Délmagyar logó

2017. 03. 30. csütörtök - Zalán 8°C | 18°C Még több cikk.

Mórahalom: szerb szezon a fürdőben

Mórahalom - Buszokkal, szervezetten jönnek a vajdaságiak a mórahalmi fürdőbe. Az alkalmazottak nyelvtanfolyamra járnak.
– Délelőtt érkeztünk Zentáról, este megyünk vissza, ötvenen utazunk busszal – mondta Sóti Nagy Erzsébet a Szent Erzsébet Mórahalmi Gyógyfürdőben kedd délután, a gyógymedencében.

Évről évre egyre több szerb rendszámú autót, buszt látni a városban. A fürdő vezetője elmondta, immár a forgalom 40 százalékát vajdasági magyar és szerb turisták adják.

A fürdőzők 40 százaléka vajdasági magyar és szerb turista. Fotók: Schmidt Andrea
A fürdőzők 40 százaléka vajdasági magyar és szerb turista.
Fotó: Schmidt Andrea

– Az alkalmazottak egy része a Vajdaságból származik, beszélnek szerbül. Ezenkívül nyelvtanfolyamon sajátítják el a nyelvet dolgozóink – tette hozzá Farkas Gábor. Évek óta tartó tendenciáról beszélt, éppen ezért a fürdő tájékoztatóit magyar, angol és szerb nyelven is lehet olvasni.

Sóti Nagy Erzsébet és csapata kéthetente jár át a mórahalmi fürdőbe, mint mondta, megfizethetők az árak, ennek ellenére itt nem költ ételre, az elemózsiát otthonról hozza. Gyöngyi, Erzsébet és Ilona viszont itt költekezik.
Gyöngyi, Erzsébet és Ilona havonta busszal jár át Moholról Mórahalomra. Fotó: Schmidt Andrea
Gyöngyi, Erzsébet és Ilona havonta busszal jár át Moholról Mórahalomra.
Fotó: Schmidt Andrea

A barátnők szintén szervezetten, emeletes busszal érkeztek Zenta mellől, Moholról. Ők a fürdőben vásárolnak mindent, számításaik szerint utazással együtt 12 ezer forintot költenek el alkalmanként, havonta járnak át. Elmondásuk szerint hozzájuk hasonlóan a nyugdíjasoknak általában hétköznap szervezik a fürdőzést, a fiataloknak hétvégén.

– Külön készülünk a szerb ünnepekre, hosszú hétvégékre. Május 1-jétől öt napig rengeteg vendégünk volt a szomszédból – mondta Farkas Gábor. A közelgő ásotthalmi határnyitás miatt még ennél is több szerb és vajdasági vendégre számítanak.

Olvasóink írták

35 hozzászólás
12
  • 35. lamatic 2013. május 17. 09:53
    „Polo, jól látod, sokan nem értenek veled egyet. El kellene gondolkodni. S igen, nagyon sokan befogadták őket a polgárháború ideje alatt MO-n. S sokan hálásak a mai napig érte. S fordítva is van rá példa, de erre most nem térnék ki. A lényeg hogy még te nem érzed a magyar testvériséget az nem jelenti azt hogy nem létezik, max neked nem.”
  • 34. polo 2013. május 16. 14:56
    „A szociális juttatásokat én meg is vonnám és csak szigorú elbírálás után kaphatnák meg és a kisebbséghez tartozóakat sem szeretem kik itt élősködnek a nyakunkon.”
  • 33. Agent47 2013. május 16. 13:35
    „"Kissé" diszkriminatív a hozzáállása. Embere válogatja, hogy ki milyen haszonleső, nem a nemzetisége. Van egy munkatársa, aki követelőző. Ez bárhol előfordul a világban. "Bennszülött" munkatársai nem szoktak követelőzni? Nincsenek Ön körül telhetetlen, mindenben a pénzt és a lehetséges hasznot látó honfitársak? Nem beszélve "egyes" kisebbségi csoport tagjairól. Na az aztán az igazán gusztustalan, ők aztán tudnak követelőzni. De úgy tűnik, hogy Önnek az a pénz, ami a temérdek szociális segélyre megy el, az mindegy. Azt nem sajnálja. Pedig az a költségvetésen nem kis érvágás. Nem is mérhető ahhoz, amiről Ön beszél. Ami mellesleg nincs is.”
  • 32. polo 2013. május 16. 13:06
    „Látom majdnem mindenki ellenem van, de ha arról lenne szó hogy befogadjatok egy - két hétre ezeket akkor is ennyire szeretnétek őket?”
  • 31. partizánok 2013. május 16. 10:14
    „27. polo 2013.05.16. 06:28

    "Nem kellene annyira erőltetni hogy ezek is Magyarok ott kint és kevesebb bajuk lenne, de mindent eltúloztak."

