Délmagyar logó

2017. 07. 25. kedd - Kristóf, Jakab 18°C | 29°C Még több cikk.

Nem járda, közös út

Szeged - Nem volt hiába a tiltakozás a Kálvária sugárúti szűk járda miatt. A város módosított, háromszor szélesebb lesz a szakasz.
Balesetveszélyesnek találta az épülő 3-as villamosvonal mentén kialakított 80 centi vékony járdát a Kálvária sugárúti egyetemi épület előtt Dovalovszki András kerékpáros aktivista. Három hete sajtótájékoztatót hívott össze, ahol megmutatta: nem férnek el a gyalogosok, ha párhuzamosan mellettük kétirányú bicikliút vezet, és még buszmegálló is lesz. Javasolta: a sugárút két oldalán, az úttesten vezessék a kerékpárutat, a buszmegállót pedig tolják arrébb.

Csanádi Zoltán, a tömegközlekedési beruházást bonyolító Szeged Pólus Kft. projektigazgatója akkor úgy reagált: kompromisszumos megoldás született, mert a biciklisek kérték a kerékpársávot. Megvizsgálták a szakaszt – és változtatnak. Úgy alakítanak ki összesen 3 méteres helyet a gyalogosoknak, hogy nem különítik el a kerékpársávot, hanem a Dáni utcától a buszmegálló végéig közös gyalog- és kerékpárutat jelölnek ki.

Közös gyalog- és kerékpárutat jelölnek ki a Kálvária sugárúton. Fotó: Frank Yvette
Közös gyalog- és kerékpárutat jelölnek ki a Kálvária sugárúton.
Fotó: Frank Yvette

Óvatosabban kell közlekednie mind a gyalogosoknak, mind a kerékpárosoknak, de másképp nem férnek el. A buszmegálló nem költöztethető; néhány méterrel arrébb ugyanilyen szűk helyen ugyanilyen problémát okozna.

Korlát, terelés

Hasonló szituációt mutattunk be két éve a Rókus I. iskola előtti járdán: közelebbi fele a kerékpárosoké, kívül mehetnek a gyalogosok. A kijövők lassítására előbb korlátot szereltek fel, de levették, mert csak rontott a helyzeten. A Juhász Gyula gyakorlóiskola előtt más megoldás született: a bicikliseket a járdáról a Boldogasszony sugárút szélére vezették.

Olvasóink írták

47 hozzászólás
  • 47. vuk 2010. november 22. 13:58
    „44. hozzászólás ifj. Nagy Gábor 2010.11.21. 23:54
    Rendben. Akkor bizonyitsa be, hogy nem akadalyozna: vagyis jelentos lassitasra-megallasra kenyszeriene (felteteles modban!)
    Marpedig egy buszmegallonyi ember akarhonnan nezem arra kenyszeritene, 30 kontra 10 jelentos lassitas.
    Ha feljelent ezt neki kellene bizonygatnia.”
  • 46. kispacni 2010. november 22. 13:36
    „Ha megmarad a villamossint védő 15-20 cm magas kösor, akkor megnézem, hogy engedik el az autósok a mentőt, rendőrt tűzoltót a Dugó tér és Vasárhelyi Pá utca között. Számo helyen egy autó szélességüre keskenyedett el az úttest.”
  • 45. kispacni 2010. november 22. 13:34
    „Amugy nem csak a Közgazdasági Kar előtt lesznek problémák. A Bolyai utca és Londoni körút közötti részen is komoly anyázások lesznek. Akár tetstszik akár nem, ott is szűk a megmaradt a gyalogosjárda, föleg, egynéhány üzlet előtt, ahol az üzletbe lépcső vezet fel. Lesznek itt is gázolások, mintahogy a Boldogasszony sugárúton az 1 gyakorló felé, felé is be van oltva a rendszerbe. Ott nyár óta amióta átadták a begyes járdát, reggelente számos nayázásnak voltam már tanuja. Csak idő kérdése (nagy számok törvénye) mikor gázolnak egy kisiskolást.”
  • 44. ifj. Nagy Gábor 2010. november 22. 11:51
    „Csanádi Zoltán téved, vagy az olvasókat akarja megtéveszteni...

