Délmagyar logó

2017. 05. 29. hétfő - Magdolna 13°C | 28°C Még több cikk.

Nagy lyukkörkép - avagy miért rosszak az utak?

Szeged – Ismét szakemberhez fordultunk, hogy megtudjuk, miért lyukasak az utak. Tények, tények, tények. És egy kis játék a cikk végén.
– Ha „fajta" szerint vizsgáljuk a kátyúkat, kezdjük a hálóssal. Ez az útalap hibája miatt jön létre, nem megfelelő a szerkezet teherbírása. Az kopóréteg „behálósodik", ami a csapadékot átengedi és széttörik – magyarázta szakértőnk. De nem csak a pályatest teherbírásától függ a kátyú – előfordulhat, hogy az aszfalt minősége okozza a „lyukasodást". – Nem megfelelően tömörítik az aszfaltot, kispórolják belőle a bitument, hogy csak két okot említsek, miért lehet silány a kopóréteg. A víz beszivárog az anyagba, majd miután kifagy, azt szétrepeszti. Az autók pedig kihordják a széttört anyagot, rosszabb esetben felfüggesztésüket, kereküket törik. És amit talán kevésszer hangsúlyoztunk: kátyú létrejöhet az anyag fáradása miatt is. A kopóréteget 5 éves használatra tervezik, nem 35-40-re, mint sok magyar utunkon.

Kátyúk itt is, ott is. A leggyorsabb

A kátyúkérdést tehát három okra vezethetjük vissza: minőségre, teherbírásra és az anyagfáradásra. Szakértőnk elmondta, hogy a szakma nem követte a forgalom növekedését – azaz, az utakat még mindig útalap-erősítés nélkül újítják fel. – Legtöbbször csak a kopóréteget cserélik, de az bizonyos esetekben tüneti kezelés – mondhatni szépségtapasz. Nyugat Európában elterjed a remix technológia, amivel az utat 40-50 centiméter mélyen felmarják, a kopóréteggel együtt bedarálják. A tetejét cementes vízzel belocsolják, így egy 40-50 centi mély új, rendkívül erős teherviselő alap jön létre – amit már lehet és érdemes is aszfaltozni. Azonban ennek a módszernek hazánkban nem csak pénzhiány, hanem a makadámutak elterjedése is gátat szab. Sok útnak az alapja a bazaltkő (macskakő), amit nem lehet darálni, az ilyen utakat csak alapcserével lehetne felújítani – erre viszont nem szánnak pénzt.

Szegeden, az önkormányzat 2010-ben közel 300 millió forintot költött útfelújításra. Több mint 20 utca burkolata megújult, ami jelentős eredmény a korábbi években. Hogy mennyi jut kátyúzásra 2011-ben? Nem lehet tudni, ugyanis a városnak még nincs elfogadott költségvetése, amely szabályozza az elkölthető összeget is.

Megtudtuk, hogy ugyan elterjedőben van a remix, recycling technológia, azonban a felújítások számát vizsgálva használata ez még mindig elenyésző.

Városi kátyúzásokat górcső alá véve szakértők kiemelte, hogy a kis felületű „tömködés" élettartama a szerencsétől függ. Attól, hogy mennyire nedves időben kátyúznak és mennyire tartják be a technológiai előírásokat. – Csak akkor ragad össze két réteg, ha melegen dolgozzák be őket. Az aszfaltpályák is csak akkor lesznek hézag – szlussz – mentesek, ha melegen érnek össze. Rengeteg új technológia is megjelent – de ezek „bevetésének" a gátja a pénzhiány. Az is problémát okoz, hogy a forgalomnövekedéssel nem számolnak – sokszor évekkel ezelőtti gépjárműadatok alapján rendelik meg a felújítást.

Kátyúk itt is, ott is. A leggyorsabb
A városi aszfaltozásról megtudtuk, hogy minden évben közbeszerzés útján választják ki a legjobb ajánlatot adó céget. A nyertes a megrendelő kérésének megfelelően végzi el a munkákat.


