Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Mindenki egyet akar: legyen ingyenes az M43-as elkerülőszakasza!

Szeged - "Nem célunk újabb díjmentes szakaszok kijelölése" – írta az államtitkár az M43-as Szegedet elkerülő részéről. Legyen mégis ingyenes ez a 7 kilométer – kéri együtt a Csongrád megyei és a szegedi közgyűlés. A megye „szakszervezetével" áll szemben a kormány – továbbra sem enged.
Ugyanazon a napon, ugyanazért fordult Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterhez a Csongrád megyei és a szegedi közgyűlés. Mindkét választott testület az M43-as autópálya Szegedet elkerülő 7 kilométeres szakaszának ingyenes használatáért emelt szót. A kérés arról szól, módosítsa a miniszter a 37/2007 (III. 26.) névre keresztelt GKM-rendeletet, amely felsorolja az ingyenesen igénybe vehető autópálya-szakaszokat; kerüljön be ide az M43-asnak ez a része is. A két testület által választott jogi formával, a felterjesztéssel az előző két ciklusban is élt a megyei közgyűlés. Akkor még egy szocialista kormányt próbált győzködni, most azonban nem csupán két, jobboldali többséggel működő önkormányzat szeretné elérni a célját a jobboldali kormánynál, egy egész megye próbálja érvényesíteni az érdekeit.

A Fidesz mellett felsorakozott az ellenzék is, és mögöttük áll minden autót használó Csongrád megyei lakos. A Jobbik hétről hétre demonstrációkat szervez a városba vezető utak mellett.

A helyzet olyan, mint a szakszervezetekkel folytatott egyeztetések esetében, és ez már a második forduló. Először Botka László szegedi polgármester kérte Fellegi Tamást még az autópálya átadása előtt, április 11-én kelt levelében, hogy szíveskedjen intézkedni.

Drága az elkerülő sztrádaszakasz.  Aki felmegy rá pénzzel, aki kikerüli dugóval, balesetveszéllyel, környezetszennyezéssel fizet.  Fotó: Karnok Csaba
Drága az elkerülő sztrádaszakasz. Aki felmegy rá pénzzel, aki kikerüli dugóval, balesetveszéllyel, környezetszennyezéssel fizet. Fotó: Karnok Csaba

A kormány álláspontja e levélre válaszul egy hónappal ezelőtt fogalmazódott meg, világosan, határozottan. Völner Pál, a tárca infrastruktúráért felelős államtitkára azt írta: „...nem célunk újabb díjmentes szakaszok kijelölése a gyorsforgalmi úthálózaton, hanem a jelenlegi díjszedési rendszer alapvető átalakításával egy igazságosabb, a használó és szennyező fizet elv alapján működő rendszert kívánunk mielőbb hazánkban is megvalósítani". Ez azt jelenti, hogy az autósok az úthasználat arányában fognak fizetni. A rendszert 2013-ban vezetik be, részleteiről azonban még semmit sem tudni. A szegedi közgyűlésnek és a megyének is az a véleménye: addig sem elfogadható a mostani rendszer fenntartása, hiszen így a Hódmezővásárhely felől Mórahalomra igyekvők továbbra is bemennek Szegedre. Ez a forgalom tovább terheli a város levegőjét, útjait. Nem is igazságos, hogy aki ezt a 7 kilométert használni akarja, ugyanannyit fizet, mint az, aki átautózik az egész országon.

Megjósolhatatlan

Nincs sok esélye a két önkormányzatnak, hiszen ha ingyenessé válik ez a 7 kilométeres szakasz, az bevételkiesést jelent az államnak, most pedig azt kommunikálja a kormány, hogy minden pénzre szükség van – mondja politikával foglalkozó, de kívülálló szakértőnk. Hozzáteszi: mégsem mer jósolni, mert lehetnek a pénzügyinél fontosabb szempontok is a döntéshozatalban. Ahogyan a 2007-es miniszteri rendeletet és következményét, a fizetős szakaszt is a szocialisták rovására írják ellenfeleik, az elutasító kormánydöntésből a Fidesz ellenfelei kovácsolhatnak előnyt. 

