Délmagyar logó

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -5°C | 3°C

Napi bumlizás a munkáért

Szeged - Otthonülő, nem túl mobil a nép a megyében: 155 ezer alkalmazottból mindössze 25 ezer ingázik naponta. Még ennek ellenére is azt észlelhetjük, hogy munkanapokon népvándorlás indul meg a Szeged környéki falvakból a megyeszékhelyre, valamint Szeged és Vásárhely között mindkét irányba. Az ok: helyben nem találtak munkát.
A Szegedre bevezető utakon óriási a forgalom a reggeli és a délutáni órákban. Akiknek futja a benzinköltségre, személygépkocsival özönlenek be a megyeszékhelyre, egy füst alatt gyermekeiket is óvodába, iskolába hozzák. Zsúfoltak az autóbuszok is: a legtöbben – mondta el Mező István, a Tisza Volán Zrt. közlekedési közszolgáltató divíziójának igazgatója – Szeged és Vásárhely között utaznak. Ezen a vonalon napi 84 járatpár közlekedik, A második legerősebb vonal a Szeged–Makó 64 járatpárral, de még a sándorfalvin is napi 40-et indít a közlekedési társaság.

A KSH-nak egy friss, 2009 januárjában készült felmérése is arra keresi az okokat, miért vállalkoznak az emberek a stresszes és időigényes, háztól házig több mint egy óráig tartó napi ingázásra. A felmérésből kiderült, hogy a 25 ezer ingázóból minden második ember azért bumlizik Csongrád megyében, mert a lakóhelyén semmilyen munkahelyet nem talált, minden harmadik pedig azt mondta, hogy nem sikerült a képzettségének megfelelő állásra bukkannia. A megyében jelenleg 155 ezer foglalkoztatottat tartanak nyilván.

A munkáltató köteles hozzájárulni a település közigazgatási határain kívül élő dolgozók bejárásához, aminek mértéke a bérlet, menetjegy árának 86 százaléka vasút, 80 százaléka busz esetében. A gépkocsival közlekedőknek a jövedelemadó-törvényben meghatározott költségtérítés jár, de csak akkor, ha nem megoldott a tömegközlekedés. A statisztika szerint a dél-alföldi régióban – nem készült ugyanis megyei adatsor a KSH-nál – a napi ingázók csaknem fele semmilyen hozzájárulást nem kap a bejárási költségeihez, de majdnem ugyanennyi embernek kifizeti a munkáltatója az adható maximumot.


A buszbérlet 20-25 kilométeres távolságban jelenleg 15 ezer forintba kerül. A teljesség igénye nélkül, telefonon készített saját felmérésünk szerint azok, akik a törvényi maximumot megkapják, általában közalkalmazottak. Ez a versenyszférában nincs így: a gazdasági válság óta egyre több munkáltató nem fizeti a bejárás költségeit, s ha vesznek is fel munkaerőt, igyekeznek helyben élőket alkalmazni.

Kardos Kálmán, a szegedi Nevelési-Oktatási Intézmények Gazdasági Szolgálatának (NGSZ) igazgatója lapunk kérésére készített összesítést az ingázók számáról, arányáról, és bevallotta: úgy gondolta, többen járnak be a környező településekről. Az önkormányzati közalkalmazottaknak csak a 14 és fél százaléka vidéki, a legtöbben sándorfalviak, algyőiek, deszkiek.

Más megyék

Csongrád megye 155 ezer foglalkoztatottjából 25 ezer ingázik naponta – írtuk. Fejér megyében 170 ezerből 72 ezer, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 174 ezerből 48 ezer, Jász-Nagykun-Szolnok megyében 142 ezerből 36 ezer fő a napi ingázó. Arányuk magasabb, mint nálunk.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Búcsú Magditól

Szeged - Örök búcsút venni egy kedves kollégától lesújtó, fájó és zavarba ejtő dolog. Csak a csönd… Tovább olvasom