Délmagyar logó

2017. 09. 21. csütörtök - Máté, Mirella 11°C | 17°C Még több cikk.

Mire megkedvelték, megszűnik a hibridvonat?

Szeged - Az utasok megszerették, a MÁV mégis azt tervezi, hogy megszünteti a Budapest–Szeged között óránként járó hibridvonatot. Bár egyelőre nem mondanak konkrétumot, csak azt: még nem zárult le a 2008/2009. évi menetrend összeállítása. A szegedi városvezetés mindenesetre lobbizik a hibridért.
2006 decemberében vezették be, és 2008 végén, a decemberi menetrendváltással megszüntetni tervezik a Szeged és Budapest között óránként induló hibridvonatot – a hír internetes szakmai fórumokon és blogokon terjed. A hibrid alternatívája lehet a kétóránként járó intercity és a szintén kétóránként közlekedő gyorsvonat (egy IC-pótjegy 350 forintba kerül).

A hibrid, azaz az IC-kocsikból és gyorsvonati vagonokból álló szerelvény megszüntetésének terve azért meglepő, mert májusban megírtuk: országosan hat százalékkal csökkent, a Szeged–Budapest vonalon – és a távolsági vonalak közül csak itt –, azonban öt százalékkal nőtt a vasúton utazók száma. A MÁV-Start Zrt. akkor a növekvő szimpátiát az órás ütemes közlekedéssel indokolta. Ez önmagában nagy vonzerő, hiszen annak ellenére nőtt az utasszám, hogy a járművek nem lettek korszerűbbek, és a pálya sebességét nem emelték.

Megkedvelték az utasok a hibridvonatokat. Míg országosan hat százalékkal csökkent, a Szeged–Budapest vonalon – és a távolsági vonalak közül csak itt – öt százalékkal nőtt a vasúton utazók száma. Fotó:
Megkedvelték az utasok a hibridvonatokat. Míg országosan hat százalékkal csökkent, a Szeged–Budapest vonalon – és a távolsági vonalak közül csak itt – öt százalékkal nőtt a vasúton utazók száma. Fotó: Segesvári Csaba

A hibridet az utasok jelentős része a kiszámítható menetrend és a könnyen megjegyezhető indulás-érkezés mellett azért is szereti, mert egyszerre szolgálja ki a gyors másodosztályának és az IC első osztályának utazóközönségét.

Minden fánál?

Ami a gyakori megállások vádját illeti, érdekes az osztrák déli vasútvonal (Südbahn) menetrendje. A Bécsből Villachon át Velencébe közlekedő Allegro Stradivari EuroCity vonat megáll többek között a 9619 lakosú Judenburgban, az 5266 lakossal rendelkező Friesachban is. A hibrid pluszmegállói a korábbi sima IC-hez képest: Nagykőrös, Kistelek és Szatmyaz. Nagykőrösön 25 ezren, Kisteleken 7615-en, Szatymazon 4268-an élnek.

Az ellenzők a „sima" IC-hez képest a sűrűbb megállásokat, így a menetidő növekedését (plusz 10 perc) vetik a hibrid szemére. Technikai okok – a vonatpárok találkozása – miatt ez most még elkerülhetetlen. Csökkenteni lehetne azonban a menetidőt, ha nem kellene egymást várniuk a szembe jövő szerelvényeknek. Erre jelentene megoldást, ha a találkozási pontoknál kétvágányú pályák épülnének.

Lapunk megpróbált utánajárni a hibrid jövőjének, kérdeztük a MÁV-Start Zrt.-t és a közlekedési minisztériumot is. Utóbbi lapzártánkig nem reagált, előbbitől azt a szűkszavú választ kaptuk, hogy a 2008/2009. évi menetrend összeállítása még nem zárult le, és tájékoztattak arról is, hogy a hibrid vonatok „közlekedését és forgalmát folyamatosan vizsgálják". Megtudtuk: hibridek ugyan a következő évi menetrendtervekben is szerepelnek (hogy a jelenlegihez képest kisebb számban-e, arra nem tért ki a sajtószóvivő), de a menetrend kialakítása nemcsak a MÁV-Starton múlik, hanem beleszólnak önkormányzatok, más vasúttársaságok és a minisztérium is.