    Csanádi Zoltán:
    "kompromisszumos megoldás született, mert a biciklisek kérték a kerékpársávot"

    Helyesen talán így hangozhatna: kértEk kerékpársávot. A kértÉk azt sugallja, hogy ezt kérték, ami itt van, de ez nem kerékpársáv, hanem gyalog- és kerékpárút. Olyan, mintha az autópályát és a sétálóutcát szinonímaként használnánk...

    A biciklisek, miután egyértelművé tették számukra, hogy nem lehet kerékprsáv (vagy az eddig bevált és működő "semmi", tehát egyszerűen az úttest használata - ne feledjük, a legegyszerűbb megoldások a legjobbak!), kértek több módosítást (idézetek a 2008. márciusi emlékeztetőből), tudva, hogy ezek az alapvetően elhibázott kerékpárforgalmi létesítményt nem teszik jóvá, csak kevésbé rosszá...

    "A belső szakaszon az egyoldali kerékpárút kompromisszumát a túloldali fasor érdekében fogadják el. Ezért kérik az összesen 9 db-os fasor kiegészítését: a Londoni krt. felől a ,,buszmegálló" 74 m hosszú, de vannak további, 30-50 méteres ,,foghíjak" is a fasorban. Kérik, hogy minden útszakasz elején és végén, továbbá 2-3 parkolónként kerüljön elhelyezésre fa, ezt írja elő az OTÉK is."

    "A Kálvária sgt. 1. előtti buszmegálló miatt teljes hosszon, kb. 50 méteren ,,szünetel" a kerékpárút, mindkét irányú kerékpár-forgalom a gyalogosok és a várakozó utasok közé van vezetve a 2,80 m (mintegy 3 gyalogos) szélességű járdán. Kérik ennek a kritikus szakasznak a felére csökkentését, az elején-végén a kerékpárút kiépítését, hogy a kerékpárosok ne közvetlenül a falsarkok mögül bukkanjanak ki."

    "A Londoni krt. előtt egy ,,félszélességű" (5,50 m, buszok által használhatatlan) járműosztályozó kedvéért ismét megszűnik a kerékpárút. A csekély jobbra kanyarodó forgalmat is figyelembe véve kérik a járműosztályozó megszüntetését, a kerékpárút végigvezetését."

    "A Kálvária sugárúton a nagykörúttól kifelé nem tartják szerencsésnek a nagyrészt gyalogosokkal közös útfelületű kerékpárút terveket. Kérik a kerékpársávok létesítésének lehetőségét megvizsgálni a Móravárosi körúti kereszteződésig. Amennyiben ez nem lehetséges, a Kálvária téren a Boross József utcától a II-es kórház előtt jelenleg véget érő kerékpárútig önálló kerékpárutat tartanak szükségesnek."

    Csanádi Zoltán:
    "A buszmegálló nem költöztethető; néhány méterrel arrébb ugyanilyen szűk helyen ugyanilyen problémát okozna."

    A buszmegálló előrehozható lenne péládul a 3-as villamos megállójával egy vonalba. Ott a házfalig legalább kétszer ennyi hely van...

    Csanádi Zoltán:
    "Megvizsgálták a szakaszt - és változtatnak. Úgy alakítanak ki összesen 3 méteres helyet a gyalogosoknak, hogy nem különítik el a kerékpársávot, hanem a Dáni utcától a buszmegálló végéig közös gyalog- és kerékpárutat jelölnek ki."

    A probléma alapján ez semmit nem változtat: háromféle közlekedő, a gyalogos, a kerékpáros és a buszt használó tömegközlekedő számára kényelmetlen és konfliktusos lesz a hely. Az ilyenre azt szokás mondani, hogy nem sz***ik a kútba, csak a kávájára és onnan belepiszkálja...”
  • 43. ifj. Nagy Gábor 2010. november 21. 23:54
    „34. hozzászólás vuk 2010.11.20. 20:00
    "En az uton fogok menni, a rendor pedig bizonyitsa be, hogy a gyalogos forgalom engem nem zavart."

