Délmagyar logó

2017. 03. 29. szerda - Auguszta 4°C | 21°C Még több cikk.

Mivé lettél, Magyarország?

Szeged - Alföldi Róbert újraértelmezte, a mai Magyarországról is szóló kortárs darabként állította színpadra a Dóm téren az István, a királyt. Az elgondolkodtató előadást állva ünnepelték a nézők.
Csalódhatnak, akik Orbán Viktort keresik Alföldi Róbert aktualizáló István, a király-rendezésében: felismerhető figuraként nincs benne. Rafináltabb annál a rendező, hogy a Nyugat ellen lázadó Koppány vagy az államalapító uralkodó alakjában jelenítse meg a regnáló miniszterelnököt. Az persze nem kérdés, hogy Szörényi Levente és Bródy János 30 éves rockoperája most legalább annyira a jelenről szól, mint az ősbemutató idején. A nézőkkel összekacsintva énekli a három magyar főúr: „minden kornak rendszere van". A régi mesék Alföldi értelmezésében a mai rendszerről is beszélnek: hatalmi praktikákról, megfélemlítésről, erőszakról.

Karakteresen játssza az Óbudai Danubia Zenekar Kesselyák Gergely vezényletével Beethoven István király-nyitányát a színpad közepén felépített hatalmas vasszerkezet „emeletén". Menczel Róbert lépcsős monstruma íveivel a magyar államiság jelképét, a Szent Koronát idézi. Az előrenyúló színpadon mai ruhában jelennek meg „a néppel" együtt a főszereplők. Szól a verbunkos, a tánc sem maradhat el: Vári Bertalan néptánc gyökerű koreográfiája tehetségesen ötvözi a tradicionálist a kortárs táncművészettel. A vegyes párok mellett lány-lány és fiú-fiú párok is perdülnek-fordulnak. Nem könnyű értelmezni minden gesztust, de egyértelmű: Alföldi az uralkodó elit és a tömeg szembenállását mindvégig pregnánsan hangsúlyozza. László Zsolt Asztrik szerepében mindenki fölött álló spiritusz rektorrá növeszti a főpapot: a háttérből ő irányít kíméletlenül, őt szolgálja a napszemüveges papokból álló fekete kommandó is.

Feke Pál István, Radnay Csilla Gizella szerepében a szabadtérin. Fotó: Schmidt Andrea
Jelent az István, a királyból, középen a címszerepet alakító Feke Pál. Fotó: Schmidt Andrea

Szőrényi és Bródy az Istvánról

A szombati premier után a közönség állva ünnepelte Alföldi társulatát, és a színpadra szólította a két szerzőt.

A polgármester vendégeként ott láttuk a nézőtéren Bajnai Gordon volt miniszterelnököt is.

– Fantasztikus meglepetés volt számomra ez az előadás, és rájöttem, hogy a rendező azért nem engedett bennünket a darab közelébe, hogy ne szerzőnek érezzük magunkat a bemutatón, hanem nézőnek. Nem is gondoltam volna, hogy ennyi valódi színházi jelenet fér bele. Ez a rendezés felemelte, általános érvényűvé tette a darab mondanivalóját. Jó érzékkel azokat a dalokat hangsúlyozta, amelyek a leglényegesebb üzeneteket tartalmazzák. Ettől az egész darab sokkal erőteljesebb lett. Kevesebb pátosz van rajta, kevesebb dicsfény, de sokkal több valóság és mindennapi életigazság – fogalmazott Bródy János a premier után.

– Alföldi Róbert rendezése új korszakot nyitott a darab történetében. Kösse föl a gatyáját az a rendező, aki legközelebb ehhez képest értelmezi majd az István, a királyt! – összegezte véleményét Szörényi Levente, a bemutatót követő állófogadáson.

