Délmagyar logó

2018. 02. 21. szerda - Eleonóra 0°C | 4°C Még több cikk.

Mindennapos testnevelés - de hol?

Szeged - A legnagyobb általános iskolai tornaterem 1200, a legkisebb 86 négyzetméteres Szegeden. Kevés olyan intézmény van, ahol nem jelentene gondot a mindennapos testnevelés bevezetése – ám a város sportintézményeinek igénybevételével és megfelelő leleményességgel ez sem lehetetlen.
Nagy lendülettel indult neki a kormány a mindennapos testnevelés bevezetésének, a májusi javaslat azonban mára jóval szelídebb elképzeléssé változott. Míg az első tervek arról szóltak, hogy az összes általános iskolásnak mindennap biztosítani kellett volna egy testnevelésórát, a mostani indítvány szerint a kötelező mindennapos testnevelést úgy vezetnék be felmenő rendszerben, hogy a kormányzati ciklus végére az alsó tagozaton tapasztaltak alapján lehessen dönteni a további ütemezésről.

Az oktatási irodától kapott tájékoztatás szerint Szeged valamennyi önkormányzati fenntartású iskolája rendelkezik tornateremmel, amelyek „minősége megfelelő". Más kérdés azonban, hogy ezek alkalmasak lennének-e az összes diák mindennapos befogadására.

A legújabb tornatermet a tanév végén adták át a Tisza-parti Általános Iskolában. 500 fő befogadására alkalmas. Fotó: Karnok Csaba
A legújabb tornatermet a tanév végén adták át a Tisza-parti Általános Iskolában. 500 fő befogadására alkalmas.
Fotó: Karnok Csaba

A legnagyobb csarnoka a dorozsmai Orczy István Általános Iskolának van: az ide járó 306 gyerek egy 1200 négyzetméteres, nemzetközileg is hitelesített tornateremben mozoghat, amely két teljes osztály befogadására is alkalmas egyszerre. Itt nagyon várják a mindennapos testnevelés bevezetését, helyhiánnyal nem kell számolniuk.

– A tömegsporttal és a napközivel eddig is igyekeztünk kiegészíteni az órákat, hogy a gyerekek mindennap mozoghassanak, de jó lenne, ha a rendszeres tornát minden esetben szakember tartaná – mondta Kádár Mihályné igazgató.

A Zrínyi Ilona Általános Iskolában ugyanakkor már most, a mindennapos testnevelés bevezetése előtt is nagy kreativitásra van szükség, hogy az órákat megtarthassák: a 470 diákra mindössze egy 86 négyzetméteres tornaszoba jut.

Kevés olyan intézmény van, ahol nem jelentene gondot a mindennapos testnevelés bevezetése. Fotó: Schmidt Andrea
Kevés olyan intézmény van, ahol nem jelentene gondot a mindennapos testnevelés bevezetése.
Fotó: Schmidt Andrea

– Van egy tánctermünk, és ott az udvar is, így megoldjuk a testnevelést – mondta el Doroginé Bíró Irén igazgató, aki mindezek ellenére sem tart az esetleges óraszámnöveléstől. – Nem kell feltétlenül tornateremben tartani a foglalkozásokat. Lehet sétálni – az is mozgás –, és az alsósaink úszni is járnak, amivel „kiváltanak" egy órát.

Vásárhelyen 2005 óta működik

5 éve vezették be a mindennapos testnevelést Vásárhelyen. A diákok nemcsak a tornatermekben mozognak: uszodába járnak, és télen korcsolyáznak. Szentesen a városvezetés ígérete szerint ősszel indul el a program.

Körültekintő szervezés szükséges

Az iskolák közel egyharmada rendelkezik szegedi sportegyesülettel kötött együttműködési megállapodással, így több évfolyamon már ma is biztosítottak a mindennapos testmozgás feltételei. – Nagyon körültekintő szervezés és előkészítés szükséges azonban ahhoz, hogy ez valamennyi intézményben megvalósulhasson – mondta el Kardos János, az önkormányzat oktatási irodájának vezetője. – Az iskolák megfelelő egyeztetéssel igénybe vehetik a város és az egyesületek sportlétesítményeit – például szeptembertől a megújult SZUE-t, a téli időszakban pedig a műjégpályát – is.

