Délmagyar logó

2017. 04. 27. csütörtök - Zita 10°C | 24°C Még több cikk.

Nem gyorsul a MÁV: 42 éve 142 perc az út Szegedtől Pestig

Szeged - 2 óra 22 perc alatt lehet eljutni vonattal Szegedről Budapestre. A 191 kilométeres távot 1968 óta szinte azonos idő alatt teszi meg a vasút. Holott 1938-ban egy sebességpróbán még a gőzmozdony is képes volt 140 perc alatt elhúzni a gyorsvonatot a fővárostól Szegedig. A Magyar Államvasutak (MÁV) négy évtizede konzerválta a menetidőt.
– A 70-es években 90 kilométer/órás sebességgel jártunk Pestre az ezer lóerős dízel Púposokkal. Ugyanannyi idő alatt, mint most, amikor háromezer lóerős villamos mozdonyok húzzák a szerelvényeket. Vasutasberkekben csak úgy mondjuk: „Itt 100 éve nem változott semmi!" – válaszolt Tasi Tibor nyugdíjas mozdonyvezető arra a kérdésre, miért nem gyorsul a vasút.

1938-ban egy 328-as gőzmozdony a 701-es gyorsvonatot a mostani menetidővel, vagyis 140 perc alatt húzta – egy sebességpróbán – a fővárostól Szegedig.

A 70-es években 90 kilométer/órás sebességgel jártunk Pestre.
1968-ban 90 kilométer/órás sebességgel jártunk Pestre.
Fotó: Indóház vasúti magazin archívuma

– A villamosítást leszámítva itt alig történt változás – nyugtázta a nyugdíjas MÁV-os. – A villamosítás előtt néha két dízelmozdony is kellett egy hosszabb szerelvény továbbításához Budapestig, de ma egy villamos mozdony is elég. Hiába 130 kilométer/óra a V43-asok legnagyobb engedélyezett sebessége, a Pestig tartó szakaszon Ceglédig csak 100-zal lehet haladni. Szinte ugyanannyival, mint az 1930-as évek végén, amikor az engedélyezett sebesség 90 kilométer/óra volt.

Kérdések a MÁV-hoz

A menetidő-különbségek okáról pénteken kérdeztük a MÁV illetékeseit: elküldtük e-mailünket, amelyre a mai napig nem kaptunk választ. Többek között azt kérdeztük: Mi az akadálya a Szeged és Budapest közötti távon a sebesség növelésének? Ha nem lehet növelni a pályasebességet, hogyan lehet menetidőt csökkenteni? Tervezik a kétirányúsítást? Az ország többi vonalán sem változik a menetidő?

Megnéztük a szegedi személypályaudvaron, hogy milyen kocsikkal közlekednek ma a vonatok. Láttunk a hetvenes évekből származó személykocsikat. Az állomás tárolóvágányát 1891-ben öntötték Diósgyőrben. A vágányokat ugyan cserélik – a sínek dátuma szerint –, de ez nem elég a menetidő rövidítéséhez.

A menetrendekből kiderül: amíg 1968-ban 2 óra 32 perc alatt utazhattunk Szegedről Budapestre, addig 2010-ben ez 2 óra 22 percre csökkent. Tehát 42 év alatt mindössze 10 percet rövidült a menetidő.

– Nem csupán a kétvágányúsítás jelenthetne megoldást, mert nagyobb teherbírású sínekkel nagyobb pályasebességet lehetne elérni – érvelt Tasi Tibor. – Németországban már a 70-es években 120–140 kilométer/órás sebességgel jártak a vonatok. A magyar viszonyokat tükrözi, hogy az elmúlt évtizedek alatt alig költöttek a vasútra. Mintha tudatosan sorvasztanák a MÁV-ot – tette hozzá keserűen az egykori mozdonyvezető.


Gyorsabban vonatozhatunk hasonló távon: például a Budapest és Hegyeshalom között 1 óra 53 perc a menetidő, közel fél órával kevesebb, mint Szeged és Budapest között. Igaz, arrafelé korszerű, Railjet vonat közlekedik.