– A díj és a mostani benzinárak miatt is meggondolja az autós, hogy elkerülje-e Szegedet. Nagyon bízom benne, hogy a miniszter kedvező döntést hoz, ebben az ügyben mi, Csongrád megyei országgyűlési képviselők határozott véleményt fogalmaztunk meg – mondta Nógrádi Zoltán országgyűlési képviselő, mórahalmi polgármester. Kalmár Ferenc is abban bízik, sikerül áttörést elérni a kormány korábbi álláspontjához képest. Bohács Zsolt, akinek a választói területén húzódik ez a szakasz, szintén bízik, és nagyon kíváncsi a döntésre. A frakció támogatta Juhász Gyula szegedi önkormányzati képviselő indítványát, hogy az ingyenesség egészen a maroslelei lehajtóig legyen érvényes. Kormányoldalon ismét fölmerült, hogy az előző kormány hibázott, amikor a beruházást úgy készítette elő, hogy erre nem figyelt oda. A NIF Zrt.-nek, amikor az uniós finanszírozás érdekében írta a támogatási kérelmet, az aktuális jogszabályokat kellett figyelembe vennie, így az akkori gazdasági és közlekedési miniszter, Kóka János fent nevezett rendeletét. „Ez alapján ez a szakasz díjkötelesként volt minősítendő" – írja kérdésünkre Loppert Dániel, a NIF kommunikációs vezetője. A kormánypártiak szerint meglehet, azért nem tudja teljesíteni a kérést a kormány, mert az Unió a változtatást szerződésszegésnek veheti, és visszakérheti a pénzt. Erre azt mondja Botka László, hogy 2007-ben azért nem került föl az ingyenes szakaszok listájára ez a 7 kilométer, mert még nem is épült ez az út: akkoriban sikerült csak elérni, hogy első helyre sorolják a támogatott autópálya-építések között. – Arra pedig jó néhányszor volt már példa, hogy a támogatási szerződést módosították. A minisztérium döntésén múlik az ügy – mondja a szegedi polgármester.

B. Nagy László kormánymegbízott közölte, csak a megye és a város felterjesztésére adott hivatalos válasz után nyilatkozik. A hivatalos – legalábbis a lapunk kérdésére adott – válasz így hangzik: „A szaktárca nem tervezi a díjmentesen használható autópálya- és autóútszakaszok körének bővítését. Az M6-os és az M7-es autópályák elmúlt években átadott részein sem jelöltek ki ilyen szakaszokat" – írja Arzt Gergely, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztályának vezetője. A tárca szerint az M43-as átadása már így is jelentősen tehermentesíti Szegedet az átmenő forgalomtól, a 3,5 tonnánál nehezebb kocsikkal a 47-esen és a 43-ason is fizetni kell, és „az említetteknél jóval szűkebb a személygépkocsival utazó eseti használók köre". Azt viszont elismeri, hogy ők „a kérdéses hét kilométeres szakasz igénybevételéért valóban magasnak tarthatják a legolcsóbb, négynapos matrica árát is". Kérdés, ezzel lezárult-e az egyeztetés.

Olvasóink írták

90 hozzászólás
  • 90. DMagóg 2011. június 08. 09:47
    „Kormányzati kategória! A kormánymegbízottnak kutya kötelessége eljárni a helyiek hátrányos megkülönböztetése miatt! Nem szívesség, munkaköri kötelesség! Ha nem teszi, akkor ott kell kopogtatnunk!”
  • 89. Bördy 2011. június 06. 09:16
    „Nem értem miért lenne bevételkiesés az állam részéről ha ingyenes lenne az a 7km-s szakasz? A parlamentben ülőknek olcsóbb az ha a várost szennyezik, balesetveszélynek teszik ki a helyieket és az átutazókat az ebből a problémából adódóan. Ki az a balek aki megveszi 7km-ért a matricát? Lehet, hogy időigényes, kellemetlen de úgyis bejön a városba aki az 5-ről a 47-re akar átutazni, ezzel lenyelve a békát. Vagy netán a "tisztelt" honatyák ezen akarják megspórolni amit ellopnak a nép adójából?”
  • 88. vuk 2011. június 06. 00:23
    „"bevételkiesést jelent az államnak"
    Na ugyan mennyi lehet az? Hanyan fognak fizetni CSAK AZERT a szakaszert? Mert ennyitol esnek el. Aki amugyis fizetett a palyert mert elotte is azon ment az nem fog kiesest jelenteni, ugye..