Gyászmagyarban, piros, fehér és zöld ingben lép színpadra a három haszonleső főúr. Hevér Gábor, Schneider Zoltán, Znamenák István énekli találó kiszólásaikat: „Gyarló az ember, ahhoz a párthoz áll, ahonnan többet remél". Az előadás tele van olyan képekkel, amelyekhez a tájékozott néző emlékezetes sajtófotókat asszociálhat. Ahogy Stohl András Koppányként karikás ostorral színre lép, rögtön beugrik Orbán elhíresült ópusztaszeri ostorcsattogtatása. Amikor a Réka szólamát pazarul éneklő Tompos Kátya a fejedelmi esküvői lakoma után nejlonzsákba gyűjti a szemetet, mintha a közmunkaprogramról látnánk tudósítást. A kommandósokról pedig a TEK ugorhat be. Rocktörténeti pillanat, ahogy Varga Miklós és Nagy Feró a két regös szerepében fehér Trabanttal a színpadra gurul. A múltból itt ragadt lúzernek tűnnek, Feró még egy ikonikus autós táskát is szorongat a hóna alatt.

Feke Pált nem hallottam még ilyen erős, karakteres, hatásos Istvánnak. Udvaros Dorottya Saroltként a kíméletlenséget magára erőltető céltudatos anyát is megmutatja. Énekben, mozgáskultúrában is kiemelkedő Szemenyei János Laborca. Radnay Csilla luxusmercivel érkező Gizellája Nagy Fruzsina pazar jelmezeiben inkább kokettáló dívának tűnik, mint a keresztény erkölcs megtestesítőjének. Makranczi Zalán Vecellinje az NVA-Wachregiment szürke zubbonyát viseli. „Jaj, de unom a politikát" kezdetű duettjük végét össznépi felkiáltássá turbózta fel a rendező. Koppány sokkoló fehérló-áldozatot mutat be – a vérfürdős extázis hiteles megjelenítése felemésztette Stohl András energiáját, a végére kifogott rajta a nehéz énekszólam. Telitalálat Novák Péter füves cigivel révülő gitáros rocker Torda táltosa és Blaskó Péter Géza fejedelemből feltámadó, bölcs líraisággal éneklő Krónikása.

A zárójelenet is sokkolóan hat: a hatalom kiszolgálói Koppány népét is a koronamonstrumba terelik, amely hatalmas rácsokkal becsukódik, börtönként zárja magába a király híveit és a kitörni már nem tudó, alávetett tömeget. „Szép Magyarország, édes hazám!" – zeng közben az ének. A magasban felragyog a korona keresztje, szerényen megszólal a Himnusz is, feláll a nézőtér – és egy aktuális kérdés fogalmazódhat meg bennünk: Mivé lettél, Magyarország?

Olvasóink írták

146 hozzászólás
  • 146. zsofilla 2013. augusztus 21. 22:37
    „Szerintem pedig az élő előadást nem pótolhatja a playback "tökéletessége". Ezzel az erővel az olimpiára is beküldhetnénk videón a sportolók legjobb gyakorlatait, vagy leggyorsabb futamait, aztán izgulhatnánk, hogy ki nyer...”
  • 145. Deadman 2013. augusztus 21. 18:36
    „30. CsImre 2013.08.19. 01:16
    TE olvastad az Ezredforduló című Boldizsár Miklós Művet amibűl készűlt anno az IK ??? Mert az bizony az Államalapító István Királyról szólt...Az hogy egyremek drámát mivé akarnak egyesek degradálni az már más dolog de az alapmű semmi másról nem szól "csak" egy Veszprém melleti csatáról és annak előzményeiről és a csata utoéletéről ami az államalapításhoz vezetett

    37. tsz 2013.08.19. 07:41
    It nem arról van szó hogy valaki meleg vagy nem mert ha a tavalyi Mágnás Miskáját láttad volna a Dóm téren akkor nem írnál ilyet ..Egyszerűen most nem sikerúlt a rendezése olyanra amilyet elvárna az ember egy Alfőlditől..Mondjuk Én tudtam, hogy nem lesznek szittya magyarok és felkészültem valami ennél szőrnyúbbre de szerencsére disztingválta magát..de ez a rendezése egy közepes baklővés volt és igen megosztó rendezés..

