Délmagyar logó

2017. 03. 25. szombat - Irén, Irisz 7°C | 14°C Még több cikk.

˝Mindenki másként kérdez Jézusra˝

Szeged - A kereszténység és az iszlám, Jézus és Mohamed próféta kapcsolatával foglalkozik jelenleg a világszerte ismert német teológusprofesszor, Joachim Gnilka, akivel a 24. Szegedi Biblikus Konferencián beszélgettünk.
– Hosszú ideig voltam Joseph Ratzinger professzornak a kollégája Münsterben, ő tartotta mindig a legnagyobb teremben az előadásait, és nagyon sok tanítvány figyelte. Úgy tűnt, hogy akkor még nyitottabb volt, mint most, de nyilván pápának lenni egy másik pozíció, mint professzornak. Azonban az akkor írt könyvei megmaradtak, így a tézisei most is nyomon követhetők – mesél egykori kollégájáról, XVI. Benedek pápáról a 24. Szegedi Biblikus Konferencia egyik védnöke, Joachim Gnilka. A világhírű teológus a nemzetközi tudósgárda alkotta Pápai Biblikus Bizottság tagjaként a Szentatyának adott tanácsokat bibliai kérdésekben. Két éve díjat neveztek el róla Szegeden, idén a Dallasban élő Farkasfalvy Dénes nyugalmazott apát vehette át ezt a kitüntetést. A díjat azok kaphatják meg, akik a legtöbbet teszik a magyarországi biblikum fejlődéséért.

2010-ben díjat neveztek el a német Joachim Gnilka teológusprofesszorról. Fotó: Schmidt Andrea
2010-ben díjat neveztek el a német Joachim Gnilka teológusprofesszorról. Fotó: Schmidt Andrea


24 év, több mint 3000 vendég

Az elmúlt 24 évben a Gál Ferenc Hittudományi Főiskolán rendezett Nemzetközi Biblikus Konferencia a kelet-európai országokban a legnagyobb ilyen jellegű rendezvénnyé nőtte ki magát. Több mint háromezren voltak kíváncsiak a seregszemlére, 230 előadás hangzott el, és 21 konferenciakötet jelent meg az előadások alapján. Az eddigi összes előadó közel fele, 121 professzor érkezett külföldről – közölte Benyik György, a konferencia igazgatója. A csütörtökön zárult, háromnapos idei rendezvény a Jézustól Krisztusig – a Jézusba vetett hit fejlődése az Újszövetségi iratokban címet kapta.

– Jelenleg nagyon érdekes kérdéssel foglalkozom: a kereszténység és az iszlám, illetve Jézus és Mohamed kapcsolatával – mondja a 84 esztendős Joachim Gnilka, akit Erdő Péter bíboros Stephanus-díjjal tüntetett ki 2005-ben. – A Jézus-kérdés mindig aktuális marad, és minden generáció másként kérdez Jézusra. Az embereknek személyes választ is kell adniuk arra, hogy kinek tartják ők maguk Jézus Krisztust. A kérdés nagyon ősi, hiszen már a tanítványai is érdeklődtek, hogy „te mit tartasz magadról". Péternek az evangéliumból ismert a válasza, hogy a Messiás az Isten fia. Egy ilyen konferencián, amelynek nem egy szűk tudós kör a résztvevője, hanem teljesen nyitott, elkerülhetetlen, hogy aktuális kérdésekkel is foglalkozzunk. Lelkipásztori szempontból fontos, hogy a biblikusok konkrét válaszokat adjanak a híveknek az itt elhangzó kérdésekre, hogy hogyan viselkedjenek a mostani társadalomban – vallja a hittudós. Gondolatait alátámasztja, hogy a jövő évi biblikus konferencia munkacíme: A Biblia és a gazdaság.