Olvasóink írták

34 hozzászólás
12
  • 34. lazarjanika 2011. február 13. 14:22
    „Kérjetek céges autót, mint én: az S8-as Audi peres abroncsai bírják a kátyúkat. Igaz havi 500-600ezer forintba van az önkormányzatnak meg a magyar államnak a bérlése, és ha nyomom neki 20-22 litert zabál a kicsike, dehát polgármester vagyok, jól megy az országnak. Ha netán mégis sérül a gumi vagy az alufelni a rossz út miatt, na azt is kifizettetem az önkormányzattal. Tudok élni!”
  • 33. varadipal 2011. február 13. 12:09
    „30 Johnny: Nem ezt a kocsit körözik?”
  • 32. izsi 2011. február 12. 17:55
    „Még egy "biciklis kátyú" Vásárhely határából:
    A 45. számú főúttal párhuzamos HMVHely-Szentes közötti kerékpárút Vásárhely vége táblájától kb. 500 méter hosszan nyúlik a "kátyú", amit már három hónapja víz/hó/jég borít nagyjából méteres vastagságban. Beleépítették a kerékpárutat a vízlevezetőbe.
    Gratulálok!”
  • 31. oreg47 2011. február 12. 17:03
    „wacky 21!
    Egy kicsit odább, mondjuk "A", "D", "F" vagy akár "S" felségjelű utakon nem károsít a kipuffogógáz? Mert ott nemigen vannak ilyen problémák!
    Picinyem! Gondolkozni is kéne, nem csak kifogást keresni!”
  • 30. johnconnor 2011. február 12. 14:43
    „amúgy piros színű és büszke vagyok rá!”
  • 29. johnconnor 2011. február 12. 14:42
    „smerdis,
    "kabbe" a szőrtüszős, lelógó bal-herémet, ez nem poén volt...”
  • 28. Smerdis_of_Arshak 2011. február 12. 14:20
    „johnconnor 2011.02.12. 14:07

    ez most poén akart lenni? k szr volt.”
  • 27. johnconnor 2011. február 12. 14:07
    „A Lamborghini gallardo-val jöttem-mentem szegeden és most a szerelőnél van Pesten...”
  • 26. Wacky 2011. február 12. 13:42
    „"23. Nórikám 2011.02.12. 10:35"

    A nyugat 150 évvel, Ausztria pedig 80-100 évvel van előttünk fejlettségben sok mindenben, utak terén is vagy 40-50 évvel... és most ne kezd hasonlítani a múlthoz, hogy akkor se láttál ott, mert nem lenne reális, ugyanis akkor még nem volt ekkora forgalom!! Ez van és kész!!”
  • 25. ukk-mukk-fuck 2011. február 12. 10:55
    „egy-két korrupt és korrumpált kivitelezőt/átvevőt lámpavasra felhúzni, oszt javulna az utak állapota:-))
    mondom én aki a halálbüntetés ellen vagyok:-)”
  • 24. Nórikám 2011. február 12. 10:41
    „Hozzá tenném még, amikor én állásban voltam /nagyon régen/ nekünk is kevés volt a fizetésünk, de én,- és a legtöbb munkatársam- presztizst csináltunk abból, hogy kiválóan végezzük el a munkánkat. Mi sem kaptunk ezért külön pénzt, jutalmat, egyszerűen fontosnak tartottuk, hogy a ránk bízott munka kifogástalanul legyen elvégezve! Nem azért mert elvárták tőlünk, nekünk magunknak volt fontos, így éreztük jól magunkat!! Valahol ma ez hiányzik!”
  • 23. Nórikám 2011. február 12. 10:35
    „Sokat jártam Ausztriában soha, egyetlen kátyúval nem találkoztam, sem télen, sem nyáron! Nem akarok nagy szavakat használni, de nem tudok most jobbat: nincs munka-erkölcs! Bármilyen munkát végez valaki, kötelessége lenne azt a legjobb tudása szerint elvégezni, miniszterelnöktől a segédmunkásig, beleértve az útépitőket is. Nálunk sajnos elsődleges dolog megtömni a saját zsebet, aztán a csókosokét ami marad, az mehet a munkára, út javításra. Szomorú ország!”
  • 22. Egyolvasó 2011. február 12. 05:48
    „A kátyúk betömése előtt pedig, jó magyar szokás szerint, először meg kell, hogy előzze a zsebek betömésének mozdulata, utána lehet csak a kátyúkkal érdemben foglalkozni.