    Vuk, sírva könyörgök, mert már sokadszorra látom tőled ezt: nézd már meg, mi a szabály _pontosan_ (segítek: akadályozás) és hogy az mennyivel szigorúbb, mint a zavarás.”
  • 42. CsImre 2010. november 21. 18:46
    „Elöljáróban: azt azért ciki lett volna elsimerni, hogy úgy el lett b..va, ahogy van. Eleve, és szánt szándékkal lett így kitalálva, tudva, hogy baj lesz belőle. És ha nem lesz osztva a felület, akkor nem mennek egymás agyára a közlekedők? Nlhány méterrel odébb legalább nem lenne egy nagy egyetemi intézmény kapuja, nem igaz, hogy ezt nem lehet belátni.

    Tündének pedig gratulálok, hogy végre nem villamosmegállóról, hanem buszmegállóról van szó.”
  • 41. okz63 2010. november 21. 14:34
    „41. hozzászólás sagan 2010.11.21. 14:07
    "A jelenlegi szabályozás szerint gyal-ker zóna esetén a Kárászon gyakorlatilag 10 km/h közlekedhetnének a kerékpárosok,ami a gyalogtempónál nem sokkal gyorsabb és nyilván a kerékpárosnak kellene figyelnie a gyalogra"

    Egy laza számítás szerint vajon hány kerós tartaná ezt be szerinted? Csak úgy őszintén kérdezem?
    És a rend őrei hogy ellenőríznék, hogy be van-e tartva a sebesség? Traffipax segítségével? No ne viccelj már! :-(”
  • 40. sagan 2010. november 21. 14:07
    „38. hozzászólás joy 2010.11.21. 06:11
    Te elolvasod amit mások írnak,vagy csak szajkózod a saját begyöpösödött gondolataidat?

    A jelenlegi szabályozás szerint gyal-ker zóna esetén a Kárászon gyakorlatilag 10 km/h közlekedhetnének a kerékpárosok,ami a gyalogtempónál nem sokkal gyorsabb és nyilván a kerékpárosnak kellene figyelnie a gyalogra. Napközben leginkább az megy a Kárászra akinek ott dolga van,csak egy tábla felhelyezése szabályossá tenné. Aki csak áttekerne Szeged azon a részén simán maradna a Zrinyi-Kelemen vagy a TLK vonalán, ha nem lenne kerékpárral szintén tilos ott közlekedni.
    Időkorlátos megoldás esetén szintén ez lenne: hajnal ötkor nem sok korzózót zavarna, de közben szabályos közlekedővé válna.

    Azt pedig nevetségesnek tartom,hogy egy utcányi széles járdán tiltod a kerékpározást, de egy pár méteres járdát simán beáldoznál erre a célra.”
  • 39. atomboy 2010. november 21. 11:45
    „37. joy
    A Boldogasszonyi megoldas (Vitez utca - Szent Ferenc utca kozti resz) sem jo, az is balesetveszelyes. Egyedul a Csongradi sgt-n lathato megoldas a biztonsagos. Ne akarj mar te is jardara terelni TLK-n is.

    Ha eleve ugy terveznenek az utcakat, hogy a kerekparosok iranyhelyesen, a kozuton lenne jelolve a kerekparosok helye, nem lennenek ilyen konfilktusok se kerekparos-gyalogos, se kerekparos-autos kozott. Kivancsi vagyok, Szegedrol ki ment el Gyorbe, a kerekparos infrastrukturarol szolo konferenciara.”
  • 38. Gideon 2010. november 21. 10:59
    „frakk, sőt ez egy összeesküvés, amiben minden szegedi vérét akarják a teistudodkik”
  • 37. joy 2010. november 21. 06:11
    „A Kárász u, dugonics tér sétálóövezet.
    Nem a kerékpárosoké, és punktum.