Olvasóink írták

  • 15. Emne44 2012. augusztus 28. 19:25
    „Gnilka ur, a többiekkel együtt, akik vasárnapi hívők
    miről van szó, az embereket a Teremtővel , az Úr Jézussal a Szent Szellemmel (katolikus Szent Lélek)
    egyáltalán nem érdekli a Biblia.
    az Úr legyen könyörületyes hozzájuk.
    az hozzászólók lekileg ferőzőttek.
    errő gondoskodik a katollicizmis eszélye.
    mikor olyanok vannak a csoprt élén pápai Státuszban (a Biblia nem ismeri ezt a fogalmat)
    akik az emberiséget a pusztulásba viszik, mert Izajás (Ésaiás) 29,13-14 írja több mint 600 évvel Krisztus elött.
    Ismerjétek me: János ev, 3, fejezet. Kolosse 1-2. fejezet.
    Szükség mindenkinek újonnan születni Róma levél 109-10;
    Kötelező megérteni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 14. Emne44 2012. augusztus 27. 18:20
    „Tisztelt Északmagyar, érdekes dolgokat említ meg.
    Valóban egy fordítási hiba volt annak idején a szentléleknek fordítani. Az Evangéliumi Kiadó, Bibliai nevek és fogalma. c. konkordanciája kimutatja, hogy a Lélek szó 71 alkalommal , mig a Szellem szó (1Kor. 15,45) fordul elő, és minden Lélek szó helyett Szellem szót kell használni, ill. érteni.
    Mohamedről: 571-ben született Krisztus után. Akkor hogy jöhet egyáltalá ide? Kolosse levél 1. 2. fejezet.
    Buddhizmushoz: Kr.e. VI. században született Siddhátha, nemes királyfi, neki tulajdonitják a buddhizmus megalapítását.
    Buddhizmus bölcseihez: kérem olvassa el a Biblia 1Kornthus 1,18-31 Igéket. Jób könyve, különösen a 37-42. fejezet.”
  • 13. északmagyar 2012. augusztus 27. 16:10
    „12.
    "a katolicizmusról nem úgy írtam, hogy rossz, (írhattam volna, de Isten az aki minősít)"

    Biztos ismeri azt az anekdotát : a férj és feleség veszekszik , amikor a férfi azt mondja a nőnek : "Hiszen én sosem róttam fel neked a hibáidat!" . Mire a nő: "most sem épp az tetted!" :-)

    "Nézze csak meg a katolikusok gondozta Bibli ószövetségi könyveit, és a Magyar Biblitanács gondozta Bibliát.
    Ez utóbbi párhuzamos a világ ban fellelhető, pl. Holly Bible kiadással."

    Na most. Némi igazság van abban, amit ír. De az a helyzet, hogy pl. a pünkösdista és evangelizációs felekezetek fordításai SEM korrektek.
    Például az övéiket egyházi kiadók (saját egyházi kiadók) készítik/gondozzák. Ezentúl ANGOL változatból fordítanak. Nem a héber vagy görög eredetikből/másolatokból. Ugyanakkor mindenütt Károlyi Gáspár fordításnak tüntetik fel őket, holott csak az " annak nyomán" lenne elfogadható állítás. Ugyanis mint arra már jó néhány nyelvész is rávilágított, és mellesleg könyvtárban utána is tud járni (etimológiai szótárak, értelmező szótárak, stb.): A ´szent szellem´ fordítás nem Károlyitól származik. Márcsak azért sem, mert a szellem szót valószínűleg maga Kazinczy találta ki jóval később a nyelvújítás idején a küllem, jellem stb. szavak mintájára. Az eredeti alak, amit Kazinczy alakított át az a szellet (szellő, sőt, pejoratív jelentése is van) és az az ún. Huszita Bibliában található (ott:Szent Szellet). Azaz a karizmatikus felekezetek következetesen visznek tovább egy nem Károlyitól származó fordítást, és valahányszor felhívták erre a figyelmüket, Ők félreértették a dolgot: nem helytelen a szellem fordítás, ezt nem is állította senki, talán 1-2 püspök vagy 1-2 református lelkész. Viszont a szó maga akkor sem Károlyitól származik, s ez bizonyított tény.
    Ami viszont érdekes, hogy a lélek fordítást a karizmatikusok olykor rossznak tüntetik fel, holott az is ugyanúgy megállja helyét, pedig a héber rúah lélegzet befújását jelent a genezisben, amikor Isten életet lehelt az emberbe, ami pedig azóta jelentésében bővült a héberben, és valami testen túlit jelöl (szellem vagy lélek). A lélek szó mellesleg a lélegzet szó tövéből keletkezett intuitív módon, azaz a szellem szóval rokon. (Szellem-szellet, lélegzet-lélek, egyszerű.)
    Másfelől rengeteg vita, párbeszéd, filozófia próbálta feltárni, hogy az ember, mint Isten képmása miben értendő: fiziológia? Értelem (ami persze szintén test/fiziológia)? Szellem/lélek?
    Aztán megjelentek az ember kettős vagy hármas felosztásának elméletei, ami pedig egyenesen hozta, hogy a felekezetek( katolikus , református, bármely protestáns, illetve maguk a karizmatikusok is egyaránt) itt-ott önkényesen, csalafintán, de nem feltétlenül rossz szándékkal értelmeztek/fordítottak szövegrészeket.
    Gondolom tudja, hogy fordítás során az ember visszaolvas, átgondol, áthúz, újrafordít. Aki már fordított akár szépirodalmat is, az tudja, hogy rázós tud lenni még a mai tudomány által segített világban is.
    Az, hogy az ember hívja segítségül a Szentlelket/szellemet amikor fordít/gondolkodik, nem állja meg a helyét. Ugyanis a Biblia sehol sem írja, hogy az ember csak akkor fogja fel és érti igazán amit lát/hall, ha szinte kilép önmagából, és már-már istenivé lesz. Az merő csacsiság.
    Tudományosan még inkább nem állja meg a helyét, hogy "majd ez a fordítás lesz az igazi". A fordítás mindig szubjektív, a mértéke megkérdőjelezhető maximum.

