Délmagyar logó

2016. 07. 26. kedd - Anna, Anikó 21°C | 29°C

Milyen széles lesz a járda és a kerékpárút az új hídon? Mennyivel megy majd a vonat és a tramtrain? Méterek és sebessége

Szeged - Hogyan lehet majd fel- és lehajtani az új szegedi hídra, hídról? Merre megy a vonat? És merre a tramtrain? Botka László polgármester megmutatta egy térképen.
Kétirányú lesz az új hídon átvezető kerékpárút. Vagyis mindkét irányban lehet majd közlekedni a déli Tisza-hídon, amit a tervek szerint 2020-ig megépítenek. És hogy milyen széles lesz a kerékpárút? A környezetvédelmi engedélyben azt írják, a főpálya 2x1 forgalmi sávval épül, 3,5 méter széles forgalmi sávokkal, 0,5 méter kiemelt szegély melletti biztonsági sávval. A hídon kétoldali járda biztosítja a gyalogosok és kerékpárosok közlekedését. A hasznos gyalogos járdaszélesség 1,5 méter, a kerékpárút szélessége 1 méter.

Az újonnan kiépítendő közúti szakasz teljes hossza 2 kilométer. A Szeged-Szőreg vasúti pályafejlesztés a következőképpen néz ki a környezetvédelmi engedély szerint a 1178-1226 közötti szakaszon: az újonnan kiépítendő vasúti pálya Szeged és a 121. számú vasúti pálya közötti szakaszon, az 1178-1197 szelvények között épül meg, teljes hossza 1,9 kilométer. A 121. számú vasútvonal 1197-1226 szelvények közötti 2,9 kilométeres hosszúságú szakasza helyben épül át, minimális korrekciókkal. A felépítményt 100 kilométer/órás sebességre méretezik.

Megírtuk, a majdan Szeged és Makó között közlekedő tramtrain (villamosvasút) a szegedi oldalon az 1-es és 2-es villamos vonalán a Galamb utca felől kanyarodik fel az új hídra, ahol vasúti pályára áll. A tramtrain a városokon belül a villamossíneken, a városok között pedig a vasúti síneken közlekedik, így átszállásmentes kapcsolatot tud teremteni a települések között. A szegedi tramtrain nemcsak Makó, hanem Algyőn keresztül Hódmezővásárhelyig is járna. Az index azt írta, a távolságot 45 perc alatt tenné meg, mivel a két nagyváros között 100 km/órás sebességgel közlekedne.

A vonat engedélyezett sebessége Szeged állomástól a hídig 40 kilométer/óra, a hídon, valamint a híd és a 121. számú vasútvonali csatlakozás között 60 kilométer/óra. A vasúti pálya csatlakozása és a szőregi állomásig terjedő szakaszon - az engedély szerint - a kiépítési sebesség 100 kilométer/óra, az engedélyezési sebesség 80 kilométer/óra.

Korábban
Egymásra utalt a kormány és Szeged

Hogy mikor kerül szóba leghamarabb a hídberuházás 10 milliárd forintja? Amikor Orbán Viktor Szegedre látogat a Modern városok programban. Botka László elmondta, a kormányfő a városi költségvetés elfogadása, február 12-e után jöhet Szegedre. – Szeged és a kormány közös felelőssége, hogy maradéktalanul felhasználjuk az uniós forrásokat. Ez közös érdekünk, márpedig Szeged nélkül ez nem sikerülhet. Egy 170 ezres város sokkal több uniós forrást képes hasznosítani, mint  17 tízezres város. Éppen ezért a kormány és Szeged egymásra utalt ebben a kérdésben – hangsúlyozta Botka.


Megírtuk, hogy a déli Tisza-hídon 2×1 sávos közutat, egyvágányos nagyvasutat, mindkét oldalon járdát, valamint egyirányú kerékpárutat alakítanak ki. Utóbbi több, biciklivel közlekedő olvasónknak szemet szúrt, és kérdezték, mit jelent az, hogy egyirányú kerékpárút? Azt, hogy csak egy irányba lehet majd kerékpárral közlekedni a hídon?

