Délmagyar logó

2017. 11. 21. kedd - Olivér 1°C | 8°C Még több cikk.

Négy-öt hét alatt is meg lehet tanulni vezetni

A szakemberek szerint két és fél, öt hónap között ideális a vezetést megtanulni. Hivatalosan négy-öt hét alatt sem lehetetlen a tanfolyam elvégzése, de nagy erőfeszítéseket igényel, amit a szegedi autósiskolák nem feltétlenül támogatnak.
– Kilenc hónapon át tartó gyakorlás, rengeteg vizsgadrukk, alkalmassági vizsgálat, és előbb-utóbb csak összejön a jogosítvány – így beszélt Ágnes, aki már magasan felülteljesítette a harminc kötelező vezetési órát. Ötször vizsgázott, ugyanennyiszer megbukott, és a budapesti alkalmassági vizsgálatot követően hatodjára mégis meggyőzte a vizsgabiztosokat: nem „közveszélyes", már tud vezetni. Ágnes nem egyedi eset, van, aki ennél hosszabb idő alatt sajátította el a vezetés fortélyait.

– Az egyetemisták közül sokan két évig is elhúzzák a jogsiszerzést: a vizsgaidőszak gátló tényező lehet. A hatvan év feletti hölgyek és a náluk még nehezebben tanuló, idősödő urak gyakran másfél-két év alatt szereznek jogosítványt (két év elteltével meg kell ismételni a KRESZ-vizsgát), melyhez körülbelül 180-200 órát vezetnek – osztotta meg velünk tapasztalatait Jakab Csaba, az egyik szegedi autósiskola vezetője. Két évvel ezelőtt az ő iskolájában előfordult, hogy egy diák elméleti tanfolyammal négy-öt hét alatt megszerezte a jogosítványt. Ez extrém eset volt, hiszen direkt neki sűrítették össze az órákat. Egy átlagos képességekkel rendelkező ember két és fél hónapnál hamarabb nem tud megtanulni vezetni. Az ideális időt pedig 3-5 hónapra becsülik.
Hogyan csinálta a gyors diák?

Sok az autósiskola

Csongrád megyében összesen 45 autósiskolát és 286 oktatót regisztráltak. Az oktatók közül már nem biztos, hogy mindenki részt vesz az aktív gyakorlati képzésben is. Az okmányiroda adatai szerint az elmúlt évben 17 ezer 505 jogosítványt állítottak ki Szegeden, B és C kategóriában együttvéve.

Természetesen minden vizsgát elsőre letett. A KRESZ ma már rövidített tanfolyam. Az elméleti oktatás kötelező huszonnyolc óráját nem az átlagos három hét alatt, hanem hét nap alatt csinálta meg. Ezek után el kellett telnie a kötelező nyolc napnak, majd a kilencediken letette a ma már számítógépes vizsgát. Elkezdett vezetni. A harminc kötelező órából kilencet a tanpályán teljesített. A tizedik alkalommal már túl volt a rutinvizsgán is. A további húsz órában a forgalomban vezetett, majd levizsgázott. A szabály szerint a városi forgalomban naponta csak két órát lehet vezetni, ez azonban a harminc óra utolsó harmadától megduplázódhat, ha közben pihenőt tartanak. Szorgalmas diákunk az utolsó tíz órát napi 240 perccel lezavarta. Az elsősegélynyújtó vizsga elengedhetetlen, de nem számoltuk pluszidőnek, mert a jogosítványszerzés bármely szakaszában megcsinálható. Négy-öt hét, és kézben volt a jogsi.

Egységes árak

A 28 kötelező elméleti órát záró számítógépes KRESZ-vizsga 3760 forint. Ezután következhet a rutinvizsga, mely a tanpályás gyakorlást zárja le, 3080 forintot kell fizetni érte. A harmincórás kötelező gyakorlati oktatás végén forgalmi vizsgát tehet a tanuló, mely 3660 forintba kerül. Az egészségügyi vizsga elengedhetetlen, bár letételéhez nem szükséges a tanfolyamon részt venni, díja 3900 forint. A vizsgadíj összesen: 14 ezer 400. Persze csak ha minden akadályt elsőre veszünk...

A szakemberek egybehangzó véleménye szerint még a két hónap alatt megszerzett jogsi is ritka, mint a fehér holló. Ennyi idő alatt a tanultak nem tudnak „leülepedni". Csak az képes rá, aki előismeretekkel rendelkezik. Ennek hiányában a tanuló vezető már a második órában szinte a nevét sem tudja megmondani. Az oktatók sem mindig tudnak mindennap csak egy tanulóval foglalkozni, és a vizsgaidőponthoz sem egyszerű hozzájutni.

– Régen hat hónapig csak a KRESZ-t tanultuk. Ma már a jogsi megszerzése is versenyfutás az idővel, aminek a legtöbb esetben az a következménye, hogy a tanulók megbuknak a gyakorlati vizsgákon, rosszabbik esetben pedig nő a közúti balesetek száma – figyelmeztetett Kónya István, egy másik szegedi autósiskola vezetője.

„Gyorstalpaló" tanfolyam szervezésével a megkérdezett szegedi autósiskolák egyike sem foglalkozik, az évi egy-két érdeklődő kevés ahhoz, hogy igyekezzenek pár hétbe sűríteni a tanfolyamot.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vidám szökdelés a Reök-teraszon

Változatos programmal várják a szegedieket a Regionális Összművészeti Központ (REÖK) megnyitóján… Tovább olvasom