Délmagyar logó

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 13°C | 22°C Még több cikk.

Mozgáskorlátozottak: a Suzuki a mi autónk? - Nem fér bele a kerekes szék

Csongrád megye - Háromszor nagyobb kedvezménnyel juthatnak új autóhoz a mozgáskorlátozottak, mint korábban. Üröm az örömben: a megvásárolható Suzuki csomagtartójába nem fér be a kerekes szék.
Örülnek a mozgáskorlátozottak, mert az eddiginél háromszor kedvezőbb áron, személyenként 900 ezer forint támogatást elnyerve juthatnak új autóhoz. Hasonlóképpen kedvezményre – személyenként 600 ezer forintra – számíthatnak, ha 4 évesnél nem idősebb használt kocsi vásárlása mellett döntenek.

Fekete Albertné sajnálja, hogy nem minősíthető akadálymentes gépkocsinak a Suzuki. Opelre meg nem jár a nagyobb  kedvezmény. Fotó: Frank Yvette
Fekete Albertné sajnálja, hogy nem minősíthető akadálymentes gépkocsinak a Suzuki. Opelre meg nem jár a nagyobb kedvezmény. Fotó: Frank Yvette

Elnöki számítás

Hegedűs Lajos, a MEOSZ elnöke nyilatkozta, hogy az állami támogatás és a flottakedvezmény miatt az amúgy 3,4 millió forintos autót 1,6 millióért kellene megkapniuk a mozgáskorlátozottaknak. De a kialakított kedvezőtlen rendszer arra kötelezi az igénylőt, hogy hitelszerződést kössön, amelynek következtében a 12–14 százalékos hitel 28 százalékossá válik, és az 1,8 millió forint kedvezményből 1,2 millió a Széchenyi Banknál landol. A www.meoszinfo.hu-n azt is elmondta, hogy a kijelölt gépkocsitípus nem automata, így súlyosan sérültek számára nem alkalmas rokkantkocsinak.

– A korábbi rendelet új és használt autó esetén is 300 ezer forintos támogatást tett lehetővé. Ráadásul az eddigi kétszeresét, vagyis 90 ezer forintot kaphatunk arra, hogy a kocsit átalakíttassuk például automata sebességváltósra – osztja meg velünk örömét a szegedi Fekete Albertné. Az elektromos kerekes székhez kötött asszony most kapta a bank értesítését, hogy mikor nézheti meg a kedvezményes vásárlásra és rokkantkocsinak kijelölt egyetlen típust, a Suzuki Swift 1.2 GLX-et. A szemrevételezés azonban külön szervezést kíván, ugyanis a térségben élő mozgáskorlátozottaknak egyetlen vásárlási helyként egy békéscsabai autószalont jelöltek ki. Azt is sajnálja, hogy a kocsi sofőrjének maga helyett legfeljebb két személyt jelölhet meg, pedig neki négy gyereke van, akik felváltva fuvarozzák. A Szegedi Mozgássérültek Alternatív Egyesülete vezetőjeként pedig azt kifogásolja, hogy nem minősíthető akadálymentes gépkocsinak ez a Suzuki.

770 – közte Csongrád megyéből körülbelül félszáz – mozgáskorlátozott vásárolhat idén rokkantkocsivá alakítható Suzukit. Jövőre új keretszámot határoznak meg. Ám míg korábban a mozgáskorlátozottak bármely autókereskedőhöz mehettek, most az országban 8 helyet jelöltek ki. Csak a Széchenyi Bank intézi a rokkantkocsivá átalakítható Suzuki vásárlását.
Kipróbálta a suzukis rokkantkocsit a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) Heine Medin szekciója. A kerekes székesek tesztelését Paulov Endre filmre is vette. Az interneten a http://www.meoszinfo.hu/film/arch_15.htm helyen megtekinthető, a kicsi autó csomagtartójába nem fér bele a kerekes szék. De az utastérben is kínlódással lehet elhelyezni, és így négy helyett legfeljebb egy személy autózhat a mozgáskorlátozottal.