A déli Tisza-híd környezeti hatásvizsgálatát a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. rendelte meg a Trenecon Kft.-től. Ebben a 38 oldalas dokumentumban szerepel az egyirányú kerékpárút kialakítása az új hídon. Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármestert megkérdeztük, hogy ez mit jelent, amire azt válaszolta: elírták a környezetvédelmi engedélyben. Nem egy-, hanem kétirányú lesz a kerékpárút a déli Tisza-hídon, vagyis mindkét irányban lehet majd közlekedni kerékpárral a harmadik hídon.

Korábban írtuk!

Botka László polgármester múlt héten mutatta be a városházán Szeged legnagyobb adózóinak a város 2016-os költségvetését. Itt elmondta, az elkövetkező évek fejlesztéseinek fókuszában a nettó 36 milliárd forintból megépülő új, vegyes forgalmú déli Tisza-híd és az új uszoda áll. A harmadik hídon 2×1 sávos közutat, egyvágányos nagyvasutat, mindkét oldalon járdát, valamint egyirányú kerékpárutat alakítanak ki.

A Szeged két oldalát összekötő átkelőt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., a Magyar Államvasutak Zrt. és az önkormányzat közösen építi – három forrásból. A 36 milliárd forintos beruházásból 18,5 milliárd az uniós támogatás, 7,5 milliárd a MÁV-forrás, és 10 milliárd forint a hazai finanszírozás.

– Megér-e egy futballstadionnyi pénzt a régió, Szeged közlekedésének fejlesztése a kormánynak? – kérdezte a 10 milliárddal kapcsolatban Botka László. Hozzátette, tavaly a kormány két határozatban is az új szegedi híd megépítése mellett kötelezte el magát. A polgármester szerint az új Tisza-híd és az ahhoz kapcsolódó infrastruktúra – többek között egy Szegedet Makóval összekötő elővárosi vasút – gazdasági kitörési pontja lehet majd Szegednek és a régiónak.

A polgármester által bemutatott térkép szerint az új Tisza-hídra felvezető közút a Boldogasszony sugárút és az Oldal utca kereszteződésétől indul, követi az Oldal utca vonalvezetését a Bánomkert sorig, majd egy körforgalom után egyenesen halad át a Tiszán. Újszegeden a térkép szerint az Alsó kikötő soron, majd három körforgalomnál lehet le-, illetve kihajtani: a kendergyár egykori területén, a majdani Tiszapark városrésznél, a mostani újszegedi állomáshoz közel, valamint a Csanádi utca, Temesvári körút és Szőregi út kereszteződésében. Az újonnan kiépítendő közúti szakasz teljes hossza 2 kilométer.

A szegedi nagyállomásra tervezik az intermodális csomópontot. Itt együtt lesz a vonat-, a busz- és az elővárosivasút-, azaz a tramtrainállomás. A szegedi nagyállomásról induló vágányt egy önálló, független vasúti hídon vezetik fel az Állomás utca felett az új Tisza-hídra. Újszegeden az új Tisza-hídtól a meglévő vasútvonalig új vasúti pályát építenek, az Újszeged és Makó közötti vasútvonalat pedig korszerűsítik. A tervek szerint Szeged állomástól mintegy 1,6 kilométerre létesül Újszegeden az új, Gyimesi utca megállóhely.

A majdan Szeged és Makó között közlekedő tramtrain a szegedi oldalon a Galamb utca felől kanyarodik fel az új hídra, ahol vasúti pályára áll.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Defibrillátort kapott a fogadalmi templom

Defibrillátort kapott a fogadalmi templom
A Szeged Első Lions Club képviseletében Dr. Varga Endre egy félautomata defibrillátort adományozott… Tovább olvasom