    44. Piano 2013.08.19. 08:58
    Ez így van a végén annyira ellaposodott az egész hogy igen sokan észre sem vették hogy a himnuszt kezdték el játszani úgy kellett az embereknek egymásnak szolni hoogy TE figyelj a Himnusz szól...Legalább is a Toldeo szektor és környékén ahol ültünk ez volt a helyzet...Közel sem volt akkorra vastaps mint Tavaly a Mágnás Miska alatt

    51. palimadar 2013.08.19. 10:28

    Azért nem érted mert nem akarod egyébként mega vége igen hatásvadász volt és nem mindenki tapsolt a végén hanem a 4000 nézőből uszkve 2000 ha tapsolt azok is a diszpáholy és környékén...Tudom mert láttam OTT voltam...

    72. dilidoki 2013.08.19. 15:31 Téged idézzelek " mi az édesanyjuk *csájának " eszel ha ugy is megéhezel ??? összegezve azért mert tudom hogy Alfőldi a rendező azért még kíváncsi lehet a néző hogy mit csinál nem ?? és ha megnézte akkor lehet kritikája is nem ?? nem feltétlen jó hanem rossz véleménye is ..

    144. zsofilla 2013.08.21. 18:18
    Igen ez a lényeg hogy a JÓ ELŐADÁST akarunk és a szereplő NEM TUDJA ELÉNEKELNI akkor jön a Playback ez így van Rendjén mert a néző nem a kuláért fizet mondjuk 10.000 ft ot hanem egy JÓ ELŐADÁSÉRT..Ezt fel kellett volna ismernien a rendezőnek NEM SZÉGYEN a Playback..Stohl képtelen volt elénekelni mert ilyet nem tud énekelni...Mágnás Miskában Jó volt itt nem..a Novák Péter által Énekelt sámán minden volt csak nem Sámán..Egy sámán ne vinnyogjon hanem MENNYDÖRÖGJÖN ...

    Maga az előadás Alföldis volt de a megvalósítás zenei oldalon szerintem igen közepes..Nekem csak ez a bajom volt vele..”
  • 144. zsofilla 2013. augusztus 21. 18:18
    „Az énekhangokra fanyalgók olvassák el ezt a 2008-as Bródy-interjút.
    http://fn.hir24.hu/itthon/2011/12/14/brody_csak_egy_trukk_vol

    A Stohl András-féle Koppányt kritizálóknak direkt be is másolok egy részt. (Előrebocsátom: nagyon szeretem Vikidál Gyulát, még a P-Mobilos korszakból.)

