Délmagyar logó

2017. 04. 26. szerda - Ervin 8°C | 22°C Még több cikk.

Műholdak követik az autóbuszokat

Műholdas helyzetmeghatározó rendszerrel szerelte fel mind a 129 helyi járatos autóbuszát a Tisza Volán. A központban így Szeged háromdimenziós térképén nyomon követhetik a járművek pozícióját. Akadnak viszont, akik sokallják a 25 millió forintos beruházást.
Műholdas helyzetmeghatározó rendszerrel szerelte fel helyi járatos autóbuszait a Tisza Volán. – A GPS-rendszer bevezetésével a forgalomirányítók minden pillanatban pontosan láthatják majd, éppen hol jár a 129 autóbusz, s ha a helyzet úgy kívánja, azonnal beavatkozhatnak – indokolja a 25 millió forintos beruházás szükségességét Paragi József, a Tisza Volán gazdasági és ügyviteli igazgatóhelyettese. A projekt a tavalyi év végén kezdődött, márciustól pedig tesztelték a rendszert.

„Jól lehet vele szórakozni"

Az egyik decentrumban név nélkül nyilatkozó forgalomirányítók viszont nincsenek jó véleménnyel a GPS-ről. – Egyelőre nem sok gyakorlati hasznát látjuk. A hatalmas monitor egy nagy játék, jól lehet vele szórakozni, látható az összes forgalomban levő jármű. De nem értjük, miért kellett erre 25 milliót költeni, hiszen a diszpécsereknek nem lesz könnyebb a helyzete, a papírmunkát sem váltja fel a rendszer – vélekednek.

A Bakay Nándor utcai központban egy 94 centiméter átmérőjű síkképernyőn, Szeged háromdimenziós térképén a diszpécserek pontosan nyomon követhetik a járművek pozícióját, vizsgálhatják, az útvonaltervekhez képest hogyan zajlik a valódi közlekedés. – Mert hiába igyekszik tartani a sofőr a menetidőt, ha forgalmi dugó, baleset, műszaki hiba, vagy más akadály hátráltatja. Eddig a diszpécserek csak arról tájékozódtak, amit láttak: beérkezett-e a busz a decentrumba, vagy sem.
Ha nem, URH-n rákérdezhettek, hol tart éppen. Most folyamatosan láthatják a buszok állapotát, ha pedig probléma van, mentesítő járatot küldhetnek a helyszínre. Az utasok panaszait is könnyebb kivizsgálni – sorolja az előnyöket Paragi József, hozzávéve: a beruházás célja, hogy centralizálják a forgalomirányítást, amely eddig különböző decentrumokban, Tarjánban, a Mars téren, Petőfitelepen zajlott.

A műholdas hálózat nemcsak a kocsik mozgását figyeli, de átveszi az utastájékoztató rendszer irányítását is. A következő megállóhelyet jelző berendezés feliratát eddig az ajtók csukódása léptette tovább, a GPS alkalmazásával viszont az utastájékoztató rendszer automatikusan és még pontosabban működik majd.

A rendszer más városokban, Békéscsabán, Kecskeméten, Győrött, Budapesten már működik. Szegeden pedig jövőre már a távolsági, helyközi közlekedésben is alkalmaznák.


Mi a GPS?

A GPS a Föld bármely pontján, a nap 24 órájában működő műholdas helymeghatározó rendszer, mely háromdimenziós helyzetmeghatározásra, idő- és sebességmérésre alkalmas. Előnye, hogy napszaktól, földfelszín feletti magasságtól, mozgási sebességtől független mérésre képes. Hátránya viszont, hogy a vevőberendezések még nem elég érzékenyek. Csak nyílt, fedetlen területeken alkalmazhatók, az épületekről visszaverődő jelek pedig zavart okozhatnak a mérésben. 
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megnyitották a szegedi Móra-múzeumot

Tegnap este nyitotta meg kapuit a látogatóbarát felújítás után a szegedi Móra-múzeum. Az egymilliárd… Tovább olvasom