Délmagyar logó

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -3°C | 10°C Még több cikk.

Négy KRESZ-szabály, amit csak kevesen ismernek

Szeged – A jogosítvány megszerzése után szinte azonnal felejteni kezdünk. Elsőként elfelejtjük bekötni a biztonsági övet, aztán lassan leszokunk az irányjelző használatáról. Végül már csak arra emlékszünk: benzinnel megy az autó – nem jogszabállyal.

Talán csak az érettségi tételeket felejtjük el olyan gyorsan, mint a jogosítvány megszerzéséhez bebiflázott közúti közlekedés szabályait. Az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendeletét még azoknak is ismerniük kell, akik nem jártasak a jogszabályokban: a fent említett szabályozás nem más, mint a KRESZ. Arról persze hosszasan lehetne vitatkozni, ki és miért felejti el a szabályokat - esetleg csak részleges a memóriazavar.

Egy biztos: Szegeden közlekedve szép számmal találunk autósokat, akik vagy nem ismerik, vagy csak nem alkalmazzák a mindenkire vonatkozó KRESZ-t. A pontosság kedvéért tegyük hozzá, nem csak az autósokra vonatkozik: a közlekedés minden résztvevőjére, vagyis a gyalogosokra, kerékpárosokra, villamosokra, az úttesten rollerozókra egyaránt.

Első tény, amit kevesen ismernek: a KRESZ 29-es paragrafusának egyes, kettes és hármas bekezdése. Az irányváltoztatásról és irányjelzésről szóló cikkely kimondja: „Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.), köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni." A körforgalmat a jogszabály külön kezeli, ott csak a kihajtásnál kell jelezni. Akinek nincs index a járművén, az jelezhet kézzel is.

Kanyarodik a terepjáró - index nélkül. Katt a képre és nagyobb lesz.
Kanyarodik a terepjáró - index nélkül. Katt a képre és nagyobb lesz.

Tehát a képen látható Suzuki terepjárós akkor járt volna el helyesen, ha balra kanyarodás közben kiteszi a kezét, jelezve: arra akar haladni. A biztonság kedvéért eláruljuk, a kormány bal oldalán az egyik kar (megfejtőnek piros pont) az irányjelző karja. Mellékesen épp tegnap tudtuk meg az egyik kommentelőnktől, a jobb oldalon, a kézifék környékén pedig a váltó nevezetű rúd található.

Második tény. A 9. paragrafus 4. bekezdés C. pontja a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülékekről (lámpa) kimondja, ha „a kör alakú, valamint a nyilat vagy kerékpárt mutató folyamatos sárga fény a forgalom irányának megváltozását jelzi: az útkereszteződésnél - a kijelölt gyalogos-átkelőhely, illetőleg a megállás helyét jelző útburkolati jel, ezek hiányában a fényjelző készülék előtt - meg kell állni; ha azonban biztonságosan megállni már nem lehet, az útkereszteződésen mielőbb át kell haladni".

Száguldás a sárgán - 50 ezert forint lehet a jutalma. Katt a képre és nagyobb lesz.
Száguldás a sárgán - 50 ezert forint lehet a jutalma. Katt a képre és nagyobb lesz.

Mindenki hallhatta még az autósiskolában, amikor a KRESZ-t tanulta, ez nem azt jelenti, hogy amikor már messziről látom, hogy sárga a lámpa, akkor még padlógázzal megpróbálok áthúzni rajta. Ugyanis könnyen előfordulhat, hogy már piros lesz, amikor áthajtunk a lámpán, a keresztező forgalom pedig megindul. Ha megfigyeljük a belgrádii rendszámú autóstársunkat, akkor megállapíthatjuk: vagy nagyon sietett, vagy még csak hírből sem ismeri a KRESZ-t. Azt meg végképp nem hihetjük, hogy olyan gyorsan ment, hogy zöldnek látta a sárgát.

