Délmagyar logó

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 12°C | 22°C Még több cikk.

Minden mozdíthatót visznek a fémtolvajok

Szeged - Elviszik a buszmegállót, kitépik a rézkábelt. Eltűnik a csatornafedő, a sírokról lelopják a rézburkolatot. Szigorúbb lett a törvény, mégis lába kél a vasúti sínnek, légkábelnek. Pedig a színesfémlopásért akár 10 év börtön is járhat.
A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságától tudjuk: a magyar vasúttársaság hálózatán tavaly 2038 személy- és tehervonat összesen 44 ezer 354 percet (vonatonként átlagosan 22 percet) késett kábellopás és rongálás miatt. Az anyagi káron túl a vas-, réz- és alumíniumvadászok életveszélyt és sok bosszúságot okoznak.

Minden mozdíthatót elvisznek: sírokról a rézburkolatot, utcáról a csatornafedőket, felszedik az elhagyott vasúti pályát, kitépik a biztosítókábelt, és akár levágják a feszültség alatt álló távvezetéket is. A fémhulladékgyűjtés komoly üzlet. A másodlagos nyersanyagpiacon jól hasznosítható értékes alapanyagokért a fémudvarok jó pénzt fizetnek. Egy lakossági árlista szerint az alumínium nyúzott kábel kilójáért 330 forintot adnak, ugyanez rézből kilónként már 1200-at ér, a bronzötvözet kilójáért akár 880 forintot is kaphatunk. A vas kilójáért legfeljebb 62 forint üti a markunkat.

A színesfém ellopásából, a réz földkábelek eltulajdonításából pár ezer forintos hasznuk származik a tolvajoknak – a vasúttársaságnak egy-egy kiszállás, helyreállítás több százezres tétel. A MÁV kára 2008-ban 183 millió forint, 2009-ben 98 millió, 2010-ben 110 millió volt.

A fémkereskedőknek hat napig kell telephelyükön tárolniuk az átvett anyagot. Fotó: DM/DV
A fémkereskedőknek hat napig kell telephelyükön tárolniuk az átvett anyagot.
Fotó: DM/DV

Megtudtuk: a Szegedi Vízmű Zrt. évente 25–30 csatornafedelet kénytelen pótolni – nem az elhasználódás miatt. Típustól függően 40–150 ezer forintba kerül a fémtolvajok „működése", akik a 40 kilós fedlapért legfeljebb 2500 forintot kaphatnak.

Hív a vasút

„A MÁV 7000 kilométeres pályahálózata mentén mintegy 50 ezer kilométernyi kábel fut. A létesítmények őrzése megoldhatatlan, lehetetlen szemmel tartani a teljes vezetékrendszert" – nyilatkozta tavasszal az infovilag.hu-nak Túrós András, a MÁV Zrt. biztonsági igazgatója. Elárulta: a vasúti fémtolvajokat elfogó, vagy a felderítésben közreműködő rendőröket megjutalmazzák.

– A vezetéklopás csak egy része a hálózati károkozásoknak: a színesfémlopásból, rongálásból származó veszteség évente 50–60 millió forint közötti. A másodlagos károkozás jelentősebb: transzformátorolaj lopása esetén a helyreállítási költség milliós nagyságrendű, míg az eltulajdonított olaj csupán néhány ezer forintot ér. Technikai védelmet, magánnyomozót is alkalmazunk a károk enyhítésére: több száz jelzőkészüléket szereltünk a hálózatra, amelyek segítségével az elfogás is hatékonyabbá vált. A legnagyobb segítség azonban az ügyfelek figyelme. Számos példa volt rá, hogy a szomszédok vagy a figyelmes járókelők segítettek a kár mielőbbi feltárásában és az elkövetők azonosításában egyaránt – tudtuk meg az EDF Démász kommunikációs csoportjától.

A fémkereskedést szabályozó törvényt 2010. január elsején szigorították, a Vám- és Pénzügyőrség hatósági engedélyéhez kötötték a fémhulladék felvásárlását. Kikötötték, a fémkereskedők kötelesek 6 naptári napig telephelyükön tárolni az átvett anyagot. Fémet leadni is csak a személyazonosság igazolásával lehet.

2008-ban 6684 rendőrségi eljárás indult „kohászati termék" lopása miatt, ez a szám 2009-re 2349-re csökkent. 2010-ben újra fellángolt a „fémláz": 3474 esetet regisztráltak.

Nincs nap fémlopás nélkül

Több mint 800 ezer forint kárt okoztak a Molnak azok a tolvajok, akik lefektetésre váró acélcsöveket loptak el Zsana körzetében a térségben épülő gázvezeték nyomvonaláról – közölte a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság. Szintén szerdai hír: több mint 1,6 milliárd forintra bírságolt a Győr-Moson-Sopron Megyei Vám- és Pénzügyőri Igazgatóság egy győri vállalkozást, amely engedély nélkül végzett fémkereskedelmi tevékenységet.

