Délmagyar logó

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 10°C | 20°C Még több cikk.

Nászmenet lesz a szegedi Critical Mass

Szeged - Budapesten elmarad az idei Critical Mass biciklis felvonulás az autómentes napon, Szegeden azonban lesz közös tekerés. Kiss Gábor Dávid szervező szerint a helyi közlekedésszervezés problémái miatt is szükség van a kritikus tömegre.
– Akár van szervezés, akár nincs, mindig eljönnek 500-600-an – mondja Kiss Gábor Dávid, a szombati szegedi Critical Mass kerékpáros felvonulás szervezője, amikor arról kérdezzük, van-e még létjogosultsága a rendezvénynek.

– A szegedi közlekedésszervezés nem teljesít olyan szinten, hogy ne kelljen biciklis akciót rendezni. A mostani mottónkat – „Kerékpározható Zrínyi utcát!" – azért választottuk, mert a Dóm tér időszakos lezárásai miatt ki kellett volna jelölniük az illetékeseknek legalább egy kerékpáros kerülő útvonalat – teszi hozzá a szervező, aki szerint kulturáltabban is lehetne kezelni a problémákat, mint egy sárga csík járdára festésével.

Az autómentes nap apropóján szombaton 16 órakor indulnak a bringások rendőri felvezetéssel az eddigiekhez képest szokatlan helyszínről: az Aradi vértanúk teréről és a Rerrich Béla térről. A Szegedbicaj blog szerint nem ez az egyetlen különlegessége az eseménynek, ugyanis a főrendező aznap házasodik.

„A CM voltaképpen nászmenet is lesz, mert sirdaveGD a vonulás előtt köt házasságot Hajnival, ők vezetik majd föl a tömeget végig az útvonalon" – írja a blog. A 13,5 kilométer hosszú útvonalat családok számára is kényelmes tempóban, maximum két óra alatt teljesítik majd.

Hat éve vonultak először

2006. április 22-én rendezték az első Critical Masst Szegeden. Azóta információink szerint egyetlen felvonulás sem maradt el ősszel vagy tavasszal, bár előfordult olyan, például 2009 áprilisában, hogy szervezők és rendőrök nélkül mentek a résztvevők. A szervezők szerint eddig 2008 tavaszán voltak a legtöbben: 1300-1400-an bicikliztek egyszerre.  

A budapesti Critical Mass az idén ősszel elmarad, tavaszra terveznek még egy utolsó, nagy felvonulást, amellyel elbúcsúznának az ottani rendezők egy korszaktól. Az interneten azt írják, ma már nem a CM ülteti biciklire az embereket, hanem rokonok, munkatársak, barátok mintáját követik. Az utóbbi években a válság, a BKV-sztrájk és a benzinárak is csak erősítették a kerékpár használatának népszerűsítését – fogalmaznak.

A szegedi szervező, akinek munkáját az „ősszervezőkön" kívül a kerékpárosklub tagjai és egy-két tucat önkéntes segíti, úgy véli, eddig sem igazán érdekelte őket, hogy a fővárosiak mit csinálnak. Kiss Gábor Dávid a város kerékpárútjairól beszélve jó példaként említi a Csongrádi sugárúti szakaszt a belvárostól a Makkosházi körútig, a Károlyi és a Mikszáth Kálmán utcát. A Dorozsmára vezető kerékpárutat pedig csak annak ajánlja, aki „centíroztatni akarja a biciklijét, vagy a csuklóját kívánja eltörni".

Olvasóink írták

24 hozzászólás
12
  • 24. K.T. 2012. szeptember 20. 13:16
    „Érdekes, ma már mindenre fel lehet használni Kritikus Tömeget?! :(”
  • 23. CsImre 2012. szeptember 19. 22:39
    „17. Figyelő: Majdnem 200 ezres, csak egy Szekszárdnyi város hiányzik még ahhoz. Ami neked értelmetlen, másnak nem az. Megosztanád velünk, ki ez a rejtélyes nagyhatalmú kerékpáros vezető, akiről jobban tudod, hogy mit akar, mint ő maga? Hogy egy civilnek mit kell tennie, azt bízd rá, semmi alapod nincs, hogy feladatokat szabj neki. Ő nem a Te adóforintjaidból fönntartott szervezet, semmi alapod nincs beleszólni, hogy mit csinál. Ha úgy véled, van, amit tenni kéne, akkor fejezd be a fotelhuszárkodást, és lépj a tettek mezejére, oktasd Te az embereket.