Az utasok szeretik, és a város szerint is bevált a hibrid. Fotó: Segesvári Csaba
Az utasok szeretik, és a város szerint is bevált a hibrid.
Fotó: Segesvári Csaba

Megkerestük a szegedi városvezetést is – Nagy Sándor alpolgármester meglepőnek nevezte a megszüntetés ötletét, hiszen az utasforgalom növekedése szerinte „népszavazásnak" minősül a hibrid mellett. Az alpolgármester ezért a városvezetés nevében levelet írt a vasúttársaságnak, hogy Szeged fenntartja a közlekedéstudományi intézet regionális közlekedési irodájának korábban kifejtett véleményét, mely szerint a hibrid bevált. Ezért kérik, hogy ne szüntessék meg.

Nemrég egyébként a somogyi politikusok és civilek akadályozták meg a Somogy InterCity megszűnését. A közlekedési tárca néhány nappal ezelőtt bejelentette, hogy a jövő évi menetrend készítésénél továbbra is számolnak vele, mert az érintett térség lakossága ragaszkodik a járathoz.

Olvasóink írták

36 hozzászólás
12
  • 36. Mese 2008. július 18. 18:53
    „lemaradt: Javaslom megszüntetni a vonatközlekedést egyátalán!! XD”
  • 35. Mese 2008. július 18. 18:52
    „valameikőtök írta,ezt a kör IC megszüntetését. Ez nagyon fasza lenne,pestre fel,át a nyugatiból a keletibe és onnan tovább Miskolcra. Gratulálok,megint sikerült felülszárnyalni önnmagukat!

    Már az is nagy ötlet volt,hogy Szegedről nem megy vonat,csak a méltóságos budapestről jön le és azzal mehetnek a szegediek.. Elegem van abból,hogy mindenhol csak a hülye főváros létezik,a vidéket meg letojják...”
  • 34. postas-rendőr-vasutas 2008. július 18. 07:10
    „Az Mr1 hírek szerint fenn kívánják tartani a hibridvonatot, a bevált menetrenddel.

    Magyarán a Orosházára felől továbbra is kétséges az átszállás! Rókuson 10 perig is várakoztatják a Békéscsaba felől jövőt, a pesti meg vagy bent lesz még a pu-n vagy nem. De ha eléri is, átszállni már nem lesz lehetőség, mert az agyament forgalmista már indítja is a pestit.

    Nemhogy egy idős ember, hanem egy "ereje teljében lévő" bőröndöt cipelő nő már tutira csak 59 perc múlva utazik tovább Pest felé.”
  • 33. joy 2008. július 17. 18:23
    „k! [26].
    Tudom.
    És?
    Nem csak ott, hanem az egész Félekegyházi szakaszon átépítgetik az út-vasút kereszteződéseket. Lassan végére érnek, ha minden igaz. Ettől még nem lesz a 140-es még 120 km-es sem!
    :o(

    bolgstíl [30]
    Lámpásod a negró cukorka.

    Hamár IC-zünk, meg hibridelünk.
    Több helyen utaztam EUrópában vasúton -mert szeretek vasutazni.
    Sok országban hasonló, ütemes menetrend szerint közlekednek, de nem "hibridként", hanem normál gyorsként, és vannak olyan kocsik is rajtuk, ahova csak helybiztosítással lehet becsücsülni! Ezek a vonatok gyorsak, de minden nagyobb településen megállnak.
    Az EC vonatokok viszont kizárólag hellyeggyel és jelentős felárral utazhatunk -igazi kényelemben. No azok csak a jelentősebb, nagyvárosokban -vasúti átszálló csomópontokban állnak meg.