Olvasóink írták

26 hozzászólás
12
  • 26. olmosnyomdasz 2010. július 20. 20:39
    „Bizony!
    És legyen gazdaság ismeret, háztartástan, erkölcstan, családi életre nevelés, közlekedési ismeretek, egészségtan, környezet fejlesztés, és ki tudja, még mi nem, kérdés, ki adja a tanácsokat.
    Azért közben jó lenne megnézni, egy hetedikes tanuló hány órát (45 percet) tölthet az iskolában egy hét alatt tanulással.
    Azt már nem is mondom, mi a felvételi anyaga.”
  • 25. Sportplusz 2010. július 19. 22:52
    „végre a testnevelésre is gondolunk ami épp olyan fontos mint a többi tárgy”
  • 24. TUTI 2010. július 19. 21:28
    „...nyomni kell a tesit .....oszr jó napot! :)

    HAJRA PICK SZEGED!”
  • 23. jozko 2010. július 19. 19:58
    „Kevés kivétellel itt mindenki fel volt mentve testnevelésből?

    8-novaklaszló56-: Megfogalmatad a lényeget! Testi és szellemi nevelés, szemléletformálás , személyiségformálás. erre van szüksége a képernyők előtt "formálódó" -unokáimnak és általában a fiataloknak! Gyenge fiatalságból gyenge felnőtt nemzedék válik! Hajrá Radnóti, hajrá Zsedényi Pista bácsi, Kertész Feri bácsi!”
  • 22. szegedi23 2010. július 19. 19:46
    „Na, a minden napos, kötelező (épp ezért szinte minden diák által előre láthatóan gyűlölt) tornaórák egyike helyett pl beiktathatnának kresz-órát, nem nagy kunszt az udvarra néhány táblát kitenni és vonalakat felfesteni, nem ártana megtanulni közlekedni... Inkább, mint az amúgy is leterhelt kisdiákokat nap mint nap pattogtatni. Pedig én sportolónak vallom magam.
    Emlékszem, anno évekbe telt a heti 2 táncórát megszeretni. Mert szerettem táncolni, csak éppen akkor is menni kellett, ha nem volt kedvem... Pedig nem versenyszerűen űztem. Viszont volt/lett olyan sport, amit egész nap se tudtam/-ok abbahagyni.
    Minden diáknak úgyse tetszik egyformán egyik foglalkozás sem, bár a jégkori, úszás, stb azért javíthat a helyzeten. Ezeket a zsámolyos, szekrényugrós, medicines dolgokat meg el is töröltetném a francba... Semmi szükség rá. Van, ami megmozgat ahelyett...
    Egyébként teljes mértékben egyetértek novaklaszlo56-tal.”
  • 21. zsdani93 2010. július 19. 17:56
    „Hello

    "...ám a város sportintézményeinek igénybevételével és megfelelő LELEMÉNYESSÉGGEL ez sem lehetetlen." Ezzel teljes mértékben egyet tudok érteni. Másszunk fel a sportuszoda tetejére, iskoláink tornatermének tetejét is ajánlanám, mind pihenési mind szórakozási lehetőségek sokaságával várják az üdülni és sportolni vágyókat.

