt, hogy nekünk minden jár a kommunizmus nevelte belénk, ki kellene nőni belőle
    - az állami biztosítottak a civilizált országokban is hátrányban vannak (nem beszélve a biztosítás nélküliekről)”
  • 35. macs 2011. július 10. 12:56
    „Érdemes végig gondolni, amit Együgyű ir. Már megint ott tartunk, hogy ki fizet ki helyet, és természetesen sokan roppant igazságtalannak gondolják a mai helyzetet. Tudom a szolidarítás nem trendi, de mi van akkor, ha valaki ma életerős, egészséges, aztán történik vele valami, mondjuk megöregszik, és ettől kezdve már a "lapát" másik végére kerül?
    Itt sokan példáloznak külfölddel. Ott mit tudnak, mit csinálnak, hogy oldják meg, hogy legyen pénz a rendszerben?
    Ott is a kórház eszközeit, gyógyszereit, felszereléseit használják az orvosok a magánbetegeik ellátására, miközben zsebre teszik a "hálapénzt"? Ott is sokan "elfelejtik" befizetni a valós jövedelmük után a járadékot?
    Miért van az, hogy nálunk mindenki csak kapni akar és amikor valakitől elvonnak valamit akkor "boldog"?
    Amikor arról volt szó, hogy legyenek biztosítók, az volt a legerősebb érv ellenük, hogy a szegények ki fognak szorulni az ellátásból, és mi a valóság, akinek nincs pénze az most is sok mindenből kiszorul, akkor most jobb?”
  • 34. DMagóg 2011. július 10. 12:21
    „Az egyik trükk -a sok közül- a késleltetett és a késve fizetés. Ám, a fülkeforrdalom véget vetett a trükközésnek! Rosszul tudom?”
  • 33. izsi 2011. július 10. 09:23
    „Azért érdekes kijelentés, hogy a "Az egészségügy nehéz anyagi helyzete miatt a beszállítók olyan piaci magatartást igyekeznek kialakítani, ami nem veszi figyelembe a problémákat ...az ellátó cégek gyakorlata eddig az volt, hogy hitelkeretet biztosítottak. Most azonban egyre gyakoribbá válik, hogy ha ezt az összeget eléri a ki nem fizetett számlák végösszege, csak akkor és csupán olyan összegben hajlandók szállítani, amikor ennek egy részét rendezték"
    Jól mutatja, hogy mennyire értik és veszik komolyan a helyzetet.
    Azok a csúnya beszállítók! Hát képesek az általuk megadott hitelkeret kórházi felélésekor követelni a pénzük egy részét! Nyilván ők a hibásak, hiszen ha nem kellene nekik fizetni, akkor jól működne a kórház.
    Vezessük be visszamenőleges hatállyal, hogy az egészségügy bármelyik beszállítót megsarcolhatja a jövőben és nevezzük el kórházi tizednek!
    Most tényleg nem látják, hogy mekkora baj van? (A kórházi vezetésre célzok)

    Erről a viselkedésről az "Erik, a viking" örökbecsű részlete jut eszembe:
    http://www.youtube.com/watch?v=3uB3cOb5i3w”
  • 32. Admin07 2011. július 10. 09:19
    „Nézzük pozitívan a dolgokat. Lehet, hogy belehalunk a több hónapos várakozólistán történő türelmes várakozásra, de legalább a Fityesz elintézte, hogy nem kell fizetnünk a 300 forintos vizitdíjat. Igaz, hogy az év elején suttyomban felemelte az egészségbiztosítási járulékunkat és most tervezi azt, hogy a nyugdíjjárulékunkat 10%-ról 20%-ra emeli. Természetesen mindezt az adócsökkentés és a nem létező megszorítások jegyében teszi, mint Rémusz bácsi:)”
  • 31. Együgyű 2011. július 10. 08:06
    „Én még középkorú vagyok, de rokkant nyugdíjas! Be is fizettem 34 éven át, amit a vezetőink előírtak, de sajnos másra el is költötték. Félre rakni jövedelemből nem tudtam, mert kevés volt és két gyermeket neveltem, sőt párom sem keresett csak minimál bérnél egy kicsit többet.
    Most a közvélemény szerint én nem fizetek semmit, igaz a nyugdíjasok sem.
    Talán egyik nyugdíjas sem fizetett semmit az úgynevezett átkosban és ebben a rendszerben is?
    Az egészséges emberek közvélekedésé a nyugdíjast és rokkantat eltartják! Talán húsz év nem telt el a rendszerváltás óta?
    Amire ki akarok lyukadni.