    Valódi IC jellegű vonatnak Magyarországon akkor lenne értelme, ha a vidéki nagyvárosokat kötné össze közvetlenül, vagy Búpesten keresztül.
    Persze ilyesféle kombinatorikát ne várjunk az aktatologató íróasztalnokoktól, akik még tisztességesen jegyet sem tudnak árusítani az utasoknak!
    Pedig én, akár a Széchenyi téren, platánok alatt ücsörögve meg tudnám venni, ki tudnám fizetni, HA LEHETNE ezt tenni Szegededen, és nem terhelném a péztárosokat fölösleges munkával, magam pedig fölösleges sorbanállással.”
  • 32. Józsika 2008. július 17. 17:32
    „Az IC-k szatymazi, kisteleki és nagykőrösi megállójával kapcsolatban: az IC-k nyugaton is hétköznapi utasokat (is) szállító vonatokként közlekednek, és ritkán olyan "elitvonatként", amilyen a régi IC volt (kecskeméti és kiskunfélegyházi megállóval). Ezen jórészt egyetemi tanárok meg a repülőtérre igyekvők utaztak, leszámítva persze azokat az utasokat, akik a menetrend miatt kényszerűségből vették meg az IC-pótjegyet.

    Mint alább kifejtettem, a vonatok sebességén kellene javítani, nem pedig a megállók számát csökkenteni! A jelenlegi hibridvonat Szeged gyors elővárosi járataként is szolgál, még olyanról is tudok, aki Szegedről Kiskunfélegyházára jár be vonattal dolgozni. Mi lesz azokkal az emberekkel, akik a gyors vasúti eljutási lehetőség tudatában választottak munkahelyet, vásároltak lakást szervezték meg az életüket? Magyarországon már minden bizonytalan?”
  • 31. nishiyama 2008. július 17. 17:22
    „A máv vezetését úgy ahogy van, vágóhídra kellene küldeni, és bedarálni. Hasonlítgatom a japán vasúti tapasztalataimmal az egyre romló magyar vonat-világot, és a gyűlölet az enyhe szó, amit a százmilliárdokat elherdáló vezetők, és kisebb részben az elemi udvariassági szabályokkal is hadilábon álló mezei vasutasok iránt érzek. :((((((((
    Ja, olvasom a figyelmeztetést, hogy nyafi, "elutasítjuk a gyűlöletkeltést és az uszítást".
    Leszarom. Először utasítsuk már el a nullához közelítő közszolgáltatásokat, aztán ha az rendben van, majd nem írok vágóhidakról és hasonlókról. Ez kb arra jó, hogy normális vélményt se lehessen már írni, mert ha valaki szépen fogalmaz, azt ezek a bűnözők képesek dícséretnek venni.
    Na, ja mata.”
  • 30. blogstyl 2008. július 17. 16:33
    „A 4-es metró árából akár egymás fölött is futhatna a két sínpár. - Vidékiek másodrendűek vagytok, ezt üzeni Gyxurcsány és az MSZP.”
  • 29. geza 2008. július 17. 14:18
    „Piacgazdaság van :D
    Lehet másik vasutat választani...
    Szánalmas hogy Kiskunfélegyháza és Szeged között a mai napig nem építették ki a másik sínpárt. (trianon óta)”
  • 28. ciradar 2008. július 17. 14:00
    „Marha jó. Aki Szegderől Debrecenbe akart eddig eljutni, nem volt könnyű helyzetben, de ezután???
    Én rendszeresen utazom ezen a vonalon, és a 2006-os menetrendváltáskor is olyan káoszba csöppentem... Egyik napról a másikra megszüntették a Nyíregyházi közvetlen vonatot (nem véletlen az egyes szám), azt sem tudtuk, hogy milyen vonatra kell szállni, persze elvirán sehol sem volt fent az új menetrend, persze, minek az? A pénztárosokat kellett a hülyébbnél hülyébb kérdéseinkkel kiborítani, mire nagy nehezen kiderült, hogy mi is a helyzet.
    Az hagyján, hogy marha hosszú az út, hogy eddig egy átszállás elég volt Cegléden, meg hogy koszosak a vonatok, ezeket már megszoktuk, kussolunk. Mi más tehetünk?
    Ha büntetni kellene a MÁV vezetőit, tuti kényszeríteném őket, hogy hetente egyszer járjanak vonattal minimum 1 órát. Egy hónap után garantáltan csődeljárást indítanának maguk ellen!”
  • 27. k 2008. július 17. 13:24
    „Kiegészítés
    http://www.tiszavolan.hu/Pages/GetMedia.aspx?id=147&type=dl

    140. A Budapest - Szeged vonalon közlekedő a szegedről 4.35-kor, 5.39-kor és 20.40-kor induló vonatok helyett Szeged és Szatymaz között vonatpótló buszok közlekednek július 14/15-től július 18/19-ig és 21/22-től 25/26-ig.


