Délmagyar logó

2017. 08. 19. szombat - Huba 20°C | 35°C Még több cikk.

Nagy Ferenc: erősítenünk kell a kommunikációt a bérlőinkkel

Miért ennyire magasak a belvárosi üzletek bérleti díjai? Mikor mit újítanak fel a bérlakásokban? – kérdezték olvasóink az IKV elnök-vezérigazgatójától. Nagy Ferencet faggattuk.
– Noha 2011-hez képest csökkent a bevételünk, tavaly a 2,8 milliárdos bevételünk közel felét, csaknem 1,4 milliárdot fizettünk be a tulajdonos önkormányzatnak haszonbérleti díj, ingatlanértékesítés, helyi adók és osztalék címén – összegezte a 2012-es évet az IKV Zrt. elnök-vezérigazgatója. Nagy Ferenc a bevételekről azt mondta: – Az ingatlankezelő végrehajtó szerepet tölt be, a közgyűlési rendeletek, valamint a tulajdonossal kötött szerződések határozzák meg a lehetőségeinket. Az üzleti bérleti díjak megállapításánál szűk mozgásterünk van, az ingatlanhasznosítási szerződésben meghatározott befizetendő díj nagysága miatt. Évek óta nem tudtunk bérleti díjat emelni, márpedig ez határozza meg a működésünk alapját, a haszonbérleti szerződés szerint ennek 40 százaléka az önkormányzaté. Az ebből származó bevétel az elmúlt években csökkent. Tarifacsökkentést sokan kérnek, de ha kismértékben mérsékelnénk az árakat, az a helyzetük javításához nem elég. Ha viszont például 20 százalékkal csökkentenénk az árakat, és elfogadná a város, hogy ennyivel kevesebbet fizessünk be, akkor az a tavalyi 754 milliós befizetéshez képest 150 milliós mínuszt jelentene a költségvetésnek. Az átlagárak között nincsenek jelentős eltérések, a belvárosban például 2000 forintot kell fizetni négyzetméterenként. Aki albérleteztet, annak további 30 százalékos felárat számítunk fel. A gazdasági körülmények is indokolják, hogy a cég várossal kötött ingatlanhasznosítási szerződését a valós piaci helyzetre nézve aktualizálja, lehetőség szerint új szerződést kössön. Több rendelet módosítási javaslatát elkészítettük a hatékonyabb ingatlanhasznosítás érdekében, de igen sok esetben bizalmatlanságból elakadnak a javaslataink. Bérlőink panaszkodnak a parkolóhelyek miatt, ám mivel az közterület, a város hatásköre.

A lakásbérleti díjakról az elnök-vezérigazgató elmondta: a tarifákat az önkormányzat lakásrendelete szabja meg öt évre (2014-ig), ez alapján emelkedik évente, de még így is a piaci díjaknak a töredéke. Azt is rendelet szabályozza, hogy kivel lehet szociális, piaci alapú, illetve költségelvű bérleti szerződést kötni. Fontos tisztázni, hogy a lakásrendelet szerint minden lakáson belüli helyreállítási költség a bérlőt terheli. Külön kell választani a felújítási és karbantartási munkákat, a felújítás az önkormányzatot terheli, míg a karbantartás az IKV-t. A felújítások elmaradása miatt azonban karbantartásra egyre többet kellene költeni, miközben egyre kevesebb jut: 2009-ben 130 millió, 2010-ben 211 millió, 2011-ben 57 millió, 2012-ben 73 millió, 2013-ban pedig 67 milliót terveznek. Többszöröse lenne az igény, ami érthető az 50 milliárdos kezelt vagyon esetében. Így az önkormányzat szűkülő forrásai miatt a Deák Ferenc és Híd utca sarkán álló „eperház" felújítása is elmarad, a beázás miatti költséget a karbantartási keretből finanszírozzák. Nagy Ferenc kiemelte: a felújításokról végső soron a társasház közgyűlése dönt, akár az önkormányzatnak, akár a magántulajdonosoknak van többsége. Nagyon sok a probléma a régi házakkal, és a legfőbb gond, hogy egyik tulajdonosnak sincs elég pénze. Egyre nő az IKV kintlévőségeinek aránya; nagyjából fele-fele arányban tartoznak a lakás- és üzletbérlők. 2002 óta felhalmozott 850 milliós kintlévőséget görget a cég, annak ellenére, hogy a sikeresen behajtott hátralék összegét megduplázta az elmúlt években.