Olvasóink írták

  • 10. bánki 2012. január 01. 17:51
    „Végül is nincs ok az elégedettségre ,,csak" háromszorosára emelték a támogatást! ?

    http://www.meosz.hu/hir_0546.php
    ,,Arról, hogy hány fogyatékkal élő jogosult valamilyen szociális juttatásra, nincsenek pontos adatok. A kormánybiztos hivatalának sem sikerült ilyeneket beszereznie. A különböző szervezetek és hatóságok más-más adatokat közölnek. Viszonylag pontosnak tűnő adat, hogy Magyarországon 452 ezer nyugdíjkorhatár alatti rokkantnyugdíjas él. Közülük tízezer képtelen önmaga ellátására. A munkaképességüket teljes egészében elveszítettek száma 65 ezerre tehető. A III. rokkantsági csoportba tartozók 377 ezren vannak. A különféle, döntően közlekedési támogatásra jogosultak 44 százaléka mozgásszervi betegségben szenved. "”
  • 9. THK 2011. december 31. 14:56
    „8,
    és kétütemű változat esetén (márpedig a Hycomat az volt) még azzal sem kell sokat kínlódni, h fölgyújtsd, ha már nagyon eleged van belőle: a motor fölé szerelt üzemanyagtartály ezt magától képes megtenni egy ütközés során!

    Jópáran égtek benn Trabantban azért, mert pár márkát megspórolt a gyártó a tápszivattyún... :(
    (mozgáskorlátozott számára eleve nagyobb az esély erre)”
  • 8. santaclaus29 2011. december 31. 12:45
    „hát....suzuki helyett inkább trabant...erősebb kaszni.....tapasztalat...és jóval olcsóbb is persze!”
  • 7. macs 2011. december 31. 12:14
    „Kész átverés az egész!
    Kétségbeejtő, ahogy egyesek a mozgáskorlátozottakról nyilatkoznak. Szégyeljék magukat!!!”
  • 6. bánki 2011. december 30. 18:53
    „2. Grabowsky 2011.12.30. 10:35 19 megya + Budapest kb. egy milliárd forint támogatás a mozgás korlátozottaknak és 3 milliárd megrendelés a Magyarországon termelő gyárnak. Nem Opel és tsi !

    Az én gyerekkoromban Velorex volt a divat !