    "Szeged városában nagyon komoly kerékpáros kontra más jármű baleset ezidáig nem történt"

    Mintha nem néhány hete gázoltak volna halálra egy fiatal anyukát kerékpárúton... így vagy te Figyelő?

    " kerékpárosok majd akkor tüntessenek a jogaikért"

    Nem tudom, hogy képes leszel-e feldolgozni, de közlöm, hogy nincsenek kerékpárosok. Szegedi polgárok vannak, akik ezt a bizonyos kétkerekű szerkezetet szeretnék a napi közlekedésükben hatékonyan és biztonságosan használni. Ebben nincs több, se kevesebb.”
  • 22. vuk 2012. szeptember 19. 13:02
    „20. X_Y 2012.09.19. 12:02
    Miert kene kiterni? Mindenki megy a maga oldalan. A villamos egyebkent sem a jo kormanyozhatosagarol hires. Az boven eleg, ha hatulrol nem tol meg senkit, aki elotte megy...”
  • 21. ifj. Nagy Gábor 2012. szeptember 19. 12:32
    „20. X_Y

    Nyugodtan tekernek a 8-as hozzászólásomban betett linkeken látható helyszíneken is, pedig az ottani villamosokon sincs kormány. ;-)”
  • 20. X_Y 2012. szeptember 19. 12:02
    „19.ifj. Nagy Gábor 2012.09.19. 10:27

    Nyugodtan tekerjenek a Zrínyi utcában.. Csak majd a villamos nem fog kitérni a puhatestűek elől...”
  • 19. ifj. Nagy Gábor 2012. szeptember 19. 10:27
    „17. Figyelő
    "Már lassan eljuthat a város oda, hogy a helyi kerékpáros vezető utasítására végső esetben a Zrinyi utcából a villamosokat is ki fogják tiltani!"

    Na, valaki ma már reggel többet ivott a kelleténél. :-))))”
  • 18. vuk 2012. szeptember 19. 10:14
    „17. Figyelő 2012.09.19. 09:08
    Messzi van az a 200ezertol... Egyebkent szombat delutan lesz, szoval easyrider.
    Megfigyelted mar az autostarsaidat is, hogy miket muvelnek az utakon? Te nem akarod oket tanitani?

    A tobbi agyament baromsagodra nincs ertelme reflektalni.”
  • 17. Figyelő 2012. szeptember 19. 09:08
    „Miért kell egy majd 200 000 lakosú város közlekedési rendjét felforgatni egy ilyen értelmetlen rendezvény miatt?
    A kerékpáros szövetség helyi - megyei, szegedi - vezetése jobban tenné ha azt az energiát amit erre a rendezvényre fordít a kerékpárosok KRESZ ismeretének bővítésre fordítaná, illetve megtanítaná őket szabályosan közlekedni kerékpárral!
    Meg kellened taníttatnia a kerékpáros szövetség helyi nagyságos urainak a társaikat arra tanítani, hogy a kerékpáros miként haladhat át a kijelölt gyalogos átkelőhelyen egy útkereszteződésben, egyik oldalról a másikra!
    Meg kellene taníttatni társaikat arra, hogy a kijelölt kerékpárutak végén kihelyezett tábláknak mi a jelentése, és ott a kerékpárosnak mit kellene tennie!
    Meg kellene taníttatni társaikat arra, hogy egy egyirányú utcában milyen esetben hajthatnak be, szembe a forgalommal!
    Meg kellene társaikat arra taníttatni, hogy egy "sárga" csíkkal megosztott gyalogosjárda esetében, ahol egyébként fel van festve, hogy a járda mellyi része a kerékpárosoké, hogy ott ne a gyalogosok részére biztosított járdarészen száguldozzanak!
    Meg kellene a társaikat arra taníttatni, hogy ahol az úttest egyébként alkalmas a kerékpáros közlekedésre, ott ne a gyalogosjárdán száguldozzanak!
    Meg kellene a társaikat arra taníttatni, hogy egy főútvonalon, lakott területen kívül a kerékpáros nem fordulhat balra, nagy ívben, hanem a kerékpárról leszállva teheti.
    Meg kellene társaikat arra taníttatni, hogy tilos(!!!) kerékpározni a sétáló utcában - Kárász utca, Széchenyi tér és ott ahol azt egyébként a tábla tiltja!
    Nem folytatom a mindennapos megfigyeléseken alapuló észrevételeim felsorolását, pontosan tudhatja mindezeket a szervezet helyi vezetője is, ha tárgyilagos ember és figyel a közlekedés partnereire!
    Az, hogy Szeged városában nagyon komoly kerékpáros kontra más jármű baleset ezidáig nem történt, az nem a kerékpárosok érdeme, nem nekik köszönhető!
    A kerékpárosok majd akkor tüntessenek a jogaikért ha betartják a KRESZ rájuk vonatkozó szabályozásait és azt a szabályozást, amit a szervezetük lobbizott ki az előző, kormányoknál, és még annak az eredményét sem képesek betartani, betartatni - értendő, a kerékpáros és az egyirányú utca forgalma!

