Délmagyar logó

2017. 11. 18. szombat - Jenő 5°C | 8°C Még több cikk.

Mozart-táncok a Szegedi Kortárs Balett előadásában

Három fiatal táncos, Barta Dóra, Fodor Zoltán és Nagy Zoltán közösen jegyzi a Szegedi Kortárs Balett Mozart-táncok című új produkcióját, amelynek szegedi bemutatóját a tánc világnapján, szombaton este tartják a kisszínházban.
Barta Dóra és a táncosok a Púder próbája közben. Fotó: Schmidt Andrea
– Professzionális felnőtt társulatnak először készítek komolyabb koreográfiát. Eredetileg Mozart 250. születésnapján, a Nemzeti Táncszínházban mutattuk be ezt a produkciót – mondja Barta Dóra, a Szegedi Kortárs Balett Harangozó-díjas táncosa, aki a háromrészes est leghosszabb, Púder című darabját koreografálta. – Selmeczi György választotta ki a zenét: egy francia, egy német és egy antik jellegű, kevésbé közismert Mozart-művet. Ezzel kicsit megkötötte ugyan a kezem, de a franciás zenéből rögtön egy tipegős, púderes világra asszociáltam. Először egy földtől elrugaszkodott világot képzeltem el, amihez azonban egy emelőszerkezetre is szükségünk lett volna. Technikai szempontból egyszerűbb megoldást kellett választanom, ezért inkább a darab emberi oldalát igyekeztem erősíteni. A Napkirály udvarának különleges, pikáns világát szerettem volna felidézni, ahol tulajdonképpen színház volt az élet.
Nem szólt másról, mint játékról, külcsínről és szerepekről. Mindenki a király által kiosztott szerepét játszotta, ezáltal elveszítette valódi egyéniségét. Ez egy groteszk, furcsa világ volt, ahol a saját lényét el kellett fednie, be kellett púdereznie az embernek, és egy egészen más maszkot kellett magára öltenie. Alapvetően ezzel játszom a Púderben.

Játszom persze a férfi és a nő viszonyával is: azt vizsgálom, hogy a lecsupaszított nő és a lecsupaszított férfi mennyiben más, mint a felcicomázott, púderezett világ szereplői. Ez a probléma korunkat is jellemzi: ma ugyanazt tesszük, mint a Napkirály színpadának szereplői, csak épp nem rizsporos parókát viselünk, hanem például szilikonbetétet ültetünk a mellünkbe. Mindig a korszak elvárásainak igyekszünk megfelelni, és behódolunk a trendeknek. Legtöbbször feleslegesen, mert megtarthatnánk természetes mivoltunkat is – hangsúlyozza Barta Dóra, aki táncosként is fellép a Mozart-esten, amelynek A kis semmiségek című részét Fodor Zoltán koreografálja. Ő ugyan hivatalosan nem szerződtetett táncosa az együttesnek, de a Carmentől a Carmina Buranáig számos darabban találkozhattak már vele a nézők.

A harmadik rész címe: A piacere – azaz: Tetszés szerint. Annak a Nagy Zoltánnak a munkája, aki ösztöndíjas fiatal táncosként három évig különböző washingtoni, New York-i, chicagói társulatoknál dolgozott, és izgalmas táncszínházi elképzelésekkel másfél éve tért haza. Eredetileg volt egy rövid negyedik része is az estnek, amit Juronics Tamás koreografált. Ő azonban most Gounod Faustjának bemutatóján dolgozik a kecskeméti színidirektorral, Bodolay Gézával a debreceni teátrumban.

Pataki András, a balettegyüttes igazgatója elmondta: a Mozart-táncokból a következő hetekben hat előadást tartanak Szegeden. Május végén már újra a Nemzeti Táncszínházban játsszák, a következő évadban pedig a kecskeméti színházban tűzik műsorra.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Népszerű az új ügyfélhívó

Kulturáltabb és biztonságosabb az ügyintézés a szegedi önkormányzat szociális irodáján, népszerű az… Tovább olvasom