Délmagyar logó

2017. 01. 24. kedd - Timót -7°C | 1°C Még több cikk.

Nap mint nap veszélyben a gyermekek

A városon belüli utazások 20 százalékának 18 év alatti fiatalok a résztvevői, s tíz városi út közül hét az iskolához kötődik. Sokkoló egy-egy, a szegedi Csongrádi sugárútihoz, vagy a minapi derekegyházihoz hasonló baleset, de a gyerekek változatlanul a felnőttekre méretezett körülmények közepette közlekednek.
Szegeden a közlekedés veszélyeire, Barna Roland tragédiájára emlékeztet a koszorú a Csongrádi sugárúton, a zebránál Fotó: Schmidt Andrea
Guggoljunk le, s nézzük meg egy kisiskolás gyerek magasságából, vagyis egy méter tíz centiből mennyire veszélyes dzsungel a város! Nemcsak a hatalmas tömegű járművek, hanem a figyelmetlenül, rossz példát mutatva közlekedő felnőttek miatt is.

– Parkoló autók közül kanyarodtam ki a bringámmal, amikor elütött egy hirtelen ott termett terepjáró – idézi legfélelmetesebb közlekedési élményét Pesterac Luka, a szegedi Béke Utcai Általános Iskola hetedikese.

– A padkák a legveszélyesebbek, meg hogy nincs elég kerékpárút, ahol védve lennénk az autósoktól – összegzi saját tapasztalatait osztálytársa, Búrány Ármin.

– Nagyon zsúfoltak a reggeli buszok és villamosok, alig lehet nyomakodás nélkül le- és felszállni – egészíti ki társai mondandóját Szentesi Norbert.
A városi közlekedésbe bekapcsolódó gyerekek közül szinte mindenki begyűjt valami sokkoló élményt. A közvéleményt pedig az olyan tragédia sokkolja, mint például a szegedi Kodály Téri Általános Iskola diákjáé, Barna Rolandé, akit – júniusban lesz két éve – a Csongrádi sugárúti zebránál egy troli gázolt halálra...

– A közlekedési barbarizmus eluralkodása miatt a felnőttek jó része nem tartja be a szabályokat, például nem veszi figyelembe a sebességkorlátozó táblát – rögzíti kiindulópontját Szögi Zoltán, a Kodály téri iskola gyermek- és ifjúságvédelmi felelőse. A Barna Rolandnak emléket állító iskolai közlekedésbiztonsági nap szervezője azt sulykolja tanítványainak, hogy a zebra és a zöld jelzés nem jog az úttesten való átkelésre, csak lehetőség.

A megelőzés legfontosabb eleme, a közlekedési szabályok oktatása azonban nem épült be a hazai tananyagba: a közel harminc szegedi általános iskola közül csak az alsóvárosiban jutott a múlt félévben pénz arra, hogy baleset-megelőzési és elsősegély-nyújtási előadás-sorozatot tartsanak a diákoknak.

A közlekedési morál romlását, a veszélyek növekedését mutatja az EU azon adata, mely szerint a városi gyerekek egyre gyakrabban járnak iskolába felnőtt kísérővel, vagy felnőtt által vezetett személyautóval. Az iskolába kerékpáron vagy gyalog közlekedő gyerekek száma viszont drasztikusan lecsökkent az elmúlt tíz évben.

A fiatalok, vagyis a lakosság egyötöde a tömegközlekedésre kénytelen hagyatkoznia. Hétköznapokon a városon belüli tíz utazásból hét az iskolához kötődik. Ezt figyelembe veszik az utazási társaságok: a gyerekek hat éves korukig ingyen használhatják a tömegközlekedési járműveket, aztán pedig jelentős kedvezménnyel, hiszen a felnőtt bérlet 3990, a diák 1190 forint – tudtuk meg a Tisza Volán Rt. helyi közlekedési divízió igazgatójától, Draskóczy Istvántól. A Szegedi Közlekedési Társaság vezetője, Dózsa Gábor azt hangsúlyozza, hogy meg kell tanítani közlekedni a gyerekeket. Gyakorló szülőként azt tanácsolja, hogy 14 éves koráig legalább a zebrán való átkeléskor fogjuk a gyerek kezét, magyarázzuk el, milyen veszélyt rejt minden váratlan mozdulata, illetve azt, hogyan teheti láthatóvá magát a járművekkel közlekedők számára! Az pedig akár városi program is lehet, hogy kialakítsák az iskolákhoz vezető gyermekbarát közlekedési útvonalakat.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A szegedi kórházat hibáztatja a család

Szűcs Tamásnét háziorvosa tíz nap alatt kétszer utalta be kivizsgálásra a szegedi kórházba. A… Tovább olvasom