    Egy járdán a gyalogos céllal, másra is figyelve közlekedik,.
    A sétálóövezetben pedig bambulatikusz sétafikuszössz-vissz. Azért van, nem pedig, hogy a biciklisekre figyeljen, vadul tekerrő idiótái elől ugrándozzon.

    Sokkal sürgősebb lenne rendezni a két belső körút kerékpáros közlekedését, mert fölháborító, és bosszantó az az értelmetlenség, hogy tiltják, noha mindkét körút széles járdáin elférne egymás mellett biciklis és gyalogos a közút forgalmával azonos irányú sávokon, a fák tövében.
    Ne autók parkolgassanak ott!”
  • 36. joy 2010. november 21. 06:00
    „Épp tegnap sétűltam végig a körúttól a Dugóig, és meglepett. mi a frászért nem a két oldalon felezték meg a széles járdát?
    Bőven elfért volna rendes kerékpársáv-járda egymás mellett.
    Az a kétirányó egyoldali biziklisáv veszélyes marhaság!
    A Boldogasszonyon, Csongrádin -viszonylag- normálisan kialakították.

    Mellesleg a szegedi biciklisek jórészének hótmind1, mit készítenek nekik, nagyívben lesz.rják. A TiszaTesco előtt is rendszeresen bizikliznek szemben a forgalommal, sőt még olyan is akadt, aki méltatlankodott, hogy a vele szembe jövő, megállójába beálló troli leszorította a kerékpársávról!
    Budapesti krt-n is ott a bicikliút, még is gyakori, hogy a kavicsoknál levő megállóban várakozók között csalinkáznak biciklisek, még az sem zavarja némelyiket, ha a pölö 90,-F-ről épp csődül le a tömeg.”
  • 35. sagan 2010. november 20. 23:13
    „32. hozzászólás Lehiggadt 2010.11.20. 19:11

    A Kárász utca és Széchenyi tér 4-5ször szélesebb a Kálvária járdánál,simán lehetne ott gyalog-kerékpáros zóna.ha emitt sem okoz problémát a szakértők szerint a gyalogosok és kerékpárosok összeeresztése.
    Vagy időkorlátos engedélyezés.Rengeteg megoldás létezik,de náluk csak a szélsőségben lehet gondolkodni, vagy a teljes tiltás vagy a kötelező használat.
    http://picasaweb.google.com/saganbp/Wiesbaden#5511229095513638658
    http://picasaweb.google.com/saganbp/OffenbachAmMain#5512819085608360930
    http://picasaweb.google.com/saganbp/Frankfurt#5503878956878506482
    Az utolsó képen lévőt kipróbáltam csúcsidőben kerékpárral,szabad volt ott menni,de képtelenség,át is mentem a szomszédos kerékpáros utcába.”
  • 34. tol 2010. november 20. 20:50
    „kezdetben vala az út. Csak úgy. Majd jöttek a gyors hintók. "Félreálltam, nem pöröltem..." majd a "Garabonciás diák"(bicaj). Aztán az automobill ami előtt kezdetben egy külön személynek kellett szaladni, hogy figyelmeztesse a sokaságot a közelgő veszélyre. Aztán mindezek gyorsasága növekedett és a régi város-alaprajzban az új közlekedési kérdéseket kell megoldani. Szeged - köszönhetően az Árvíznek - kiváló úthálózattal rendelkezik. Egyszer meg kellene nézni, hogyan oldották meg Németországban, Hollandiában stb. a kerékpáros közlekedés gondját - mert megoldották - és annak mintájára Szegeden is azokat a rendelkezéseket és szervezéseket be kellene vezetni. Ha nincs elég szakember erre a kérdésre, venni kell pénzért. Még mindig jobban megéri, mint naponta nyelni a mérget és egymás jó édesanyját szidni.Ja, és még egy: tolerancia...”
  • 33. vuk 2010. november 20. 20:00
    „33. hozzászólás Vega 2010.11.20. 19:20
    A kozos, el nem valasztott vegyes kozlekedes arra jo, hogy senki ne tudjon haladni. Ugyes.
    En az uton fogok menni, a rendor pedig bizonyitsa be, hogy a gyalogos forgalom engem nem zavart.”
  • 32. Vega 2010. november 20. 19:20
    „egyébként valahonnan nagyon ismerös ez a megoldás. ja igen a margit hid:)