    Nem volt olyan színpadtechnika sem, amivel üzembiztosan lehetett volna kihangosítani az énekeseket. Így hát szégyen, nem szégyen, de az eredeti városligeti előadás úgy működött, hogy az elején Szörényi Szabolcs lenyomta a magnetofon ,,play" gombját, a végén meg a ,,stop"-ot. Ez a playback-dolog azóta is folyamatosan ismétlődött a nagyobb élő előadásokon. Úgyhogy a mostanihoz hasonló, nagyszabású, és élő (ahol mindenki valóban ott énekel) előadása még nem volt a darabnak. Az a helyzet, hogy például Vikidál ott, a stúdióban énekelte el először és utoljára Koppány szerepét. Amikor a Nemzeti Színházban játszotta, akkor is playbackről ment minden.”
  • 143. totitata 2013. augusztus 21. 16:37
    „Végre egy olyan szemszögből is láttuk a történelmünk egy részletét, ahol nem nemzetiszínű operettként mutatják meg. Ott voltam harminc évvel ezelőtt a városligeti premieren. Semmit sem változott a mondanivaló, csak a megvilágítása lett más. Fantasztikus élmény több oldalról megközelítve átélni ugyanazt a mondanivalót. Ez nem csak István és Koppány konfrontációjáról szólt. Ez a Magyar történelem egészét mutatta meg, jól belegyalogolva a világmegváltó nemzetet hirdetők lelkébe. Próbáljuk már a történelmünket úgy nézni ahogy volt, és nem úgy ahogy szeretnénk ha lett volna!”
  • 142. zorba5 2013. augusztus 21. 16:17
    „A darab értelmetlen egymásra bámulással és gyerekes rohangálással kezdődött fel-le a lépcsőn. Stohl gyenge volt, hang tömeg tekintély és stílustalan. (Vikidálhoz aki amatőr énekes és színész volt nem is hasonlítható, pedig Buci profi (??) Gizella hamis és idegesítően nyávogó. Koppány nőinek pózolásához mit szól a szerkesztő úr? Bár való igaz Robi visszafogta magát mert nem volt meztelenség... Egy szép István szólóban az előtérben sorfalazó csuhásoktól nem láttam ki is énekel? Ez hiba volt. Sütött az egyházellenesség. A modern ruhák hiteltelenné tették a darabot, amin csak csak az agyonpoliltizálás rontott még jobban. Bár a rendőrökről és kommandósokról nekem nem aTEK hanem 2006 11. 23. jutott eszembe, bár akkor nem géppisztoly hanem vadászpuska és kardlap. Talán kevesebbet kellett volna hangsúlyozni és skandálni az unom a politikát strófát, kilógott a lóláb vagy ez egy geg volt? Tényleg...”
  • 141. Laura82 2013. augusztus 21. 14:54
    „Eltúlozták a negatív kritikákat, megjósoltak olyan dolgokat, amiről szó sincs. Jó kis darab volt ez, élvezhető, mindenki tudhatta hogy nem a ´84-es változat lesz, a tartalma ma is éppoly aktuális, ha nem jobban, nekem tetszett.”
  • 140. falusi01 2013. augusztus 21. 14:05
    „Én nagyon megbotránkoztatónak tartom! Ez az a feldolgozás,amit soha nem fogok megnézni még egyszer,és akit csak tehetem le is beszélek róla. Az eredetit (bárhol is játsszák,bármilyen színészekkel) akármikor megnézem. Ez inkább a bulvármédiának szól,nem is értem hogy adták a nevüket ezek a remek színészek ehhez a produkcióhoz!”
  • 139. macs 2013. augusztus 21. 10:37
    „Most, hogy tegnap megnéztem a darabot, nagyon kíváncsi volnék mások, őszinte véleményére, elsősorban azokéra, akik ilyen-olyan előítélettel ültek be a nézőtérre és mivel a jóslatok egy része önbeteljesítő, a darab minden percében igazolva látták negatív várakozásukat.”
  • 138. tucat 2013. augusztus 21. 00:00
    „Megnéztem, hát.
    Igaza van, Nocsak6, ez ízig-vérig profi munka. A fizikai terhelés okozta hangképzési hibák pedig egyáltalán nem zavaróak, s ha valaki tudja, mekkora feladat ennyire intenzív mozgás közben, ezerfelé figyelve, a csapattal milliméternyi pontossággal együtt dolgozva énekelni, az nyilván nem erre élezi ki a mondanivalóját.
    Hanem hát, a vég... A rozsdás korona alá, melyen sejtelmes, mennyei ígéretű, mégis pokolian kékes, s csak önmaga sziluettjét megvilágító, fenyegető fénnyel újra emelkedik a kereszt, visszahúzódik a terelt, rettegésbe és nyomorba taszított, megfáradt, agyongyötört istenadta. A Dóm téren ugyan megnyílnak még a rácsok, hogy a művészek, szokás szerint felsorakozva, megköszönjék a tapsot, de lehet, hogy ez már nem része Alföldi optimizmusának, csak amolyan színpadi, színházi konvenció, tiszteletadás és köszönet a nézők értő figyelméért...
    Aggódom. Nem kicsit, nagyon. István és Koppány miatt is, nagyjából egyformán. Mert bármelyikük győz, mind veszítünk, ha van még mit egyáltalán. Még van. Ha egyikük sem igyekezne győzelemre, akkor talán..., talán, ha nem késő még.
    A Dóm téren még megnyíltak a rácsok...