    Üdv,”
  • 20. novaklaszlo56 2010. július 19. 17:34
    „Kedves Mosómasa!
    Túl az általad is említett szervezési nehézségeken - amelyek sok suliban a "képtelenség" fogalmát is kimeríteni látszanak -, nem vagyok meggyőződve az órarendi keretek közé szorított, mindennapos testnevelés kényszerének hatékonyságáról, sőt... Nem szeretnék a részletekben elmélyedni, mert az esszé, félek, többszörösen kimerítené az itteni terjedelmi lehetőségeket.
    Másrészt azt is látom, hogy a társadalom már megint elővenni készül az iskolát, hogy ráháríthasson olyan gondokat is, amelyekről messze nem (csak) az iskola tehet. Az iskola ugyanis, ha beleszakad, sem lesz soha képes a gondjaira bízott kölykök személyiség-fejlesztése teljes spektrumát átfogó, és azt teljesen ki is merítő tevékenységi rendszer kialakítására és fenntartására, ennek csak bizonyos - egyébként a törvényekben meghatározott - részeit képes áttekinteni, és ezért felelősséggel is tartozik. Röviden: a suli nem tehető felelőssé a társadalom minden vétkéért, mulasztásáért, és nem is képes azok állandó kijavítására. Egyedül, a sorsára hagyva semmiképp. A suli ugyanis nem a csodák műhelye, hanem maga is integrált része az egész (ilyen-olyan) társadalomnak.
    Hogy ez mit jelent a kölykök testi-lelki egészsége szempontjából, valamint egy jóval egészségesebb társadalom kialakítása apropóján, az ismét csak hosszadalmas fejtegetést igényelne, amire itt nem vállalkozhatunk. De úgy érzem, okkal bízhatok abban, hogy nagyon sokan értik, miről beszélek. Te ezek egyike vagy, ebben teljesen biztos vagyok.

    Ezek többnyire átgondolatlan, politikai felhangú, dirr-durr - csitt-csatt döntések, amelyek bizony esetenként sokkal több kárt okoznak, mint amennyire hasznosak lehetnének, ha szakmai alapon hoznák, hoznánk meg őket. De a politika, az egyéni, és a jól körülírható csoportérdekek, és az ezek által indukált kontraszelekció mára teljesen átjárták a társadalmunkat, annak teljes intézményrendszerével együtt. Tudom, hogy ezek meghökkentően merész kijelentések, és talán meg is kapom értük rövidesen a magamét (jó esetben csak itt:)), de én ezt akkor is így látom, és messze nem csak az iskolai testnevelés kapcsán...”
  • 19. Dittike 2010. július 19. 17:18
    „17 : van egy olyan érzésem,hogy nem az zavart igazán,hogy torna-avagy testnevelőtanárnak hívom őket.

    Sajnálom azokat,akik nem értik az iróniát,vagy nem fogták fel a hozzászólásom többi részének a lényegét.
    Tehát még egyszer,röviden: Ha gyerekeknek szenvedés a testnevelés óra,a sporttal kapcsolatban rossz emlékeik lesznek,és hiába volt minden nap 8 évig testnevelés órájuk,ha onnantól kezdve soha többet nem mozognak középiskolásként és felnőttként.
    És igaz,tényleg tanárfüggő.szóval inkább a testneveléstanárokat(meg a többit) kellene válogatni,hogy biztos alkalmasak-e a feladatra.”
  • 18. mosómasa 2010. július 19. 17:09
    „Az rendben, hogy legyen minden nap tesi óra, de minek a terhére? Melyik óra helyett lesz? Mert a gyerekeknek felsőben itt nálunk már így is minden nap min. 6 órájuk van, s utána jön még a szakkör, korrep,sportkör, zeneiskolai fogl, középsulira előkészítő ( ezek itt a suliban vannak, nem különórák).”
  • 17. h375317 2010. július 19. 16:18
    „"1. Dittike 2010.07.19. 11:36
    (u.i.: az új kormánynak vannak munkanélküli tornatanár ismerőseik akiket el kell helyezni vhol?)" - testnevelő tanárnak hívják őket

    "7. gavallér 2010.07.19. 14:29 " egyet értek

    Na és ha megizzadnak? van zuhanyzó, le tud tusolni, vagy a délutáni mozgás után otthon szépen megfürdik. Nehogy fájjon már annak a gyereknek egy kis izzadás. A szív- és érrendszeri betegségek, na azok hogy fognak majd fájni...”
  • 16. N.P. 2010. július 19. 16:08
    „szilmaril2 2010.07.19. 14:43