    140. A Budapest - Szeged vonalon végzett pályafelújítási munkák miatt több személyvonatról vonatpótló autóbuszra kell átszállni Szatymaz és Szeged között július 11-én 20 órától július 26-án 24 óráig.”
  • 26. k 2008. július 17. 13:17
    „Joy!! Pálya munkákat Dorozsma vasút állomásnál csinálják ill. majd jövőhéten a szabadkai úti vasúti átjárót, a 76-os busz majd kerülő uton megy majd. reméljük ezt a DM is közli nem csak a volán oldalán olvashatják.


    Nos a késés azért van mert szemből is jön vonat és csak egy sínpár fut vmeddig(talán Félegyházáig).

    ciroka! ilyen fajta próblémát a kalauz fele jelezd(klíma ügyben).”
  • 25. Józsika 2008. július 17. 13:00
    „Persze, hogy megszüntetik, ha nőtt a kihasználtság, nő a bevétel is, ami odafent a privatizálás előtt semmiképpen sem szeretnének. Ne legyünk naivak, ezt előre lehetett tudni!

    A hibridvonat bevezetésekor egy hozzászólásomban pár éve megírtam, hogy nevetséges, hogy a rengeteg pályafelújítás után nőtt a Szeged-Budapest vonalon közlekedő vonatok menetideje. Nyilvánvaló, hogy azóta a további rengeteg pályazár (Kistelek-Szatymaz, Kkfélegyháza-Szeged között stb.) ellenére sem történt semmi, sőt most kiderül, hogy a jelenlegi szolgáltatási szintet sem lehet fenntartani.

    A Délmagyar egyszer már utánajárhatna, mit is csinálnak pályafelújítás címén, mért utazunk a dél-alföldi térségben rendszeresen vonatpótló buszokkal, ha aztán semmi sem történik?”
  • 24. joy 2008. július 17. 12:58
    „pukikak!
    Ne írj marhaságot.
    Amikor jó volt a pálya akkor sem volt rövidebb a menetidő 2ó15+-nél!
    Most meg azért késik, mert pályaépítés van -ha nem tzdnád nagyokos!
    /Vagy valamelyik tahó keresztbe állt a síneken./
    Sem a cikknek, sem a DéMOnnak nincs felelőssége benne.”
  • 23. trainman 2008. július 17. 12:26
    „Kedves 4!Ha meghúzod a vészféket,valószínű,hogy megbüntetnek,és amúgy se sokat érnél vele,mert biztos vagyok benne,hogy a pusztában nincs légkondi szerelő!Ami elromolhat,az el is romlik,mint tudjuk ugyebár!Amikor működik a légkondi,azt észre sem vesszük,mert azért legtöbbször működik!Nekem tetszenek a hibrid vonatok,és szerintem az ütemes menetrend bevált,kár lenne visszaállítani a régit!Kíváncsian várom az új menetrendet!”
  • 22. szpalika 2008. július 17. 12:25
    „2:03 volt az IC legrövidebb menetidő, de akkor csak Kecskeméten állt meg, és a 4 órás követés miatt a kétvágányú pályán volt a kereszt.

    Jelen helyzetben 8 közbülső megálló 8x3 = 24 perc időveszteség.
    1:35 az elméleti menetidő 191/120, amihez a megállásokkal 1:59 legalább.