Harmadik tény. A KRESZ III. része a gyalogosok közlekedését taglalja. Az autósok nagy többsége ismeri és betartja az elsőbbségadásra vonatkozó részt. A jogszabály 21-es paragrafus 7. pontja szerint „A kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. (...) A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben azonban a gyalogosnak elsőbbsége ezeken a helyeken sincs."

A gyalogosnak a kerékpárossal szemben is elsőbbsége van. Ha megadják...
A gyalogosnak a kerékpárossal szemben is elsőbbsége van. Ha megadják...

Objektív felelősség

És nézzük meg, az objektív felelősség tudatában milyen „jutalmakra" számíthatnak azok a közlekedők, akik a fentieket figyelmen kívül hagyják. A 2008 januárjától hatályos tarifatáblázat szerint „A fényjelző készülék előtti megállási kötelezettség" elmulasztásáért, vagyis a sárgán való áthajtásért 50 ezer forint „jutalom" jár az autó üzembentartójának. A másik három esetet nem tárgyalja az objektív felelősségről szóló szabály, így maximum baleset vagy rendőri ellenőrzés során számíthatunk bírságra. A közúti ellenőrzést megúszhatjuk figyelmeztetéssel, vagy kiszabhatnak ránk helyszíni bírságot, súlyosabb esetben fel is jelenthetnek. A helyszíni bírság 3000-től 20 ezer forintig terjedhet.

A fentiekből következik, hogy a gyalogosnak a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen (zebra) a kerékpárossal szemben is elsőbbsége van. Az Oskola utcán, az Oroszlán utcai kereszteződésnél a Belvárosi híd irányából és a híd felé tartó kerékpárosok ezt az apróságot sem ismerik. Gond nélkül hasítanak a kerékpársávon, a zebránál még csak nem is lassítanak. Persze tudjuk, a kerékpározáshoz nem kell vizsga, de ez senkit sem mentesít az esetleges jogszabálymegszegések következményei alól. A képen látható gyalogos két dolgot tehet: vár, vagy a testi épségét nem kímélve a kerékpárosok közé veti magát, vészfékezésre kényszerítve őket.

Negyedik tény. A 40 paragrafus 1-es pontja tisztán és érthetően fogalmaz: „Járművel megállni - ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik - csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad." A 41-es paragrafus, ami a várakozásról szól, alapként kezeli az előbb említett megállásra vonatkozó szabályozás ismereteit, azt kiegészíti azzal, hogy csak akkor lehet a járművet őrizetlenül hagyni, ha gondoskodtunk arról, hogy az autónk, kerékpárunk magától el ne induljon.

Melyik a menetirányszerinti jobb oldal? Válaszért pirospont jár a kommentelőktől.
Melyik a menetirány szerinti jobb oldal? Válaszért piros pont jár a kommentelőktől.

Ha megfigyeljük a Roosevelt téren parkolókat, felmerülhet bennünk, hogy az utca vagy egyirányú (egyirányú forgalmi úton az úttest bal szélén - ha közúti jelzésből más nem következik - akkor szabad megállni, ha a jármű mellett az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely marad), vagy angol közlekedési rendszerű. A Volvo és a ©koda tulajdonosa ugyanis a menetiránnyal ellentétes oldalon (nekünk magyaroknak bal oldal) várakozik (parkol). Vagy a másik felvetés is helyes lehet, miszerint a bal oldali közlekedést vette alapul. Esetleg 1941-et megelőzően is már évtizedek óta vezetett, és nem tűnt fel neki, hogy 1941. november 9-étől jobb oldali a hazai közlekedés. Két dolgot tehetett volna a két autós: megkérdezi, melyik a bal és a jobb oldal, vagy megkér pár embert, segítsen megfordítani az autót.

Még folytatjuk...