    de hát magyarországon nincsenek rossz utak, csak figyelmetlen sofőrök, amint azt a képek is mutatják, ha a KRESZ-t mindenki betartaná senki nem panaszkodna, hogy tönkre ment az autója.”
  • 21. Wacky 2011. február 12. 04:55
    „A sok okoskodónak csak mondanám, hogy eléggé megnyirbálták az útkezelő felügyelet pénzét is... úgyhogy örülhetünk hogy ennyi van... áll az egész cég, ergo, nincs több ember csak szépen lassan egyre kevesebb... a módszereket meg lehet fikázni, csak a gond az hogy kéne egy mérleg a kamionok alá, és egyből lenne nagy jajgatás, hogy húúú mennyire nagy a súlya... ja és persze minél több az autós annál jobban sz@rja össze magát az aszfalt, mert ha valakinek van elég gógyija, akkor tudja, hogy a kipufogógáz nagyban károsítja az aszfaltot... ergo, minél több a kocsi 1 bizonyos szakaszon, annál sz@rabb lesz az út...Tehát sok autó->több kipufogógáz + megengedettnél(az úthoz viszonyítva) nagyobb terheket szállító járművek + tél volt + 15 fokos ingadozások vannak pár nap alatt + kevés rá a pénz + kevés az ember rá (szakképzett kell, nem lehet az utca embere!!) ... hát mitől várjátok a nagy csodát??”
  • 20. ValakiaSOKKözül 2011. február 11. 23:28
    „"...A papucskákat kellene szaporítani. A pofátlanul túlterhelt teherautók hihetetlenül magas tengelynyomása az ok.
    Németországban az autó tulajdonosát, a sofőrt és azt a mérlegest is megrúgják a hatóságok, aki felrakta.
    Nálunk meg röhögnek és bujkálnak a papucs elől...."

    az az igazság, hogy itt azok az utak is tönkremennek amin csak biciklis forgalom van....vagy nem tudnak utat csinálni, vagy szándékosan csinálják.... lehet találgatni :)”
  • 19. gubanc 2011. február 11. 20:52
    „A papucskákat kellene szaporítani. A pofátlanul túlterhelt teherautók hihetetlenül magas tengelynyomása az ok.
    Németországban az autó tulajdonosát, a sofőrt és azt a mérlegest is megrúgják a hatóságok, aki felrakta.
    Nálunk meg röhögnek és bujkálnak a papucs elől.”
  • 18. allwin 2011. február 11. 20:44
    „Nekem több kedvenc kátyúm is van:

    1.) Gutenberg
    2.) Bartók tér
    3.) 2-es villamos helye

    Mindegyik hónapok óta le is van zárva :)”
  • 17. oreg47 2011. február 11. 17:25
    „Besenyő Pista bá! Az egész ország egy nagy kátyú!
    Ausztriában, erdei úton hajtva tábla: "vigyázat! útjavítás!"
    A járgány meg csak azt vette észre, hogy kb 1 cm-es lebukó, aztán 5 km múlva meg küszöb, ugyanekkora!
    A kettő között a kocsi símában ment, mint kishazánkban a leújabb tüköraszfalt!”
  • 16. qrumpli 2011. február 11. 16:58
    „Ha a"hős" politikusainkat kőbányába küldenék ,
    alapanyaghiányban nem szenvednénk.
    Lehet követ lopnának egymástól?”
  • 15. Besenyő_Pistabácsi 2011. február 11. 13:57
    „Mi van?? Az egész város egy nagy kátyú!”
34 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Botka: időközi választás lehet Szegeden, ha nem fogadja el a közgyűlés a költségvetést

Szeged meghatározó cégeinek, azok vezetőinek mutatta be Botka László a 2011-es szegedi költségvetés tervezetét. Tovább olvasom