Délmagyar logó

2017. 12. 11. hétfő - Árpád -1°C | 13°C Még több cikk.

Multik és körforgalmak

Szeged - Az áruházakat építő befektetőket általában nem éri meglepetésként, hogy Szegedre településükkor a város „ajándékot" kér: tereprendezést, zöldterület kialakítását, út- és körforgalom építését, cserébe a szabályozási tervek módosításáért.
Az áruházakat építő befektetőket általában nem éri meglepetésként, hogy Szegedre településükkor a város „ajándékot" kér: tereprendezést, zöldterület kialakítását, út- és körforgalom építését, cserébe a szabályozási tervek módosításáért. Alkufolyamat eredménye, az önkormányzatnak mit sikerül kiharcolnia. A befektetők persze nem önzetlenül adják a százmilliókat, alapvető érdekük, hogy elérhetők legyenek.

Szeged egyik legnagyobb tervezett beruházása az Árkád, amely a mostani kenderfonó helyén épül majd fel 2010-re. A városvezetés már most arról tárgyal a befektető ECE csoport képviselőivel, hogy azok mivel járuljanak hozzá a környezet megszépítéséhez. Egyelőre azonban titok, konkrétan mi az alku tárgya, és az mekkora értéket képvisel. Tudjuk viszont, hogy Újszegeden, a volt Heavytex telkén épülő bevásárlóközponthoz a befektető Spar Áruházlánc kétszer két sávos utat épít két körforgalommal, és zöldterület-fejlesztést is magára vállalt. Egy másik újszegedi helyszínen pedig, a Thököly utca sarkán egy benzinkút épül, amelyhez szintén csak azzal a feltétellel járult hozzá a városvezetés, hogy a beruházó egy körforgalmat is kialakít.

A Dugonics téri körforgalom Szegeden. Ezt még nem a multiktól kérte a város.
Fotó: Karnok Csaba

Az utóbbi években általában két dolgot kér a város a befektetőktől – mondta el Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester: vagy közlekedés-, vagy közterület-fejlesztést. Akkor van a város tárgyalási pozícióban, amikor a szabályozási terv módosítására van szükség.

Már nincs adókedvezmény

Az uniós alapelvek miatt már nem kaphatnak a városba települő cégek adókedvezményt – közölte Szentgyörgyi Pál gazdasági alpolgármester arra a kérdésre válaszolva: a város ad-e nekik valamilyen kompenzációt. A korábban érvényes helyiadó-kedvezmények 2007. december 31-ével járnak le. Három évig 20 százalékos adókedvezményt kaphatott például az a befektető, amelyik 50 millió forintot meghaladó beruházást valósított meg. Jártak kedvezmények munkahelyteremtésért is, az ipari parkba települő vállalkozásnak pedig négy éven keresztül az összes adóját elengedték. Tavaly a város az ilyen kedvezmények miatt, valamint azért, mert az egyéni vállalkozóknak sem kellett adót fizetniük 2 millió forintos árbevétel alatt, 360 millió forint adóbevételtől esett el.

Hozzátette: ezzel a beruházók is tisztában vannak, vita csak a „hozzájárulás" mértékéről szokott lenni, és gyakran szívják a fogukat, mire megszületik az úgynevezett településrendezési megállapodás. A városvezetés ugyanis azt szeretné elérni, hogy Szeged gazdagodjon ezekből a fejlesztésekből, s hogy a megvalósuló létesítmények ne rövid távon, hanem minimum 10-15 évig szolgálják az itt élőket. A közlekedésfejlesztési elvárásokkal a befektetők tisztában vannak – tette hozzá –, és kereskedelmi célú beruházásnál természetesen saját jól felfogott érdekük is, hogy a létesítményeket meg lehessen közelíteni.

Az újszegedi tervezett három körforgalmon kívül továbbiak épülnek hamarosan: lesz egy a Szabadkai és a Horgosi út sarkán, amelyhez részint az ezerlakásos Vadaspark lakópark befektetője, részint a Móravárosi körúton épülő Tesco járul hozzá. Úgyszintén körforgalommal javítják a közlekedést a Móravároson, ahol – mi úgy tudjuk – az ALDI és a Tesco osztozik a költségeken. Információink szerint hamarosan kiderül, milyen bevásárlóközpont épül a Fonógyári út és a Bajai út kereszteződésben, a volt Budalakk-telken, amelynek tulajdonosa a KÉSZ Kft. A város mindenesetre ötágú körforgalom létesítését szeretné.

Nem sikerült megtudnunk, egy-egy befektető mekkora értékben vállal plus beruházásokat. Általában a tervezett létesítmény bekerülési összegének bizonyos százalékában határozzák meg a „hozzájárulás" nagyságát. A számolásban talán az segít, hogy egy körforgalom „ára" 70 és 150 millió forint közé tehető. A közelmúlt egyik sikeres alkujának köszönhető például, hogy a Szeged Plaza melletti Búvár-tóba és környezetébe életet lehelt az akkori izraeli befektető.

Olvasóink írták

  • 1. Vega 2007. november 19. 12:06
    „[quote]Egy másik újszegedi helyszínen pedig, a Thököly utca sarkán egy benzinkút épül, amelyhez szintén csak azzal a feltétellel járult hozzá a városvezetés, hogy a beruházó egy körforgalmat is kialakít.[/quote]
    ez az m43 elkeszülte elött vagy utan lesz? mert szerintem nagyon nemmindegy”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Enigma misztikus kiállítása egy családi házban

Szeged - Saját házában látta vendégül közönségét a csakis művésznevén ismert szegedi festőnő,… Tovább olvasom