Olvasóink írták

113 hozzászólás
  • 113. bubuska73 2010. április 10. 00:07
    „Jaj de nehéz a felfogásom így későeste!Most pottyant le,hogy azt te írtad.Szóval akkor a mi kettőnk adatai lettek felcserélve!Na de ki az a CsImre??????? :-)”
  • 112. bubuska73 2010. április 09. 23:55
    „106. hozzászólás CsImre "Ki ez a bubuska 73??????"Én lennék az,viszont az előbbieket nem én írtam!Valaki gépe az én nevemmel volt bejelentkezve pont úgy ahogy az enyém éppen a tiedet írta ki.A Mercis cikknél a te neveddel pötyögtem kíváncsi voltam mit ír ki.Ott ezért elnézést is kértem.Szóval az eddigi kommentek nem tőlem jöttek.Azért elolvasom miket "írtam"!!!Megérteném ha elseje lenne,de kilencedikén már nem olyan vicces ez a kis malőr!Ja és a profil oldalt is simán kiadta.”
  • 111. CsImre 2010. április 09. 22:14
    „109.

    Vicces... remélem az én nevem alatt nem jeleníti meg mások hsz-át...”
  • 110. persona 2010. április 09. 21:24
    „ohhh, micsoda kifejezést alkottam :)”
  • 109. persona 2010. április 09. 21:23
    „106. így járnak a multiregelők :P”
  • 108. ifj. Nagy Gábor 2010. április 09. 21:16
    „84. hozzászólás Pimpa42 2010.04.09. 14:40
    "A kresz nem emliti, hogy zebran nem szabad kerekparozni"
    "Azt sem, hogy autóval nem hajthatok a járdán."

    Ez utóbbi nem igaz. Nézd meg az 1. számú függelékben a fogalmakat:

    b) Járda: az útnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló - az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, vagy más látható módon elhatárolt - része; a gyalogút azonban nem járda.

    -----------------------------------------------------
    94. hozzászólás vuk 2010.04.09. 15:27
    "92. hozzászólás Pimpa42 2010.04.09. 15:22
    Ha bringas zebran hajtott at, az annyit jelent, hogy elotte jardan (vagy egyeb helyen ahol nem szabadna neki) kozlekedett, tehat mar ott hibazott."

    Kivéve ha főútvonal járdáján közlekedik és 12 éven aluli.

    -----------------------------------------------------
    95. hozzászólás Pimpa42 2010.04.09. 15:28
    "Azt hiszem, a probléma (elsősorban a kerékpárosok értelmezésénél) ott van, hogy alapvetően hibásan látják a szabályozást.
    Mert a kresz nem ami-nem-tilt-azt-lehet módon működik."

    Ez nem a kerékpárosok értelmezése. Mgabca fórumtárs, aki gépjárművezetés-oktató, többször leírta már, hogy ami nem tilos, azt lehet.”
  • 107. lilongwe 2010. április 09. 20:08
    „Akkor most már jó lenne eldönteni, mit akartok :-)
    Ha a biciklis nem haladhat se járdán, se zebrán, csak úton, akkor miért van épp akkor bajotok a biciklissel, amikor épp az úton megy? Miért külditek melegebb éghajlatra?
    Mindig ott van bajotok, ahol épp a biciklis megy ;-)
    Nem értem...
    Amúgy ez a hollandos-németes "megállaforgalom" duma simán működhetne itt is...csak az embereknek előbb magukba kellene szállni...”
  • 106. CsImre 2010. április 09. 20:00
    „Ki ez a bubuska 73?????? A 105-öst én írtam :D”
  • 105. bubuska73 2010. április 09. 19:24
    „99. Pimpa42

    Na várjunk, az sincs benne a KRESZ-ben, hogy az útkereszteződésen át lehet menni. Márpedig át lehet. Ha gyalog- és kerékpárút keresztez utat, az is egy keresztezés, melyen a járművek áthajtanak. A gyalogosok elsőbbsége érdekében zebrát festenek (de mint tudjuk, nem csak zebrán lehet gyalogosnak elsőbbsége, csak most ne keverjük ide), de hol van az, hogy ha gyalogátkelőhelyen át keresztezi a gyalog- és kerékpárút az utat, ki is teszik a biciklisnek az EAK táblát, akkor miért kéne a biciklisnek leszállni, és tolni?