    Most akkor,döntsd már el,kiálljanak a magyarságukért vagy sem?
    Addig is még eldöntöd, mit csináljanak?

    "Szerintem meg google.:))"

    Több évet éltem angol nyelvterületen, így számomra mindkettő érthető.
    Én magyarosítottam,engedelmeddel.
    A gyengébbek kedvéért.
    :-)
    De ha már a helyesírással van bajod,akkor: "Szerintem elöször ma mi kis határainkon belül kéne az itt élő Magyaroknak biztosítania megélhetést és utána lehetne ezekkel foglalkozni."
    Nem "elöször ", hanem először .
    :-)
    Egyébként puszta szőrszálhasogatásnak tartom egy-egy, helyenként helyesírási hibába belekötni itt.
    De nem én kezdtem.


    "De ezek nem is Magyarok ezek már oda születtek!"

    A kommentek alapján,lehet,hogy neked lenne a legkevesebb erkölcsi jogod ezt megállapítani?
    Van egy sanda gyanúm: Lehet,hogy "ezek" is hasonlóan gondolkodnak rólad?

    "Szerintem elöször ma mi kis határainkon belül kéne az itt élő Magyaroknak biztosítania megélhetést és utána lehetne ezekkel foglalkozni."
    Ebben igazad van.
    Egyébként az eszem megáll.
    Idejönnek, helyünkbe hozzák a pénzt és akkor Kádár népe a magyarságukba köt bele.
    Hehehe,
    Nagyon jóó!

    Ennek ellenére a világ összes állama védelmezi a saját fajtáját.
    Lásd: németek milliárdokat fizettek a románoknak, a szerbek fizetik a koszovói szerbek rezsijét, a románok a Moldáviában védik a sajátjaikat.

    Csak éppen némely magyar utálja a sajátjait.
    Végül is az ingyen virsli,langyos sör sokaknak többet ér.”
  • 30. kontrapista 2013. május 16. 07:49
    „29.polo
    Kioktatás, de csak részedre :
    " ezek " Mórahalomra hozzák a pénzt, míg te élvezed az általuk fizetett ÁFA-t !
    Érted ?
    Nem érted ?
    Ugye érted, hogy nem érted !”
  • 29. polo 2013. május 16. 07:25
    „De ezek nem is Magyarok ezek már oda születtek!
    Szerintem elöször ma mi kis határainkon belül kéne az itt élő Magyaroknak biztosítania megélhetést és utána lehetne ezekkel foglalkozni.”
  • 28. kontrapista 2013. május 16. 07:16
    „27.polo
    " Nem kellene annyira erőltetni hogy ezek is Magyarok ott kit és kevesebb bajuk lenne, de mindent
    eltúloztak ".
    Ez a véleménye egy " enyimista " lénynek, aki magyarországi lakos, az adófizetők pénzén él és sohasem hallott a nemzetben való gondolkozásról. Sajnos, Szegeden valóban sokan vannak.
    u.i.
    El kell menni egy állampolgársági eskütételre és kérdezősködni ki miért vállalja a
    MAGYARSÁGÁT !”
  • 27. polo 2013. május 16. 06:28
    „partizánok
    Nem kellene annyira erőltetni hogy ezek is Magyarok ott kint és kevesebb bajuk lenne, de mindent eltúloztak.
    Szerintem meg google.:))”
  • 26. rózsakert 2013. május 16. 01:11
    „19. polo 2013.05.15. 16:11

    Csak a magyar adófizető van és lesz sokadik minősítésű állampolgár azon országszerű képződményben......ami ugye igen-igen szomorú.”
  • 25. buszosgyerek 2013. május 16. 00:29
    „" délszláv népi szokás motivum az ,mert ott így szokás,import magyar istapista haverjai......"

    " istapista az import maygar úgyis letagadja , hogy nem úgy volt az !!!"

