Délmagyar logó

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 17°C | 32°C Még több cikk.

Nem a tábla, hanem a figyelem számít

Az MDF megszüntetné a jobbkéz-szabályt és az egyenrangú útkereszteződéseket. A közlekedési szakember és az autósok viszont nem az elsőbbségadást jelző táblákat, hanem a figyelmet hiányolják az utakról.
A Hét vezér és a Pacsirta utca kereszteződésében jobbkéz-szabály van érvényben. Veszélyes... Fotó: Schmidt Andrea
A napokban a jobbkéz-szabály megszüntetését javasolta az MDF. A párt azért kezdeményezte a közlekedés szabályairól szóló minisztériumi rendelet módosítását, hogy csökkenjen az évi több ezer, egyenrangú kereszteződésben bekövetkező baleset száma.

A Hét vezér és a Pacsirta utca találkozása például veszélyes kereszteződésnek számít, tábla nincs, jobbkéz-szabály van érvényben. Éppen a közelben parkolt le Kalmár Adrián, mikor megkérdeztük a kezdeményezésről. – Nem látom értelmét: a táblát ellophatják, az sem biztonságosabb. Én minden egyenrangú kereszteződésben balra is elnézek, mert sokan nem adják meg az elsőbbséget. Inkább ezen a mentalitáson kellene javítani.

Negyven éve van érvényben

Magyarországon közel negyven éve, a bécsi közlekedési egyezmény 1968-as aláírása óta van érvényben a jobbkéz-szabály. Megalkotásánál pont a számtalan tábla kihelyezését és ezzel párhuzamosan a vezetők figyelmének túlterhelését akarták elkerülni.

Szintén attitűdváltást szorgalmaz Kormányos Árpád gépjárművezető-oktató. – A magyar KRESZ túlszabályozott, az utakon táblaerdők vannak. Nyugaton fele ennyi tábla van, ott sikerrel alkalmazzák a jobbkéz-szabályt is. Az embereknek kellene felnőniük ezekhez a szituációkhoz – vélekedik. Emlékei szerint nemrég még védett utakkal volt tele a város, 5-6 éve kezdték kialakítani a harminc kilométeres övezeteket és az egyenrangú kereszteződéseket. – Úgy látom, az emberek lassan kezdik megszokni, mire kell figyelni a kereszteződésekben. Emiatt nemhogy megszüntetném a jobbkéz-szabályt, hanem a belvárosban további helyeken, főként a Gogol és a Gutenberg utca környékén alkalmaznám. Visszahozni a táblákat értelmetlen és főként borzasztó drága lenne, hiszen egy közlekedési tábla telepítési költsége 13-15 ezer forint körül van – fogalmaz az oktató.

– Az a szakmai tapasztalatom, hogy közlekedési szempontból nem kockázatosabbak ezek a kereszteződések. A jobbkéz-szabályt jellemzően szűk, kevés átmenő forgalmú utcákban alkalmazzuk, ahol zömmel azok közlekednek, akik ott laknak, vagyis ismerik a területet – mondja Kónya Zsolt, a Szegedi Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője. A főhadnagy szerint a balesetek 99 százaléka emberi figyelmetlenségből adódik, márpedig egy táblát ugyanúgy figyelmen kívül lehet hagyni.

T. G.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Postaátszervezés: bezár az egyik ópusztaszeri fiók

Itteni múzeumát sem kíméli a Magyar Posta Zrt.: március első napjától bezárja az ópusztaszeri… Tovább olvasom