Menetidő itt és ott

Negyven év alatt 51 percet rövidült a Bukarest és Brassó közötti 166 kilométeres távon a menetidő: 1962-ben 3 óra 29 perc, míg 2003-ban 2 óra 40 perc volt. Nyugat-Európában a TGV-k, illetve a német ICE-szerelvények egyes szakaszokon akár 330 kilométer/órával is hasítanak. Egy közel 200 kilométeres távot leggyorsabban Franciaországban tehetünk meg: Párizs és Le Mans között 54 perc. Németországban Hannover és Dortmund között 1 óra 38 perc a menetidő. Lengyelországban Sczeczin és Poznan között az IC 1 óra 58 perc alatt küzdi le a 200 kilométert.

Olvasóink írták

110 hozzászólás
  • 110. reagens 2010. február 25. 09:29
    „Még 1x mondom hogy mindenki megértse: Neeem leeeesz gáááázzzáááreeemee - ja ez 1 másik rész, szóval:

    VASÚTFEJLESZTÉS!!”
  • 109. szegedivagyok 2010. február 24. 18:35
    „A probléma ott van, hogy a Cegléd-Szeged vasútvonal nem része a nemzetközi vasúti törzshálózatnak. Azért kellett volna korábban lobbizni, hogy legalább az egyik ilyen vonal érintse Szegedet. Mert most északról békéscsaba felé, nyugatról pedig Kelebia felé halad egy-egy nemzetközi vasútvonal. Ehhez persze a lobbin kívül vállalni kellett volna a hiányzó szegedi vasúti híd megépítését, amihez azonban lehetett volna EU-s pénzt szerezni, csak meg kellett volna normálisan, szakmai érvekkel indokolni. Ilyen érv lehetett volna pl. a szegedi elővárosi vasúti közlekedés fejlesztésének igénye, vagy a határokon átnyúló eurorégiós vasúti kapcsolatok újjáélesztése, amire korábban volt példa. Mindössze az idióta szakmaiatlan politizálás helyett szakembereket engedni a téma közelébe. Meg lehet nézni, hogy a közlekedési minisztérium vezetőinek milyen szakirányú tapasztalata van. Elárulom, semmi!!! A miniszterrel az élen...”
  • 108. reagens 2010. február 24. 14:13
    „A szegedi helyett inkább a Budapest- Cegléd- Szolnok- Lökösháza vonalat erőltetik.
    Ez Szegednek nem jó. És a bánáti régiónak se.
    Így aztán Szegedön erőlködhetnek a logisztikázással...
    Pedig a város jelentősége és előnyei e téren 1értelműek:
    - csomópont 3 ország közt
    - közúti (M5) és vízi átrakodási lehetőség
    - nagy mennyiségű képzett munkaerő (és lekötetlen hála a 8 éve düb gazdaságnak), amire feldolgozóipart lehet építeni és jó logisztikával kis költségű gyártást csinálni.

    Gazdaságos szállítás nélkül nehéz versenyképes produktumot előállítani.
    Szárazföldön pedig leggazdaságosabb a vasúti szállítás.”
  • 107. reagens 2010. február 24. 13:55
    „Ez van amikor épül le a vasútvonal.
    Azzal hogy Szeged nagyállomás vasúti zsákutca, azzal ez jár.

    Vasúti hídat a Tiszára Szeged-Újszeged közé, és helyreállítani a vasúti összeköttetést Szerbián keresztül Temesvárra!”
  • 106. Virtuozo 2010. február 24. 13:47
    „Hogy te miről beszélsz, azt sajnos nem tudtam megfejteni. Én arról beszéltem, hogy a Cargo kivételével az összes többi MÁV-leányvállalat (Start, Trakció, Nosztalgia, Informatika, Gépészet, stb) még mindig állami tulajdonban vannak.
    Lásd:

    http://hu.wikipedia.org/wiki/Magyar_%C3%81llamvasutak_Zrt.