    Grabowsky ezért elég a két személy! Annyi ezrest kapnék naponta ahány ,,kamu rokkant" autóval találkozom naponta csak Szegeden ................................ hát !
    Jó rendben törjük el a lábukat a jogtalanul használóknak ? - ok - szegény sebészek !”
  • 5. klj-54 2011. december 30. 18:15
    „Minek egy mozgáskorlátozottnak autó?
    Miért akar egyáltalán közlekedni?
    A temetőbe meg majd csak kiviszik valahogy!”
  • 4. deszkás 2011. december 30. 16:11
    „BESSY! Hagyd van akinek természetes:van jobb lába.Az ilyen veri összevissza magát egy "vaktréningen",bekötött szemmel. Ha el megy.”
  • 3. bessy 2011. december 30. 13:39
    „Na, ez a rendelet úgy sz..., ahogy van. A híradóban az jött le, hogy a <moderálva> rokikon már megint mennyit segített az állam, pedig lenne hova tenni a pénzt. Aki benne van az pedig pontosan tudja, hogy elvettek és nem segítettek. Ugyanis eddig ott vettél és akkorát, amilyenre volt pénzed, és amilyen feltétlenűl kellett. Az első kommentelő valószínű sosem volt ilyen helyzetben akkor tudná, hogy van olyan eset amikor egy rokit azonnal dokihoz kell vinni, akor ugyebár ő nem tud vezetni, tehát kell mellé valaki. És esetleg órákig várni kell rá valahol, mint azt írta egy másik kommentelő. Ha tetszik, ha nem A mi autónk nem féltetlenűl erre jó, az biztos, hogy a rendelet megakotásával valaki nagyon jól járt, csak nem az (már megint) akinek szüksége lenne rá.
    Jó lett volna, ha a jogalkotó legalább azt az egyetlen egy képviselőt megkérdezi, akinek talán valami rálátása van a dologra. Ezt sosem fogom megérteni, miért nem kérik ki a hozzáértők véleményét sosem.
    És most pár dolog!!! Sajnos már a korházban azt mondják a sérültnek, hogy így maradsz, maradj otthon a fenekeden és kész. Na ez ma már nem így működik, szerencsére a sérültek egy jó része szeretne igényes, értelmes értékes életet élni a sérülése után is. Minden tiszteletem a kocsiba éppen bottal beszálló hölggyé, akinek természetesen igen könnyen nyomogatható volt a kuplung, de próbálja ki ezt egyszer egy "béna", vagy végtag amputált. Már nem működik a dolog!!! A francba!!! Tehát kellene ugyebár alapfelszereltségnek az automata váltó, mellesleg a lehetőség, hogy hadd válasszak már pár autóméret között, az igényeimnek megfelelően, mert hát sajnos ha tetszik, ha nem csak van igényük a sérült embereknek is.
    Szerencsére sokan aktív életet élnek, sportolnak, szórakoznak, vásárolnak, mint bárki más. Illetve tennék, ha nem ütköznének akadályba. Most az első akadály ez a rendelet.
    Az összes többiből, csak pár: a szórakozóhelyek, fürdők, szállodák, nem akadálymentesek, nincsenek liftek, beemelők, stb. A sportoláshoz általában segítségre van szükség. De teszik persze elszántan. És ha már itt tartunk hátha valakinek felrémlik, hány aranyat is nyertek a paraolimpikonjaink? És hányat a normál?
    Vásárolnának is egyedül, ha valami vadbarom nem állna a rokiparkolóba szorosan a kocsi mellé, hogy soha többé ne tudjon beszállni, ha valaki ki nem hozza onnan a kocsiját. De a Széchenyi téri rokiparkoló is príma példa, nézzen már utána valaki, aki illetékes. Vagy nem jó a memóriám jobbkormányos rokiautók is vannak?
    Na és általában mi a vélemény? Ha nagy autóval áll ott már nem is lehet sérült! De lehet, csak pont itt van a kutya elvásva. Egyes sérülteknek muszáj nagyra nyitható ajtajú autót venni, mert egyébként tényleg nem tudja berakni a széket, és akkor még arról nem is beszéltem, hogy ha utazik csomag kell és el kell vinni a barátnőt is a csomagjaival együtt. Mert mint fentebb írtam a kerekesszékes ember élete is olyan mint a többié, csak "egy kicsit nehezebb". Könnyebbé tehetnénk, csak sok emberben az akarat sincs meg. És csak még egy mondat. Azt még én is megnézném, amikor egy motoros kerekesszékes előbb beül az autóba, majd berakja magának a "mi autónkba" a székét és elhajt bevásárolni. És bocsánat, de nem a riportban szereplő hölgyet akartam megbántani. Én sajnos még tudom is hogy miről beszélek.”
  • 2. Grabowsky 2011. december 30. 10:35
    „Most ismét beigazolódott a régi igaz mondás: "Ha nem szóltál volna, bölcs maradtál volna!"

    Mert ugyanis azt a rokkantat esetleg haza is kell hozni valahonnan, ahol nem lehetett az autónak és a sofőrnek megvárni, például hosszabb ideig tartó, esetleg több napos kórházi kezelés, és hasonlók...”
  • 1. bánki 2011. december 30. 09:03
    „Szerintem itt van elásva az eb ! ,,négy helyett legfeljebb egy személy autózhat a mozgáskorlátozottal."
    Megjegyzem nekem volt két üléses suzukim és kis fiatom is, igaz a ,,család" nem fért bele.
    50 gépkocsi támogatási költsége 45 millió Ft.
    Azt meg kifejezetten büntetném ha a rokkant gépkocsi a rokkant nélkül furikázik. Azért tudnák példákat sorolni rendesen az ismeretségi körömből.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

1314 tonnát húz a 9000 lóerős Taurus: 12 órás műszak a RoLa szerelvényen

434 személyautó teljesítményének parancsol, aki a RoLa 1314 tonnás szerelvényét navigálja Szeged és Hegyeshalom között. Tovább olvasom