Délmagyar logó

2018. 04. 20. péntek - Tivadar 12°C | 21°C Még több cikk.

Nem elég hatékony a fogyasztóvédelem

Uniós csatlakozásunk egyelőre több hátrányt jelent a fogyasztók számára, mint pozitív változást – állítják az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület vezetői. Látványos javulásra egyelőre kevés reményt látnak.
A közelmúlt nagy visszhangot kiváltó botrányai jelzik, rengeteg a tennivaló még a fogyasztóvédelem területén. Szegeden például olyan kolbászt fedeztek fel az egyik élelmiszer-áruházban, amely veszélyt jelentett a fogyasztók egészségére. Nem ritkák azok az extrém esetek sem, amikor egérlábakat, vagy csótányokat találnak az ellenőrök egy-egy áruház polcain.

Az Európai Unió szabályai szigorították a minőségi követelményeket. A hazai ellenőrző szervezetek azonban rendkívül széttagoltak, munkájuk nincs összehangolva – ezt pedig kihasználják a szolgáltatók.

Dékány László szerint az uniós szabályozás egyelőre nem párosul a szolgáltatók elhatározásával, miszerint hosszú távon megéri maximálisan kiszolgálni a vevő igényeit, hiszen amennyiben elterjed, hogy rossz minőségű termékeket forgalmaznak, illetve nem megfelelő a kiszolgálás, a fogyasztók elpártolnak tőlük. A civil szervezet, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) Csongrád megyei elnöke arra a kérdésünkre, hogy mit tehetnek a kialakult helyzetben, igen borúlátóan fogalmazott. Véleménye szerint amíg a sokféle hivatalos és civil fogyasztóvédelmi szervezet munkáját nem hangolja össze egy jogszabály, előfordulnak értelmetlen akciók – és akciónélküliség is.

Például az Élelmiszer-biztonsági Hivatal, az ÁNTSZ, illetve a fogyasztóvédelmi felügyelet helyi szerve egyszerre kezd vizsgálódni ugyanazon intézménynél, miközben más szolgáltatókat akár évekig egyetlen ellenőrző hivatal sem látogat.

Az OFE országos elnöke szerint az csak az egyik probléma, hogy a sok bába között elvész a gyerek. Garai István elmondta: állami források nem állnak a rendelkezésükre, így munkatársaik jobbára társadalmi munkában végzik a panaszok kivizsgálását, de azért sem kapnak pénzt, ha elkísérik a fogyasztóvédelmi felügyelet munkatársait egy-egy razziára. Erre azért van szükség, mert a hivatalos hatóság munkatársait arcról már szinte mindenütt ismerik, ezért a civil segítőket küldik előre, ha meg akarják lepni a vizsgált céget.

Az együttműködés a civilek és az ellenőrző hatóságok között olyan jó Szegeden, hogy az OFE helyi irodája június 1-jétől átvette az ügyfélszolgálati munkát a Csongrád Megyei Közigazgatási Hivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségétől. Pálkúti Istvánné, a hivatal vezetője ezt azzal indokolta, hogy a megyében mindössze 9 munkatársuk van, akiknek így több idejük marad az ellenőrzésre.

Arra a kérdésünkre, hogy miért maradtak el a nagy ellenőrző akcióik a szegedi élelmiszerüzletekben azután, hogy a termékek minősége látványosan romlott néhány áruházban, ugyanazt válaszolta, mint a civil egyesület vezetője: a sok ellenőrző szervezet között nincs meg a kellő összhang. Ő egyébként általánosságban elégedett a megyei helyzettel, hiszen a turistaszezonban 210 alkalommal ellenőriztek vendéglátó-ipari egységeket, és mindössze 5 alkalommal kellett elmarasztaló határozatot hozniuk.

Sz. Gy.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szeged és Szentes a nyertes

Csongrád megyéből két település kap címzett támogatást. Szegeden oktatási és kulturális intézményt… Tovább olvasom