    Amit a Buddhizmusról tart, megváltozna, ha olvasna orientál filozófusokat. Tudnak fülest adni annak, aki azt hiszi, hogy őbenne már felső bölcsesség ´munkálkodik´. Ma annyira erősen ismételgetik az emberek Jakab apostol szavait, pedig pont nem azt jelenti, amire használják.
    Mohameddel itt-ott nem értek egyet, de ugyanígy nem értek egyet néhány ószövetségi prófétával sem. Persze valamiben lehet igazuk. És van amiben emberként kell tekinteni rájuk.”
  • 12. Emne44 2012. augusztus 27. 10:10
    „Tisztelt Északmagyar,
    a katolicizmusról nem úgy írtam, hogy rossz, (írhattam volna, de Isten az aki minősít) hanem nem a Bibliát követi.
    Nézze csak meg a katolikusok gondozta Bibli ószövetségi könyveit, és a Magyar Biblitanács gondozta Bibliát.
    Ez utóbbi párhuzamos a világ ban fellelhető, pl. Holly Bible kiadással.
    Számomra a Krisztus Teste az Egyház. Amely csoprt így fogja föl és ezt tanítja számomra igy ige, és ezt fogadom be.
    Krisztus megváltói munkáját el kell fogadni, el kell hinni hogy Ő értünk halt meg mielött a büneinket magára vett, mint Ésiás prófétálta az 53. fejezetbe.
    Ez pedig a Róma levél 10,9-10 Igék kijelentésével működik. Lásd még a János ev. 3. fejezetet, és a 14 fejezet 20-31 igéket.
    Számomra hasznos tanítást hallgathattam meg a www.ksze.org oldalról.
    Az Úr áldjon az érdeklődésért”
  • 11. északmagyar 2012. augusztus 27. 09:37
    „Tisztelt Emne44 !