– Havi működési költségeink, így a saját rezsink, folyamatosan nőnek, holott ezeket próbáljuk racionalizálni. Idén a külső szolgáltatásokra fordított költségeket a 2010-es évhez képest 18,6 százalékkal alacsonyabbra tervezzük. Spóroltunk évi 20 milliót például a portaszolgálat átszervezésével. Csak ott szűnt meg a vagyonőrzés, ahol nem jelentett kockázatot – részletezte a cégvezető az IKV kiadásait. – Senkit nem hagytunk magára, a gondnokság, rendészet éjjel-nappal hívható. Saját beruházásaink elhalasztása további 12 milliót jelent. Javítani szeretnék együttműködésünkön a polgármesteri hivatal szakirodáival, és tovább kell erősítenünk a kommunikációt a bérlőinkkel. Elnézést, ha egy levélre nem időben válaszolunk, de több mint 5000 partnerünk van. Amellett, hogy a honlapunkon minden információt közzéteszünk, írásban is igyekszünk bérlőinket érthetőbben tájékoztatni. A fogadóóra népszerű, igény szerint sűrűbben is tarthatunk. Rendelkezésre áll továbbá a Dáni és a Deák Ferenc utcai ügyfélszolgálatunk, ahol ügyintézőink, házkezelőink segítséget nyújtanak. Minden általunk kezelt társasházban van levelesládánk, és interneten is elérhetők vagyunk. Csökkenteni igyekszünk a házkezeléssel kapcsolatos gondokat, sőt ha a lakóközösség kéri, a közös képviselőn keresztül lehetőség van lakossági fórum összehívására. A fűtési elszámolások kapcsán egy szolgáltatóval elszámolási gondok jelentkeztek, emiatt szúrópróbaszerűen belenéztünk néhány ház elszámolásába. Az ellenőrzés során hibákat találtunk, ezért teljes körű felülvizsgálatot rendeltem el, emiatt késik az elszámolások kiküldése.

Folytatjuk
A Petőfi Sándor sugárút 35.-öt a Kuckó Bt. kezeli, az olvasó hozzájuk fordulhat. A Tisza Lajos körút 60–62. buszmegálló mellé folyó ereszcsatornája közterületet érint, konstrukciós probléma, nem az IKV hatásköre. Párizsi körút 38.: a kapu visszaállításához a társasház döntése nyomán intézkedhet az IKV, a beruházással kapcsolatban az ingatlan-nyilvántartás mértékadó, hogy minek van nyilvántartva az adott terület. Üres lakások száma: 140-150 IKV-lakás áll üresen az elkülönített állományon kívül, 35 bizottsági döntéssel kiadható, a többi felújítandó. Sokan szeretnének kisebből nagyobba váltani és fordítva, csak az igények nem találkoznak, de ehhez bérlakásépítésre is szükség lenne. A fiatalok lakástámogatási konstrukciója nem az IKV hatásköre. Az Alkony utca 4/A közös képviselőjét és a Párizsi körút 26. bérlőjét közvetlenül megkeressük. Bérgarázsok: üreseket folyamatosan értékesítenek, bérlő is jelentkezhet, a tulajdonosi bizottság hagyja jóvá. Panelprogram: ha a bérlő jelentős tartozást halmoz fel a bérleménnyel kapcsolatban, a tulajdonosnak jogában áll felmondani. A kérdések folytatást érdemelnek, és erre a cégvezetőtől ígéretet is kaptunk.

Olvasóink írták

  • 1. Tambitoma 2013. március 31. 09:16
    „Mese Mese mátka!

    Vagyis ezt is lehetne mondani!!
    Mi okosak szépek vagyunk.
    Mi bérlőbarát vagyunk!
    Mi igen kicsi bürokráciával dolgozunk!
    A felújítások Botka szoci vezetése miatt nincsenek elindítva.
    A házkezelőség korrekt egyenes!

    Ugyan már ez egy bulvárcikk!
    Ezt már mondta más:
    ""minden nagyon szép, minden nagyon jó, mindennel meg vagyok elégedve""

    ÉS A BÉRLŐK IS EZT MONDJÁK?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egyeztetnek a falvak közti kerékpárútról

A két település önkormányzata közösen pályázik a falvakat összekötő kerékpárútra: a tervek már elkészültek, és megindult az engedélyezési eljárás is. Tovább olvasom