    Hahaha.
    Ezt egy export magyar mondja?

    Akkor miben különböztök?”
  • 24. partizánok 2013. május 16. 00:20
    „19. polo 2013.05.15. 16:11

    Némi tájékoztatásul, ha már rest voltál utána járni.(Tudod, gugli a barátod!)

    "Ez egy zentai összejövetelen hangzott el. Vicei kb. akkor volt börtönben (először)mikor én. Neki akkor az volt a bűne, hogy Zentán Kísérleti Magyar Színházat szeretett volna alapítani."

    Voltak akik, börtönbe kerültek a magyarságuk miatt,mert kiálltak mellette.
    De gondolom, ez neked ismeretlen és elképzelhetetlen fogalom.
    Vagy ért már atrocitás a magyarságod miatt?

    Ki lehet menni Szabadkára, Temerinbe, este 10 körül magyarul beszélni.
    Aztán meglátjuk mekkora lesz utána a mellény.
    A karosszékből a legkönnyebb szájkaratézni és osztani az észt.

    "ha Magyar szenved kint balesetet legjobb esetben a kórház elé elviszik, én szemtanúja voltam mikor karamboloztak előttem és a kiérkező szerb mentők meglátták , hogy Magyarokról van szó otthagyták őket helyszíni ellátást sem kaptak"

    Véleményed szerint,ez is a délvidéki magyarok miatt van?
    Rábeszélték a mentősöket, hogy ne nyújtsanak segítséget?

    15. dondongó 2013.05.15. 15:18

    "A szabadkai olasz piacon a létező legszemetebb árfolyamon váltották a dinárkát, gúnyosan beleröhögve a szegedi lúzerek orcájába. "

    1-10 eset alapján egy 300 ezres közösséget megítélni?
    Na de kérem.
    Mi lenne, ha Mo-t is a hozzád hasonlóak alapján ítélnék meg?”
  • 23. szilagyitamas007 2013. május 15. 23:11
    „4. Igen, bizonyos időszakokban valóban sok ember keresi fel a fürdőt ez is azt mutatja, hogy az igényeknek megfelelő szolgáltatást nyújt megfelelő árakon. Jobb lenne, ha kongana az ürességtől, mint az átlagember számára megfizethetetlen szegedi csúzdaparadicsom? Ráadásul az Erzsébet fürdőt folyamatosan fejlesztik, minden évben valami új szolgáltatással vagy attrakcióval jelentkeznek. Az elmúlt években a területet is növelték. A büfé(k) árai sem drágábbak a makói vagy szegedi fürdőnél.”
  • 22. imre57 2013. május 15. 22:08
    „Mórahalomra a Szerbek, Makóra a Románok miatt nem megyek.”
  • 21. karyatida 2013. május 15. 20:24
    „Vannak fürdők (pld. Gyula, Zalakaros, Hajdúszoboszló és Szegeden is az Napfényfürdő is), ahol a vendégek "forgó" rendszerben veszik igénybe az élmény elemeket, tekintettel vannak másokra is, s így MINDENKI sorra kerül előbb-utóbb és jól érzi magát. No itt ez nem így van. Kihalásos rendszerben lehet csak közelebb jutni bármihez is. Többször mentünk már Szegedről, de a szerbek hajnalban beültek a pezsgő medencébe és órák múlva is ugyanott ültek, mindezt tetézve a többiek által elmondott kulturálatlan viselkedéssel és a totális zsúfoltsággal. Soha többet nem megyünk, bár ez nem túl nagy érvágás Mórahalomnak ....”
  • 20. Agent47 2013. május 15. 17:01
    „Van amiben egyetértek Önnel, azonban,
    1) Aki itt tanul az itt költ, itt fogyaszt, itt veszi igénybe a szolgáltatásokat. Ha csak nem orvosi egyetemről van szó, akkor szerintem valahol kiegyenlítődik a mérleg ebben az esetben.
    2) Bármilyen külföldi multi-cégre vonatkozik az 5 év adómentesség
    3) Utazással kapcsolatban: eddig a határon túli magyaroknak évi 4 alkalommal lehetett 90 százalékos kedvezménnyel utazni. Ha valaki felveszi a magyar állampolgárságot is, akkor az igazolványt bevonják, mivel immár honpolgár az illető, tehát ez a rész sántít.
    4) A sürgősségi ellátás minden esetben járna oda-vissza. Az Ön által említett eset sajnálatos. De a hagyományos TB nem automatikus. Vagy munkaviszonnyal kell rendelkezni, vagy fizetni kell, de ez is csak akkor lehetséges, ha 1 évig folyamatosan állandó lakcíme volt az illetőnek. Ha bemegy egy kettős állampolgár az OEP-ba, nem fog TB-t kapni alanyi jogon. Mivel a kollégájáról beszél, így gondolom ő is munkaviszonyban áll, tehát a munkáltató fizeti a TB-t a részére.