    Ha már tetszik tudni, hogy a katolicizimus rossz, adna tanácsot melyik egyház a jó? Megnevezné az önét mondjuk?
    Bár sejtem.”
  • 10. Emne44 2012. augusztus 26. 20:41
    „Mindig fedezek fel zavaros részeket: Magyarországi biblikum fejlődéséért tett számottevo munkát.
    Mi az, hogy m.o.-i biblikum?
    nem kell kavarni, a dicsőséget mindenkor Istennek kell adni.
    Izajás 42,8
    Gnilka ur, ön adott tanácsot a pápának?
    Ön szolgál felvilágosításra. A tanácsát kérő még silányabb. Szent Bertalan éji vérengzés.
    Erről hallott? Katolkus egyházfő tomboló ünneplése mellett gyilkoltak.
    Isten Szavát, a Szent Írást, Bibliát megmásítják.
    Ön miatt szenved az emberiség mert Jel. 22,18-19; majd az erre vonatkozó átkok (5Móz. 28. fej) működik”
  • 9. Emne44 2012. augusztus 26. 14:58
    „Szörnyüséges a fent körülírt "rudós"? csoport, Pápai Biblikus Bizottság. Tanácsot adnak a Pápának.
    Vak vezet világtalant. Pápa? nem ismeri a hivatalának egyetle egy könyvét a Szent Írást. Igen Nem ismeri.
    Ha ismerné eltörölné a papi nőtlenséget (katolikus voltam, így erről szólok) 1Timotheus 3,1-13;
    Kérjék ki maguknak, hogy a papok NEM ATYÁK, mert egy ATYA van: Máté 23,9; ne esküdözgessenek: Mt. 23,16-22;
    Jakab 5,12;
    Ne vezessétek félre a népet! Izajás 29,13-14; 30,9-10;
    Tudos? teológusok: 1Kor. 1,18-31
    A nem Krisztust követőkkel l kapcsolatban: Kolosse levél 1,9-29; VAN ITT EMLITVE BUDDHA? Mohamed és haonló hamis istenség? NINCS. Akkor miért kell nem létező személyeket megidézni? Ja, az e viág istenét szolgálják.
    2Kor,11,13-15, Róma 16,17-20; Jelenések 12,9-12;
    Evangélzáljatok! Ez Isten parancsa.”
  • 8. csonakos 2012. augusztus 26. 07:48
    „Nagyon sok jó előadást lehetett hallgatni, magyarul, németül és angolul. Akik nem voltak ezen a konferencián nem is tudják miről volt ott szó valójában! A záró napon, főtisztelendő Benyik Gyuri atya előadása, Jézus és a pénz címen már az előadás kezdetekor is igen jó volt! Gyuri atya így kezdte, itt mindenki vagy Jézust vagy a pénzt szereti ezért jött el! Természetesen az előadás tartalmas volt, mint ahogy ezt megszokhatták azok akik hallgatják. Szükség van ezekre a nemzetközi konferenciákra, ezt mutatja a sok résztvevő is!”
  • 7. Kapitalistapista 2012. augusztus 26. 06:55
    „Ha valóban Jézus tanításairól esne szó a templomokban, most nem lennének itt ezek az ostoba hozzászólások...”
  • 6. LukSzkaivoker 2012. augusztus 26. 01:04
    „Nekem nem is lenne bajom az egyházakkal meg a vallásokkal, ha úgy ellennének magukban szépen, és nem az általunk befizetett adóból tartanák fenn őket. Tartsák fenn őket a híveik. Úgyhogy emiatt most meg is kapják tőlem: az egész egyház egy rendkívül ügyes szemfényvesztés. Kitaláltak pár alakot, könyvet írtak róla, és az egész fiktív, bizonyíthatatlan katyvaszt még TANÍTJÁK is iskolában. Mi pedig fizetünk ezért. Ezért is.
    Ja, és a világ nem a szeretet jegyében él, hanem mind az emberek, mind a többi élőlény egymás ellen harcolnak. A nagyhal megeszi a kisebbet, az erősebb kutya b...ik. Ember és ember között óriási igazságtalanságok, különbségek vannak ami a lehetőségeket, képességeket és jogokat illeti. Ez nem miattunk van így, ez nem is lesz másképp, mert ez az emberi természetből fakad. Ezzel arra akarok kilyukadni, hogy a világ egy szar hely, és ha Isten létezik, és "ő" teremtette, akkor ő egy utolsó g**i, akit nem tudok tisztelni és nem fogok térdre borulva imádkozni. Még szerencse, hogy csak kitalált személy az illető.”
  • 5. CsImre 2012. augusztus 25. 22:51
    „Micimackó nemi identitásáról és politikai nézeteiről nem akar valaki vitatkozni? Esetleg a micimackológus professzorok értekezletéről is olvashatnánk, ha lenne ilyen...”
  • 4. tol 2012. augusztus 25. 19:44
    „pax vobiscum,v testvéreim...”
  • 3. Zotya100 2012. augusztus 25. 18:28
    „Ha valóban volna isten....ne de így?”
  • 2. északmagyar 2012. augusztus 25. 17:47
    „1, Valaki aztán durci-morci a nagy melegben.”
  • 1. Emne44 2012. augusztus 25. 17:11
    „Felháborodva olvastam ezt az értelmetlen vitát, értekezést.
    Isten és az ördög cselekedeteit vitatni, ahelyett, hogy az Evangélium hirdetésével, a Megvált Krisztus Jézus áldozati munkájával törödnének.
    Örömet szereznek a teológusok az e viág istenének, az ördögnek ezzel a tanávskozással.
    ezektől a tanácskozóktól elvárnám hogy ismerjék a Bibliát. A Biblia mindenre választ ad.
    Nincs világvallás, vallásszabadság.
    Vallás definiciója: Máté evangélium 10,32-33; Róma levél 10,9-10;
    Szabad akarattal teremtettünk: 5Mózes 30,19-20;
    Teremtő Istent ismeri az iszlám, Jézust azonban prófétának tartják, többre tartják Mohamedet. A Biblia írja: 1János 2,23-26: "Senkiben nincs meg az Atya, aki tagadja a Fiut. Aki vallást tesz a Fiuróll abban az Atya is meg van. ....."
    Ezekből az Igékből aki nem ért azzal nem lehet mit kezdeni. A magát kereszténynek tartó személyre ugyanúgy vonatkozik mint a nem keresztényre. Apostolok csel. 3,19-26; Róma 4,8;
    Felháborít még, atyának szólíttatják magukat, pedig: Máté 23,9;
    A fent említett személyek misézgetésével foglalkozik a Kolosse levél 2,22-23 Igék
    A nagy parancsolat pedi: Máté 22,34-40,
    tehát tudós? teologusok, van említve valami féle mohamed?????????????
    Térjetek meg, ahogy a Biblia rendeli, az Igéket pedig ne forgassátok ki, mert: Jelenések 22,18-19; 5Mózes 12,34; 5Mózes 28. fejezet figyelmeztet.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Indul a bakterház, újratöltve

Bendegúz története a városháza falai között elevenedik meg ma és holnap este. Tovább olvasom