Délmagyar logó

2017. 03. 30. csütörtök - Zalán 8°C | 18°C Még több cikk.

Mindennapos testnevelés: még mindig pénzkérdés

Szentes - A mindennapos testnevelés értelmét senki sem vitatja, a politika mégis összekuszálta a szálakat. Csongrád megyében Vásárhely után Szentes indíthatja el a programot, amelynek sorsa sok helyütt még mindig pénzkérdés.
Nem mindennapi, amit a mindennapos testnevelés programja kiállt az elmúlt 11 évben. 1999-ben a Magyar Testnevelők Országos Egyesülete hirdette meg célkitűzésként, 2001-ben heti 5 órával bevezették az általános iskolák alsó tagozatos évfolyamain, de 2003-ban a kormányzat heti 3-ra csökkentette az óraszámot. Egyes települések nem hagyták annyiban a dolgot – közöttük is élenjárt Hódmezővásárhely, ahol 2005 szeptembere óta működik a program. Az önkormányzat saját forrásaiból évi 50 millió forintot fordít arra, hogy az alsó tagozaton heti 5, míg a felsősöknél és a középiskolásoknál heti 4 testnevelésórán (úszás, korcsolyázás) lehessen részt venni. Ebbe az összegbe beletartozik a pedagógusok többletbére és a tanulók utazási költsége. Hogy mi a hozadéka, arról éppen most készül tanulmány Vásárhelyen.

A törekvés értelmét senki sem vitatja, a politika mégis összekuszálta a szálakat.

Hódmezővásárhelyen öt éve költenek a mindennapos testnevelésre. Fotó: Schmidt Andrea
Hódmezővásárhelyen öt éve költenek a mindennapos testnevelésre.
Fotó: Schmidt Andrea

Jó példa erre, hogy 2008-ban Makó szocialista polgármestere, Buzás Péter bejelentette, felvetésére a szakminisztérium segítséget nyújt abban, hogy a mindennapos testnevelés és a fiatalok testi kondíciójának növelése érdekében szakmai koncepciót dolgozzon ki a város. Mindennek ellenére a Maros-parton maradt minden a régiben, így az órák száma is.

 Szegeden nem jellemző

A kötelező tanórai foglalkozás keretein belüli mindennapos testnevelés a szegedi intézményekben nem jellemző. A korábbi gyakorlatnak megfelelően 2010 szeptemberétől az önkormányzat ismét lehetővé teszi a Ligetfürdő úszó- és tanmedencéjének ingyenes használatát iskolai úszásoktatás céljára.

Csongrádon csak Vincze László fideszes országgyűlési képviselő firtatta a témát – mint egykori testnevelő –, de a jobboldali többségű képviselő-testület érdemben nem foglalkozott a kérdéssel, mondván, úgy sincs meg hozzá a megfelelő anyagi háttér.

Szentesen annyival továbbmentek, hogy kiszámolták: az idei tanévben 4 millió forint többletköltséget jelentett volna a városnak a mindennapos testnevelés általános iskolai bevezetése. Az anyagiak miatt végül nem indult el a program, de elhangzott az ígéret, miszerint szeptemberig előteremtik az összeget, hogy a következő tanévben megvalósuljon a mindennapos testnevelés a szentesi iskolákban. Ezt megerősítette lapunknak Szűcs Lajos alpolgármester is, aki hozzátette, új testnevelőket nem kell fölvenni, a pénzt az óraszám növelésére fordítanák.

Mindennapos testnevelés. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

Jégidőt vett Szentes

2010-ben is vásárol jégidőt 2–3 millió forint értékben a város általános iskolás diákjainak a szentesi önkormányzat. A magántulajdonban lévő szentesi jégpályának november 15-i nyitása óta 30 ezer látogatója volt, a vendégek fele vidékről érkezett. Ifj. Magyar József tulajdonos elmondta: az első szezon bizonyította, hogy sok gyermek csak iskolai keretek között tudja kipróbálni a korcsolyázást.

Olvasóink írták

  • 4. shalomka 2010. március 10. 18:50
    „A gyerekek mozgásszegény életmódján való javítás kulcskérdés, ezt nem lehet elvitatni. De igen, már az általános iskolákban is nagy az óraterhelés, de kérdezem én minek? már a kigyerekekbe is tömik a nagy tudományt, de rendesen irni és olvasni nem tudnak, megutáltatják velük az olvasást és a tanulást is. Alsó tagozatban tanuljanak meg tisztességesen olvasni irni és sz lapavető matematikai ismreteket, felső tagozatban már lehet komolyaban tanitani, de amikor az ált. iskolás gyerek szögfüggvényeket tanul meg abszolút felesleges évszámookat bifláztatnak vele, akkor ne csodálkozzanak hogy olyan kiégettenek tűnnek. a nagy tudomány átadása nem az ltalános iskolk feladata, akkor már inkább a mozgáskultúra fejlesztése a sport és persze az elemi és általános ismeretek BIZTOS megtanítása. a többire ráérnek még később. a fen nagy tudomány átadása ellenére a gyerekek egyre butábbak, tanulási, magatartási és mozgáskkoridációs problémáik vannak. akkor miféle fejlődésről is eszélünk az oktatásban?”
  • 3. illés 2010. március 10. 16:41
    „Saját gyerekeimmel kapcsolatos tapasztalatom: amióta az iskolai testnevelés órák mellé plusz sportot is felvettek jobb az állóképességük, kevesebbszer betegek (alsó tagozatosak), és még a tanulmányuk is javult. (Pl. A tanulási problémákkal küzdő gyerekeket sok esetben mozgásterápiával is fejlesztik.) Hátrányuk semmiképpen nem származik a több mozgásból, persze nem árt, ha a számukra kedves sportot űzhetik. Egyébként ijesztő a mai gyerekek, fiatalok fizikai állapota, igaza van a 2. hozzászólónak.”
  • 2. Church 2010. március 10. 16:13
    „Azt kellene inkább átgondolni, hogy milyen károkat okozhat hosszútávon a jól átgondolt és levezényelt testnevelés órák hiánya. Szeged tele van piszkafalábú vagy gyorskaján felhízlalt kölyökkel, nem beszélve arról, hogy a 13-14 éves korosztályban nagyon menő dolognak számít a dohányzás. A probléma az, ha általános iskolában nem szoktatják rá a gyerekeket a mozgásra, később még nehezebb lesz rávenni őket idősebb fejjel, hogy ússzon, fusson st. egyet.

    Sok az óra? Elhiszem. Nekünk is sok volt, de erről szól az iskola...”
  • 1. exchange 2010. március 10. 15:07
    „Nem csak pénz kérdés úgyis sok óráuk van a diákoknak túl vannak terhelve. Mi makón a galamba is példáúl: 7:15-14:20 ig vagyunk ez azért megterhelő. de áltanálos iskolába is sok a óra és erre még raknak ezt át kéne gondolni nem?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ismét bombariadó a szegedi bíróság épületében

A delmagyar.hu információi szerint ma is bombariadó volt a bíróság Széchenyi téri épületében. Tovább olvasom