    Jó éjt, Magyarország!”
  • 137. nocsak6 2013. augusztus 20. 22:35
    „Ezzel a darabbal az égvilágon semmi gond nincs! Most nézem a tévében,nekem kifejezetten tetszik! A hsz-ket olvasgatva, inkább a mocskolódás a lényeg néhány "kedves" hozzászólótól. Pedig ez tényleg jó,profi munka Alföldi részéről is,a csapatéról is. Néhány szereplő éne hangilag kissé alulmarad,de azért élvezhető az előadás!Na,nézem tovább!”
  • 136. egyetemista4 2013. augusztus 20. 19:42
    „101. okoskata
    koszonom, ez kedves! huszas eveim vegen vagyok (egyetemista meg 70 evesen is lehet barki :-) )

    120. Las_46
    Tokeletesen egy a velemenyunk: szinhazba azert megyunk, hogy szorakozzunk, pihenjunk, es ha mondhatok ilyet: katarzis elmenyunk legyen, egyutt tudjunk elni a darabbal. Rendszeres szabadteri-jaro (es szihnazba jaro!) vagyok, van, hogy egy-egy evadban tobbszor is megnezem ugyanazt a darabot, mert annyira tetszett. A top1 nalam a Valahol Europaban, az feledhetetlen volt, mindket alkalommal megkonnyeztem a veget. Az Istvan, a kiraly jelen produkcioja szerintem - hangsulyozom, szerintem! - egy egyszer megnezheto mu, nem erzem azt a kesztetest, hogy ujra vegyek ra jegyet, sajnos nem nyujtotta azt az elmenyt, amit pl. a korabban emlitett Valahol Europaban, vagy ugy ahogy altalaban az Istvan, a kiraly hallgatasa okozza. Ezzel parhuzamosan viszont nem volt olyan erzesem, mint a tavalyi Marianal, hogy ezt nem tudom vegignezni, es amit csak azert ultem vegig, mert kifizettem a jegyet.
    De mindenkinek mas az izlese, igy mindenkinek szive joga megitelni, hogy mi es mennyire tetszett neki. :-)

