Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Nem kapott léket a cég

Megy a munka a tápéi hajójavítóban. Akkora gabonaszállító vízi járművet raktak vízre a napokban, fölújítva, mint egy anyahajó. S épp egy olyan pontont készítenek, amelyből sokmilliós bevétel várható. Ráadásul az eddigi többségi tulajdonost fölváltó új továbbra is igényt tart az itteni munkára. Nem kapott léket, nem is úszott el a hajójavító.
Tápé időtlen idők óta a hajóépítés és -javítás központja a Tiszán Fotó: Gyenes Kálmán
– Nézze, elég frekventált helyen vagyunk mi itt, és a jachtkikötőnk is. Épp ezért nagyon örülünk, hogy olyan cég lett az új többségi résztulajdonosunk, melynek nem az ingatlan miatt kellünk, hanem a munkánk miatt – mondja Popovits József, a Mahart–Tiszayacht Kft. ügyvezető igazgatója. Az új többségi tulajdonos neve még nem publikus, de: szakma közeli és szegedi – halljuk.

Egyébként is jó napokat él a tápéi hajójavító, monumentális méretű úszójárművet bocsátott vízre az üzem, épp a napokban. Az ezeregyszáz tonna befogadóképességű bárkát egy szegedi vízi szállítócég
Vízi dinasztiák

Aki a tápéi hajójavítóban dolgozik, annak – az esetek nagy részében – apja is e területen dolgozott. Ha nem ő, akkor a nagyapja. Vagy valaki a rokonságban, még inkább valakik. Molnár János művezető édesapja is itt dolgozott az üzemben, Terhes István lakatosé szintén; a sort lehetne folytatni tovább – Tápé elválaszthatatlan a hajógyártástól. 
megbízásából újították föl. Azt nem írhatjuk, hogy bálnányi, mert a világon eddig lemért legnagyobb bálna harminckét méteres volt – ez a jármű pedig történetesen nyolcvankét méteres. Hangyaméretűek a bárkában mozgó, az utolsó utáni szemrevételezést végző emberek. A fölújítás maga – persze – szárazon történt, a sólyatéren, ahová a javítandó járműveket a fölújítás idejére a vízből kiemelik.

A tápéi az egész Tisza-mente legnagyobb sólyatere. Egy hajó – a munkaidőben a csongrádi kompot mozgatja – tengelyjavításon tartózkodik a cégnél, jelenleg szárazon. Ha önmagában nézzük, elég termetes, jó buszméretű – a bárkához képest azonban összetöpörödik. Az egér és az elefánt esete.

Nemcsak javít, hanem készít is vízi eszközöket az üzem. Most éppen egy huszonöt méteres gabonaberakó pontont épít. Na, erre már mondható, hogy bálnaméretű. Hogy olyan kicsi – mint egy bálna. Bajára kerül
Kikötők a Tiszára

A csongrádi jachtkikötő pontonrendszerét nemrég fejezte be, szállította rendeltetési helyére a tápéi üzem; Persányi Miklós környezetvédelmi és vízügyi miniszter már ott szállhatott vízre nemrég, Csongrádon járva. A csongrádi kikötő része egy átfogó, tiszai kikötőhálózatnak, legtöbbjének pontonjait a Tiszayacht építi-gyártja.  
egyébként, sokmilliós bevételhez jut érte a cég. – Egyszerre több, hasonló nagyságrendű munkával is elbírnánk – mondja Popovits József –, egyébként mindent vállalunk, a legnagyobb bárkáktól, uszályoktól kezdve a fa horgászcsónakokig – teszi hozzá. Az utóbbi időkben, már nemcsak vízi járművek, hanem más acélszerkezetek javítását, gyártását is elvállalta a cég.

– Az igazi azonban az, ha egy vízieszköz-javító, -gyártó cég elsősorban vízi eszközöket gyárt, javít. Erre szakosodott a szakembergárdánk – így az ügyvezető igazgató. És ennek van hagyománya a tápéi Tisza-parton, nemzedékek élnek itt ebből, évszázadok óta. Valamikor fahajókat, fakompokat, fadereglyéket állítottak elő Tápén, aztán jött az acélkorszak; a rendszerváltozás előtt háromszázötven-háromszázhatvan ember dolgozott a hajójavítóban egyszerre.

A jövő pedig? A stagnáló vízi élet eredményezte, évek óta tartó bizonytalanságnak a többségitulajdonos-váltással – úgy tűnik – vége: az új cégnek, az ügyvezető igazgató előzetes értesülései szerint, nem kevés vízi eszközre is szüksége lesz. – Alig várjuk, ne negyed-, hanem teljes gőzzel működhessünk – mondja Popovits József. Óriási dolog volt, hogy a munkaínséges időkben is sikerült megőriznie negyven-ötven ember helyét. És most már csak jobb idők jöhetnek.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ártatlan kolbász, kétértelmű jogszabály

Az élelmiszer-ellenőrök rutinellenőrzés során az egyik szegedi üzletben olyan kolbászt találtak,… Tovább olvasom