Olvasóink írták

24 hozzászólás
12
  • 24. ascendum 2011. augusztus 05. 23:00
    „Én már régóta úgy érzem, hogy az összes "használtfém" felvásárlására szakosodott telepet egyszerűen törvényileg be kellene szüntetni.”
  • 23. Rick4 2011. augusztus 05. 19:21
    „Miért is nem lehet speciális, különleges, süllyesztett fejű csavaros rögzítéssel megnehezíteni a tolvajok dolgát? Mert 100 fedél árába kerülne az összeset megcsinálni? Mert nem kellene kártérítést fizetni a felnyíló csatornafedelek által az autóban okozott kárért? Mert logikus dolog lenne?
    Azt már sok sok éve nem értem, miért kellett egyáltalán a csatornafedeleket az útra rakni (még csak nem is a sáv közepére, ahol kormányrángatás nélkül áthaladhatok fölötte, hanem a kerék vonalával egybe sikeredett) mert ha a járdákhoz lenne minden elvezetve, és bontani kell, a gyalogosnak ott a füves rész és ott a másik oldal, plusz ők 2 év alatt valószínűleg nem taposnák 10 centivel lejjebb az eredeti szinttől.. Nem vagyok hozzáértő, de ha valamit így csinálnak meg, az magától értetődően sz@r munka.”
  • 22. Agáta 2011. augusztus 05. 16:40
    „Itt is többször leírtam, a problémának van megoldása: Meg kell szüntetni a színesfém kereskedést a mai módon. Gyűjtse a színesfém hulladékot a Környezetgazdálkodás úgy, ahogy a szemetet. Legyenek lerakók és onnan ők vigyék el. Senki ne kapjon a hulladékért pénzt, csak a Környezetgazdálkodás, amikor értékesíti valahol a begyűjtöttet. Ilyen egyszerű. Aki eddig a kereskedésből élt, válasszon más tevékenységet, mert az eddigi kimeríti az orgazdaság fogalmát többek között. Tevékenységükkel óriási kárt okoznak a köznek.”
  • 21. Nórikám 2011. augusztus 05. 16:30
    „Az a baj, hogy a felvásárlók <moderálva> átveszik a nyilvánvalóan lopott holmit is. Először egy-két fel vásárlót le kellene csukni, aztán elgondolkozna talán a többi. Most ugye a 10 emeletes ház liftjéből loptak el valami rugót, nem törődve a baleset veszéllyel. Miért kell ezt hagyni, kinek-kiknek az érdeke, hogy hosszú idő óta nem változik semmi, sőt egyre durvul. Lassan oda jutunk, hogy az aluminium lábosokért is betörnek az otthonainkba.”
  • 20. DMagóg 2011. augusztus 05. 14:45
    „A kutyasz@rt is ellopták! A gyüjtőedénnyel együtt!”
  • 19. Aquaman 2011. augusztus 05. 12:45
    „A középkorban a tolvajoknak, levágták a kezét. Megfontolandó lenne ennek ismételt bevezetése. Főleg, mert veszélyeztetik mások életét, testi épségét.”
  • 18. Morpheus_RexXx 2011. augusztus 05. 09:43
    „Az átvevő nem is vehetne át olyan "hulladékot" ami erősen feltétezhetően nem éppen az udvarból/háztájékról kerül ki... ellenben mégis sok átvesz szó szerint mindent, még a nem átvehető autókat is és atc. (utóbbi bontóban leadható, nem hulladéktelepen, forgalomból kivonást igazoló okmánnyal)

    17. Csecs 2011.08.05. 08:17
    Sok esteben igen csak veszélyeztetik a lakosságot ism mert egy kábellopással nem csak szerelvények siklanak ki vagy autók rohanhatnak vonat elé benne családdal...
    1értelműen abba a kategóriába sorolnám, minden szándékos közveszélyeztetést súlyosabban kellene mérlegelni.”
  • 17. Csecs 2011. augusztus 05. 08:17
    „Közüzem megzavarása=terrorcselekmény. Terrorcselekmény=30 év.
    Akkor is, ha a Grűnpeace teszi és akkor is, ha Rézmíves Álehándró. Kérdés nélkül letöltendőt nekik!”
  • 16. szegi83 2011. augusztus 05. 05:39
    „Tapasztalat ismeret nélkül miért kell beleavatkozni bármibe is? Gondolok itt az ellenőrzésre, a kedves kommentelőkre!