    A kell-ben bene van, hogy minden egyéb tilos. Van olyan, hogy a kerékpárral a keresztezésnél le kell szállni? Olyan, hogy gyalogátkelőnél le kell szállni? Nincs. Tilalom van? Nincs. Felhívnám figyelmed, hogy az Oroszlán utcai gigazebránál, akik behajtanak az Oroszlán utcába, azok a zebrán teszik ezt meg. Ha ez tilos lenne, akkor mégis hogyan lehetne ott kanyarodni?

    Amit tehát állítasz, az állogikus. Az pl. hogy kerósáv mellett megállni tilos nem volt a KRESZ-ben, talán most sincs, de kerósávon nem szabad megállni, és megállni amúgy meg az út jobb szélén lehet, ami a kerékpársáv mellett már nem áll fenn. így ez egy tilalom, ami nincs szó szerint leírva. De a zebránál hol van ilyen tilalom? Nincs ilyen.”
  • 104. Mizujs 2010. április 09. 19:16
    „Ma a Kálvária sugárúton álltam, és a nagykörutat keresztezve egyenesen akartam menni tovább a kórház felé. Miután az előttem tökeltlenkedők lassan kapcsoltak, remény sem volt átérni a zöldön. A mögöttem álló sötét autó látva, hogy nem tud átmenni, kivágott a jobbra kanyarodó sávba és onnét egyenesen tovább haladt. Már amikor elindult is sárga volt a lámpa, míg beért a kereszteződésbe, már régen piros volt. Innét üzenem neki: "Tessen ilyen tempóban a temetőkapuban is tülekedni, szívesen előre fogja mindenki engedni. Főleg, ha hátul fekszik!"”
  • 103. klj_54 2010. április 09. 16:52
    „102. hozzászólás Fószer 2010.04.09. 16:45
    Hollandban, Németben megáll a forgalom ha valaki ott megállt!
    Igaz, mi magyarok vagyunk:)”
  • 102. Fószer 2010. április 09. 16:45
    „vuk

    Az csak egy dolog,hogy egyenletesen mozog a zebra felé.
    De én pont a 3-as képről beszéltem,hogy ott nincs elsőbbsége a gyalogosnak,ha ott töketlenkedik a járdán.”
  • 101. Fószer 2010. április 09. 16:43
    „helsinkirokker

    Kell az irányjelzőt pont használni. Megbuktál 1-es,üljél le”
  • 100. vuk 2010. április 09. 16:02
    „99. hozzászólás Pimpa42 2010.04.09. 15:48
    Tegyuk fel, hogy igazad van, es nem szabad a zebran kerekparozni. A problema ott van, hogy letezik olyan infrastruktura, ami oda vezeti a kerekparost.. Szabalytalan tablazasok, felfestesek, koncepcionalis hibak, stb.
    Nezd csak meg pl. a Szillerit a Hajos utcatol kifele. Ha a szabalyokhoz ragaszkodunk, ott nem szabadna autozni, mert gyalog- es kerekparutnak szamit.

    Ha ezek a hibak nincsenek, es ezekutan valaki zebran teker at, az mar elotte is szabalytalan volt, nem csak a zebran. De ezt mar irtam csak gondolom "write-only" modban vagy.”
  • 99. Pimpa42 2010. április 09. 15:48
    „97. hozzászólás CsImre 2010.04.09. 15:34

    "Tehát itt a szabályod, hogy az autós miért nem mehet a járdán."

    Nem, ez csak azt mondja ki, hogy hol _kell_ menni. Ha kerékpárral lehet a zebrán hajtani, mert nincs külön tiltva, akkor autóval is lehet a járdán.”
  • 98. Pimpa42 2010. április 09. 15:46
    „Alapvetően a KRESZ 54. § (1) határozza meg, hol közlekedhet a kerékpáros:
    "Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés (117/c. ábra) esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni."