    Az külön furcsa dolog, hogy egy kerékpáros szervezet vezetője akarja meghatározni, hogy Szegeden egyes utcákban ki és milyen járművel lehessen közlekedni!
    Már lassan eljuthat a város oda, hogy a helyi kerékpáros vezető utasítására végső esetben a Zrinyi utcából a villamosokat is ki fogják tiltani!”
  • 16. ifj. Nagy Gábor 2012. szeptember 19. 08:13
    „Tisztázzuk: ez egy lehetőség lenne. Nem lenne a Zrínyi utca kerékpáros főutca, legfeljebb amikor a Dóm teret lezárják.

    Vagyis nem érnék itt egymást a kerékpárosok, de amikor nincs más lehetőség, akinek erre gyorsabb, vagy akinek erre van az úticélja, használhatná.”
  • 15. okz63 2012. szeptember 19. 06:28
    „11. CsImre 2012.09.18. 21:24
    "2 sarokra parkolóház, de a Zrínyi tele van parkolóhellyel...."

    Nem hinném, hogy olyan sok lenne, többnyire foglalt mind ;-) Mellesleg egy kizárólagosan üzleti szempontok alapján működő helyre akarod bekényszeríteni az autósokat. Lehet, hogy érdekeltséged van a parkolóház üzemeltetésében? ;-)

    "A belváros szívében van, és a helypocsékoló, szennyező járművekkel van tele, míg a helytakarékos, környezetbarát járműveket kitiltják, mert csak."

    Ha nem állandóan ezzel az elcsépelt közhely kampánydumával jönnétek elő, talán még esélyetek is.
    De folytathatnád úgy is, hogy a .......... járművekkel van tele, míg a .............. mindenhová ellenőrízetlenül odaláncolt, falakat leverő, ajtókat összepiszkító, gyalogosokat sétáló utcákon zaklató járműveket kitilták onnan.

    De szerintem nem kéne állandóan ezen lovagolni. Ha készen lesz a Dugonics tér - Árpád tér felújítása, akkor meg lehet oldani ugyanezt a Jókai utcán keresztül is, ahol mindenki sokkal nagyobb biztonságban érezheti magát, mert nem fenyegeti az a veszély, hogy a villamos alá beesik.

    Nem nyugatról kell állandóan példákat hozni. Ott van annyi önkritikája az embereknek, hogy ha már nem tud biztonságosan közlekedni a kerékpárjával, mert eljárt felette az idő és már nem olyan az egyensúlyérzéke, akkor nem ül rá. Sajnos ez a kultúra még nálunk nagyon hiányzik. :-(

    "A parkolók megakasztják a villamost"

    A villamos űrszelvényébe parkolás szerintem is tahóság, viszont mennyivel jobb, ha a villamosnál jóval lassabb kerékpárosok csellengenek előtte? A villamosnak menetrendje van, nem engedhetik meg, hogy 15-20 km/h-val cammogó kerékpárok miatt késsen. ;-)”
  • 14. TZiky 2012. szeptember 18. 22:30
    „És akkor most egészen addig ez lesz a CM jelmondata, amíg - akár csak ideiglenes jelleggel is - kinn lesz a Zrínyin a bringatilos?