    Véleményem szerint az igénylők egy része azért igényelte az állampolgárságot, hogy mehessen nyugatra dolgozni, EU-s útlevéllel, amit egyébként saját zsebből kell kifizetni. Más része hovatartozási, indentitás-tudati okokból vette fel, megvan a saját élete a saját országában, nem kíván sehova sem költözködni. Pár százalék számára talán Magyarország volt a cél.

    Amiben viszont egyetértek Önnel, hogy nagyon sokan átjutottak a szitán, akik alig beszélik a magyar nyelvet, vagy egyáltalán nem is beszélik, de találtak valamilyen felmenőt. Ezt a részt talán jobban ellenőrizni kellett volna, hogy ne lehessen már tolmáccsal az igénylésre menni. Bár ők is inkább mennek tovább a nyugati országokba.

    Viszont attól, hogy valaki kettős állampolgár, nem jár semmi csak úgy. Miután az illető megszerezte a magyar állampolgárságot is, ugyanazok az feltételek és szabályok vonatkoznak rá, mint mindenki másra.”
  • 19. polo 2013. május 15. 16:11
    „Egyébként mit ért támogatás alatt?
    Az egyetemeken ingyen tanulhatnak
    Ha Magyarországon hozz létre vállalkozást 5 év adómentességet kap
    Egyéb utazási és nyugdíjas kedvezmények ( eben azért annyira nem vagyok biztos)
    Egészségügyi ellátást amit természetesen nem fizetnek ki ( ha Magyar szenved kint balesetet legjobb esetben a kórház elé elviszik, én szemtanúja voltam mikor karamboloztak előttem és a kiérkező szerb mentők meglátták , hogy Magyarokról van szó otthagyták őket helyszíni ellátást sem kaptak)
    Nekem sajnos van kintről jött kollégám ,de gusztustalan ahogy követel mindent
    A kettős állampolgársághoz elég igazolni egy Magyar felmenőt minek ezeknek a Magyar állampolgárság”
  • 18. MW2012 2013. május 15. 15:50
    „Ezt szomorúan hallom. Rendszeresen járok az Erzsébet fürdőbe, de ezt a primitív népséget nehezen tűröm. A magyarul beszélők többsége még wellness közben is a "magyarokat" szutykolja. Jönnek a nyugdíjas igazolványukkal - amit mellesleg nem tudom miért fogadunk el - vagy valami annak látszó párttagsági könyvvel, és ha nincs éppen szerbül beszélő alkalmazott, akkor ordenáré módon szitkozódnak és követelik (!!!) a beengedésüket. Riktka ellenszenves népség.”
  • 17. rózsakert 2013. május 15. 15:42
    „10. tatár 2013.05.15. 13:37

    délszláv népi szokás motivum az ,mert ott így szokás,import magyar istapista haverjai......

    15. dondongó 2013.05.15. 15:18

    istapista az import maygar úgyis letagadja , hogy nem úgy volt az !!!”
  • 16. Agent47 2013. május 15. 15:23
    „Abban az időben is magyarok voltak, csak nem nagyon lehetett akkoriban kiabálni. Ha az ember a Kalász, kalász-t húzatta a kocsmában néha-napján, akkor minimum egy kikérdezés volt a jutalom az őrsön. Aki hangoztatta a magyarságát, az megjárta. Egyébként mit ért támogatás alatt? Készpénzt nem kap senki személyre szólóan. Legfeljebb kulturális intézményeket, szervezeteket támogat az állam.”
35 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Gaztenger a szegedi Postás-sporttelepen

Kaotikus állapotok uralkodnak a Postás-sporttelepen. A 6 éve folyamatosan pusztuló egykori sportkomplexumot minden oldalról benőtte a gaz. Tovább olvasom