    Ehhez képest még vannak kivételek, de én sehol sem találom, hogy leszállás nélkül, gyalogátkelőhelyen (a nevében is benne van: "gyalog-") is áthajthatna. Kivéve természetesen az úttesten, szabályosan haladva.

    Arra hivatkozni meg butaság, hogy a tilalma nincsen nevesítve a KRESZ-ben, hiszen mint lentebb írtam, az sincs benne, hogy nem lehet a kerékpároson áthajtani gépjárművel.”
  • 97. CsImre 2010. április 09. 15:34
    „84.

    KRESZ 25. §
    "(2) Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. "

    Ez alól vannak kivételek, minthogy a kerékpárosok esetében is van, de autósra nincs ilyen kivétel. Tehát itt a szabályod, hogy az autós miért nem mehet a járdán.

    Azt viszont semmi nem írja elő, hogy a biciklit tolva kell áttolni a zebrán, és tilalmi szabály sincs. És íme a helyzet, hogy a biciklis szabályosan a zebrához ér:

    http://picasaweb.google.hu/imre.csullog/SzegediBiciklisHorror#5345436424679944770

    Ki is tették az EAK táblát. Ha le kéne szállni, és tolni kéne, akkor miért kéne a tábla, amikor gyalogosként elsőbbsége van a biciklisnek? (ettől függetlenül idióta a forgalmi rend ott)”
  • 96. gróf 2010. április 09. 15:31
    „89. hozzászólás Pimpa42 2010.04.09. 15:05

    Lehet közlekedni, sőt parkolni is, amennyiben: A KRESZ 40§. 8. bek. alpontjainak kell teljesülnie ahhoz, hogy a járdán megállhasson.
    Ha ezek közül valamelyik feltétel hiányzik, már nem állhatsz meg és nem mehetsz fel.
    --------
    Járda fogalma:

    Az útnak, a gyalogosok számára, az úttesttől szintkülönbséggel esetleg padkával elválasztott része.(!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

    A gyalogút nem minősül járdának. A járda lehet az úttesttel azonos magasságban is, ha attól növényzettel, korláttal vagy más egyéb módon elválasztják.

    Ha nem győztelek meg menj nyugodtan a járdán...neked szabad.
    ----------------------
    A kerékpáros viszont némely esetben haladhat a zebrán, és akkor átkerékpározhat a zebrán, de nincs elsőbbsége.

    Ez viszont nagyon hasznos.
    http://magwas.freeblog.hu/files/nothit/html/nothit_kesz.html”
  • 95. Pimpa42 2010. április 09. 15:28
    „Azt hiszem, a probléma (elsősorban a kerékpárosok értelmezésénél) ott van, hogy alapvetően hibásan látják a szabályozást.
    Mert a kresz nem ami-nem-tilt-azt-lehet módon működik.
    A KRESZ ha valaki jól végiggondolja, az ember természetes mozgását tekinti alapnak: a gyalogos közlekedést.
    És ezt korlátozza, hogy helyet adjon más közlekedési eszközöknek. Vagyis megmondja, hogy milyen szabályok közt engedi a gyalogos közlekedés rovására működni őket.”
  • 94. vuk 2010. április 09. 15:27
    „92. hozzászólás Pimpa42 2010.04.09. 15:22
    Ha bringas zebran hajtott at, az annyit jelent, hogy elotte jardan (vagy egyeb helyen ahol nem szabadna neki) kozlekedett, tehat mar ott hibazott.
    Az, hogy kerekparutak zebrara vannak vezetve pedig infrastrukturalis hiba, amelybol szegeden van boven...
    Pl. szinte az egesz kossuth lajos sgt gyalog- es kerekparutnak szamit... Szoval errol ennyit.”
113 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szenzációs ikerellés

Sándorfalva - Óriási szenzáció: ismét négy gidát ellett a sándorfalvi Ráczné Derkács Olga kecskéje. Tovább olvasom