    Mindettol fuggetlenul: este bele fogok nezni a tv-eloadasba, kivancsi vagyok, hogy hogyan vagtak ossze, es hogyan vagtak ki belole a folosleges reszleteket. Nem mellesleg: kozelrol lehet latni a szineszeket. :-)”
  • 135. gondolom 2013. augusztus 20. 15:54
    „Minek nekünk kortárs balett,minek nekünk Kodály, minek nekünk modern művészet, nem kell nekünk Picasso ,Chagall stb. Nem összehasonlításként írom, de a művészet szabadsága sok mindent felül ír. Mindenki tudta, hogy A lföldi most másként értelmezi az István királyt, nem kellett volna elmenni, írni hülyeséggel teli előítéles kommenteket kár. Az ilyenek nézzék a cica gombolyaggal, Misi Mackót olvassák. Ha telt házzal adják akkor mi a baj?”
  • 134. sasa59 2013. augusztus 20. 15:19
    „A kíváncsiságom vitt Szegedre, mert nagyon szeretem ezt a darabot és többször láttam, főleg a Társulatos előadást.
    Bevallom tartottam "alföldi"-től és ez sajnos be jött. Sajnálom a szereplőket, akiknek ebben részt kellett venni. Na nem midet, de a Feke Palit mindenképpen. Szerencséjére ő még játszhatja ezt máshogy is, most nagyon szenvedett.
    Amit le szeretnék írni az az, hogy pofátlanság egy nemzetet a legnagyobb nemzeti ünnepén így lenácizni és még meg is tapsoltatni. Ezt csak egy "alföldi" és hittestvérei merik megengedni maguknak. Mi vak birkák meg hagyjuk.”
  • 133. CID 2013. augusztus 20. 14:04
    „128.cruiser
    Nem tudom, észre vetted e , de megveszik. Majd jövöre Vona rendez. Csudijó, meg hazafias lesz, az tuti :) Bamba barmok vagytok, már bocs, ha nem tetszik, nem kell nézni.”
  • 132. dimari 2013. augusztus 20. 13:50
    „Más: Kinevezték a médiahatóság vezetőjét:
    "Karas dr. 1985 után a Lapkiadó Vállalatnál dolgozott - ez a cég közvetlen pártirányítás alatt állt. (Itt ,,párton" az MSZMP-t értjük.) A Lapkiadó jogi osztályán nyilvánvalóan csak a legeslegmegbízhatóbb káderek tevékenykedhettek. A Lapkiadó Vállalat - már fogalma szerint is - a sajtószabadság ellenkezője. Egyesítette magában a pártos sajtóirányítást és a cenzúrát.
    Ez azért döbbenetes előélet valakinek, aki az Európai Unió egyik többpártrendszerű, parlamentáris, alkotmányos államának a médiaügyeit lesz hivatva irányítani.
    De ez még mind semmi.
    Ahogy a a hvg.hu időközben megírta, Karas dr. 9 (kilenc) évig működött a Magyar Fórum Kft. jogi képviselőjeként, azaz fontos munkatársa volt egy nyíltan fasiszta, sovén, rasszista, antiszemita sajtóterméket kiadó cégnek.
    Kilenc hosszú esztendeig." (TGM)
    Ez rendben van? Csak Alföldi rendezői koncepciója ártalmas?”
  • 131. dimari 2013. augusztus 20. 13:36
    „111. cselac
    Hát, nem elsősorban a rendező identitásáról, az biztos.
    A kétszer bukott jobb oldal "műkritikusai" minden egyéb témától eljutnak az SZDSZ-ig, Botkáig stb.
    Miért idegesítik magukat és másokat elfogult véleményükkel?
    Hogy elégedettek legyenek, miért nem az Új Színházat látogatják?”
  • 130. vélemény 2013. augusztus 20. 13:12
    „128.
    Közel kelet?”
  • 129. vélemény 2013. augusztus 20. 13:09
    „A nagy rajongók közül melyik állítaná a fia példaképének A-t vagy S-t???”
  • 128. cruiser 2013. augusztus 20. 12:33
    „Ez az Alföldi egy <moderálva>. Miért engedik rombolni vele a közízlést?
    Ki kell tiltani az ország összes közintézményéből, színházából a <moderálva>. Stohllal, meg a hasonlókkal /Eszenyi,Udvaros/ együtt.
    Van, ahol megveszik az ilyen szemetet. Menjenek oda. Otthon lesznek.”
  • 127. macs 2013. augusztus 20. 11:57
    „125. vélemény,
    miért? Szerinted mi a mondanivaló helyes értelmezése? Szerintem, és tudom, szentségtörés, de nagyon egyszerűen fogalmazva, az alap kérdés, kié lesz a trón, ki tud magának több és erősebb támogatót találni, kinek jobb a kommunikációja.
    Ami a népet illeti, lásd Madách: Ember tragédiája, athéni szín.”
146 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gyönyörű, fiatal, nő és Cessnát vezet

Ene Adelina két éve visz utasokat kisrepülőkkel Szeged fölött. Nőként ugyanazt kellett bizonyítania, mint férfi pályatársainak: felelősséggel el tud vezetni egy gépet. Tovább olvasom