Délmagyar logó

2017. 04. 29. szombat - Péter 7°C | 22°C Még több cikk.

Nagy falat a középszint

Szeged - Még alapszintű nyelvtudással sem rendelkeznek sokan azok közül, akik azért nem tudják átvenni diplomájukat, mert nincs középfokú nyelvvizsgájuk. Pádár Tímea, a Szegedi Arany János Általános Iskola angoltanára segítségével néztük meg, hogyan kellene biztos idegen nyelvi alapokat szerezni már kisiskolás korban.
Egyszerűbb megtanulni idegen nyelven egy mondatot: „bocsánat, nem értem", és ezzel lezárni a kommunikációt, mint elsajátítani legalább egy nyelvet minimum középszinten. Ez jellemző még mindig a magyar lakosság 65 százalékára. Nem tudunk, vagy nem merünk megszólalni idegen nyelven.

Nyelvvizsgát tenni pedig évtizedek óta mumusnak számít a magyar lakosság körében. Azért is kellett meghosszabbítani a kormány 2014-ben indított diplomamentő programjára való jelentkezést, mert a szintfelmérők meghökkentő képet mutattak: még alapszinten sincsenek sokan az adott idegen nyelvből. Pedig 50 ezer embernek nincs a kezében a diploma a középfokú bizonyítvány hiánya miatt. Közülük 14 ezer diplomára várót tudna segíteni a kormány. De alaptudás nélkül mire építsen a tanár, hogy a 240 órás képzés alatt középszintre juttassa a tanulót?

– A probléma a hagyományos nyelvoktatással az, hogy nagyon nyelvtancentrikus és sematikus, kicsiny szókincset tanít, és kevés az órákon a kommunikáció. Idegen nyelvet pedig úgy a legjobb tanulni, ha napi szinten találkozunk a nyelvvel – mondta el Pádár Tímea, a Szegedi Arany János Általános Iskola angoltanára, aki 2009 óta vesz részt az úgynevezett playschool programban.

Nagy falat a középszint. Fotó: Frank Yvette
Nagy falat a középszint. Fotó: Frank Yvette

A program lényege, hogy az általános iskola első osztályától kezdve a gyerekek emelt óraszámban, heti négy alkalommal, játékos foglalkozásokon sajátítják el az angol nyelvet. A módszer kiaknázza a ritmus, a dallam és a mozgás koncentrációjavító hatását, hiszen a 6-7 éves gyerekek a mondókák, énekek tanulása közben könnyebben memorizálják a szókészletet és a nyelvi paneleket.

– A playschool osztályunk iránt igen nagy az érdeklődés. A programban részt vevők idegen nyelven jól kommunikálnak, és jó a szövegértésük is. A program mellett megtartottuk a hagyományos angol tagozatot is, amelynek a sikereit jelzi, hogy az itt tanulók többsége nyolcadik év végére eljut a középszintre, és sokan két tanítási nyelvű osztályban folytatják tanulmányaikat – beszélt a sikerekről Pádár Tímea.

„Nincs nyelvérzékem"

Az idegen nyelvekkel való küzdelem okára sokan ráfogják: nincs nyelvérzékük. Pedig egy nyelv elsajátítása elsősorban nem ezen múlik: napi szinten való gyakorlással, idegen nyelvű beszéd rendszeres hallgatásával, olvasásával, kommunikálásával mindenki képes elsajátítani nyelveket magas szinten. Minél előbb, annál jobb.

A mai középiskolások egy része már felismeri, hogy nyelvvizsga, vagy legalábbis nyelvtudás nélkül nehéz boldogulni. Az a tendencia mutatkozik, hogy középiskolában, főleg a nyelvtagozatos gimnáziumokban igyekeznek érettségiig legalább egy középfokú nyelvvizsgát szerezni a diákok. Sokaknál viszont hiányzik a motiváció – hol, hogyan fogja használni a nyelvet – és a gyakorlási lehetőség.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Sérült gyerekek farsangja

A Petőfitelepi Művelődési Házban szerda délelőtt tartották meg a sérült gyerekek farsangi mulatságát… Tovább olvasom