    De ekkor végig 120-as a pálya, és nincs lassújel, meg 2 vágány van mindenhol, ahol kell.”
  • 21. 4 2008. július 17. 11:51
    „Ha én fizetek pluszt, hogy legyen légkodis luxus utazás petig akkor azt teljesítse is a máv, vagy ha nem meghúzom a vészféket, hogy a hibát javítsák ki.”
  • 20. ciroka 2008. július 17. 10:04
    „A nagy melegre valo tekintettel a lanyom IC jeyet kert, mondvan ott van legkondi, ennyit meger! Na most , hat nem volt legkondi, viszont az ablakot se lehet lehuzni, hogy az ic-n rosszabb korulmenyeket biztositottak, mint a kozonseges reszen, a helyjegy aranak x-ed reszet visszafizettek, mert ugye a kezelesi koltseget levontak...bocsanatot az utasoktol nem kertek se az atveresert es a rablasert. A vonatok mar indulaskor olyan rettento mocskosak, hogy borzalom hozzaerni valamihez... hova a loizebe teszi a mav azt a bazi sok milliardot... gondolom a fomufti nem minimalberen van.. nem lehetne haver helyett kinevezni egy olyat aki ert hozza.. van a vilagban ilyen es mar unio vagyunk, kihasznalhatnak ezt a know how-ra.”
  • 19. eeeee 2008. július 17. 09:30
    „lehet, hogy a szegedieket zavarja, hogy minden fánál megáll, de nekem ez a megállás az akár 5-6-7 órás utamat, 3:25re rövidíti le. (nyíregyháza) Ha be kellene mennem szatymazról busszal, az plusz két óra, mert persze busz sincs rendesen. Nomeg ha a kedves 3 perces átszállást lekésem cegléden, arról már ne is beszéljünk.
    DE azért reméljük most is majd az önkormányzat megkérdezése nélkül megszüntetik majd az itt megálló vonatokat, amire mellesleg amúgyis szükség van, mivel itt találkozik a két vonat. és nem napi 10 ember veszi igénybe.”
  • 18. ramsar 2008. július 17. 09:29
    „A késés nem délmagyar blama, hanem megszokott MÁV blama. Amúgy az egyetlen jó a hibridben, hogy óránként jár. Viszont ez az IC-nek nevezett rész röhej. Azért fizessek plussz pénzt, mert tiszta kocsiban ülhetek, ahol nyáron nem ragad be az ablak lehúzhatatlanul, és télen nem csúszik le, feltolhatatlanul? Mert ugye gyorsabbnak nem gyorsabb - a normális körülménynek viszont alapkövetelménynek kellene lenni ennyi pénzért.
    Egyébiránt van más hülyeség is. Nem tudom pl. ki találta ki, hogy 100km alatt még aznap meg kell kezdeni az utazást a jeggyel, amikor vettem. Én ezt nem tudtam, az apróbetűt a fene se olvassa, és másnap reggel fizethetem ki újra a jegy árát és még 2000Ft-ot az előző este megvásárolt jegy ára mellé. Blicceltem? Nem. Kifizettem a teljes árú jegyet? Igen. Megteszem ezt minden hétvégén, ráadásul olyankor jóval több km-re? Igen. És képesek még 5000Ft-ot rámverni, csak mert 12 órával később utazok, mint ahogy megvettem a jegyemet. Ezért is megy az ember inkább busszal, kocsival, ha teheti.

    És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy ceglédi átszállással nem lehetne BAZ megyébe utazni. Nooooormálisak ezek???? Úgy tűnik, hogy tényleg inkább az utasriasztásról szól az egész, pedig épp ellenkezőleg kellene...”
  • 17. vélekedő 2008. július 17. 09:29
    „"10 perc a különbség?? Mi van? régen az IC 1.55 alatt volt fennt Míg most?"

    A különbséget, mármint a régi és mai között a pálya állapota okozza. A mostani 10 percet pedig a plusz megállók kiiktatása eredményezné.

    Aki kocsira szokott át:
    - igaz, ha legalább ketten mennek, akkor egyértelműen olcsóbb megoldás, egy főre nem olyan egyértelmű, de lehet
    - ha Pestre mész, az időkülönbség attól jelentősen függ, hogy milyen napszakban melyik részére akarsz eljutni a városnak. Ha hétköznap, nagyon időre kell menni, nem szívesen teszem ki magam a forgalmi bizonytalanságoknak.
    - vannak akiknek a kocsi nem lehetséges alternatíva”
36 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A szegediek számát a diákok gyarapítják

Szeged - A kisebb városok nagyobb, a népesebbek enyhébb lakosságszám-csökkenést könyveltek el… Tovább olvasom