    "minden pénzre szükség van"
    Ha ez igy lenne, akkor vegre megszuntetnek azt a gyakorlatot, hogy az allami beszerzesek a piaci arnal 5-10x tobe kerulnek. De hat kell zsebbe is a penz, azt meg nem erdekuk megszuntetni.”
  • 87. KamuNeni 2011. június 05. 23:02
    „Nem is gondoltuk hogy a rablo banda majd ingyenesiti akarmelyik utszakaszt is ami egyebkent is az adofizetok penzebol meg koldulasbol (palyazat az eu fele) epult.”
  • 86. bélabá 2011. június 05. 22:54
    „47. Norman_Bates
    Ott is van matricakontroll, már láttam sajnos. Meg lettem volna lepve ha nem így csinálnák. Gusztustalanok.”
  • 85. csak_pontosan 2011. június 05. 22:11
    „Hibásak az eddigi számítások!
    Tételezzük fel a négy napos matricát (1750.-Ft), mellyel 4 napon keresztül NAPONTA megtehetem a Nagylak-Hegyeshalom utat (nincs tiltva!) - 391 km, oda-vissza=782 km, 4 napra 3128 km! (Google szerint)
    1750.-Ft/3128 km = 0.559 Ft/km
    7 km * 0.559 = 3,91 Ft !!
    Az emlegetett " használó és szennyező fizet elv alapján működő rendszer" szerint arányosan 4.-Ft-ot kellene fizetni!
    Aki tud, cáfoljon!!
    (és akkor még nincs beszámítva az, hogy a fenti út mellett még KORLÁTLAN alkalommal használhatom 4 nap alatt a fizetős UTAKAT!!)”
  • 84. freeboy 2011. június 05. 22:10
    „Későn jutottam a géphez,hulla fáradtan de a kommenteket olvasva, minden elismerésem a beíróknak. Ha ilyen egyetértést lehetne elérni máskor is talán elmozdulhatnánk ebből sz@r helyzetből.Hölgyeim, uraim elismerésem mindenkinek ( na jó van 2 vak is, ők nem számítanak ) Valaki előállhatna végrehajtható ötlettel is, addig meg szidjuk ezt a balfék bandát, ami semmivel sem különb az elődeinél, sőt.....Nagyon szívesen olvasnám a témával kapcsolatban Kalmár,Lázár, Nógrádi, Vincze urak és a többi képviselő egyenes kérdésre adott egyenes (?) válaszát. A DM is nőne a szemembe egy körkérdés feltételével.Ezt talán magasan képzett újságíró nélkül is meg lehetne tenni.Újságírók, itt a példányszám növelés lehetősége !”
  • 83. Kotyogó 2011. június 05. 21:59
    „hát persze humor heroldkám, fene azt a 300 forintos funkcionális analfabéta fülkeforradalmárosdi bandát”
  • 82. jozicsenko 2011. június 05. 19:56
    „81. Kotyogó 2011.06.05. 12:49 : nagyobb böszmeség, mint az elődeiknél - nálad is bejelentkezett már dr alzheimer? :-)”
  • 81. Kotyogó 2011. június 05. 12:49
    „nem tudom, hogy minek kellene még történnie ahhoz, hogy ez a sok birka aki hatalomra juttatta ezt a csürhét, végre rájöjjön arra, hogy ennél szemetebb társaság az egész Univerzumba nem létezik”
  • 80. rika10 2011. június 05. 12:43
    „Legyen ingyenes! Csatlakozunk mi is. Szégyelje az magát aki meg akarja magyarázni miért kell a környékbelieknjek fizetni.”
  • 79. ferdzso 2011. június 05. 12:38
    „Kétharmados többséggel, mindent meg lehet változtatni. Ezt is lehetne.(Nem "Kókára" hivatkozva, "ámítani".) Úgy tűnik, cserben hagyják a mórahalmi, sándorfalvi, és szegedi képviselőiket, választóikat, (többek között), csak nehogy jól járjon a "számkivetett" város, és könnyebbé tegyék a közlekedést, tisztábbá az UNIÓ, e térségének levegőjét, óvják a városi aszfalt, amúgy sem kifogástalan minőségét. Ki érti ezt??!”
  • 78. tol 2011. június 05. 12:22
    „te Mignon! Neked még ingyen sose esett jól? :)”
  • 77. Domonics 2011. június 05. 12:06
    „június 8.-án szerdán, a sándorfalvi úton ismét demonstrál a JOBBIK, az ingyenes elkerülőért. Immár 7. hete...”
  • 76. Mignon 2011. június 05. 11:21
    „Sok ferfi mindeg csak azt az "egyet" akarja, de azt is ingyen...!

    :))”
  • 75. Cipó99 2011. június 05. 10:57
    „40. tótkomlósi 2011.06.04. 12:02
    "Ha ez nem, akkor a többi se legyen ingyenes!"

    Ne adjál ötleteket, mert ezek utána Szegedre hárítják az ingyenes elkerülők megszüntetését!

    A többit magam moderálom!!!”
  • 74. berkabela 2011. június 05. 10:43
    „Csak egy sima elmeorvosi vizsgálatot kellene -kötelezően-munkaköri alkalmasságként előirni a politikusoknál.Nem történnének hasonló kóros esetek !”
  • 73. spiler 2011. június 05. 10:04
    „forgalom lassitás!!!!!!!!!”
  • 72. Kotyogó 2011. június 05. 09:31
    „kuss legyen, mert itt fülkeforradalom volt, ahogy ezt a felcsúti messiás szokta volt mondani, "ezt akarták a zemberek, erre szavaztak" gratulálok nektek birka fülkeforradalmárok!”
  • 71. orbántorgyánpolgárikormány 2011. június 05. 09:25
    „"Loppert Dániel, a NIF kommunikációs vezetője" = csahos kutya”
90 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Különleges helyszínek: bunker a megyeháza alatt

Körülbelül 100-an menekülhettek volna a szegedi megyeháza légópincéjébe, ha atomcsapás éri a várost. A helyiség szinte eredeti állapotában maradt fenn. Tovább olvasom