    Egészségesek maradjatok emberek, és lehetőleg ne legyetek nyugdíjasok!
    Addig lesztek a társadalom hasznos tagjai, amíg előző mondatom teljesül!
    Igaz már nagyon sok fiatalt is láttam a gyógyintézetekben, reménytelen állapotban. Veletek ez nem fordulhat elő, ugye?
    Miért van az, hogy fojtatódig a korosztályok közötti ellentét!
    Talán politikusainknak ez egy módszere arra, hogy oszd meg és uralkodj?
    Talán ködösítenek, hogy a problémáról eltereljék a figyelmet?
    Éljenek sokáig az egészséges emberek, míg a nyugdíjas kort el nem érik! Mostani fölfogás szerint!”
  • 30. polo 2011. július 10. 07:46
    „Sajnos eddig mindig a dolgozókon spóroltak takarítókat és nővéreket küldtek el valamint a fizetéseiket kurtították ez a bevált szokás a főnökség meg dőzsöl.
    Rengeteg víz folyik el a klinikákon fölöslegesen rosszak a csapok fűtés áram ezeken lehetne spórolni a mai technikákkal napelem stb. de nem panaszkodni tudnak de tenni ellene nem”
  • 29. lukrecia 2011. július 09. 22:11
    „feneketlen kut, amit ide bedobnak az minden elveszik. Elengedhetetlen az egesz korhazi, es minden mas egeszsegugyi arkepzes felulvizsgalata. Mindenre van penz , csak a lenyegre nincs, mert mire azt kene osztani mar elotte eltunt. Erdekes a szakembereknek es esetleg rendorsegi szakembereknek nem tunik fel mi megy egeszsegugyi fronton????
    Elhallgattak a fiktiv leszazalekolasi ugyekkel is . Bar azt meg is josoltam , nem lesz abbol semmi, mert tul nagyok az osszefonodasok.”
  • 28. nemecsekerno_007 2011. július 09. 21:53
    „23. adamantium 2011.07.09. 19:50

    "3 millió ember fizet meg a munkáltatójuk de 7 millió nem fizet és azoknak nincs (hivatalosan) munkáltatójuk"

    Ez igaz, de ebből kb. 1-1,5 millió van olyan aki költségvetésből kapja a fizetését, ezért természetesen a TB-t is amit befizet (meg az összes többi járulékot) Azért fontos ez, mert az egy főre osztható egészségügyi kiadás így még kevesebb mint ha 3 millió aktív megtermelné és befizetné ugyanezt az összeget. Értsd.: Minél több lenne a valódi bevételt termelő, annál kevesebb lenne forintosítva a TB járulék egy főre eső része és több lenne számszerűleg.
    Vagyis rosszabb a helyzet mint ahogy te vázolod.

    Angliában egyébként ha vállalkozó vagy akkor kb. 10 Font a havi TB. Ezért ha valami ér, akkor kijön a mentő, ellátnak majd bevisznek a kórházba. Innentől azonban ketyeg a "taxióra". De van egy csomó biztosító ahol köthetsz nagyon sokféle egészségbiztosítást. Sajna mi elég szegények vagyunk és sok az eltartott. A 40 évesen nyugdíjba menő emberek ezt még tovább növelik. Így nincs mit csodálkozni az eladósodáson : ( A többi duma mesebeszéd”
  • 27. adamantium 2011. július 09. 21:43
    „26. tol 2011.07.09. 21:21 az egyszer használatos izolálás minden szempontból jobb, nem ázik át, kisebb a fertőzésveszély és valószínűleg csak a miskolci cégnek volt olyan felszerelése amellyel veszélyes hulladékot tudtak mosni”
  • 26. tol 2011. július 09. 21:21
    „mint cseppben a tenger: a kepen a mütö szemelyzete egyszer hasznälatos öltözetben dolgozik - ez lätszolag jo... Äm a mosatäst a väsärhelyi korhäz egy miskolci ceggel oldotta meg, ami pedig megdrägitotta a költsegeket, igy eri meg jobban az egyszer hasznälatos textilia... Igy van ez. Most a versenyeztetesbe meg ne is menjünk bele!!”
  • 25. tol 2011. július 09. 21:16
    „mind az adamantium, mind pedig az Ellenzeki polgärtärsnak igaza van - sajnos sok meber egyältalän nem fizet TB-järulekot, a beszedett összeg egy resze pedig elillan kormänyzati csatornäkon. Egy dolog azonban hozzäjön a välsäghoz: a viläg elszaladt az egeszsegügyi szervezes-alkalmazäs-toväbbkepzes teren, ez lassan zavaro lesz. Nem beszelve az orvoselvandorläsrol... Hajjaj!”