    Üdv:
    TZiky:-))”
  • 13. mgabca 2012. szeptember 18. 22:18
    „Sok boldogságot Gábornak és Hajninak! :-)))))”
  • 12. CsImre 2012. szeptember 18. 21:27
    „9. dendri:

    A bicikliseket érdekes módon nem féltik a kerékpárutaktól, a járdára vezetéstől, még ha mind a tapasztalatok, mind a statisztikák bizonyítják is, hogy milyen rohadt veszélyesek ezek. Az bicikliúton haladó kerósok csak hülyék, cikáznak, veszélyesek, stb. De ha a biciklis civil szervezet mondja valamire, hogy biztonságos, és alátámasztja, hirtelen mindenki játssza a biciklisféltőt. Szánalmas-”
  • 11. CsImre 2012. szeptember 18. 21:24
    „2 sarokra parkolóház, de a Zrínyi tele van parkolóhellyel. A parkolók megakasztják a villamost, és elfoglalják a járdák felét. A belváros szívében van, és a helypocsékoló, szennyező járművekkel van tele, míg a helytakarékos, környezetbarát járműveket kitiltják, mert csak. Nyugatabbra pedig van kormány a villamoson, és a biciklisek genetikusabban ügyesebbek, mint a degenerált szegediek, akik 100 éven keresztül tudtak a Zrínyi utcán közlekedni, csak érdekes módon most nem tudnának.

    Látva Európát (mármint az igazit) fölmerülhet a kérdés: miért nem hajthatnak a szegediek kerékpárral a Zrínyi utcára?”
  • 10. Mike3 2012. szeptember 18. 21:22
    „8: "Úgyhogy bizony a kialakítások kultúrája nagyon is hat a használat kultúrájára!" ha már eszük nincs és csak a felfestésekből értenek :)”
  • 9. dendri 2012. szeptember 18. 21:13
    „Öröm látni, hogy mennyien féltik a kerékpárosokat. Jelentem nem kell félteni őket, vigyáznak magukra :)”
  • 8. ifj. Nagy Gábor 2012. szeptember 18. 21:02
    „2. Tiszthelyettes
    "Ne legyünk már hülyék! A villamoson nincs kormány, szerintetek hány figyelmetlen biciklis fog alá kerülni?"

    Tényleg ne legyünk hülyék, joggal hihetjük, hogy nem több, mint máshol:

    https://plus.google.com/photos/105479084249252085750/albums?banner=pwa&gpsrc=pwrd1#photos/105479084249252085750/albums/5353512689596136321

    Aki meg a kultúrával jön, annak ajánlom figyelmébe, hogy a logikus kerékpáros kialakítású Belvárosi hídon a biciklisek 97%-a szabályosan teker, az összevissza Dugonics téren (nem most, hanem egyébként is) meg természetesen összevissza. Úgyhogy bizony a kialakítások kultúrája nagyon is hat a használat kultúrájára!”
  • 7. okz63 2012. szeptember 18. 20:50
    „3. kowalsky 2012.09.18. 16:51
    "ne erőltessétek a Zrínyi utcát sem, mert ahhoz kultúra kell."

    Én ezért is választottam szombat délutánra egy másik menetet, ami legalább a kultúráról szól...Szekszárdon. :-D :-D :-D”
  • 6. sagan 2012. szeptember 18. 17:46
    „A cikkírónak van jogosítványa? Akkor nézze már meg mi a különbség a kerékpárút és a kerékpársáv között,mert gondolom a nyilatkozó helyesen használta. A Csongrádin kerékpárSÁV van. A Mikszáth Kálmán utcán viszont használhatatlan a gyalogkerékpárút,de ott a tábla engedi az úttesten a kerékpározást ezért kerülhetett a jó példák közé.”
  • 5. sagan 2012. szeptember 18. 17:41
    „2. Tiszthelyettes 2012.09.18. 15:51

    Károgás helyett nézzél szét külföldön. Ott ügyes biciklisták vannak vagy nekik a halálukat kívánják mikor kerékpársávot jelölnek ki a villamossínekre?
    https://picasaweb.google.com/105978702761809347158/DomTer2012Nyara#5772385537003142338”
24 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

14 év fegyház a lányát megerőszakoló apának

A lányt apja 8 éves kora óta rendszeresen megrőszakolta, csak tavaly mert feljelentést tenni a rendőrségen. Tovább olvasom