Délmagyar logó

2017. 02. 25. szombat - Géza -2°C | 8°C Még több cikk.

Nádas Péter szenvedéstörténete a Pinceszínházban

Maga, például eljött ide... címmel, Benkő Imola Orsolya rendezésében ma este fél 8-kor mutatja be a szegedi Focus Műhely Nádas Péter Találkozás című tragédiáját a Pinceszínházban.
Kondász Rózsa (Mária) és Czene Zoltán (Fiatalember). DM/DV-fotó
Példázat, szenvedéstörténet, kínkeringő a szegedi Focus Műhely új produkciója. Az együttes vezetőjét, Benkő Imola Orsolyát a szereplők kérték fel, hogy rendezze meg velük a Pinceszínházban Nádas Péter brutálisan őszinte és legnyíltabban önéletrajzi ihletésű tragédiáját, a Találkozást, amely valójában egy különös szertartásdráma. A Fiatalember és Mária – a grófi családból származó, osztályidegennek bélyegzett érett asszony – megidézi közös halottját, a fiú apját, a nő egykori ávós szerelmét. „A szertartást a maga ősi, mitikus értelmében kell elképzelni, mert többszörös emberáldozatról szól a darab.

Az asszony elmondja a fiúnak e nagy szerelem történetét, majd ezzel a bravúros mondattal zárja le: 'És befejezte az életem' – mert a nő miután elmondta a titkot, a nagybetűs Történetet, úgy érzi, teljesítette a feladatát, amiért eddig élnie kellett, és követi a férfit a halálba. Előtte még megmossa a fiú lábát, sőt nemcsak a lábát, hanem az egész testét – a jelenet nyílt utalás Jézus és a bűnbánó Magdolna bibliai kapcsolatára – majd megtörli, lefekteti, kezébe üvegcserepeket ad, s ő maga halálos méreggel a testében eltűnik a színről" – írta az 1979-ben született Nádas-darabról a kortárs magyar drámairodalom legjobb ismerője, Radnóti Zsuzsa .

A Fiatalembert Czene Zoltán, a Szegedi Egyetemi Színpad (SZESZ) vezetője alakítja, Máriát pedig a Tömörkény gimnázium előadóművészként is ismert irodalomtanára, Kondász Rózsa. Van egy harmadik, különleges mozgásszínházi szereplője is a produkciónak: Seres István, alias Pipu, aki az előadásban a Fiatalember gondolata. A darab a '70-es években játszódik, s benne Mária elbeszélése az '50-es évekről szól, de Benkő Imola Orsolya nem a történelmi kor megidézését tartotta fontosnak, hanem az emberi kegyetlenségről akart beszélni. Arról, hogy mit tud egymással művelni, hogyan tud egymásnak ártani másfél óra alatt két ember. Hogy az előadás megszakítás nélkül beleférjen másfél órába, sűríteni kellett az eredeti szöveget. A főpróba alapján úgy tűnik: a húzások nem csökkentették a darab erejét, és a Pink Floyd zenéjének felhasználásával izgalmas, modern, kísérletező produkció született.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Agyban világhírűek

Tamás Gábor neurobiológus szegedi kutatócsoportjának szenzációs eredményét közölte a világ egyik… Tovább olvasom