    "N.P.-nek Ha a gyerek utálja a tanárt, hiába tart sportszakkört, nem fog odamenni..../a gyerek/" - ez így igaz! De ha nincs tanár/edző/oktató, nincs tornaterem/pálya/uszoda - akkor hol fogja a gyerek megszeretni a sportot?”
  • 15. novaklaszlo56 2010. július 19. 15:36
    „Palimadár (12)!
    Az általad említetteken túl számos egyéb szervezési feladatot is végre kell hajtani a követelmények teljesítése feltételrendszerének megteremtéséhez, amelynek során figyelembe kell venni az intézmény személyi, tárgyi-dologi adottságait, a környezeti feltételeket (ide értve a regionális és lakóhelyi együttműködési megállapodásokat, illetve azok lehetőségét is), és sok-sok minden egyebet, és ezt, az ideális esetben megteremtett működési közeget fenn is kell tudni tartani, méghozzá hosszú távon, zavarmentesen. Ez óriási kihívást jelent a legtöbb - valljuk be, nem éppen az anyagi és egyéb javakban dúskáló - intézmény számára. Nem állítom, hogy lehetetlen, de mindenképpen időigényes feladat, amelynek a megvalósítása nem fog menni egyik évről a másikra.
    Másrészt állíthatom, hogy amikor a kölykök lelkesülten vesznek részt valamilyen, intenzív testmozgást igénylő JÁTÉKBAN, legyen az foci, kézilabda, kosár, vagy éppen vízilabda (az ideálisan felszerelt suli uszodájában, jaj, istenem, de szép! :)), akkor bizony minden izomszövetüket alaposan megterhelve végzik a számukra kedves és kellemes "feladatot", amelyből még kirángatni sem könnyű őket, mondjuk a tesi óra végén. Természetesen emellett az sem baj, ha van egységes, de nem halálbüntetés terhe mellett behajtandó követelményrendszer az ország oktatási intézményeiben. De annak soha sem szabad(na) előfordulnia, hogy egy gyerek frusztrálva érzi magát, csak azért, mert valamilyen kötelezően előírt feladatot nem, vagy nem az előírt módon teljesít, mert ehhez nem megfelelő a (vele született!) testalkata, a testi (vagy éppen az affektív) fejlődésben nem tart ott, ahol a tanterv készítői szerint tartania kellene, stb... Nagyon, de nagyon összetett probléma ez, és bizony nemcsak tanárnak, hanem gyereknek lenni sem egyszerű dolog! :) És egyre kevésbé az, sajnos.”
  • 14. novaklaszlo56 2010. július 19. 15:15
    „Igen, Daveedbrown. Ahogyan az sem feltétlenül hátrány, ha az ofő matek, fizika, kémia, töri, magyar, vagy éppen angol tanár. A tanár az tanár, a tőle telhető legjobbat kell nyújtania minden kölyöknek, nem csak az osztályabelieknek. Igaz? :)”
  • 13. deszkás 2010. július 19. 15:12
    „A nálam harmadnyi idős gyerek meg az első emeletnél összecsuklik egy mosógép alatt.”
  • 12. palimadar 2010. július 19. 15:11
    „1. Tényleg tanárfüggő, hogy szeretik-e vagy sem.

    2. Bizony nem csak játékra van szükség, még ha kézi, kosár vagy más értendő is ezen, meg kell mozgatni minden izomcsoportot a foglalkozás egy részében.