  • 24. DMagóg 2011. július 09. 20:27
    „Mikola elvtárs azt mondta, hogy "Lesz pénz az egészségügyre, ha a Fidesz nyeri a választásokat!" Már bocsánat, de hazudott? Hol van most? Hova lett? Megkapta a jutalom falatot, azt csöndbe van? Ne mondja senki, hogy nem tudták, hogy teljesíthetetlen igéret, tehát hazudnak! Látványosan kinépszavaztatták a vizitdíjat! Majd most: Vizitdíj = Chips adó!”
  • 23. adamantium 2011. július 09. 19:50
    „kedves ellenzéki neked fogalmi zavaraid sincsenek az egészről, de felhomályosítlak, ha elfogadod:
    - 3 millió ember fizet meg a munkáltatójuk de 7 millió nem fizet és azoknak nincs (hivatalosan) munkáltatójuk
    - rengeteg 40 évnél fiatalabb van aki balesetet szenved, van egy csomó gyerekkori betegség, és van egy csomó olyan műtét amin jellemzően gyerekek esnek át (mandula, vakbél, aden ...), aztán ott vannak a szülések, azok is jellemzően 40 év alatt következnek be. a genetikai betegségek is jellemzően gyerekkorban jelentkeznek már, soroljam még?
    - ha rosszak az infóid, legalább ne reklámozd: http://dental.hu/dentalnet-hirek/friss-hirek/hirek/20080117/a-foghuzas-ingyen-van-a-korona-nem
    - hát fantasztikus, külföldön a gyógyfürdőt egyáltalán nem állja a biztosító, ingyen 5-ös BMW nem kellene a mai gazdasági helyzetben?
    - ez hazugság, a generikumok felírását szorgalmazzák
    - ez hazugság, a külföldi betegeken a sürgősségi ellátás európai úniós biztosítási kártya birtokában ingyenes. ha nem sürgősségi az ellátás akkor minden kórház meghatároz egy értéket amivel az adott beavatkozás HBCs értékét meg kell szorozni. mivel a beavatkozások HBCs értéke messze nem tükrözi a valóságot, így bizonyos beavatkozások gazdaságosak, mások meg nem (ez utóbbi azért jellemzőbb)
    végezetül: ha fogalmad sincs valamiről akkor nem kellene vitát indíts róla, pláne nem olyanokkal akiknek van némi elképzelésük róla”
  • 22. Ellenzéki 2011. július 09. 18:42
    „21!
    Azért amit írtál az némi csúsztatás és demagógia, a való világtól elvonatkoztatott!
    Így lenne helyes:
    Három millió ember és annak a három millió embernek a munkaadója fizet egészségbiztosítást és egészségügyi hozzájárulást, járulékot!
    Ez azért lényeges különbség!
    Ez fel sem tűnt neked?
    Aztán folytatva.
    A három millió járulékfizető ember nem beteg egyszerre, nem szorul egyszerre kórházi, klinikai ellátásra, a legtöbbjük negyvenéves koráig szinte nem is jár orvoshoz, esetleg a háziorvosához, oda is kisebb nyavalya - nátha - miatt.
    Ebből eredően nem sok pénzt költenek rá egy ideig.
    Ez fel sem tűnt idáig?
    Arról nem is szólva, hogy a magyar egészségügyben vannak olyan szolgáltatások amiért az OEP egyetlen egy fillért sem fizet, a járulékfizetések ellenére, például a fogászati ellátás!
    Ez fel sem tűnt neked?
    Arról szintén nem szólva, hogy vannak olyan szolgáltatások amiért a magyar, egyébként biztosított beteg részleges térítést köteles fizetni, például az összes, gyógyfürdői kezelések után.
    Ez fel sem tűnt neked?
    Aztán, folytatva.
    Az OEP az orvosok által felírt vények alapján kigyűjtötte, hogy melyek azok a betegségek amiben a magyar emberek leginkább kezeltetik magukat és e statisztika alapján gyakorlatilag és folyamatosan csökkentik ezen betegségek kezelésére felírt gyógyszerek finanszírozását, OEP támogatását, azaz növelik a betegek által fizetett térítési díjakat.
    Ez fel sem tűnt neked?
    Aztán, folytatva.
    Egyre többet lehet arról hallani, hogy a magyar kórházak, klinikák nagyon sok külföldin végeznek műtéteket, különböző kezeléseket amiért az - állítólag - teljes bekerülési értéket fizet.