    "A tervekből balesetveszélyesség miatt még 2008 júniusában került ki a déli hídfél kerékpársávja, de a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel megkötött uniós támogatási szerződésben mindkét oldali kerékpárút szerepel. A Nemzeti Közlekedési Hatóság nem adta meg az engedélyt a déli járdán záróvonallal elválasztott kerékpáros sávra, mert a déli járda keskeny, és ezért megítélése szerint balesetveszélyes.
    Emiatt a BKK új műszaki megoldást javasol, miszerint a híd déli járdáján közös gyalog- és kerékpárutat alakítanának ki...Szakértők szerint közös felületen a kerékpárosok és gyalogosok jobban odafigyelnek egymásra, így nagyban csökkenthető a balesetveszély"

    mintha csak összebeszéltek volna...”
  • 31. Lehiggadt 2010. november 20. 19:11
    „Én gyalogolok, kerékpározom és autót is vezetek, DE én mindig tiszteletben tartom gyengébbeket és vigyázok rájuk! A Gyermekeimnek is ezt tantom kezdettől fogva és ma is folyamatosan!
    A közös gyalogjárdát és kerékpáruatat ÉN ELLENZEM!
    Nekem mindig az ötlik fel, amikor egy fényképezni szándékozó japán túrista Budapesten a Parlament épülete előtt egyet hátralépve halálos balesetet szenvedett, mert egy kerékpáros elgázolta!?!
    Éppen ezért roppantúl haragszom azokra, akik a Kárász utcán vagy a Széchenyi téren bringáznak! Ott totyogó Gyermekek is sétálgatnak, és hihetetlen módon tudnak irányt változtatni!?! Sétáló utcán hadd lehessen elengedni a Gyermek kezét!...”
  • 30. vuk 2010. november 20. 19:05
    „25. hozzászólás tol 2010.11.20. 15:55
    rendes helyen a bicikli az uttesten megy. gond nelkul. azzal mi a baj?
    nem kell mas, csak tolerancia es odafigyeles :)”
  • 29. Vega 2010. november 20. 17:41
    „azon gondolkozom hogy villamoson szabad kerékpárt szállitani? mert nagyon úgy látom hogy a kálvárián az az egyetlen jármű aminek sikerült kedvezni, igy énis inkább azt használnám ezen a szakaszon...”
  • 28. frakk 2010. november 20. 17:04
    „A hozzászólásokat átolvasva mosolyognom kell először. Végre senki sem a más közlekedő ágat szidja. Mindenki egyöntetűen állapítja meg a laikus banda a tervező csapatnak titulált egyedek ismét elqrtak valamit, ami eddig funkcionált. Megértem hogy villamossín csere , egyebek , csak azt nem értem amikor a jót teszik tönkre az kinek jó? Szeged egyre jobban süllyed bele ennek a közlekedés fejlesztés címén folyó átalakításba. Katasztrófális állapotokat idéznek elő ismét tudatosan. A gyalogos , a bringás letudja kerülni a másikat, nem lesz akadályozva a szabad haladási jogában. Az autósok ismét libasorba kényszerítve kénytelenek szívni a laikusok mutáns beavatkozásait a városban. Egysávos úton ezt bűn elkövetni.”
47 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szabó Gabi: Játszani kell!

Színpadon szerettük meg, majd "beköltözött a dobozba". Színház, tévé, negyvenes nők: tegeződve csapongtam Szabó Gabival. Tovább olvasom