    3. Nem feltétlenül kell hozzá óriási tornaterem, de jó, ha elég nagy a hely, ugyanakkor megfelelő tisztálkodási lehetőséget is meg kell teremteni, nem mindenki élvezi a következő 4-5 órát abban az állapotban megfelelő tisztálkodás nélkül.”
  • 11. daveedbrown 2010. július 19. 15:01
    „ilyenkor jó ha az OF tesitanár :) -tapasztalat-”
  • 10. novaklaszlo56 2010. július 19. 14:45
    „Daei (6)
    Ezt azért nem kellett volna... Dittike számos okból nem érti az intézkedés szándékát, és főként azt nem, hogy miként fog az majd javítani a valóban aggasztó helyzeten. Ironizáló kérdésével is erre utalt. Ezért még nem kellene ilyen gorombán sértegetned. Inkább fejtsd ki az ellenvéleményedet, hátha tényleg okosabbak leszünk ez ügyben, és közelebb juthatunk a helyes, és nem utolsó sorban kivitelezhető megoldáshoz! :)”
  • 9. szilmaril2 2010. július 19. 14:43
    „Az én 3 csimotám vásárhelyen 5 éve csinálja, és képzeljétek, szeretik! Ugyanis nagyban tanárfüggö, hogy hogyan érzik magukat az órán! Hála istennek nem a lehajtás a cél, hanem a MOZGÁS!
    N.P.-nek Ha a gyerek utálja a tanárt, hiába tart sportszakkört, nem fog odamenni..../a gyerek/”
  • 8. novaklaszlo56 2010. július 19. 14:38
    „Évekkel ezelőtt az iskolai testnevelésnek fontos szerepe volt az általános honvédelmi kötelezettségből adódó, a fiúk számára kötelező sorkatonai szolgálatot is jelentő feladatok ellátására történő felkészítésben. Ennek a nyomait (is) őrzi részben a testnevelés tanterv, és az előírt feladatok végrehajtásának katonai szigorral történő osztályozási kötelezettsége is. Ez azonban - szerencsére - teljesen idejétmúlt állapot, ezért az alább olvasható hozzászólások megfontolandók, és véleményem szerint határozottan előremutatóak.
    Az 1980-as években magam is "tanítottam" testnevelést (helyesebb lenne talán azt mondani, hogy vezettem testnevelés órákat), és az itt hozzászólók, akkoriban még meglehetősen "önveszélyesnek" számító szemlélete is érvényesült a hozzáállásomban. Az eredmények:
    1. A kölykök többsége lelkesen izzadtra hajtotta magát a tesi órákon szervezett labdajátékok (közkívánatra foci, kézilabda, kosár, ping-pong, stb.) során. Értsd: a tantervben előírt, tanmenetben ütemezett, kötelező feladatok igen "humánus", különösebb kényszertől mentes, és roppant rugalmasan értékelt végrehajtása után az óra legalább 3/4-ében a kölykök kívánságai érvényesültek.
    2. Folyamatosan konfrontálódtam a szakmai felügyeletet ellátó területi szakfelügyelővel, aki szerint a "sokoldalú, szocialista embertípus kialakításának egyik fontos feltétele a fogcsikorgató önfegyelem". Ezzel, mármint az önfegyelem kialakításával - "embertípustól" függetlenül - egyetértek ma is, de ha lehet, fogcsikorgatás nélkül, a srácok meggyőzésével, lelkesítésével, amelynek során az értékek valóban interiorizálódnak (belsővé, a személyiség integrált részévé válnak), és hosszú távon (egy életen át) irányítói lesznek az ember, így talán tényleg egészségesebb és boldogabb életének.
    Az alábbi hozzászólások is egybehangzóan erről szólnak, nem véletlenül. Érdemes lenne komolyan venni őket!”
  • 7. gavallér 2010. július 19. 14:29
    „Nem csupán a sport meg szerettetéséről van szó, hanem arról , ha a gyerek tehát a fejlődő szervezet nem mozog eleget akkor annak következményei lesznek. Egyszerűbben , nem lesz aki a jövőt
    megcsinálja. Harminc kiló súlyfelesleggel 15 éves korban a légzést a csontok fejlődését stb
    akadályozza illetve kórosan befolyásolja.Túlsúlyos, cigarettázó, alkoholt rendszeresen fogyasztó fiatal nem lesz képes egészséges utódokat nemzeni. E tekintetben a tinédzser rendszeres testnevelése, ami naponta
    értendő fontosabb minden tantárgynál. Kibúvót lehet keresni meg találni is , de lényeg ez.”
26 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Aprópénzért kelnek el a magyar lovak

Rossz a Magyarországon tenyésztett lovak menedzselése, így a legjobb hátasok is szinte aprópénzért kerülnek külföldi tulajdonba. Tovább olvasom