    Mondjuk, hogy ezeket kihagytad, lehet, hogy nem is véletlenül.”
  • 21. adamantium 2011. július 09. 18:14
    „20. Ellenzéki 2011.07.09. 17:45 az fel sem merült benned, hogy 3 millió ember fizeti 10 milliónak az egészségügyi ellátását?”
  • 20. Ellenzéki 2011. július 09. 17:45
    „Véleményem szerint azért fordulhatnak elő a magyar "egészségügyben" a beszállítók felé a tartozások mert a jelenlegi és a korábbi kormányok a beszedett egészségbiztosítási járulékot és egészségügyi hozzájárulás jelentős részét nem arra fordítja amire beszedi, azaz nem az egészségügyre!
    Az APEH beszedi vagy tartozás esetén behajtja a hátralékostól az egészségügyi járulékokat utána az eltűnik a nagy kalapban és valaki/valakik döntése után valamennyit csurrantanak- cseppentnek a kórházaknak, klinikáknak és a szakrendelőknek!
    Ezzel ellentétben azok akik ezt megteszik, akik közvetve meghatározzák ezzel a döntésükkel, hogy a beteg emberek közül mennyi gyógyítható, mennyinek kell meghalnia azok viszont betegségük esetén a fővárosi Kútvölgyi Intézetben kezeltetik magukat már a legkisebb nyavalyájukkal is, ott ahova gy földi halandó be sem teheti a lábát!
    A legtöbbjük azt sem tudja, hogy ki a háziorvosa, az egész politikai elit ott feszeleg a Kútvölgyiben a legkisebb nyavalyájuk esetén, családostul!
    Ott nincs várólista, onnan az orvosok nem akarnak külföldre távozni, ott rendesen meg vannak fizetve, az ápolók is! Amit ott látnak, tapasztalnak arról azt hiszik, gondolják,hogy az egész országban úgy működnek a dolgok mint ott!
    Ott dukál az étlapos ebéd, a telefonos, internetes szoba, a televíziós, légkondis szoba, a luxus, ezek ott az alapellátást jelentik!
    Ezzel szemben a hétköznapi életben eljutott oda a magyar "egészségügy", hogy bizonyos esetekben már fájdalomcsillapítót sem tudnak adni a betegnek mert az adott osztálynak elfogyott a gyógyszerkerete! Az orvos jobb esetben felírja vényre és a hozzátartozó meg futva kiváltja, hogy ne szenvedjen annyit a hozzátartozója.
    A Szócska úr is mesél, elmondja, azt aminek lennie kellene, de a ténnyel nem hajlandó szembesülni!
    Ez az ember sem különb a korábbi, kormányzati szintű egészségügyi irányítóktól, illetve annyiban, hogy neki már nem jutott miniszteri szék ebben az elfuserált kormányzati rendszerben, ő már csak államtitkár lehetett, ez viszont teljesen kifejezi azt a tényt, hogy a FIDESZ-KDNP kormányzatnak sem fontos az emberek egészsége, a beteg emberek tisztességes gyógyítása!
    A helyzet már annyira kritikus, hogy lassan nem marad orvos a magyar egészségügyben, elmennek külföldre.
    Van egy sebészorvos ismerősöm és elmondta, hogy arról a klinikáról ahol ő is dolgozik gyakorlatilag az összes, gyakorlattal rendelkező szakorvos letétbe helyezte a felmondását és ha nem javul a helyzetük - és nemcsak a fizetésükre kell érteni - mind elmennek külföldre dolgozni!”
  • 19. oreg47 2011. július 09. 17:37
    „Csak nehogy valami hatalmi mámortól delíriumos, tébolyult ötleteljen ezügyben is, mont az oktatás terén Hoffmann Rózsika ...”
  • 18. Jozsoci 2011. július 09. 17:36
    „Mindig arról beszélünk, mennyit költ az egészségügy. Az OEP-nek van bevételi és kiadási oldala. Szerintem nem lehet vitatni, hogy a kiadási oldallal nagy baj nem lehet, hiszen így is eladósodott az egészségügy és az ellátási színvonal igen gyatra. Az Eü. hozzájárulást a munkabér után fizetjük. A hivatalos munkabér után! A fekete foglalkoztatás után nincs járulékfizetés. Ez a pénz a vállalkozók villáiban és luxus autóiban van. Ott kéne keresni az egészségügy deficitjét.”
37 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Zenés forgatag a Széchenyi téren - galériával

Ötödik alkalommal rendezték meg péntek este a Zenés forgatagot Szegeden. Tovább olvasom