    Hogy édesanyád hol dolgozik, azt sem tudom.
    A MÁV-Start meg nem csak azért veszteséges, mert bizonyos viszonylatokon versenyképtelenül lassú a busszal szemben. Hanem pl azért is, mert az utasok 85%-a nem fizet teljesárú jegyet a huszonhétezer mindenféle rászorultsági jogcímnek köszönhetően. Meg még ezer más oka van, nem kezdem el felsorolni, nálam okosabb emberek már összefoglalták.”
  • 105. z927 2010. február 24. 13:30
    „Aha... akkor lehet szüleim, akik mindketten "MÁV" alkalmazottak kissé félreinformálódtak, főleg édesanyám, aki levelezéssel is foglalkozik többek közt. De mindennek ellenére, szerintem a START is csak magának köszönheti a veszteséget, hiszen ha busszal utazok, 150 km-t, akkor 1400 Ft-ot fizetek, míg mindezt vonaton 1560 Ft-ba kerül. Ja és nem mellesleg röpke másfél órával kevesebb a menetidő. Szóval akkor miről is beszélünk?”
  • 104. Virtuozo 2010. február 24. 13:15
    „103. hozzászólás z927 2010.02.24. 13:01

    Nem privatizálták széjjel a MÁV.ot. Csak a Cargót adták el, a többi továbbra is állami tulajdonban van. A szétbontás pedig uniós előírás volt (minden országban), hogy pl. a Cargo profitjával (az egyetlen nyereséges üzletág) ne lehessen takargatni a Start hatalmas veszteségeit, ahogyan az eddig történt.
    Egyébként emlékeim szerint 6-7 évvel ezelőtt még bőven 2ó 45p körül volt a Bp-Szeged táv gyorsvonattal, most pedig 2ó 23p kb, szóval legalább annyit sikerült elérni, h a 40 évvel ezelőtti szintre "visszagyorsították." :)”
  • 103. z927 2010. február 24. 13:01
    „Szerinted a Magyar Államvasutakat nem privatizálták még széjjel? Csak nem gyengén. Trakció, Cargo, SzeSza (Személyszállítás) és még sorolhatnám tovább... Bár mondjuk, nem csak ezen az egy vonalon vannak gondok a közlekedéssel. Próbáljunk meg - személyes példát említve - Szentesről Gyöngyösre eljutni...el lehet, mert nem lehetetlenség. ez nagyjából 150 km-es táv, elindul az ember 8:35-kor Szentesről és 12:33-ra van fent a Mátra Kapujában! Ez, még barátok közt is 2 perc híján 4 óra hossza. Ezzel "csak" háromszor kell átszállni (Szolnok, Hatvan, Vámosgyörk). Amennyiben a két átszállásos lehetőséget választjuk (Szolnok, onnan közvetlen Vámosgyörk), akkor, akár mennyire is meglepő plusz egy óra hossza az út. Ja, természetesen mindjárt elkezdem sajnálni a szegedieket, mert 2 óra 22 percet alatt tudnak eljutni Budapestre, ami mellesleg 191 km. Szerintem még mindig jobban járnak...”
  • 102. mentelmi-jog 2010. február 24. 11:20
    „Az Angol vasút is "lassult", az 1985ös menetidőhöz képest 10-20%ot! Csak mondjuk ott volt honnan lassulni, és széjjelprivatizálták az egészet, a privatizáció apropóján írta meg valamelyik angol napilap a cikket egy-két éve...”
  • 101. zsolt1303 2010. február 24. 09:25
    „93. hozzászólás segesvarics 2010.02.23. 20:43

    "2004-ig volt Tasi Tibor."

    A MÁV alkalmazottja.Mozdonyvezetőként még valamikor a gőzös korszakban dolgozott.