    2 szenvedő fél van egyik a VPOP a másik a legális fémátvevők.
    érdekes hogy az ellenőrzés nem terjed ki azokra vállkozákosra akik azt mondják nem fizettet a fémért :) a legjobb aki hasznosít PL öntödék nem tartoznak ellenőrzés alá ez a legnagyobb vicc

    Kinek jó ha bezárják az átvevőket??? Ez mellet az életszínvonal mellett, ha nem motiválod a környezet tudatosságot még a nagy cégek nem hogy a lakosság is csak elhagyná, csak úgy vhol az egyébként értékes "szemetét"”
  • 15. info 2011. augusztus 04. 18:18
    „A Csongrádi sgt út és a Margaréta utca közötti szakaszon valaha ki volt téve egy tábla ami arra utalt, hogy lakó és pihenő övezet. A tábla eltűnt, azóta senki sem pótolta, de az autósok olyan viharzással közelítik meg a Csongrádi sgt-i úttestet a ´tízes épülettel párhuzamosan, hogy azt hiszi némelyik, talán versenypályán van.”
  • 14. rókus1 2011. augusztus 04. 13:47
    „A színesfém átvevőket mikor szándékozik az illetékes hatóság szigorúbban ellenenőrizni és a győri engedély- nélküli vállalkozáshoz hasonlóan az engedélyezett vállalkozásokat is szabálysértés,orrgazdaság stb esetén szigorúan és kedvrontó módon büntetni??????
    Bezáratott engedélyes színesfém átvevőről,vagy bebörtönzött színesfém átvevőről én még nem hallottam,pedig magánszemélyek visznek oda szétszabdalt harangtól kezdve a csatorna fedlapig mindent,a megrendelt cuccokról nem is beszélve....szinte hihetetlen dolgokat mesélnek ezekről egyesek...Nem igaz ,hogy a törvényerejével,szigorával nem lehetne el venni a kedvüket a mindenáron történő meggazdagodástól!!!!!!”
  • 13. klj_54 2011. augusztus 04. 13:12
    „A színesfémet pedig kamionnal viszik Szlovákiába!
    Ott többet adnak érte.”
  • 12. butagyerek 2011. augusztus 04. 11:54
    „?? Nem gondoltam volna, hogy összelehet törni őket. A vasgyártáshoz láma vagyok .... csak ötleteltem. :-)”
  • 11. zest 2011. augusztus 04. 11:53
    „Ebgondolat.... 5-10 évre lecsukni és etetni őket közpénzen, amikor sokan a fizetésükből nem tudják eltartani a családot ???? Szerintem le kell vágni a kezüket könyéktől ... családjuktól pedig megvonni mindenféle segélyt, nyugdíjat ... kitíltani őket az egészségügyi ellátásból.”
  • 10. sobrij1 2011. augusztus 04. 11:26
    „Az átvevőhelyeket kell megszűntetni és kész.”
  • 9. subex 2011. augusztus 04. 11:19
    „butagyerek: azért nem találják meg a csatornafedeleket, mert mielőtt átadnák azért annyi eszük van, hogy ripityára összetörjék kalapáccsal, vagy bármilyen egyéb szerszámmal!”
  • 8. sved 2011. augusztus 04. 10:31
    „Edddig hany femtolvaj meg orgazda kapott letöltendö börtönbuntetest???
    Akkor meg miröl beszelunk? Ezzel az erövel halalbuntetessel is fenyegethetnek öket. Mindegy, hogy mit sz..nak le.”
  • 7. jozko 2011. augusztus 04. 10:01
    „A honi kohászat bolhafing a nulláslisztben.
    Komoly felvevőpiacot a fémhulladékra tekintélyesebb acélgyártással, fémkohászattal foglalkozó
    külföldi cégek jelentenek.

    A porbafingók nem exportálnak, nem külkereskednek - az a háttérben maradó ?? nagy halak reszortja!
    A hasznot is többnyire ők fölözik le.
    A hangyaszorgalommal gyüjtögetők /fosztogatók.../ között sem ártana rendet vágni, de amíg nem fejezik le
    az ilyen bűnszövetkezetekez, addig az olyan lesz , mint a tarack:
    minél több kaccsát vágják el, annál több gyökeret ereszt!
    Amíg lószar lesz, veréb is lesz!

    Szokás szerint itt is fejétől bűzlik a hal!”
  • 6. Ebgondolat 2011. augusztus 04. 09:05
    „És a fémtolvajokat mikor viszik a börtönbe?? Sőt, ha valaki pl vasút biztonságát veszélyeztető dolgot tulajdonít el, 5-10 évre is leültetném! Ha emiatt baleset is történik, évtizedekre!!!”
  • 5. butagyerek 2011. augusztus 04. 08:36
    „Csak a számok kedvéért. Ha egy csatorna fedő 2500 ft akkor miért nem találják meg? Gondolom nem darabolják össze mert a vágó korongok árat nem futná a bevétel. Az átvevő helyeket kellene ellenőrizni és Bezárni, amennyiben ilyen terméket találnak. ( Ha olyan hülye, hogy nem ismer fel egy csatorna fedelet, akkor meg is érdemli ) Plusz jókora bírságot neki, hátha a többi meg tanul belőle. Az öntödékbe is el kellene helyezni, egy - két független ( Máv, mol, ... stb által fizetett ) ellenőrt aki a beérkező árukat nézi át mikor azt lassan leborítják. Ha eléggé ügyesek és szemfülesek akkor megérné a károsult cégeknek a befektetés. Persze ha nem csak papíron ekkora a kár. :p”
24 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ismét Hungarikum Fesztivál Szegeden

Negyedszer rendezik meg a Hungarikum Fesztivált augusztus 11. és 14. között a Széchenyi téren. Tovább olvasom