    Egyetlen IC-t sem továbbított,szakmailag sem volt és nincs is a toppon.”
  • 100. pecásolvasó 2010. február 24. 08:22
    „A vasút is ugyan az mint a BKV Ha szétnéznének nagyon komoly panamákra lehetne fényt deriteni , csakhogy sok politikus zsebébe megy a plussz melyet mi fizetünk meg így aztán konzerválják a helyzetet. Valamikor 90 ft ért lehetett Szentesröl Budapestre utazni , és talán jobb feltételekkel mint ma ! Viszont ma már nem is utazom vonattal mert drágább mintha saját kocsival megyek! Na meg a menetrend ! és a pontosság az kétségbe ejtö! a folytonos sztrájkot sem értem meg, minek ha az állam úgysem figyel a feltételekre!!!”
  • 99. turboman 2010. február 23. 23:37
    „42 éves szerelvények járnak a 42 éves pályákon, a 42 évvel ezelőtti ár 42-szereséért.”
  • 98. alex007fl 2010. február 23. 23:18
    „- Mikor lesz Magyarországon jó világ?
    - ???
    - Ha a négy nyelven beszélő rendőr felsegíti a munkában megfáradt cigányt a miskolci mágnesvasútra, amelyen jómódú közalkalmazottak és tisztességes vállalkozók utaznak a korrupció miatt megbukott politikusok tárgyalására.”
  • 97. ifj. Nagy Gábor 2010. február 23. 23:00
    „96. hozzászólás segesvarics 2010.02.23. 22:30
    "55. hozzászólás ifj. Nagy Gábor 2010.02.23. 14:34
    45. segesvarics 2010.02.23. 12:16

    Oh. a végét nem láttam. Nem tudom."

    Idáig volt érdekes a hozzászólás. Nem áll szándékomban az újságíró helyett dolgozni...”
  • 96. segesvarics 2010. február 23. 22:30
    „55. hozzászólás ifj. Nagy Gábor 2010.02.23. 14:34
    45. segesvarics 2010.02.23. 12:16

    Oh. a végét nem láttam. Nem tudom.
    1938 MÁV fejlesztési és kísérleti intézet 032465/ta 0166 számon kikeresheted. Normál 701-es vonat. A menetrendet nem ismerem.”
  • 95. ifj. Nagy Gábor 2010. február 23. 20:56
    „65. hozzászólás segesvarics 2010.02.23. 16:10
    "704-es bp-szeged. amúgy lényegben nem változtat."

    Nem bizony, csak a lényegre pont nem sikerült válaszolnod (lásd 55-ös hsz.).”
  • 94. teddyke 2010. február 23. 20:56
    „92.hozzászóláshoz:Nekem konkrétan a nyudijjas mozdonyvezetö titulus volt a probléma.Tudtommal már a 80-as évektöl már nem utazott.Múltkor egy szentesi emberke is így nyilatkozott és a cikkből kiderűlt,hogy tényleg kb.pár évet tőltőtt csak a vezetőálláswon,és már eggyből nyugdijjas mozdonyvezető.A testvéreket én is ismerem ezért mertem hozzászólni.”
  • 93. segesvarics 2010. február 23. 20:43
    „2004-ig volt Tasi Tibor.”
  • 92. okz63 2010. február 23. 20:36
    „"84. hozzászólás teddyke 2010.02.23. 19:05

    Tasi Tibor a nagymúltú mozdonyvezető?! Tudnának róla mesélni,még jó hogy mindig a megfelelő embert kérdezik meg. 29 éve már biztos nem vólt kontroller a kezében.Ezt nem sértésböl írtam csak az igazság miatt."

    Mellécsesztél a nullás lisztnek, öreg! Tibi bátyánk - mikor még én is a vasútnál voltam - bizony kollega volt, méghozzá aktív (a bátyja meg a főnököm). Én 1993-ban hagytam ott a vasutat. Ő még legalább 10 évig ott volt :-)”
  • 91. franzvon 2010. február 23. 20:27
    „Most készül egy 424-esem!!!”
110 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Napi kétszáz forint szendvicsre

Általában kétszáz forint zsebpénzzel küldik iskolába csemetéiket a szülők – olykor még akkor is, ha csomagolnak tízórait a számukra. Tovább olvasom